Blåst på renovering
Känner mig totalt blåst på renovering av min bostadsrätt. Detta är I ett anrikt sekelskiftshus.
Ordföranden i styrelsen krävde att få inspektera lägenheten och krävde också intyg från konstruktör för att vi skulle få riva en vägg (samma vägg redan riven i andra identiska lägenheter) detta försenade arbetet flera veckor.
Enligt ordföranden var det stängt förbud mot att förvara skräp på gatan längre än max 1 dygn samt totalt förbjudet att väsnas med renovering kvällar och helger.
Den vackra hissen behövde också behandlas extremt varsamt.
Fine tänkte jag, samma för alla, och har följt alla regler till punkt och pricka.
Det enda vi eventuellt åstadkommit är en repa i trapphuset men ej bekräftat vilket vi omedelbart fick höra.
In kommer sedan en ny ägare i en annan lägenhet. 10 polacker börjar jobba dag och natt. River också innervägg men behöver inget intyg. Förvarar skräp i 3 veckor på gatan i gigantiska lass, inget i big4bags som jag gjorde. River, spikar bilar, borrar till 10-11 sju dagar i veckan. Total renovering av hela lägenheten på endast 2 veckor (ni hör ju hur sjukt det låter). Det enda han råkar ut för är någon trött tillsägelse av ordföranden.
Nu är hans renovering klar. OM jag hade kunnat bedriva min renovering på detta sätt, vilket jag givetvis gjort om jag kunnat, skulle vi kunna bli klara på 2 månader istället för 4 och sparar enorma summor. Bara rivningen och avfallshanteringen kostade mig 60-70 000. Detta hade jag kunnat göra med.polarna själv om jag kunnat jobba kvällar och helger.
Det är extremt jobbigt att jag bevisligen bränt otroliga summor.helt i onödan. Finns det något jag kan göra åt detta? Kan jag kräva föreningen på något? Kan den nya ägaren som skapat kaos i sin renovering på något sätt få reprimander?
Nästa gång vet jag iaf hur man ska bedriva renoveringar..