• Steeph

    Letrozol trots egen ÄL?

    Hej på er <3

    Då jag inte kunnat bli gravid på 10 månader sedan mitt ma så har vi nu kontakt med en klinik i Uppsala.

    Allt har sett fint ut på undersökningarna MEN jag testade mitt progesteron på egen hand 1 vecka efter ÄL och det var väldigt lågt. Jag verkar ha ägglossat men haft en dålig och svag follikel.

    Nu är tanken att jag kanske ska prova letrozol trots att jag har regelbunden (men svag) ägglossning. Någon annan som provat det? Hur har det gått?

  • Svar på tråden Letrozol trots egen ÄL?
  • Mailyy
    Anonym (Undrar) skrev 2021-05-09 11:23:44 följande:

    Kunde inte låta bli att testa imorse (bim på onsdag), och fick negativt. Känner mig så hopplös nu, även om jag vet att det kan hinna ändras, men känns inte alls som att det kommer bli så. Vaknade upp med pms och känner mig illa till mods, vill bara ligga i sängen och gråta resten av dagen känner jag. Alla andra går vidare med sina liv och familjer medan man själv står och trampar på samma ställe, snart 2 års försök, vet inte hur mycket mer man orkar bli besviken månad efter månad :(


    Usch förstår! Jag fick mens idag Rynkar på näsan hade världens pms igår. 
  • Anonym (Undrar)
    Mailyy skrev 2021-05-10 12:35:56 följande:

    Usch förstår! Jag fick mens idag  hade världens pms igår. 


    Nä vad tråkigt att det inte funkade den här månaden! :(

    Jag fick spottings idag och negativt test, så helt kört den här månaden, lär få min mens på riktigt imorgon. Fy vad hemsk den här känslan är, uppgivenheten.
  • Steeph

    Åh vad tråkigt med minus :(

    Själv är jag på äl+2 men har redan gett upp hoppet. Känns som att ivf är den vägen vi får gå

  • Anonym (Undrar)
    Steeph skrev 2021-05-11 08:45:24 följande:

    Åh vad tråkigt med minus :(

    Själv är jag på äl+2 men har redan gett upp hoppet. Känns som att ivf är den vägen vi får gå


    Håller tummar och tår för dig! Ja jag känner lite samma, lutar mer åt att det får bli IVF, mest för att jag har panik över min ålder och inte vågar vänta fler månader nu, även om jag en gång lyckats bli gravid utan hormoner. Känner dock panik över att kliniken har stängt över sommaren, vet inte hur länge men det brukar väl vara minst en månad, och att hinna påbörja IVF innan dess är nog rätt omöjligt.
  • Steeph
    Anonym (Undrar) skrev 2021-05-11 09:00:18 följande:

    Håller tummar och tår för dig! Ja jag känner lite samma, lutar mer åt att det får bli IVF, mest för att jag har panik över min ålder och inte vågar vänta fler månader nu, även om jag en gång lyckats bli gravid utan hormoner. Känner dock panik över att kliniken har stängt över sommaren, vet inte hur länge men det brukar väl vara minst en månad, och att hinna påbörja IVF innan dess är nog rätt omöjligt.


    Åh ja! Det är samma för oss att de har stängt över sommaren. Så det blir i augusti. Ganska peppad ändå att få preppa kroppen under sommaren och hoppas på fina ägg sen. Hade ju varit fantastiskt om det skulle gå innan dess men det tror jag inte.
  • Mailyy

    Håller tummarna för er som ska ta IVF-vägen! Jag får inte göra det pga för dåliga värden på amh i kombination med för hög ålder så får försöka på egen hand. 

  • Anonym (Louise)

    Jag och min sambo är snart inne på två år av försök att bli gravida. Jag har numer en normal cykel på 28 dagar med positivt äl-test på dag 14. Trots detta får jag spottings mellan 3-7 dagar efter äl fram till mens. Jag är ganska övertygad om att detta har med äl att göra men min läkare säger att han kan garantera att jag har äl då jag får positiva test. Jag hade kontakt med en privat klinik som förklarade att de direkt hade testat stimulering för att se om blödningarna försvinner. Min läkare tycker att nästa steg är IVF och inte stimulering. Jag skulle så gärna vilja testa detta innan IVF. Jag förstår att många av er fått letrozol och ovitriell trots förmodad äl. Har ni några tips på hur jag kan få min läkare att skriva ut detta och vilka argument jag kan använda? Jag känner min bortglömd och förvirrad när jag får ett svar från vården och ett annat av en privat fertilitetsklinik (CvL). Så tacksam för svar!

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Louise) skrev 2021-05-16 17:35:55 följande:

    Jag och min sambo är snart inne på två år av försök att bli gravida. Jag har numer en normal cykel på 28 dagar med positivt äl-test på dag 14. Trots detta får jag spottings mellan 3-7 dagar efter äl fram till mens. Jag är ganska övertygad om att detta har med äl att göra men min läkare säger att han kan garantera att jag har äl då jag får positiva test. Jag hade kontakt med en privat klinik som förklarade att de direkt hade testat stimulering för att se om blödningarna försvinner. Min läkare tycker att nästa steg är IVF och inte stimulering. Jag skulle så gärna vilja testa detta innan IVF. Jag förstår att många av er fått letrozol och ovitriell trots förmodad äl. Har ni några tips på hur jag kan få min läkare att skriva ut detta och vilka argument jag kan använda? Jag känner min bortglömd och förvirrad när jag får ett svar från vården och ett annat av en privat fertilitetsklinik (CvL). Så tacksam för svar!


    Menar du positivt genom blodprov eller positiv ÄL-sticka? För om din läkare tror att positiv ÄL-sticka betyder garanterad ÄL så är han helt ute och cyklar. Jag har minst en bevisad gång då jag fått positivt på min ägglossningsmonitor (digitala tester, 99% sannolikhet att stämma) men gjort både VUL och blodprov som visar att jag inte haft ÄL utan den kom först 10 dagar senare när jag hade fertilt sekret. Jag litar mer på kombinationen av fertilt sekret (googla om du inte vet vad det är) och positiv sticka, utan fertilt sekret så skulle jag inte lita helt på ÄL-test.

    Har tyvärr inga råd kring hur man bäst får Letrozol, jag har varit hos två olika kliniker och båda gångerna har de varit generösa med recept, har själv dock inte velat testa det förrän först nyligen.
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-05-16 18:55:21 följande:

    Menar du positivt genom blodprov eller positiv ÄL-sticka? För om din läkare tror att positiv ÄL-sticka betyder garanterad ÄL så är han helt ute och cyklar. Jag har minst en bevisad gång då jag fått positivt på min ägglossningsmonitor (digitala tester, 99% sannolikhet att stämma) men gjort både VUL och blodprov som visar att jag inte haft ÄL utan den kom först 10 dagar senare när jag hade fertilt sekret. Jag litar mer på kombinationen av fertilt sekret (googla om du inte vet vad det är) och positiv sticka, utan fertilt sekret så skulle jag inte lita helt på ÄL-test.

    Har tyvärr inga råd kring hur man bäst får Letrozol, jag har varit hos två olika kliniker och båda gångerna har de varit generösa med recept, har själv dock inte velat testa det förrän först nyligen.


    Endast genom stickor.. Tror de tog ett prov på progesteron när vi startade vår utredning i oktober som jag aldrig fick ta del av. Frågade sedan om jag kunde få ta ett nytt prov men läkaren menade att det var helt meningslöst. Märker av lite fertilt sekret men inte det där ?toppfertila? som ser ut som äggvita. Gissar att min kropp försöker ägglossa men inte riktigt kommer dit. Har inte heller fått ta prov på AMH så det kommer jag bekosta själv för att göra. Hade ett FSH på 6.0 och man kunde se flera äggblåsor på en gynundersökning som gjordes tidigare i september 2020 för att utesluta cellförändringar, så antar att läkaren nöjde sig med det.

    Jag får helt enkelt stå på mig och försöka se till så jag får testa stimulering. Så frustrerande med all den här väntan och längtan.
  • Gulgja

    Hej!

    Finns det någon kvar i tråden? Har läst igenom hela tråden och hoppas det gått bra för er alla. Själv ska jag påbörja letrozol-kur nästa cykel som är runt 10 juni. Jag har också egen ägglossning men gyn tycker att jag kan behöva stimulera ägglossningen så att den får en push.

    Jag och maken har försökt sedan september 2020 och just nu inväntar jag ÄL som är på ingång vilken dag som helst. Blir mest troligt inget denna månad heller utan jag är spänd inför kommande månader med Letrozol.

    Jag går in på min andra månad med progesteron vagitorer då jag har spottings från ÄL 7.

    Jag har en fråga gällande otriville sprutan, hur vet man att ägget lossar på egen hand? Förlåt för korkad fråga..

    Skulle vara kul att följas åt!

    Kram på er alla

  • Mailyy
    Gulgja skrev 2021-05-26 11:35:31 följande:

    Hej!

    Finns det någon kvar i tråden? Har läst igenom hela tråden och hoppas det gått bra för er alla. Själv ska jag påbörja letrozol-kur nästa cykel som är runt 10 juni. Jag har också egen ägglossning men gyn tycker att jag kan behöva stimulera ägglossningen så att den får en push.

    Jag och maken har försökt sedan september 2020 och just nu inväntar jag ÄL som är på ingång vilken dag som helst. Blir mest troligt inget denna månad heller utan jag är spänd inför kommande månader med Letrozol.

    Jag går in på min andra månad med progesteron vagitorer då jag har spottings från ÄL 7.

    Jag har en fråga gällande otriville sprutan, hur vet man att ägget lossar på egen hand? Förlåt för korkad fråga..

    Skulle vara kul att följas åt!

    Kram på er alla


    Jag finns kvar, eller kom in igen nu. Har tagit en paus pga fick en cysta på äggstocken och blev tvungen att avbryta försöket. Men hoppas på att få höra om en vecka på VUL att den är borta så att jag kan sätta igång med en ny omgång letrozol. Troligtvis startar min nästa cykel också runt 10 juni så hoppas att det ser bra ut då så kan vi följas åt :) 


    Har också egen ÄL men har spottings innan mens på samma sätt som du. Ska dock inte få något progesteron då min läkare tror att det räcker med starkare ÄL av letrozolen iom att jag ändå har 15 dagar mellan ÄL och mens. 


    Om du mäter basalkroppstemperatur genom hela cykeln så kan du se när ägget har lossnat efter ovitrelle-sprutan eftersom den ökar lite då, men jag tror att det är enda sättet att se helt säkert. Dock sägs det att "alla" ska få ÄL inom 72 timmar efter ovitrelle-sprutan så du kan också vänta 72 timmar och sedan ta progesteron om du inte vill krångla med mätningar. Hoppas att jag förstod din fråga rätt? Om man inte tar progesteron så kan man också mäta progesteronet ca en vecka efter man tror man haft ÄL och se om man haft det eller inte men det funkar inte om man tar det. 


    Om ägget råkat lossna innan du tagit ovitrelle så gör det inget om du tar sprutan sedan, den kan inte förstöra något. Så tror du ägget lossnat/håller på att lossna (tex om du fått positivt ÄL-test) så kan du ta sprutan för säkerhets skull. 

  • Gulgja
    Mailyy skrev 2021-05-30 17:21:01 följande:

    Jag finns kvar, eller kom in igen nu. Har tagit en paus pga fick en cysta på äggstocken och blev tvungen att avbryta försöket. Men hoppas på att få höra om en vecka på VUL att den är borta så att jag kan sätta igång med en ny omgång letrozol. Troligtvis startar min nästa cykel också runt 10 juni så hoppas att det ser bra ut då så kan vi följas åt :) 

    Har också egen ÄL men har spottings innan mens på samma sätt som du. Ska dock inte få något progesteron då min läkare tror att det räcker med starkare ÄL av letrozolen iom att jag ändå har 15 dagar mellan ÄL och mens. 

    Om du mäter basalkroppstemperatur genom hela cykeln så kan du se när ägget har lossnat efter ovitrelle-sprutan eftersom den ökar lite då, men jag tror att det är enda sättet att se helt säkert. Dock sägs det att "alla" ska få ÄL inom 72 timmar efter ovitrelle-sprutan så du kan också vänta 72 timmar och sedan ta progesteron om du inte vill krångla med mätningar. Hoppas att jag förstod din fråga rätt? Om man inte tar progesteron så kan man också mäta progesteronet ca en vecka efter man tror man haft ÄL och se om man haft det eller inte men det funkar inte om man tar det. 

    Om ägget råkat lossna innan du tagit ovitrelle så gör det inget om du tar sprutan sedan, den kan inte förstöra något. Så tror du ägget lossnat/håller på att lossna (tex om du fått positivt ÄL-test) så kan du ta sprutan för säkerhets skull. 


    Hej!! Vad tråkigt att höra med cystan och att du fick avbryta försöket. Hur kom det sig att du upptäckte cystan, var det via ultraljud eller andra symtom?

    Åh vad kul att vi kan följas åt. Jag har BIM 9/6 så min första cykel med letrozol ska jag börja med då!

    Jag har inte fått OK att ta sprutan men jag tänkte att det kanske vore lika bra att få börja med sprutan så man maximerar sina chanser?

    Lite bakgrund om mig:

    Bor i Stockholm med min make, vi är 29 och 30. Första barnet vi försöker inför och vi har försökt sen september 2020. I februari så upptäckte jag via blodprov att jag hade förhöjt prolaktinvärde och fick medicin. Trodde att jag skulle bli gravid på första försöket med medicinen för det är så det funkat för "alla" med förhöjt prolaktinvärde men det hände inte för mig.

    Tog saken i egna händer och tog kontakt med en gynekolog som jag önskade skulle göra en utredning på mig. Gyn tyckte att allt var normalt men jag klagade på spottings som jag fick 7 dagar efter ÄL så jag fick progesteron utskrivet. Jag fick även göra en spolning som var det värsta jag varit med om på länge och detta är nu min första cykel efter spolningen. Jag är på ÄL +7 och inväntar mens för att kunna börja med letrozolen, då jag inte har några förhoppningar inför denna cykel.

    Berätta gärna mer om dig själv!
Svar på tråden Letrozol trots egen ÄL?