• Anonym (Sabina)

Vad är min skyldighet på hans barnvecka?

Hej,

Vi ligger i skilsmässa (mitt initiativ) och levt separerade sedan 6 månader tillbaka med vv boende för barnen (låg och mellanstadie).

Uppbrottet har verkligen varit en ögonöppnare för oss båda och påverkat våra liv helt olika.

För mig en stor frihet och en massa tid frigjorts som jag aldrig haft tidigare vilket möjliggjort för mig att nu jobba heltid, börjat träna (hemma visserligen pga Corona), rikt umgänge med vänner utomhus på barnfria tiden och en massa fri tid som kommer av att inte läsa läxor, ha full koll på scheman, träningar och utflykter samt kalas mer än halvtid.

För mitt ex verkar halvt likvärdigt föräldraskap vara nästan övermäktigt, och han knorrar nu att jag inte ?hjälper till? med tex vid vabb (jag tog nästan all vabb tidigare då det inte funkade med hans jobb) på hans barnvecka samt att han nu -missade- att boka utvecklingssamtal för ena barnet varpå alla attraktiva tider rök och nu blir samtalet av på hans barnvecka mitt på jobbdagen.

Han tycker vi ska hjälpa varandra i detta (hittills har han inte erbjudit sig att hjälpa mig) i och med att barnen måste vara hemma så mycket vid minsta symptom i coronatider och hans föräldrar är i riskgrupp och kan inte avlasta.

Självklart tycker jag att man ska samarbeta men jag vill ju återigen inte hamna i situationen där jag måste göra mer avkall än han. Han har trots allt behövt ta tag i sitt föräldraskap mer nu och prioriterat om sitt jobb (han är en bra pappa!! men prioriterat sig och jobbet lite väl mycket).

Gör jag fel här som sätter mig på tvären? Är jag en dålig mamma och samarbetspartner? Som sagt har jag ju tagit så mycket av detta innan.

Han undrar om jag kan ta barnen några kvällar i och med att han har möten på kvällen (utländska bolag) och då behöver sätta barnen framför tv. Då blir de stissiga och får svårt att sova vilket innebär att han måste lägga sig med dem och inte får någon egentid på kvällen.

Jag har själv jobbat med utländska bolag och varit tydlig med dem att jag inte kan jobba efter svensk kontorstid så fattar inte varför han inte kan kräva samma...

Hur mycket ska jag avlasta honom med? Jag vill ju såklart att allt ska funka! Men vill inte bli utnyttjad eller att detta ska ligga mitt jobb i fatet.. samtidigt får jag så dåligt samvete här.

Hjälp!

• Svar på tråden Vad är min skyldighet på hans barnvecka?
  • Anonym (Inte alls)

Nanny.nu eller så kan han be någon /betala någon för dessa timmar.

• Anonym (Inte alls)

Ursäkta att jag spammare tråden men detta ligger mig allt för nära om hjärtat...summa summarum..för denna typ av personen finns det annan typ av ordvokabulär

Det eviga "samarbetet"=denna eviga floskel gör mig spyfärdig..den innebär i praktiken att man som mamma förväntas att passa upp och agera obetald barnvakt / räddare i nöden på motpartens villkor .gör man inte detta är man både en dålig mamma som.i te prioriterar sina barn och icke samarbetsvillig..skulle motparten mot förmodan gära.något åt andra hållet för att underlätta så förväntas evig tacksamhet,beröm och massa klappar på axeln..vilket även gäller om vederbörande gör sig beskedliga del av föräldraskapet...det sk samarbetet är för att underlätta för sig själv..inte för barnen eller att det går åt båda håll

• Fliselisan

Du har din vecka och han sin. Punkt.

Tänk på att du såsmåningom träffar en ny kärlek och då vill du inte vara för bunden till ditt x på olika sätt. Låt han ta sitt ansvar och lösa sina jobb och allt vad det kan vara. Han har ju varannan vecka fri så hur kan han gnälla över att han inte får egentid på kvällen när barnen är där? Stå på dig!

• Guldnova

Ingenting! 
    Skulle han göra det omvända och avlasta dig på din vecka? 

• Anonym (realist)

Skiljer man sig är man en dålig förälder oberoende. Tycker jag. Vilket svek emot barnen. 

• ventilera mera
    Anonym (realist) skrev 2021-01-21 11:09:25 följande:

Skiljer man sig är man en dålig förälder oberoende. Tycker jag. Vilket svek emot barnen. 

Men kryp tillbaka ner i det hål du kom ifrån. 

Har du en lista på tillåtna skilsmässoanledningar också eller, som misshandel och sånt, eller är man förtappad oavsett?
  • Anonym (Linda)

Absolut. Bättre låta barnen se pappan puckla på mamman ett par gånger i veckan. Låta barnen bo med missbrukande föräldrar än att skilja sig, not.
  • Anonym (Peter)

Det kan du ju tycka, men det är fel.
  • Anonym (hahahahaha)
    Sen finns det vuxa människjor som vill vara lyckliga och glada med sitt liv också vet du. och kanske lever med en partner som är våldsam. Så visst sitta du där på din trollsten och knäpp andra på näsan om du mår bra av det din lilla stackare. 
  • Anonym (.)

Oj, vad du låter bitter. 
  • ventilera mera
    Anonym (realist) skrev 2021-01-21 16:06:50 följande:

Tog du åt dig?

Ifall du har skillt dig och svikit dina barn så är det inte mera än rätt tycker jag.

Att ha en åsikt om dagens mest korkade kommentar innebär inte att man tar åt sig. Att ta åt sig innebär dessutom att din åsikt skulle ha betydelse för mig, vilket den inte har.
  • Anonym (Sabina)
    Anonym (Inte alls) skrev 2021-01-20 21:01:41 följande:

Ursäkta att jag spammare tråden men detta ligger mig allt för nära om hjärtat...summa summarum..för denna typ av personen finns det annan typ av ordvokabulär

Det eviga "samarbetet"=denna eviga floskel gör mig spyfärdig..den innebär i praktiken att man som mamma förväntas att passa upp och agera obetald barnvakt / räddare i nöden på motpartens villkor .gör man inte detta är man både en dålig mamma som.i te prioriterar sina barn och icke samarbetsvillig..skulle motparten mot förmodan gära.något åt andra hållet för att underlätta så förväntas evig tacksamhet,beröm och massa klappar på axeln..vilket även gäller om vederbörande gör sig beskedliga del av föräldraskapet...det sk samarbetet är för att underlätta för sig själv..inte för barnen eller att det går åt båda håll

Jo, det ligger nog mycket i det. Men svårt. Barnen är ju de viktigaste man har och vill ju verkligen att det ska funka främst för dem men också ett bra samarbete föräldrar emellan just för barnen skull. Optimala är ju om man kan vara vänner. Men precis som du säger, risken blir ju då att man blir obetald barnvakt för HANS skull, inte barnens.

Svår balansgång
  • Anonym (Sabina)
    Guldnova skrev 2021-01-21 09:54:43 följande:

Ingenting! 

Skulle han göra det omvända och avlasta dig på din vecka? 

Tror inte det. Han gjorde det ju inte under våra år som gifta.
  • Studentpappa

Jag tycker du ska säga, absolut ska vi samarbeta kring barnen. Jag har ett möte på torsdag kväll när jag har barnen är det ok att dom är hos dig då?

Är det inte den formen av samarbeta han menar så säg nej.

Ride it like you stole it
  • Studentpappa

Sen kan man ju tycka att han har 100% egentid varannan vecka borde räcka. Att behöva ligga hos sina barn på kvällen borde inte vara en så stor uppoffring när dom får stå tillbaka pga hans arbete.

Han får väl byta jobb om det inte funkar, det är inget unikt.

Ride it like you stole it
  • Citronsaft

Absolut ingenting.

Så enkelt är det. Isåfall får han avsäga sig föräldrarrollen och erkänna att han inte klarar det och skita i sina barn. Synd om jättebebisen som inte får ensamtid. Hans vecka =hans problem.

Enda jag skulle ställa upp på är om det handlar om sjuka barn enstaka gång om jag känt att jag kan ta vabben. Men jag skulle kräva att han gör detsamma på mina veckor. Det skulle jag göra för det måste vara hemskt att vara sjuk samt känna att ens förälder är så stressad och inte orkar ta ansvar för att vara hemma med en t ex om man har just nått superviktigt på jobb då. Eller om det är nått kalas/aktivitet som det verkligen kör ihop sig vid så skulle jag kunna ställa upp ibland men som sagt endast i nödfall och med krav att han gör detsamma.

Sen ska ingen belasta dig med dåligt samvete och "gör det för barnens skull". Dom har en pappa. Det är hans ansvar. Han är den enda som ska beläggas med samvete.

Svar på tråden Vad är min skyldighet på hans barnvecka?