• Anonym (Krusbär)

Hur mkt borde man ha sparat ihop privat till sin pension?

Förutom tjänstepensionen som kanske heller inte blir super hög direkt för alla. Hur mkt borde man som 65 åring ha på kontot rent hypotetiskt den dagen man går i pension?

Då tänker jag på privat sparande och jag tänker inte att det beror ju på hur räntan har stigit osv utan om man bara får välja en summa som kommer finnas där.

• Svar på tråden Hur mkt borde man ha sparat ihop privat till sin pension?
  • Anonym (F)
    Anonym (Krusbär) skrev 2021-01-25 12:17:33 följande:

Kvinna: tack för ditt svar. Hur mkt fick du ihop på själva fonderna?

2000 låter lite väl mkt för mig men 1000 kan jag börja med ni har haft 600 senaste åren

Det finns kalkylatorer på nätet som räknar ränta-på-ränta effekten. 1000kr/månad kommer en bra bit på väg med och allt är bättre än lite. De här pengarna betalar du ingen inkomstskatt på när du tar ut dem, såsom sker på tjänstepensioner, Löneväxling och tidigare avdragsgill pensionssparande.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Krusbär) skrev 2021-01-25 12:17:33 följande:

Kvinna: tack för ditt svar. Hur mkt fick du ihop på själva fonderna?

2000 låter lite väl mkt för mig men 1000 kan jag börja med ni har haft 600 senaste åren

Det är bara att spara vad man kan, det är viktigt att inta glömma bort att leva innan man blir pensionär också. Det är jättedumt att dö/bli allvarligt sjuk med pengar och semesterdagar sparade

Jag vet inte riktigt, men kan gissa, då jag köpt och sålt ganska mycket, samt sparat olika mycket beroende på hur mina fasta utgifter sett ut. 

Men kanske att jag tjänat en halv milj på huset och så 0,7 milj fonder där jag har kanske stoppat in 0,3 milj. 

Men då har jag haft koll på nyheter, fondkurser och haft lite flyt. Tex så sålde jag (satte pengarna på sparkonto) när jag insåg att vi skulle kunna drabbas av corona och att det skulle kunna bli en stor smäll.  Risken var för hög, enligt mig. När chocken gett med sig gick jag in med pengarna igen. Så jag har tjänat 15% senaste året bara i uppgång och det ser ut som att det finns mer att plocka hem innan världen återhämtat sig. Sålde och köpte innan/efter förre amerikanska valet då jag var osäker på hur det skulle gå. Detta val tänkte jag att coronan överskuggar det. 
    Lägger kanske 1-2 timmar i månaden i snitt på att övervaka kurser samt tittar på nyheter varje dag och tänker hur det kan påverka.
    Enskilda aktier är för mycket inläsning så jag fegar ut.
  • Anonym (Krusbär)

Har tänkt att spara i 20 år ca innan det blir pension

• Anonym (***)
    Anonym (Krusbär) skrev 2021-01-25 13:49:41 följande:

Då räcker det långt med 1 000 kr. Då kommer du att ha cirka en halv miljon när du går i pension. 

Om du har 20 år på dig, så hinner dina inkomster att ändras under tiden, så det finns kanske möjlighet att öka beloppet senare. 
  • Anonym (Krusbär)

Ja precis det är det jag också tänker att i framtiden kommer jag ha högre lön och då är det såklart lättare att spara mer så det är ni plan:)

• Anonym (F)
    Anonym (Krusbär) skrev 2021-01-25 13:49:41 följande:

Det är lång tid :). Och du har insett problemet. Var aktiv med dina fonder och var inte rädd att byta ofta till de som presterar bättre inom den/de kategorier du vill ha. Sprid riskerna och fokusera på avkastning mer än avgifter framför allt på högriskfonder. Kör hårt :)
  • Limeblad
    Anonym (F) skrev 2021-01-25 14:19:52 följande:

Det är lång tid :). Och du har insett problemet. Var aktiv med dina fonder och var inte rädd att byta ofta till de som presterar bättre inom den/de kategorier du vill ha. Sprid riskerna och fokusera på avkastning mer än avgifter framför allt på högriskfonder. Kör hårt :)

Att tänka på är att 80-90% av alla aktivt förvaltade fonder underpresterar mot indexfonder på lång sikt (10 års sikt, kortare tid är det runt 70% som underpresterar). Det är alltså lätt att välja fel (att tro att man som amatör kommer göra bättre val än proffsen som inte väljer sämre aktier/tillgångar med flit känns naivt). Dessutom kostar aktiva fonder mer än indexfonder, en aktiv fond måste ju därför prestera en eller ett par procent över index för att det ska gå jämnt ut. Till mitt långsiktiga sparande (i mitt fall tjänstepensionen) satsar jag därför på billiga indexfonder. Sen är det ju kul att köpa annat också men känns som onödig risk på de viktiga pengarna när det statistiskt sett ger sämre utdelning.
  • Anonym (***)
    Limeblad skrev 2021-01-25 14:32:49 följande:
    Att tänka på är att 80-90% av alla aktivt förvaltade fonder underpresterar mot indexfonder på lång sikt (10 års sikt, kortare tid är det runt 70% som underpresterar). Det är alltså lätt att välja fel (att tro att man som amatör kommer göra bättre val än proffsen som inte väljer sämre aktier/tillgångar med flit känns naivt). Dessutom kostar aktiva fonder mer än indexfonder, en aktiv fond måste ju därför prestera en eller ett par procent över index för att det ska gå jämnt ut. Till mitt långsiktiga sparande (i mitt fall tjänstepensionen) satsar jag därför på billiga indexfonder. Sen är det ju kul att köpa annat också men känns som onödig risk på de viktiga pengarna när det statistiskt sett ger sämre utdelning.
    Instämmer, är man inte riktigt insatt, så är indexfonder det bästa. Man ska ha i tanke att bara för att en fond (eller aktie) presterat bra innan, så säger det inget om framtiden. 
  • Anonym (F)
    Limeblad skrev 2021-01-25 14:32:49 följande:

Vi har helt enkelt delvis olika strategier.

Större delen av min tjänstepension är fårmånsbestämd baserad på slutlön och antal tjänsteår. Den kan jag inte påverka annat än att fortsätta arbeta.

Andra delar av pensionen väljer jag att placera till högre risk.

Tillväxten på mina fonder hade varit avsevärt sämre om jag fokuserat på avgifter. Dessutom är jag inte kvar i samma förvaltade fond hur länge som helst. Du må kalla mig naiv men jag tänker inte skryta med tillväxten på t ex PPM på ett anonymt forum. Och procenträkning är min paradgren ;)
  • Limeblad
    Anonym (F) skrev 2021-01-25 15:18:00 följande:

Vi har helt enkelt delvis olika strategier.

Större delen av min tjänstepension är fårmånsbestämd baserad på slutlön och antal tjänsteår. Den kan jag inte påverka annat än att fortsätta arbeta.

Andra delar av pensionen väljer jag att placera till högre risk.

Tillväxten på mina fonder hade varit avsevärt sämre om jag fokuserat på avgifter. Dessutom är jag inte kvar i samma förvaltade fond hur länge som helst. Du må kalla mig naiv men jag tänker inte skryta med tillväxten på t ex PPM på ett anonymt forum. Och procenträkning är min paradgren ;)

Ja, du kan ju såklart vara en av de få som lyckas välja en av de 10% bästa fonderna. Uppfattade dock att du rådde ts till den strategin trots att ts inte är insatt investerare.
  • Anonym (F)
    Limeblad skrev 2021-01-25 15:39:21 följande:

Ja, du kan ju såklart vara en av de få som lyckas välja en av de 10% bästa fonderna. Uppfattade dock att du rådde ts till den strategin trots att ts inte är insatt investerare.

Det är inte raketforskning.
  • Limeblad
    Anonym (F) skrev 2021-01-25 15:42:29 följande:

Det är inte raketforskning.

Trots det misslyckas 80-90%.
  • Anonym (F)
    Limeblad skrev 2021-01-25 15:51:13 följande:

Trots det misslyckas 80-90%.

Men fortsätt plädera för din passiva strategi. TS har nog hjärna nog att fatta att det finns alternativ.
Svar på tråden Hur mkt borde man ha sparat ihop privat till sin pension?