• Hippolyte

    "Ett pinsamt momentum"

    Fördjupat mig i fysikens lagar den senaste tiden. Insett att jag aldrig blir en stjärna på fysik men tycker det är skoj att förkovra sig. När jag gjorde en sökning på Familjeliv fann jag enbart sextrådar. En som skrev att sexakten slutade med "ett pinsamt momentum". Gissar att personen tänkte på "moment" (ögonblick) och översatte det till svengelska. Fick mig att fundera. Hur många vet egentligen vad momentum är? Det är inte helt okomplicerat faktiskt. Rent intuitivt inser man att ett rullande tåg som kommer emot en är farligare än en badboll. Även om tåget rör sig som en snigel så tar man hellre en smäll av en badboll som flyger i 100 km/h än det långsamma men obevekliga tåget. Vi vet att tunga föremål är svåra att stoppa när de väl hamnat i rörelse och kan orsaka stor skada. De som är lätta och snabba studsar ofta i motsatt riktning när de krockar med ett tyngra föremål. Momentum är i princip en beskrivning av hur lång tid det tar att bromsa något som rör sig. Kinetisk energi är distansen det tar att bromsa in. En liten pistolkula har hög kinetisk energi men litet momentum. Den kan snabbt bromsas in men hinner röra sig långt. Det sakta rullande tåget komer inte långt men kan krypa fram en lång stund innan det stannar.

    Vet egentligen inte vart jag vill komma med detta. Postade i Sandlådan för säkerhetsskull.

  • Svar på tråden "Ett pinsamt momentum"
  • Tecum

    Momentum kan också användas i överförd betydelse, som utveckling, framåtskridande, förändring. Ex:


    En tydlig vision kan skapa momentum för förändring eller tankemässigt lämna långtgående verkan i samhällsbygget. Det kan bli ett nytt momentum att hitta en politisk lösning. Varför har regeringen valt att punktera alltsammans istället för att låta oss rida på det momentum som vi så uppenbart byggt upp? Fed letade efter mer momentum i ekonomin och en bättre jobbmarknad
    Så det kan tänkas att personen i sextråden menade att det var en pinsam förändring i sexlivet. Men det troligaste är att det var en sammanblandning med "moment".
  • Hippolyte
    Tecum skrev 2021-01-24 11:35:13 följande:

    Momentum kan också användas i överförd betydelse, som utveckling, framåtskridande, förändring. Ex:

    En tydlig vision kan skapa momentum för förändring eller tankemässigt lämna långtgående verkan i samhällsbygget. Det kan bli ett nytt momentum att hitta en politisk lösning. Varför har regeringen valt att punktera alltsammans istället för att låta oss rida på det momentum som vi så uppenbart byggt upp? Fed letade efter mer momentum i ekonomin och en bättre jobbmarknad

    Så det kan tänkas att personen i sextråden menade att det var en pinsam förändring i sexlivet. Men det troligaste är att det var en sammanblandning med "moment".


    Metaforerna syftar antagligen på samma sak, något med kraft att fortsätta. Massan i detta fallet är mängden människor som vill uträtta någonting och hastigheten snabbheten i deras beslut. Så kanske man kan tolka det.
  • Hippolyte
    AMCG skrev 2021-01-24 12:31:33 följande:

    Du tänker på rörelsemängdsmoment?


    Inte säker. Finns många namn. Därför det är så förvirrande. Kinetisk energi är den totala energin hos ett objekt i rörelse. Även kallat rörelseenergi. Sedan finns mometum som brukar betecknas med P. Dessa två är nära relaterade. Momentum är en vektor och kinetisk energi en skalär. Betyder att den saknar riktning. Momentum vinner över kinetiskt energi. Om du skjuter en pistolkula mot ett rullande bowlingklot så studsar kulan tillbaka medan klotet fortsätter sin väg framåt. Ungefär den nivån jag är på att förstå detta. Matematiken har jag inte lyckats greppa. Man får momentum genom ta m*v. Skriver man hastigheten i kvadrat och delar med 2 blir det kinetisk energi.
  • AMCG
    Hippolyte skrev 2021-01-24 15:43:12 följande:

    Inte säker. Finns många namn. Därför det är så förvirrande. Kinetisk energi är den totala energin hos ett objekt i rörelse. Även kallat rörelseenergi. Sedan finns mometum som brukar betecknas med P. Dessa två är nära relaterade. Momentum är en vektor och kinetisk energi en skalär. Betyder att den saknar riktning. Momentum vinner över kinetiskt energi. Om du skjuter en pistolkula mot ett rullande bowlingklot så studsar kulan tillbaka medan klotet fortsätter sin väg framåt. Ungefär den nivån jag är på att förstå detta. Matematiken har jag inte lyckats greppa. Man får momentum genom ta m*v. Skriver man hastigheten i kvadrat och delar med 2 blir det kinetisk energi.


    Då är jag med tror jag. Det är för mig rörelsemängd (det var den benämningen jag lärde mig), p=m*v eller p=h/lambda (för fotoner exempelvis).

    Jag undviker helst både pistolkulorna och tåget. Tar helt en foton mot mig om jag får välja? Andra valet är badbollen.
  • Hippolyte
    AMCG skrev 2021-01-24 20:12:03 följande:

    Då är jag med tror jag. Det är för mig rörelsemängd (det var den benämningen jag lärde mig), p=m*v eller p=h/lambda (för fotoner exempelvis).

    Jag undviker helst både pistolkulorna och tåget. Tar helt en foton mot mig om jag får välja? Andra valet är badbollen.


    Ja rörelsemängd heter det. Intressant att det engelska ordet används metaforiskt som någon nämnde. Momentum i den ekonomiska tillväxten osv.
  • Kjell2
    Hippolyte skrev 2021-01-24 15:43:12 följande:

    Inte säker. Finns många namn. Därför det är så förvirrande. Kinetisk energi är den totala energin hos ett objekt i rörelse. Även kallat rörelseenergi. Sedan finns mometum som brukar betecknas med P. Dessa två är nära relaterade. Momentum är en vektor och kinetisk energi en skalär. Betyder att den saknar riktning. Momentum vinner över kinetiskt energi. Om du skjuter en pistolkula mot ett rullande bowlingklot så studsar kulan tillbaka medan klotet fortsätter sin väg framåt. Ungefär den nivån jag är på att förstå detta. Matematiken har jag inte lyckats greppa. Man får momentum genom ta m*v. Skriver man hastigheten i kvadrat och delar med 2 blir det kinetisk energi.


    Vid kollision mellan två solida kroppar och man vill beräkna hastigheten efterår används rörelsemomentet bevarande eller rörelseenergins bevarande beroende på om kollisionen är elastisk eller inte.
Svar på tråden "Ett pinsamt momentum"