• Kvinna1989

Nytt test senare för att kolla vilken vecka/om hcg:t höjts?

Idag är jag i vecka 7+0, det är 3 veckor sedan jag plussade och då stod det "gravid vecka 1-2" . kan man genom att ta en nytt test såhär 3 veckor senare kolla om "det går som de ska" ? Menar , nu borde de ju då stå 3+ eller 4-6 osv.

Är orolig, för jag har läst (för) mycket om dehär med hcg värde, mitt va i vecka 5 bara 800, dom flesta har haft högre här inne.. Jag blev ännu mer orolig när jag frågade mvc läkaren om värdet är okej, men LÄKAREN förstod inte vad jag prata om, och hade aldrig hört om något liknande, hon svarade "ja alltså, du är gravid" .

Vad jag förstår behöver de inte vara morgon urin i detta testet nu i vecka 8 (7+0).

Alla tips uppskattas! Är helt ny i allt vad som har med graviditet att göra! :)

• Svar på tråden Nytt test senare för att kolla vilken vecka/om hcg:t höjts?
  • Kvinna1989

Jag svarar till er båda :)

Jag träffade läkaren på mvc i vecka 5, men tycker dock hela mötet va onödigt, va där 10 minuter ca. Läkaren sa bara att jag ska ta blodprov, gjorde de då och sen ringde hon upp mig och bekräftade att jag är gravid.

Min graviditet klassas kanske som en riskgraviditet tog min epilepsi medicin (Depakine) i början av graviditeten, den är dock nu avslutad. Så finns en risk för fosterskador, men finns även personer som tagit den medicinen hela graviditeten utan att det blivit några foster skador alls, så bestämmde mig för att sluta fundera på de för mycket,utan undersökning :)

Jag får nog berätta min oro. Kanske får hjälp för det då.

• Anonym (Tess)

Förstår att du är orolig men försök att inte tänka och framförallt inte googla!! :)
    Jag va väldigt påläst när jag blev gravid så jag nojade / googlade så mycket om alltifrån livmodertappens position, till symptom till om man kunde mäta streckutvecklingen på positiva graviditetstest.

Jag bokade ett privat VUL i vecka 9 då jag oroade mig för MA och har man sett ett hjärta slå i vecka 8-9 är chanserna för missfall lika höga som efter v. 13 i princip. Det är nog det enda rådet jag kan ge dig om du är för orolig, då det inte heller är sunt att överanalysera så som jag gjorde. Jag fick detta via min barnmorskemottagning då jag sa att jag var orolig men man kan ju även dra en vit lögn och säga att man blödigt eller haft ont i magen (för att utesluta utomkvedshavandeskap) 

Får jag fråga varför de tog test för HCG nivåer? Vad jag vet är det inte ens standard och ingenting man ska haka upp sig på. Utan det enda som e jämförbart där är ju om du testat HCG nivåerna en dag och sen testat 48 timmar senare då de ska ha dubblats under dessa 48 timmar.

Och angående symptom, jag hade NOLL symptom fram till vecka 8, då fick jag ont i brösten och illamående, illamåendet varade i 2 veckor, brösten ömmade kanske 3-4 veckor. Sen dess har jag haft en symptomfri graviditet förrän nu(v32) där jag börjar bli lite andfådd och halsbränna. :)

• Kvinna1989
    Anonym (Tess) skrev 2021-01-27 15:47:56 följande:

Förstår att du är orolig men försök att inte tänka och framförallt inte googla!! :)

Jag va väldigt påläst när jag blev gravid så jag nojade / googlade så mycket om alltifrån livmodertappens position, till symptom till om man kunde mäta streckutvecklingen på positiva graviditetstest.

Jag bokade ett privat VUL i vecka 9 då jag oroade mig för MA och har man sett ett hjärta slå i vecka 8-9 är chanserna för missfall lika höga som efter v. 13 i princip. Det är nog det enda rådet jag kan ge dig om du är för orolig, då det inte heller är sunt att överanalysera så som jag gjorde. Jag fick detta via min barnmorskemottagning då jag sa att jag var orolig men man kan ju även dra en vit lögn och säga att man blödigt eller haft ont i magen (för att utesluta utomkvedshavandeskap) 

Får jag fråga varför de tog test för HCG nivåer? Vad jag vet är det inte ens standard och ingenting man ska haka upp sig på. Utan det enda som e jämförbart där är ju om du testat HCG nivåerna en dag och sen testat 48 timmar senare då de ska ha dubblats under dessa 48 timmar.

Och angående symptom, jag hade NOLL symptom fram till vecka 8, då fick jag ont i brösten och illamående, illamåendet varade i 2 veckor, brösten ömmade kanske 3-4 veckor. Sen dess har jag haft en symptomfri graviditet förrän nu(v32) där jag börjar bli lite andfådd och halsbränna. :)

Hmm jag trodde dom tog blodprov med alla för Hcg? Dom bad mig bara att ta blodprov för att dom ville ha det bekräftat via blodprov att jag är gravid, jag frågade då bara när läkaren ringde , och frågade vad hcg värdet va, då kolla hon och sa att de va 800, men läkaren visste inte vad det betyder, mer än att jag är gravid.

Å vad mysigt att du kommit så långt, grattis! Jag tycker tiden går sååååå sakta, kommer kännas som en evighet till bf ju, haha. :)

Jag började ju nyss plugga också, precis samma dag jag plussade :D är alltså 31 år, jobbat förut men valt att byta yrke. :) har inte berättat för dom andra i klassen än, men mina lärare vet dock. Det är väldigt stressigt i skolan så ibland vet jag inte om detta är bästa tillfället att plugga, men å andra sidan så tänker man ju på annat också.
  • Anonym (Ta)

Jag skulle inte oroa mig.

Om du har svårt att släppa oron så boka in ett vaginalt ultraljud privat. Första ultraljudet görs inte förens tidigast vecka 12 annars, och hjärtljud lyssnar man som redan nämnts på ännu senare.

Har du sett hjärtat slå i vecka 6 är risken för missfall typ 2%.

• Anonym (Ta)
    Kvinna1989 skrev 2021-01-27 16:24:51 följande:

Hmm jag trodde dom tog blodprov med alla för Hcg? Dom bad mig bara att ta blodprov för att dom ville ha det bekräftat via blodprov att jag är gravid, jag frågade då bara när läkaren ringde , och frågade vad hcg värdet va, då kolla hon och sa att de va 800, men läkaren visste inte vad det betyder, mer än att jag är gravid.

Å vad mysigt att du kommit så långt, grattis! Jag tycker tiden går sååååå sakta, kommer kännas som en evighet till bf ju, haha. :)

Jag började ju nyss plugga också, precis samma dag jag plussade :D är alltså 31 år, jobbat förut men valt att byta yrke. :) har inte berättat för dom andra i klassen än, men mina lärare vet dock. Det är väldigt stressigt i skolan så ibland vet jag inte om detta är bästa tillfället att plugga, men å andra sidan så tänker man ju på annat också.

Åh vill bara uppmana dig att se till att inte sabba din sgi.

Du har alltså jobbat tidigare? Fram tills dagen innan du började studera? Isf är din sgi skyddad av dina studier.

Det jag tänker på är sommaren. När du studerat omfattas du inte av det 6 månaders skydd för sgi man annars har före bf. Det betyder att du måste skydda din sgi när denna termin är slut.

Antingen genom att återgå till ditt arbete fram till bf, börja plocka föräldrapenning de två sista månaderna före bf, eller skriva in dig som arbetssökande.

Det du även kan göra är att de till att söka CSN även för höstterminen. Då skall nämligen sgi vara skyddad över sommaren Eftesom du på pappret haft som plan att studera till hösten. Detta förutsätter dock att ditt bf är innan terminsstarten. Alternativt påbörjar du kursen fram tills barnet föds.

Sgi är alltså din sjukpenninggrundande inkomst vilket är det din föräldrapenning bygger på. Sabbar du den så får du föräldrapenning på lägstanivå
  • Anonym (Abc)
    Kvinna1989 skrev 2021-01-27 16:24:51 följande:

Nej, det är inte vanligt att kolla med blodprov om man är gravid eller vilken nivå man har hcg. Jag har aldrig gjort det under mina två graviditeter, inte någon av mina vänner heller. Plus på stickan och sen blir det träffar med barnmorskan. Att kolla hcg görs väl om det funnits anledning, ex upprepade missfall eller IVF.

Bra med studier, fokusera på det så mycket du kan istället för att skingra tankarna :)
  • Kvinna1989
    Anonym (Abc) skrev 2021-01-27 16:39:28 följande:

Nej, det är inte vanligt att kolla med blodprov om man är gravid eller vilken nivå man har hcg. Jag har aldrig gjort det under mina två graviditeter, inte någon av mina vänner heller. Plus på stickan och sen blir det träffar med barnmorskan. Att kolla hcg görs väl om det funnits anledning, ex upprepade missfall eller IVF.

Bra med studier, fokusera på det så mycket du kan istället för att skingra tankarna :)

Jag tycker min läkare är väldigt konstig, hon gör allt så konstigt och annorlunda, tycker alla mina vänner också när jag berättar, men fick veta att hon är ny så får väll acceptera de.. Detta är första gången jag är gravid, så inte haft missfall förut ,och inte IVF heller. Läkaren kanske inte trodde mig haha, nä jag vet inte hennes första komentar va "jaha är du gravid, hur kommer detta sig då" , de va även hon som tog ut min p-stav oktober 2020..
  • Kvinna1989
    Anonym (Ta) skrev 2021-01-27 16:32:40 följande:

Åh vill bara uppmana dig att se till att inte sabba din sgi.

Du har alltså jobbat tidigare? Fram tills dagen innan du började studera? Isf är din sgi skyddad av dina studier.

Det jag tänker på är sommaren. När du studerat omfattas du inte av det 6 månaders skydd för sgi man annars har före bf. Det betyder att du måste skydda din sgi när denna termin är slut.

Antingen genom att återgå till ditt arbete fram till bf, börja plocka föräldrapenning de två sista månaderna före bf, eller skriva in dig som arbetssökande.

Det du även kan göra är att de till att söka CSN även för höstterminen. Då skall nämligen sgi vara skyddad över sommaren Eftesom du på pappret haft som plan att studera till hösten. Detta förutsätter dock att ditt bf är innan terminsstarten. Alternativt påbörjar du kursen fram tills barnet föds.

Sgi är alltså din sjukpenninggrundande inkomst vilket är det din föräldrapenning bygger på. Sabbar du den så får du föräldrapenning på lägstanivå

Ja precis, jobbat ända fram tills jag börja studera :)

Ekonomiskt sätt är allt ok, som tur är så slipper stressa över de. :)
  • Anonym (Ta)
    Kvinna1989 skrev 2021-01-27 16:49:37 följande:

Ja precis, jobbat ända fram tills jag börja studera :)

Ekonomiskt sätt är allt ok, som tur är så slipper stressa över de. :)

Då har du koll på att skydda sgi över sommaren?
  • Jag är bara jag

Att kolla hcg med blodprov är ytterst ovanligt. Råder det nån tvekan hos b.m/Mvc brukar de ta ett vanligt gravtest. Hcg kollas ibland- men långt ifrån alltid- efter upprepade missfall och efter ÄD/ED. ED var anledningen till alla mina hcg-prov + flera m.f. och en gång efter ett sent missfall när läkaren betvivlade att jag ens varit gravid. 

Vid en vanlig graviditet träffar man inte en läkare utan bara b.m på Mvc. Finns det nåt som gör det till en riskgraviditet får man gå på specialmödravården. Där har jag börjat runt v.13. 

Lycka till nu!

• Kvinna1989
    Anonym (Ta) skrev 2021-01-27 16:54:08 följande:

Då har du koll på att skydda sgi över sommaren?

Ja allt skulle va i ordning när jag frågade sist. Asså grejjen är att jag är skriven som jobbsökande,medans jag pluggar till sjuksköterska. Jag gjorde en ansökan om att få stöd under min utbildning, och blev beviljad 24 månaders stöd. Visste inte ens att detta va möjligt, men fick höra genom en vän :) har också berättat om min graviditet nu och de var inga problem sa dom.
  • Anonym (Undrar)

Tycker 800 låter mkt i vecka 5? Eller? Jag kan ha helt fel! Men brukar inte vecka 4 ha 200 i början, o de är därför clearblue veckoindikator slår om till 2-3 i vecka 4 (2 veckor efter befruktning ) svara gärna ni som Vet hur detta fungerar, inte gissar :)

• Anonym (Ta)
    Kvinna1989 skrev 2021-01-27 17:10:17 följande:
    Ja allt skulle va i ordning när jag frågade sist. Asså grejjen är att jag är skriven som jobbsökande,medans jag pluggar till sjuksköterska. Jag gjorde en ansökan om att få stöd under min utbildning, och blev beviljad 24 månaders stöd. Visste inte ens att detta va möjligt, men fick höra genom en vän :) har också berättat om min graviditet nu och de var inga problem sa dom.
    Okej. Jag skulle dubbelkolla med fk och af så att det inte blir något knas där över sommaren när du inte studerar
  • Jag är bara jag
    Anonym (Undrar) skrev 2021-01-28 21:26:02 följande:
    Tycker 800 låter mkt i vecka 5? Eller? Jag kan ha helt fel! Men brukar inte vecka 4 ha 200 i början, o de är därför clearblue veckoindikator slår om till 2-3 i vecka 4 (2 veckor efter befruktning ) svara gärna ni som Vet hur detta fungerar, inte gissar :)
    Hcg-värdet kan variera massor redan v.5. Finns inget som säger att det ska börja med 200 och sen sluta på en viss siffra 6 dagar senare. Det ska fördubblas varannan- var tredje dag däremot oavsett vad man börjar med. Digitala test som visar antal veckor är därför inte pålitliga. De visar ofta fel.
  • Anonym (Undrar)

Ok du verkar ha erfarenhet av testerna eftersom du säger att dom oftast visar fel . Men visar dom 2-3 borde man ändå vara ganska säker på att de är mer än 13 dagar Sedan befruktning ? Deras tester är väl inte så känsliga att dom ger utslag efter 9-10 dagar efter befruktning ?

• Anonym (Undrar)

Ok du verkar ha erfarenhet av testerna eftersom du säger att dom oftast visar fel . Men visar dom 2-3 borde man ändå vara ganska säker på att de är mer än 13 dagar Sedan befruktning ? Deras tester är väl inte så känsliga att dom ger utslag efter 9-10 dagar efter befruktning ?

• Jag är bara jag
    Anonym (Undrar) skrev 2021-01-28 23:35:03 följande:
    Det borde vara det ja, men man kan ha högt hcg tidigare också. Och väntar man tvillingar kan man få 3+ jättetidigt. Jag har tagit många hcg-blodprov.
Svar på tråden Nytt test senare för att kolla vilken vecka/om hcg:t höjts?