Deanna43 skrev 2021-01-19 00:04:38 följande:
Jag skulle säga att man ska generellt vara extra försiktig om man väljer att försöka bli gravid under pågående pandemi dvs belastning på redan ansträngd sjukvård! En bit in i pandemin under 2020 avrådde man rent utav för att bli gravid nu!!
För de allra flesta kvinnor i fertil ålder så är det inte nu eller aldrig liksom utan det går faktiskt alldeles utmärkt att vänta ett år. Det är inte en självklarhet eller mänsklig rättighet att få barn och jag blir så less bara på uttrycket SKAFFA barn...
Barn är en fantastisk g å v a!
Man SKAFFAR sådant som man styr helt över vad och när och framförallt så KOSTAR det! Du SKAFFAR katt för att du vill ha just den katten just vid den tidpunkten, du står liksom inte plötsligt och "oj hoppsan nu har jag katt".
Tänk på att det inte bara är du som kvinna som belastar sjukvården och är patient (vad som helst kan hända under graviditeten som kräver avancerad vård) utan när barnet fötts blir det också patient. Och även där kan vad som helst inträffa...
Krasst sett: ät bananen med skalet på så att säga ett tag till! Och det är väl till ett stabilt tryggt samhälle som du vill sätta ett liv till världen? Arbetsmarknaden och ekonomin är mkt osäker nu. Vi måste börja med att ta hand om o säkerställa säkerhet för de som redan lever på jorden!
Och vad tror du händer när alla kvinnor avvaktat klart och alla skaffar barn samtidigt? Det kommer ta lång tid innan vården är tillbaka på fötter. Ska vi införa schema för när folk får skaffa (ja, skaffa) barn? Ska det baseras på ålder då kanske, äldst först? Postnummer?