Kvinna1989 skrev 2021-01-27 16:24:51 följande:
Hmm jag trodde dom tog blodprov med alla för Hcg? Dom bad mig bara att ta blodprov för att dom ville ha det bekräftat via blodprov att jag är gravid, jag frågade då bara när läkaren ringde , och frågade vad hcg värdet va, då kolla hon och sa att de va 800, men läkaren visste inte vad det betyder, mer än att jag är gravid.
Å vad mysigt att du kommit så långt, grattis! Jag tycker tiden går sååååå sakta, kommer kännas som en evighet till bf ju, haha. :)
Jag började ju nyss plugga också, precis samma dag jag plussade :D är alltså 31 år, jobbat förut men valt att byta yrke. :) har inte berättat för dom andra i klassen än, men mina lärare vet dock. Det är väldigt stressigt i skolan så ibland vet jag inte om detta är bästa tillfället att plugga, men å andra sidan så tänker man ju på annat också.
Åh vill bara uppmana dig att se till att inte sabba din sgi.
Du har alltså jobbat tidigare? Fram tills dagen innan du började studera? Isf är din sgi skyddad av dina studier.
Det jag tänker på är sommaren. När du studerat omfattas du inte av det 6 månaders skydd för sgi man annars har före bf. Det betyder att du måste skydda din sgi när denna termin är slut.
Antingen genom att återgå till ditt arbete fram till bf, börja plocka föräldrapenning de två sista månaderna före bf, eller skriva in dig som arbetssökande.
Det du även kan göra är att de till att söka CSN även för höstterminen. Då skall nämligen sgi vara skyddad över sommaren Eftesom du på pappret haft som plan att studera till hösten. Detta förutsätter dock att ditt bf är innan terminsstarten. Alternativt påbörjar du kursen fram tills barnet föds.
Sgi är alltså din sjukpenninggrundande inkomst vilket är det din föräldrapenning bygger på. Sabbar du den så får du föräldrapenning på lägstanivå