• Anonym (Vego)

Fet fisk 1g/v - vegetarian

En fråga till er andra vegetarianer (lakto/ovo). Hur gör ni under graviditet för att få i er Omega3-fettsyrorna som Livsmedelsverket rekommenderar? Såg ett råd att det var viktigt för fostrets utveckling och att man rekommenderade fet fisk.

Jag är vegetarian (äter ägg och alla mjölkprodukter) sedan typ 20 år och vet inte ens om kroppen och magen skulle reagera bra på fisk längre. Men hur gör ni andra för att få i er de här fettsyrorna om de är viktiga för barnet?

• Svar på tråden Fet fisk 1g/v - vegetarian
  • Anonym (H)

Jag åt kyckling å fisk när jag blev gravid! Hade låga järnvärden (som är vanligt när man är veg). Kände att jag ville göra allt för bebis!

• TvillingmammaVästgöte

Kan du inte äta kapslar med fiskolja? Om du är jättetrist så finns det kapslar med algolja på hälsokosten.Innehåller EPA och DHA som ör de viktiga fettsyrorna i fisken. Fisk innehåller också selen som du kan då brist på om du inte äter kött och fisk. Är man vegan eller vegetarian bör man äta vitamin och mineraltillskott. Det finns speciella för veganer och vegetarianer. Annars kan 
    man få brist på vitamin d, b12, selen, zink, järn.

• Anonym (.)

Det finns veganska omega 3 kapslar, värt att kolla upp för att slippa äta fisk kanske?

• Anonym (Vego)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-28 08:39:31 följande:

Kan du inte äta kapslar med fiskolja? Om du är jättetrist så finns det kapslar med algolja på hälsokosten.Innehåller EPA och DHA som ör de viktiga fettsyrorna i fisken. Fisk innehåller också selen som du kan då brist på om du inte äter kött och fisk. Är man vegan eller vegetarian bör man äta vitamin och mineraltillskott. Det finns speciella för veganer och vegetarianer. Annars kan 

man få brist på vitamin d, b12, selen, zink, järn.

Det jag såg något om var att kapslarna inte helt ersatte fettsyrorna i fisken, men jag kanske uppfattade något fel.

Jag avstår helst fisk för mig själv - men om det är något som är bättre för fostret så är jag inte så strikt att jag inte kan avstå mina kostprinciper en tid i livet för att ge barnet det jag kan, om det annars riskerar att få problem med utvecklingen. Det är klart att det kommer ta emot för mig att äta fisk efter så många år som vegetarian och jag vet inte heller hur kroppen kommer reagera på det, därför kollar jag på alternativen, men jag vill inte göra något som riskerar något för barnet.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Vego) skrev 2021-01-28 08:58:42 följande:
    Det jag såg något om var att kapslarna inte helt ersatte fettsyrorna i fisken, men jag kanske uppfattade något fel.

Jag avstår helst fisk för mig själv - men om det är något som är bättre för fostret så är jag inte så strikt att jag inte kan avstå mina kostprinciper en tid i livet för att ge barnet det jag kan, om det annars riskerar att få problem med utvecklingen. Det är klart att det kommer ta emot för mig att äta fisk efter så många år som vegetarian och jag vet inte heller hur kroppen kommer reagera på det, därför kollar jag på alternativen, men jag vill inte göra något som riskerar något för barnet.
    Ja, fisken är nog bättre än fiskoljekapslarna som är bättre än algoljekapslarna.
  • TvillingmammaVästgöte

Jag tror nog att kapslarna ersätter fettsyrorna men det finns andra viktiga saker som jod och selen i fisk som vi behöver och är svårare att få i tillräcklig mängd om man inte äter fisk. 
  • TvillingmammaVästgöte

Jag tror inte att din kropp kommer reagera på lax och torsk, om du inte är allergisk förstås.
  • Barbabok

Om du är orolig för bebis framtida hälsa, frågar du okända på Familjeliv? Fråga din BM istället, och har hon inte kunskap be om råd från dietist.
    Jag åt vegankost med första barnet, lakto-ovo med andra. Inga problem. Men, varför inte se till fakta och inte vad random människa säger eller tror?

• TvillingmammaVästgöte
    Barbabok skrev 2021-01-28 10:53:27 följande:

Om du är orolig för bebis framtida hälsa, frågar du okända på Familjeliv? Fråga din BM istället, och har hon inte kunskap be om råd från dietist.
    Jag åt vegankost med första barnet, lakto-ovo med andra. Inga problem. Men, varför inte se till fakta och inte vad random människa säger eller tror?

Håller med kolla med BM och läs också gärna livsmedelsverkets hemsida.
  • Anonym (Vego)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-28 11:35:38 följande:

Håller med kolla med BM och läs också gärna livsmedelsverkets hemsida.

Har inte kunnat få toppensvar av BM på detta mer än ?det är ju bra att äta fisk men det är upp till dig?.

Så ska nog försöka äta fisk iaf en g i veckan under graviditeten framöver nu för att göra det jag kan. Äter ju ägg och mjölk och äter även vegetariskt kosttillskott för att få i mig järn etc).

Men såg att rökt lax var tveksamt, pga att det kunde finnas listeria...

Vet någon om räkor är utbytbart mot fisk, om det är lika bra att äta räkor?
  • Lilant

Var vegan med extremt illamånde ( kunde dött om jag inte slutade hade b12 brist och kunde inte längre röra mig) så i vecka 12 började jag äta fisk sen började jag med mjölk och sist med ägg sen så åt jag nästan bara kött varje dag från vecka 25 när det värsta illamåendet slutade, är gravid igen nu och mååååååår så mycket bättre än första gången dock lider jag ändå av extremt illamånde:) nu består min diet av köttbullar, prickigkorv mackor å köttfärsås får ändå äta järntabletter pga av att jag födde barn för 8 månader sedan och sedan fick missfall :) skulle aldrig bli vegan/vegetarian igen, man kan ändå va snäll emot djur

• Lilant

Var vegan med extremt illamånde ( kunde dött om jag inte slutade hade b12 brist och kunde inte längre röra mig) så i vecka 12 började jag äta fisk sen började jag med mjölk och sist med ägg sen så åt jag nästan bara kött varje dag från vecka 25 när det värsta illamåendet slutade, är gravid igen nu och mååååååår så mycket bättre än första gången dock lider jag ändå av extremt illamånde:) nu består min diet av köttbullar, prickigkorv mackor å köttfärsås får ändå äta järntabletter pga av att jag födde barn för 8 månader sedan och sedan fick missfall :) skulle aldrig bli vegan/vegetarian igen, man kan ändå va snäll emot djur

• Lilant

• Aniiee
    Anonym (Vego) skrev 2021-03-12 18:00:48 följande:
    Har inte kunnat få toppensvar av BM på detta mer än ?det är ju bra att äta fisk men det är upp till dig?.

Så ska nog försöka äta fisk iaf en g i veckan under graviditeten framöver nu för att göra det jag kan. Äter ju ägg och mjölk och äter även vegetariskt kosttillskott för att få i mig järn etc).

Men såg att rökt lax var tveksamt, pga att det kunde finnas listeria...

Vet någon om räkor är utbytbart mot fisk, om det är lika bra att äta räkor?
    Det är inte lika mycket fett i räkor som i till exempel lax. Men helt ärligt, om du inte vill äta fisk för att få i dig omega-3 (och selen, som vissa säger) så finns andra källor egentligen. Käka två ekologiska ägg med en tesked linfröolja på vardera så har du nästan täckt upp hela dagsbehovet av båda (ca 150% av omega-3-behovet och 30% av selen-behovet. Släng på 1 (!) paranöt på det om du inte är nötallergiker så är du uppe i nästan 200% selen...), om det känns bättre för dig.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Vego)
    Aniiee skrev 2021-03-12 20:09:35 följande:

Det är inte lika mycket fett i räkor som i till exempel lax. Men helt ärligt, om du inte vill äta fisk för att få i dig omega-3 (och selen, som vissa säger) så finns andra källor egentligen. Käka två ekologiska ägg med en tesked linfröolja på vardera så har du nästan täckt upp hela dagsbehovet av båda (ca 150% av omega-3-behovet och 30% av selen-behovet. Släng på 1 (!) paranöt på det om du inte är nötallergiker så är du uppe i nästan 200% selen...), om det känns bättre för dig.

Jag är lakto-ovo-vegetarian, men har alltid tänkt att just graviditeten är ett sådant tillfälle i livet där jag kan frångå mina egna kosttankar om det är bättre för barnet att jag äter fisk någon gång ibland.

Jag visste bara inte helt hur mkt det skilde sig på räkor och fisk.
Svar på tråden Fet fisk 1g/v - vegetarian