• Anonym (542)

Ekonomisk fördelning i ett förhållande

När jag träffade min sambo så fick jag ofta höra hur less han var på att ha flickvänner som i förhållandet skulle studera och leva på sämre lön eftersom det påverkar honom. Min sambo har själv utbildat sig och menar på att han gjort det för att han ska kunna tjäna mer pengar i sina arbeten, men att det i slutändan inte blir så för att före detta flickvänner har valt att studera och att han då har fått betala mer i det gemensamma hemmet. Jag kan förstå hans bitterhet och när jag fick höra detta var han även ny separerad och bitter rent allmänt.

När vi senare flyttade ihop tog vi ett gemensamt beslut om att vi delar lika på alla räkningar och kostnader som rör oss båda två. Vi höll även i denna överenskommelse när jag valde att studera. Jag tog därför ut ett tilläggslån varje månad vis csn för att vi skulle kunna behålla samma standard hemma, det var viktigt för mig för att jag inte vill bli en före detta flickvän som han kan gnälla om senare i livet. Så långt är det inga konstigheter.

Nu däremot har jag varit mammaledig i ett år med vårt gemensamma barn och vi har fortsatt med samma ekonomiska upplägg. Självklart har det tagit hårt på min ekonomi då man inte blir rik på föräldrapenning. Jag har även försökt snåla med mina dagar och inte ta ut full ersättning för att jag vill kunna spara lite och sambon vill ha alla sina föräldradagar själv. Rent ekonomiskt har det inte gått ihop sig för mig och jag tar lite utav mina sparpengar varje månad, mest för att kunna ha lite "lyx" i tillvaron och inte bara överleva. (Och med lyx menar jag att jag och sonen kunde lägga en hundralapp på badhus-entré innan de stängde helt, bara ett exempel).

Jag har även gått tillbaka lite smått till min timanställning på det extrajobb jag hade under studierna vilket ger mig lite extra pengar till att få ihop månaden. Samt att det faktiskt ger mig möjligheten att få komma hemifrån en till två gånger i veckan.

Min sambo är måttligt förtjust och ber mig nu att inte tacka ja till några pass i februari. Han tycker nämligen att det är jobbigt att vara hemma och vara "barnvakt".
    Jag vet att sambon hade betalat mer hemma om jag bad honom att göra det.

Men min fundering rör sig mer om hur hans tankar går när han ber mig tacka nej till jobb samtidigt som jag knappt har några föräldradagar mer att plocka ut. Han vill ha alla sina dagar trots att det än så länge inte finns någon plan på när han ska ta ut dem. Och samtidigt så ska jag betala hälften av allt hemma. Vill även tillägga att vi under vårt förhållande även köpt hus och även där (självklart) har jag betalat på öret lika mycket som honom både gällande handpenning och ägare av lån. 

Har väl ingen fråga direkt, mest fundersam kring hur tankarna går hos de män som resonerar som min sambo. Någon annan mamma som blivit ombedd att tacka nej till jobb?

• Svar på tråden Ekonomisk fördelning i ett förhållande
  • AnnaSthlm

Män som din sambo kommer alltid tycka att du som kvinna har utnyttjat honom, även om du hade betalat mer än honom. Han kommer ändå att känna att han varit den stora välgöraren.

Ser du hur han har utnyttjat din rädsla för att känna skuld under din föräldraledighet? Han trycker på pedalen "jag vill inte vara som hans andra flickvänner". Du har fortsatt att betala lika mycket trots att din inkomst minskat kraftigt. Du fick trixa och ta sparpengar. Nu vill han fortsätta åka snålskjuts och att du ska avstå från att ta pass. Det behöver du verkligen inte gå med på.

Har tanken slagit dig att det inte är en slump att han haft flickvänner som studerar? Han väljer omedvetet kvinnor som ska stå honom i skuld för att ha ett övertag, kontroll. Och du känner skuld trots att du inte är skyldig. Säg ifrån och fundera på varför du har den pedalen som han trycker på.

• Anonym (542)
    AnnaSthlm skrev 2021-02-02 08:05:01 följande:

Män som din sambo kommer alltid tycka att du som kvinna har utnyttjat honom, även om du hade betalat mer än honom. Han kommer ändå att känna att han varit den stora välgöraren.

Ser du hur han har utnyttjat din rädsla för att känna skuld under din föräldraledighet? Han trycker på pedalen "jag vill inte vara som hans andra flickvänner". Du har fortsatt att betala lika mycket trots att din inkomst minskat kraftigt. Du fick trixa och ta sparpengar. Nu vill han fortsätta åka snålskjuts och att du ska avstå från att ta pass. Det behöver du verkligen inte gå med på.

Har tanken slagit dig att det inte är en slump att han haft flickvänner som studerar? Han väljer omedvetet kvinnor som ska stå honom i skuld för att ha ett övertag, kontroll. Och du känner skuld trots att du inte är skyldig. Säg ifrån och fundera på varför du har den pedalen som han trycker på.

Ha ha roligt att du skriver så, vi hade nämligen en diskussion för ett par dagar sedan där jag nämnde att jag betalade mer på vårt gemensamma hus när han var sjukskriven. Jag sa absolut inte detta för att ge honom dåligt samvete, utan vi pratade om att ställa upp och kompensera varandra i tider som kräver det lilla extra av förhållandet.
    Jag har aldrig använt detta emot honom eller ens nämnt det någonsin, men nu tog det hus i helvete och han hade minsann ingen aning om att jag hade betalat mer. Det är så pass länge sedan nu så jag har inge bevis, men det är tråkigt att han inte minns att jag fanns där för honom när han mådde dåligt och kunde ta ett större ekonomiskt ansvar när han fortfarande väntade på att hans försäkringskassa skulle komma igång iom sjukskrivningen.  

Hur menar du/tänker du med att det inte är en slump att han har flickvänner som studerar? Ingen av flickvännerna studerade när förhållandet började utan det är något som kommit under tidens gång. Jag hade inga som helst planer på att studera förrän jag hamnade på ett jobb som fullkomligt tog död på min glädje. Så de första åren i vårt förhållande kan jag inte påstå att jag på något sett stod i skuld till honom eftersom jag tjänade bra själv.
  • Anonym (Mirabell)

Har ni pratat mer om när han ska vara föräldraledig och hur han tänker kring att du helt själv har tagit hela kostnaden av att vara hemma med ert gemensamma barn än så länge?

• Anonym (542)
    Anonym (Mirabell) skrev 2021-02-05 15:36:45 följande:

Har ni pratat mer om när han ska vara föräldraledig och hur han tänker kring att du helt själv har tagit hela kostnaden av att vara hemma med ert gemensamma barn än så länge?

Det finns en plan på när han ska ta ut sin FL, det har även förekommit en diskussion om att jag kan få några dagar till i sommar så att vi alla kan vara lediga tillsammans.
    Oavsett om han får förlängt eller inte så ska han vara FL sommar höst och vinter, inte hela veckan då barnet fortfarande ska gå till dagis en till två ggr i veckan för att få träffa kompisar och inte mista dagisplatsen.
    Det finns även en plan på att han ska ta tag i vissa saker som fått stå åt sidan i corona tider som babysim tex.
    Hur han tänker kring det ekonomiska upplägget är fortfarande oklart, han är inne i en deffensiv period nu jag kan inte ha en ordentlig diskussion med honom. men det är klart att jag hoppas att han får det svårare ekonomiskt när det är hans tur. Jag tror att förståelse är svårt att få om han inte själv har fått sitta i samma båt.
  • Anonym (***)
    Anonym (542) skrev 2021-02-05 15:51:00 följande:
    Det finns en plan på när han ska ta ut sin FL, det har även förekommit en diskussion om att jag kan få några dagar till i sommar så att vi alla kan vara lediga tillsammans.
    Oavsett om han får förlängt eller inte så ska han vara FL sommar höst och vinter, inte hela veckan då barnet fortfarande ska gå till dagis en till två ggr i veckan för att få träffa kompisar och inte mista dagisplatsen.
    Det finns även en plan på att han ska ta tag i vissa saker som fått stå åt sidan i corona tider som babysim tex.
    Hur han tänker kring det ekonomiska upplägget är fortfarande oklart, han är inne i en deffensiv period nu jag kan inte ha en ordentlig diskussion med honom. men det är klart att jag hoppas att han får det svårare ekonomiskt när det är hans tur. Jag tror att förståelse är svårt att få om han inte själv har fått sitta i samma båt.
    Menar du att han har någon slags intellektuell nedsättning som gör att han inte förstår det som alla andra verka fatta, nämligen att man får mindre pengar om man är f-ledig?

Jag tror inte att han behöver gå igenom det själv, han förstår mycket väl. Det  handlar inte  om det, utan att han inte bryr sig om dig, inte respekterar dig. Han är snål och han bryr sig inte om att det går ut över dig. 

Ni har skaffat familj, är inte tanken att ni ska leva tillsammans då, som  en familj där man hjälper och stöttar varandra? 

Varför accepterar du det han gör? Varför accepterar du att han inte vill diskutera  med dig?
  • Anonym (Linn)
    Anonym (542) skrev 2021-02-05 15:10:41 följande:

Ha ha roligt att du skriver så, vi hade nämligen en diskussion för ett par dagar sedan där jag nämnde att jag betalade mer på vårt gemensamma hus när han var sjukskriven. Jag sa absolut inte detta för att ge honom dåligt samvete, utan vi pratade om att ställa upp och kompensera varandra i tider som kräver det lilla extra av förhållandet.

Jag har aldrig använt detta emot honom eller ens nämnt det någonsin, men nu tog det hus i helvete och han hade minsann ingen aning om att jag hade betalat mer. Det är så pass länge sedan nu så jag har inge bevis, men det är tråkigt att han inte minns att jag fanns där för honom när han mådde dåligt och kunde ta ett större ekonomiskt ansvar när han fortfarande väntade på att hans försäkringskassa skulle komma igång iom sjukskrivningen.  

Hur menar du/tänker du med att det inte är en slump att han har flickvänner som studerar? Ingen av flickvännerna studerade när förhållandet började utan det är något som kommit under tidens gång. Jag hade inga som helst planer på att studera förrän jag hamnade på ett jobb som fullkomligt tog död på min glädje. Så de första åren i vårt förhållande kan jag inte påstå att jag på något sett stod i skuld till honom eftersom jag tjänade bra själv.

Intressant att han blev så upprörd när du tog upp en period när du betalat mer och stöttat honom. Han gillade väl inte att höra det, fasaden började rämna.

I hans huvud så är det alltid han som betalat mer, oavsett om det är sanningen eller ej. Det är alltid han som är välgöraren som AnnaSthlm skrev. Det är alltid han som blir utnyttjad enligt honom själv, oavsett om det är sant eller ej.

Han är inte dum, han vet egentligen. Men det passar honom att se på saker så. Visst förstår han att du fått en mycket sämre ekonomi under föräldraledigheten. Han förstår att du går miste om pengar som du behöver, när han ber dig att tacka nej till arbetspass.

Men det passar honom att ha det på sitt sätt.
  • Anonym (Ellie)
    Anonym (Peter) skrev 2021-02-01 15:42:11 följande:

Från att föresten ha vart väldigt att allt minsann ska vara "50/50" har jag läst mycket hur man gör utanför Skandinavien (vilket man ofta blir lite blind för när man bor här) och då var det en kvinna som sa, "Ja, vi kan ha 50/50 den dagen jag fött en son, och min man kan föda vår dotter året efter." Annars borde man inse att det finns inget 50/50. Man ger 100/100 båda två och bidrar där man kan. Man ser inte bara efter sitt, som din man gör. 

Varför skulle det vara ett problem om man är ledig hälften-hälften?

Kvinnor med låga löner är de som inte har råd att sitta hemma och gömma sig bakom spisen i åratal, men det fattar vissa inte förrän de går i pension tyvärr.
  • Anonym (542)

Hej igen!!

Hoppas att det fortfarande är någon som följer tråden.

Sambon har nu kommit fram till att han vill vara pappaledig i sommar fram till oktober. Jag kontrar nu med att han inte får vara pappaledig på 100% eftersom jag inte vill att vi ska bli av med förskoleplatsen. Jag tycker också att det är ganska elakt mot vårt barn att skola in honom så pass tidigt i livet för att sedan ta det ifrån honom efter fyra månader igen.. det kommer bli att skola in honom på nytt om pappan ska vara pappaledig till oktober. Sambon är inte heller förtjust i att vi ska betala 1500 för förskola om barnet inte är där, vilket krävs om vi ska behålla platsen.

Anser fler här att jag är rimlig i det "krav" jag ställer att barnet åtminstone ska få vara på fs en dag i veckan för att hålla kontakten med kompisar och pedagoger?

Eller är mina tankar orättvisa och orimliga?

Jag ville ju att pappan skulle vara fl när jag började jobba i mars, eftersom jag ansåg att vårt barn var för liten för att lämnas med främlingar. I dagsläget är det fs 2-3 dagar i veckan, inte mer än 16h/v, snittet ligger 12h/v, (tack vare att jag gått ner på 50%). Barnet har precis börjat vänja sig vid att bli lämnad, så jag anser att jag hade rätt i min åsikt om att han var lite för ung för att skolas in..

• MsM84
    Anonym (542) skrev 2021-04-20 10:04:03 följande:

Hej igen!!

Hoppas att det fortfarande är någon som följer tråden.

Sambon har nu kommit fram till att han vill vara pappaledig i sommar fram till oktober. Jag kontrar nu med att han inte får vara pappaledig på 100% eftersom jag inte vill att vi ska bli av med förskoleplatsen. Jag tycker också att det är ganska elakt mot vårt barn att skola in honom så pass tidigt i livet för att sedan ta det ifrån honom efter fyra månader igen.. det kommer bli att skola in honom på nytt om pappan ska vara pappaledig till oktober. Sambon är inte heller förtjust i att vi ska betala 1500 för förskola om barnet inte är där, vilket krävs om vi ska behålla platsen.

Anser fler här att jag är rimlig i det "krav" jag ställer att barnet åtminstone ska få vara på fs en dag i veckan för att hålla kontakten med kompisar och pedagoger?

Eller är mina tankar orättvisa och orimliga?

Jag ville ju att pappan skulle vara fl när jag började jobba i mars, eftersom jag ansåg att vårt barn var för liten för att lämnas med främlingar. I dagsläget är det fs 2-3 dagar i veckan, inte mer än 16h/v, snittet ligger 12h/v, (tack vare att jag gått ner på 50%). Barnet har precis börjat vänja sig vid att bli lämnad, så jag anser att jag hade rätt i min åsikt om att han var lite för ung för att skolas in..

Jag tycker inget är rätt eller fel, men ni behöver diskutera helheten.är han hemma på heltid så får ni söka plats på nytt, har ni bra möjligheter att komma tillbaka till samma fsk/avdelning sen eller hamnar ni kanske på en annan fsk långt borta i kommunen?och är det värt det för typ två månader hemma mer än sommarledigheten?
  • Anonym (agera)

Enkelt svar är att han är en egoistisk gris, han är snål och sätter sig själv och sina pengar före dig och ert barn och det beteendet har alltid funnits där men det har varit lättare att skylla på 'giriga' flickvänner som har velat studera som han.

och du låter han vara det.

Sätt ner foten, kräv förändringar, lämna om han inte förstår eller så kan du starta trådar på Familjeliv

• taseeerrrr
    Han är snål och egoistisk och är det någon som utnyttjar andra så är det han.

Men det kommer varken han eller du erkänna
Svar på tråden Ekonomisk fördelning i ett förhållande