• Dandreon

Inskolning först vid 3 år?

Har en 11-veckors bebis och även om det är långt fram i tiden funderar vi på hur vi önskar lägga upp vår barnomsorg. Vår plan är att ha honom hemma så mycket vi kan. Jag har möjlighet att dra ut på ledigheten i 3 år då jag får vara tjänstledig utöver föräldraledigheten. Jag kommer jobba enstaka helgpass för att dryga ut kassan men i övrigt kommer vi leva på min mans lön + besparingar. Maken kan välja sina arbetstider ganska fritt om ca 1 år, tills dess jobbar han heltid.

Finns det fler här som gjort liknande, dvs skippat förskola de första åren? Tanken på att lämna bort honom till främlingar i den underbemannade förskolan gör mig bara ledsen, vill inget hellre än att spendera så mycket tid med honom som möjligt så länge vi bara kan. Dessutom har jag svårt att se hur en 1-åring skulle missa något av att inte vistas på förskola. För-/nackdelar som ni har erfarenhet av?

• Svar på tråden Inskolning först vid 3 år?
  • Persikaplommon

Hugo Lagercrantz är professor och överläkare på Astrid Lindgrens barnsjukhus och expert på nyföddhetsmedicin. Han intresserar sig mycket för de små barnens utveckling och har nyligen utkommit med boken I barnets hjärna.

Och professorn menar att barn inte bör sättas på dagis innan de fyllt två år.

?Till dess behöver barnen knyta få och nära relationer. Att utsättas för stora

grupper och personal som kanske blir utbytt med jämna mellanrum innebär stimulans som de minsta inte kan hantera.?

I stället bör barnets första två år ägnas åt få och nära relationer. Det är genom sådana de lär sig närhet och de viktiga gränsdragningarna mellan jaget och andra personer.

Ett annat problem med dagis är att en ganska stor minoritet av barnen lider av ständiga infektioner.

www.svd.se/vem-driver-barnens-fragor

• Solblomma30
    Tom79 skrev 2021-01-23 14:23:09 följande:

Säkert är det så. Och andra tror att en 1,5 åring blir svårt traumatiserad av att hänga med 10 andra barn och några vuxna på en gård och lokal där det finns massa, för dem, roliga grejer att göra.

Poängen är - bägge har fel. Barn kan må bra och utvecklas bra av att vara hemma heltid med föräldrarna, och barn kan må dåligt och utvecklas dåligt av att vara hemma på heltid med föräldrarna. Det beror såklart på hur miljön ser ut. Vissa barn skulle må mycket bättre av förskola. Andra inte.

Och tvärtom, såklart. En unge kan ha det hur bra som helst hemma, och må skit på förskolan.

Men min poäng är - sluta försöka predika er egen tro som allmän sanning! Och sluta peka på "studier" ni varken läst eller förstår er på.

Jag har inte pratat om några studier någonstans?! Läs mina inlägg. Jag säger att i vår familj funkar det väldigt bra utan förskola. Och det var det TS efterfrågade, andra familjers erfarenheter av att inte börja förskola tidigt. Så att du får panik av att mitt barn är tidig i utvecklingen trots att hon inte går i förskola, det säger mer om dig än om mig. Varför gör det dig upprörd?
  • Knepochknåp

Jsg jobbar på förskola med 1-2 åringar. Vissa barn älskar det sociala i förskolan med oss vuxna och med de andra barnen. För vissa barn resulterar förskolan i en språkexplosion. Vissa barn tycker inte om förskolan och är mycket ledsna. Alla barn är olika, men för de allra flesta barn dyker det upp ett socialt behov någonstans kring 2 år. Vi ser på förskolan att barnen trivs med att ha ett sammanhang de känner igen sig i. Även en 1.5 åring kan vara väldigt fäst vid just sina kompisar.

Det sociala behovet med andra barn och stöd i utvecklingen kan självklart en förälder se till att tillgodose. Finns många bra instagramkonton för människor dom kör sk. homeschooling, både med montessori och waldorf-inriktning (två pedagogiska inriktningar, svensk kommunal förskola är dock ofta Reggio Emiliainspirerade) om man vill köra lite sånt.

Beroende på vem du frågar så är svaret på om barn behöver förskolan olika. Studier i Tyskland har visat att barn som gått i förskolan inte är mer förberedda för skolan än andra...

Jag personligen skulle säga att de flesta 1 - 2 åringar inte behöver förskolan mer än de behöver sina föräldrar och det som föräldrarna kan tillgodose. Om ni har möjlighet att vara hemma länge, go for it.

• TvillingmammaVästgöte
    Knepochknåp skrev 2021-01-23 18:48:42 följande:

Jsg jobbar på förskola med 1-2 åringar. Vissa barn älskar det sociala i förskolan med oss vuxna och med de andra barnen. För vissa barn resulterar förskolan i en språkexplosion. Vissa barn tycker inte om förskolan och är mycket ledsna. Alla barn är olika, men för de allra flesta barn dyker det upp ett socialt behov någonstans kring 2 år. Vi ser på förskolan att barnen trivs med att ha ett sammanhang de känner igen sig i. Även en 1.5 åring kan vara väldigt fäst vid just sina kompisar.

Det sociala behovet med andra barn och stöd i utvecklingen kan självklart en förälder se till att tillgodose. Finns många bra instagramkonton för människor dom kör sk. homeschooling, både med montessori och waldorf-inriktning (två pedagogiska inriktningar, svensk kommunal förskola är dock ofta Reggio Emiliainspirerade) om man vill köra lite sånt.

Beroende på vem du frågar så är svaret på om barn behöver förskolan olika. Studier i Tyskland har visat att barn som gått i förskolan inte är mer förberedda för skolan än andra...

Jag personligen skulle säga att de flesta 1 - 2 åringar inte behöver förskolan mer än de behöver sina föräldrar och det som föräldrarna kan tillgodose. Om ni har möjlighet att vara hemma länge, go for it.

Vissa barn är känsligare och drabbas hårdare och mer negativt av att börja på förskola före två eller tre års ålder. Detta håller de flesta med om. Tar då föräldrar hänsyn till om de har ett känsligt barn, som inte trivs och mår bra på förskolan? Jag tror tyvärr inte det. Många barn tvingas till långa dagar på förskola i stora grupper med stor personalomsättning. Vem bryr sig om ifall barnet gråter och protesterar? Vem bryr sig om ifall barnet mår dåligt och behöver kortare dagar? Går föräldrar ner i tid om det behövs?

• TvillingmammaVästgöte
    Persikaplommon skrev 2021-01-23 17:07:55 följande:

Hugo Lagercrantz är professor och överläkare på Astrid Lindgrens barnsjukhus och expert på nyföddhetsmedicin. Han intresserar sig mycket för de små barnens utveckling och har nyligen utkommit med boken I barnets hjärna.

Och professorn menar att barn inte bör sättas på dagis innan de fyllt två år.

?Till dess behöver barnen knyta få och nära relationer. Att utsättas för stora

grupper och personal som kanske blir utbytt med jämna mellanrum innebär stimulans som de minsta inte kan hantera.?

I stället bör barnets första två år ägnas åt få och nära relationer. Det är genom sådana de lär sig närhet och de viktiga gränsdragningarna mellan jaget och andra personer.

Ett annat problem med dagis är att en ganska stor minoritet av barnen lider av ständiga infektioner.

www.svd.se/vem-driver-barnens-fragor

Ja , vem driver barnens frågor?
    Vänstern driver jämställdhet och jämlikhet. Jämställdhet verkar idag innebära att både mammor och pappor jobbar heltid och barnen skall uppfostras på institution, med maratondagar på förskolor.
    Jämlikhet innebär att alla barn skall ha samma utgångsläge, alla skall uppfostras på statens förskolor, så utjämnar vi livschanserna, 
    Högern pratar gärna om arbetslinjen och gillar också att män och kvinnor jobbar heltid, driver upp BNP och ökad konsumtion som gynnar företagen. 

Ja, vem driver barnens frågor? Ingen gör det.

• Dethärärmittnamn
    Persikaplommon skrev 2021-01-23 16:35:24 följande:

Expertpanel: Ingen vinst börja förskola före tre år.

Att börja förskola före tre års ålder gör ingen nytta. Tvärtom kan det ha negativa effekter, menade menade tre experter som föreläste på ett riksdagsseminarium i tisdags. ? Hur skulle lagstiftningen se ut om vi verkligen tog barnets bästa i beaktning? sa en av dem.

Hugo Lagercrantz fick medhåll av de två andra talarna ? forskaren Maarit Johnson och samhällsdebattören Per

Maarit Johnson anser inte att barn bör börja på förskola före 2,5 års ålder. Bland annat eftersom hon menar att en tidig förskolestart kan riskera att leda till psykisk ohälsa.

Hela artikeln:

www.varldenidag.se/nyheter/expertpanel-ingen-vinst-borja-forskola-fore-tre-ar/repqkh!1RnQRr@bvld9AcfobER16Q/

Ett exempel av många.

Jag vill inte ha en artikel.

Jag vill ha länken till deras vetenskapliga studie. Även i studier finns exempel på avvikelser. I det här fallet barn som mår bra av förskola.
  • TvillingmammaVästgöte
    Dethärärmittnamn skrev 2021-01-23 21:52:20 följande:
    Jag vill inte ha en artikel.

Jag vill ha länken till deras vetenskapliga studie. Även i studier finns exempel på avvikelser. I det här fallet barn som mår bra av förskola.
    Självklart finns det barn som mår bra av förskola. Men som förskolan ofta  ser ut idag, med stora grupper, många barns långa dagar och för lite personal, det är inte bra för vare sig barn eller personal. Lyssna på förskollelärarna, tex genom förskoleupproret. De har en facebooksida för att försöka få ut sitt budskap.

Sen tycker jag att föräldrar har skyldighet att lyssna på och värna om sina egna barn. Mår mitt barn bra? Är det väldigt ofta, för ofta, sjukt? Får barnet tillräckligt med sömn och lugn och ro? Får barnet tillräckligt med tid med mamma och pappa i lugn och ro för att må bra psykisk och kunna bygga och bibehålla en god anknytning till föräldrarna? Trivs barnet på förskolan? Vill barnet gå till förskolan eller försöker det protestera genom att gråta och skrika på morgonen? När barnet hämtas , har det energi kvar till att umgås med familjen, eller är barnet dödstrött och utmattat?
  • Knepochknåp
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-23 19:19:52 följande:

Vissa barn är känsligare och drabbas hårdare och mer negativt av att börja på förskola före två eller tre års ålder. Detta håller de flesta med om. Tar då föräldrar hänsyn till om de har ett känsligt barn, som inte trivs och mår bra på förskolan? Jag tror tyvärr inte det. Många barn tvingas till långa dagar på förskola i stora grupper med stor personalomsättning. Vem bryr sig om ifall barnet gråter och protesterar? Vem bryr sig om ifall barnet mår dåligt och behöver kortare dagar? Går föräldrar ner i tid om det behövs?

Vad menar du?

Många föräldrar måste arbeta av en eller annan anledning, de har inte råd att gå ner i tid. Förskolan behövs och finns till pga att många arbetade föräldrar är i behov av barnomsorg.

Jag är ofta med om inskolningar där föräldrar tycker att lämning är lika jobbig som barnen, som ringer och gråter i telefon efter en timme och är oroliga över sitt barns välmående. Att säga att föräldrarna inte bryr sig är helt fel! De flesta föräldrar vill alltid sitt barns bästa men är samtidigt beroende av att arbeta. De som har möjlighet, går ner i tid, de anpassar sina arbetstider om man är två föräldrar så att den ena lämnar och den andra hämtar osv. osv.

Har man möjlighet så är man hemma med sina barn, men skamma inte dom som inte har den möjlighet! Den som vill kämpa för barnens frågor behöver också kämpa för andra arbetsvillkor och rimliga löner för deras föräldrar.
  • TvillingmammaVästgöte
    Knepochknåp skrev 2021-01-24 20:43:05 följande:
    Vad menar du?

Många föräldrar måste arbeta av en eller annan anledning, de har inte råd att gå ner i tid. Förskolan behövs och finns till pga att många arbetade föräldrar är i behov av barnomsorg.

Jag är ofta med om inskolningar där föräldrar tycker att lämning är lika jobbig som barnen, som ringer och gråter i telefon efter en timme och är oroliga över sitt barns välmående. Att säga att föräldrarna inte bryr sig är helt fel! De flesta föräldrar vill alltid sitt barns bästa men är samtidigt beroende av att arbeta. De som har möjlighet, går ner i tid, de anpassar sina arbetstider om man är två föräldrar så att den ena lämnar och den andra hämtar osv. osv.

Har man möjlighet så är man hemma med sina barn, men skamma inte dom som inte har den möjlighet! Den som vill kämpa för barnens frågor behöver också kämpa för andra arbetsvillkor och rimliga löner för deras föräldrar.

Jag förstår inte vad du menar. Menar du att föräldrar inte skall lyssna på sina barn och se till att barnen har det bra och mår bra?

Ja, det finns föräldrar som inte har tillräckligt bra inkomster. Det kan drabba barnen. Därför finns det också mer skyddsnät för barnfamiljer i Sverige än i något annat land på jorden. Men det är ju ändå föräldrarna som har ansvaret för sina egna barn? 

Jag tycker inte att man kan inte skylla på förskolor, staten och samhället. Vi har som individer och föräldrar eget  ansvar för våra barns välmående. Det är vad jag ville säga. 

• TvillingmammaVästgöte

Jag kämpar för barnens skull, för de är helt oskyldiga och har inte valt själva. Föräldrar har gjort sina egna val som vuxna individer. Förhoppningsvis.

• beccagranen

Barn 1 skola vi in vid 2,5 års ålder första två månaderna gick han endast 3tim per dag på fsk för att leka av sig och vänja sig vid fsk, utökade sedan till 5h/dag första året.  Jag var då distansstuderande, och det kändes väldigt bra att kunna ge honom den mjukstarten. Problemen vi mötte efter ca 2 års ålder med att vara hemma, var just att alla andra barn i den åldern var på fsk och han saknade att leka men jämnåriga barn. Men han var mammig och det tog tid att få honom helt bekväm på fsk.

Barn 2 skola vi in vid 20 månaders ålder, och hon var ett riktigt yrväder som älskade fsk direkt. Kan bero på att hon var intresserad av storebror och hans kompisar och leksaker, var van att lämna/hämta brodern på samma fsk. Så hon var helt bekväm och ignorera mig direkt och sprang in och lekte. Aldrig vart ledsen vid lämning, uta snarare exalterad.

Så beroende på barnet så hade jag försökt skola in tidigare än 3 år, en mjukstart med kanske 3h tre dagar i veckan för att få leka med jämnåriga och vänja sig vid miljön.

• Dethärärmittnamn
    Solblomma30 skrev 2021-01-23 17:57:37 följande:

Jag har inte pratat om några studier någonstans?! Läs mina inlägg. Jag säger att i vår familj funkar det väldigt bra utan förskola. Och det var det TS efterfrågade, andra familjers erfarenheter av att inte börja förskola tidigt. Så att du får panik av att mitt barn är tidig i utvecklingen trots att hon inte går i förskola, det säger mer om dig än om mig. Varför gör det dig upprörd?

Det är viktigt för dig att påpeka att ditt barn är tidigt i utveckligen.

Jag antecknar det.
  • Solblomma30
    Dethärärmittnamn skrev 2021-02-14 09:35:26 följande:

Det är viktigt för dig att påpeka att ditt barn är tidigt i utveckligen.

Jag antecknar det.

Perhaps a bit jealous? ;)
  • Dethärärmittnamn
    Solblomma30 skrev 2021-02-14 10:17:41 följande:

Perhaps a bit jealous? ;)

Inte alls.

Jobbar som pedagog och det dyker alltid upp föräldrar som höjer sin egen avkomma till skyarna för de mest basala saker.

Lika roligt varje gång.
  • Solblomma30
    Dethärärmittnamn skrev 2021-02-14 13:06:29 följande:

Inte alls.

Jobbar som pedagog och det dyker alltid upp föräldrar som höjer sin egen avkomma till skyarna för de mest basala saker.

Lika roligt varje gång.

Ja men då förstår jag varför du är sur. Det skaver när någon säger att barn inte behöver förskolan.
  • Dethärärmittnamn
    Solblomma30 skrev 2021-02-14 16:49:43 följande:

Ja men då förstår jag varför du är sur. Det skaver när någon säger att barn inte behöver förskolan.

Nej, tack.

Jobbar på gymnasiet och universitetet.

Så det där med småbarnstalang förändras oerhört under åren.

Men ni får gärna leva efter eget motto! Mig gör det odelat detsamma.
  • Solblomma30
    Dethärärmittnamn skrev 2021-02-14 19:04:01 följande:

Nej, tack.

Jobbar på gymnasiet och universitetet.

Så det där med småbarnstalang förändras oerhört under åren.

Men ni får gärna leva efter eget motto! Mig gör det odelat detsamma.

Finemang ;)
Svar på tråden Inskolning först vid 3 år?