Anonym (Krusbär) skrev 2021-01-25 12:17:33 följande:
Kvinna: tack för ditt svar. Hur mkt fick du ihop på själva fonderna?
2000 låter lite väl mkt för mig men 1000 kan jag börja med ni har haft 600 senaste åren
Det är bara att spara vad man kan, det är viktigt att inta glömma bort att leva innan man blir pensionär också. Det är jättedumt att dö/bli allvarligt sjuk med pengar och semesterdagar sparade
Jag vet inte riktigt, men kan gissa, då jag köpt och sålt ganska mycket, samt sparat olika mycket beroende på hur mina fasta utgifter sett ut.
Men kanske att jag tjänat en halv milj på huset och så 0,7 milj fonder där jag har kanske stoppat in 0,3 milj.
Men då har jag haft koll på nyheter, fondkurser och haft lite flyt. Tex så sålde jag (satte pengarna på sparkonto) när jag insåg att vi skulle kunna drabbas av corona och att det skulle kunna bli en stor smäll. Risken var för hög, enligt mig. När chocken gett med sig gick jag in med pengarna igen. Så jag har tjänat 15% senaste året bara i uppgång och det ser ut som att det finns mer att plocka hem innan världen återhämtat sig. Sålde och köpte innan/efter förre amerikanska valet då jag var osäker på hur det skulle gå. Detta val tänkte jag att coronan överskuggar det.
Lägger kanske 1-2 timmar i månaden i snitt på att övervaka kurser samt tittar på nyheter varje dag och tänker hur det kan påverka.
Enskilda aktier är för mycket inläsning så jag fegar ut.