• Dancing Llama

Katarina, Teodora eller Valentina?

Motivera gärna och/eller kom med förslag på andra flicknamn. Det viktiga är att namnet funkar på många olika språk utan att uttalet ändras alltför mycket.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Katarina, Teodora eller Valentina?
  • Anonym (Fina namn!)

Det är fina namn alla tre, låter lite regala alla tre. Katarina är finast.

• Anonym (Anonym)

Det enda normala namnet är Katarina.

• Seven Costanza

Katarina är fint men i Sverige tycker jag att det känns som ett namn för 70- och 80-talister dvs inte tidlöst. Theodora är fint och jag kan även föreslå Fredrika, Antonia och Henrietta.

• MrsPJ

Jag gillar Valentina :) vet inre varför, det är fint bara. De andra två gillar jag inte alls. Katarina är jättetråkigt och stelt, Teodora är jobbigt att säga haha.

• SweeneyToad
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-24 16:14:08 följande:
    Det enda normala namnet är Katarina.
    Vaknat på fel sida idag, Karen? 

Du har dessutom fel. Namnen är normala. 
  • Hippolyte

Gittan hade en dotter som hette Katarina. Den heliga alltså ;)

• trollhona
    Dancing Llama skrev 2021-01-24 15:17:47 följande:

Motivera gärna och/eller kom med förslag på andra flicknamn. Det viktiga är att namnet funkar på många olika språk utan att uttalet ändras alltför mycket.

Katarina är finast av dessa. Ståtligt och vackert.
    De andra är ok.

Några tips i samma stil,
    Marianne, Dorothea, Cornelia, Otilia, Aniara, Sabine, Corina
  • Anonym (Y)
    SweeneyToad skrev 2021-01-24 17:28:48 följande:
    Vaknat på fel sida idag, Karen? 

Du har dessutom fel. Namnen är normala. 
    Man kan inte riktigt skriva så när någon faktiskt rakt ut frågade om folks åsikter...
  • Anonym (X)

Katarina är fint.
    Valentina är lite trash om jag får säga så...

Mer namn:
    Gabriella,
    Amelia,
    Amalia,
    Erica, 

• SweeneyToad
    Anonym (X) skrev 2021-01-25 20:12:10 följande:
    Katarina är fint.
    Valentina är lite trash om jag får säga så...

Mer namn:
    Gabriella,
    Amelia,
    Amalia,
    Erica, 
    Att Valentina är trash(WT, menar du nu?), är fel. Det är feminin form av namnet Valentine, som är ett helgon. Vissa religiösa väljer namn som Valentine eller Valentina till sina barn. 
  • SweeneyToad
    Anonym (Y) skrev 2021-01-25 20:08:58 följande:
    Man kan inte riktigt skriva så när någon faktiskt rakt ut frågade om folks åsikter...
    Då skriver man att det är fint eller fult. Inte att namnen ej är normala. 
  • Anonym (äldre)

Teodora vet jag inte, Valentina är fint!

Katarina är också fint egentligen, kanske finast, bara belastat för oss lite äldre. Men det kommer säkert igen!

Men då ska det stavas precis så och inte med C, eller värre: Catharina. Theodora känns däremot mer logiskt än Teodora?

• fluu

Gillar alla namnen. De är vackra ståtliga och gångbara. Dock ger de smeknamn, så det får man vara beredd på. Theodora är nog min favorit, men Katarina kommer strax efter. Fler förslag:

Andrea, Alexandra,Adriana, Amelia, Celeste, Cecilia, Cornelia, Desirée, Emilia, Fredrika, Gabriella, Helena, Henrietta, Isabella, Lilian, Louisa, Lavinia, Marianne, Olivia, Paulina, Rebecka, Stephanie,Susanna, Simone.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (zink)

Valentina känns väldigt mycket zigenare..

• Mint

Teodora gillar jag inte. Det är för konstlat och så har jag svårt för pojknamn som blir flicknamn bara av att man hakar på ett -a, -ia eller -ina på slutet (Johanna, Erika, Tora, Karla, Fredrika, Axelina, Vilhelmina etc)

Katarina är pampigt och snyggt! Lär bli smeknamn av det: Katte/Kattis, Tina eller Nina (Nina är fint!)

Valentina: dels samma invändning som med Teodora, dels tänker jag på att det verkar ganska vanligt på flickor från Albanien och Kosovo. Men det är ganska fint.

Svar på tråden Katarina, Teodora eller Valentina?