• Anonym (Blåst)

Blåst på renovering

Känner mig totalt blåst på renovering av min bostadsrätt. Detta är I ett anrikt sekelskiftshus.

Ordföranden i styrelsen krävde att få inspektera lägenheten och krävde också intyg från konstruktör för att vi skulle få riva en vägg (samma vägg redan riven i andra identiska lägenheter) detta försenade arbetet flera veckor.

Enligt ordföranden var det stängt förbud mot att förvara skräp på gatan längre än max 1 dygn samt totalt förbjudet att väsnas med renovering kvällar och helger.

Den vackra hissen behövde också behandlas extremt varsamt.

Fine tänkte jag, samma för alla, och har följt alla regler till punkt och pricka.

Det enda vi eventuellt åstadkommit är en repa i trapphuset men ej bekräftat vilket vi omedelbart fick höra.

In kommer sedan en ny ägare i en annan lägenhet. 10 polacker börjar jobba dag och natt. River också innervägg men behöver inget intyg. Förvarar skräp i 3 veckor på gatan i gigantiska lass, inget i big4bags som jag gjorde. River, spikar bilar, borrar till 10-11 sju dagar i veckan. Total renovering av hela lägenheten på endast 2 veckor (ni hör ju hur sjukt det låter). Det enda han råkar ut för är någon trött tillsägelse av ordföranden.

Nu är hans renovering klar. OM jag hade kunnat bedriva min renovering på detta sätt, vilket jag givetvis gjort om jag kunnat, skulle vi kunna bli klara på 2 månader istället för 4 och sparar enorma summor. Bara rivningen och avfallshanteringen kostade mig 60-70 000. Detta hade jag kunnat göra med.polarna själv om jag kunnat jobba kvällar och helger.

Det är extremt jobbigt att jag bevisligen bränt otroliga summor.helt i onödan. Finns det något jag kan göra åt detta? Kan jag kräva föreningen på något? Kan den nya ägaren som skapat kaos i sin renovering på något sätt få reprimander?

Nästa gång vet jag iaf hur man ska bedriva renoveringar..

• Svar på tråden Blåst på renovering
  • Anonym (Hold my beer)

Nej du kan inte göra nåt åt det. Det du skulle ha gjort vara att ta reda på vad som står i stadgarna, om det står nåt om max 1 dag och blablabla.

Du får ingen ersättning och du har inte rätt till någon ersättning heller. Vad som händer nya ägaren spelar väl inte dig nån roll? Han kan säkert fortsätta få tillsägelser, vem bryr sig liksom.

• Anonym (Blåst)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2021-01-24 16:17:20 följande:

Nej du kan inte göra nåt åt det. Det du skulle ha gjort vara att ta reda på vad som står i stadgarna, om det står nåt om max 1 dag och blablabla.

Du får ingen ersättning och du har inte rätt till någon ersättning heller. Vad som händer nya ägaren spelar väl inte dig nån roll? Han kan säkert fortsätta få tillsägelser, vem bryr sig liksom.

Den nya ägaren har brutit mot.precis allt som tydligt står i stadgarna...
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Blåst) skrev 2021-01-24 17:15:06 följande:
    Den nya ägaren har brutit mot.precis allt som tydligt står i stadgarna...
    Jaha. Vad ska du göra åt det då? Försöka tvinga styrelsen att ge honom en näsbränna...? Blir det bra då på nåt sätt, mår du bättre då tror du? Nej. Släpp det. Livet är inte alltid rättvist.
  • Anonym (Du skulle anmält)

Du skulle direkt ha anmält det till styrelsen så hade de sagt till hen. Det gjorde vi när en nyinflyttad renoverade på söndagar och nätter. Däremot tordes jag inte ringa på på natten när han höll på. Ordförande tyckte att jag skulle säga till honom. Men jag sa att jag inte tordes. Jag tror inte många skulle tordas konfrontera en psykiskt sjuk person med hammare i handen när man bara är lite drygt 160 lång. Och ja han är verkligen psykiskt sjuk. Han har nämligen slängt tomma förpackningar från både Haldol och andra psykmediciner.

• Tobben

Er ordförande verkar vara alldeles för flat. Se till att tillsätta en ny så att det inte blir mer oreda i föreningen.

• Anonym (A)
    Tobben skrev 2021-01-26 12:31:14 följande:
    Er ordförande verkar vara alldeles för flat. Se till att tillsätta en ny så att det inte blir mer oreda i föreningen.
    Håller med
  • Anonym (Blåst)
    Anonym (Du skulle anmält) skrev 2021-01-26 12:12:55 följande:

Du skulle direkt ha anmält det till styrelsen så hade de sagt till hen. Det gjorde vi när en nyinflyttad renoverade på söndagar och nätter. Däremot tordes jag inte ringa på på natten när han höll på. Ordförande tyckte att jag skulle säga till honom. Men jag sa att jag inte tordes. Jag tror inte många skulle tordas konfrontera en psykiskt sjuk person med hammare i handen när man bara är lite drygt 160 lång. Och ja han är verkligen psykiskt sjuk. Han har nämligen slängt tomma förpackningar från både Haldol och andra psykmediciner.

Tack jag vet. Dock bor vi ju inte där så svårt att hålla koll. Andra grannar klagade enormt men det blev bara en liten tillsägelse som de sket i.
  • Anonym (.)

Vad är problemet egentligen?

Du klagar på att grannen stör men du blir inte störd för du bor ju inte där.
    Du klagar på hans sätt att hantera avfallet men hur kan du VETA som inte bor där och inte kan hålla koll? Det luktar för mycket skvaller och viskleken om det här för att vara trovärdigt för som du säger, du har ju ingen koll..

• Anonym (Asså)
    Anonym (.) skrev 2021-01-29 09:58:53 följande:

Vad är problemet egentligen?

Du klagar på att grannen stör men du blir inte störd för du bor ju inte där.

Du klagar på hans sätt att hantera avfallet men hur kan du VETA som inte bor där och inte kan hålla koll? Det luktar för mycket skvaller och viskleken om det här för att vara trovärdigt för som du säger, du har ju ingen koll..

Vad snackar du om, ts bor ju visst där, det är inte hennes lägenhet personen flyttade in i utan en annan lägenhet i huset!
  • Anonym (.)
    Anonym (Asså) skrev 2021-01-29 10:09:28 följande:
    Vad snackar du om, ts bor ju visst där, det är inte hennes lägenhet personen flyttade in i utan en annan lägenhet i huset!
    Blir det tydligare när jag både fetmarkerat är understruket?
    Anonym (Blåst) skrev 2021-01-29 08:21:51 följande:
    Tack jag vet. Dock bor vi ju inte där så svårt att hålla koll. Andra grannar klagade enormt men det blev bara en liten tillsägelse som de sket i.

• Anonym (Du skulle anmält)
    Anonym (Asså) skrev 2021-01-29 10:09:28 följande:

Nej ts bor inte där se hens svar till mig i #8. Ts är inte sur för att hen blev störd utan irritationen handlar om att hen själv inte kunde renovera dygnet runt.
  • Anonym (.)
    Anonym (Du skulle anmält) skrev 2021-01-29 10:39:17 följande:
    Nej ts bor inte där se hens svar till mig i #8. Ts är inte sur för att hen blev störd utan irritationen handlar om att hen själv inte kunde renovera dygnet runt.
    Trots det här handlar det mesta i TS inlägg om den upplevda störningen som TS inte kan ha upplevt. Därför är det på sin plats att fråga vad själva problemet är.

Ren avundsjuka gissar jag på. Det är en extremt vanlig sjukdom i Sverige idag "ingen ska minsann få det jag, jag, jag inte fått".
    Det är i sådana lägen man tar till byskvaller som "argument" för att svartmåla någon istället för att hålla sig till fakta.

Det ligger en gravad hund här och jag antar att TS förtiger somt och lägger till annat, som tex den upplevda störningen som inte alls var upplevd eller skräpets placering som TS inte alls hade koll på.
    Så det där att det höll på dygnet runt är nog ganska långt från hur det gick till. Även varningen att det skulle vara en bagatell i sammanhanget. TS lär inte vara 100% insatt i hur det formulerades...

• Anonym (Love)

Ts låter ju som en femåring. Nej ingen av er får störa. Båda ska följa reglerna.

Nej du kan inte få någon form av kompensation för att en han valde att inte följa reglerna, men du valde att göra det. 

• Anonym (Asså)
    Anonym (.) skrev 2021-01-29 10:11:44 följande:

Blir det tydligare när jag både fetmarkerat är understruket?

Anonym (Du skulle anmält) skrev 2021-01-29 10:39:17 följande:

Ok det stod inte i ts så jag missade det totalt.
Svar på tråden Blåst på renovering