Ekonomisk fördelning i ett förhållande
När jag träffade min sambo så fick jag ofta höra hur less han var på att ha flickvänner som i förhållandet skulle studera och leva på sämre lön eftersom det påverkar honom. Min sambo har själv utbildat sig och menar på att han gjort det för att han ska kunna tjäna mer pengar i sina arbeten, men att det i slutändan inte blir så för att före detta flickvänner har valt att studera och att han då har fått betala mer i det gemensamma hemmet. Jag kan förstå hans bitterhet och när jag fick höra detta var han även ny separerad och bitter rent allmänt.
När vi senare flyttade ihop tog vi ett gemensamt beslut om att vi delar lika på alla räkningar och kostnader som rör oss båda två. Vi höll även i denna överenskommelse när jag valde att studera. Jag tog därför ut ett tilläggslån varje månad vis csn för att vi skulle kunna behålla samma standard hemma, det var viktigt för mig för att jag inte vill bli en före detta flickvän som han kan gnälla om senare i livet. Så långt är det inga konstigheter.
Nu däremot har jag varit mammaledig i ett år med vårt gemensamma barn och vi har fortsatt med samma ekonomiska upplägg. Självklart har det tagit hårt på min ekonomi då man inte blir rik på föräldrapenning. Jag har även försökt snåla med mina dagar och inte ta ut full ersättning för att jag vill kunna spara lite och sambon vill ha alla sina föräldradagar själv. Rent ekonomiskt har det inte gått ihop sig för mig och jag tar lite utav mina sparpengar varje månad, mest för att kunna ha lite "lyx" i tillvaron och inte bara överleva. (Och med lyx menar jag att jag och sonen kunde lägga en hundralapp på badhus-entré innan de stängde helt, bara ett exempel).
Jag har även gått tillbaka lite smått till min timanställning på det extrajobb jag hade under studierna vilket ger mig lite extra pengar till att få ihop månaden. Samt att det faktiskt ger mig möjligheten att få komma hemifrån en till två gånger i veckan.
Min sambo är måttligt förtjust och ber mig nu att inte tacka ja till några pass i februari. Han tycker nämligen att det är jobbigt att vara hemma och vara "barnvakt".
Jag vet att sambon hade betalat mer hemma om jag bad honom att göra det.
Men min fundering rör sig mer om hur hans tankar går när han ber mig tacka nej till jobb samtidigt som jag knappt har några föräldradagar mer att plocka ut. Han vill ha alla sina dagar trots att det än så länge inte finns någon plan på när han ska ta ut dem. Och samtidigt så ska jag betala hälften av allt hemma. Vill även tillägga att vi under vårt förhållande även köpt hus och även där (självklart) har jag betalat på öret lika mycket som honom både gällande handpenning och ägare av lån.
Har väl ingen fråga direkt, mest fundersam kring hur tankarna går hos de män som resonerar som min sambo. Någon annan mamma som blivit ombedd att tacka nej till jobb?