• Anonym (wwbd?)

Ärvt hus och familjeekonomi och hela faderullan. Hjälp.

Här är situationen i några enkla steg. Hoppas jag.

Jag är sambo med min kille och har barn på väg.
    Jag har ärvt ett halvt hus.
    Min andra förälder bor i huset och äger andra halvan. 
    Mina föräldrar var inte gifta och jag har inga syskon.
    Jag och min sambo vill väldigt gärna bo i huset och skapa vårt familjeliv där.
    Huset har ett visst renoverings- och uppdateringsbehov och trädgården har ett gigantiskt.
    Det finns inte en chans på 20 år att vi skulle ha råd att köpa ett hus i samma eller ett likvärdigt område med tanke på hur huspriserna har utvecklats sedan huset köptes av mina föräldrar.
    Det finns ett litet lån på huset.
    Jag och min kvarvarande förälder är inte on speaking terms och föräldern har tidigare om åren uttryckt en ovilja att lämna huset.

Tankar? Frågor?  Förslag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-01-31 22:57
    Några klargöranden:
    1: Jag är endast 21 år gammal och bodde hemma fram tills i alldeles av slutet av juli 2020.
    2: Jag åkte då hem till min pojkvän då min nu avlidna förälder åkte för att ordna lite familjeaffärer. Jag och min kvarvarande förälder kan inte vistas på samma plats utan en buffert mellan oss sedan många år.
    3: Min avlidna förälder kom aldrig hem. Hen åkte in på sjukhus och avled i början av September. Jag kan alltså inte åka hem igen och blir då sambo med min pojkvän.
    4: Min kvarvarande förälder är alkoholiserad så pass att hen inte betalat räkningar. Elen är avstängd och kronofogden står bokstavligen och knackar på dörren.
    5: Jag vill inte "tvinga bort" min kvarvarande förälder från huset. Min förälders vision sedan många år är att bo där tills hen själv går bort och jag då ska ärva huset och det ska gå i arv i generationer.
    6: Min kvarvarande förälder har inte förstått att hen måste lämna huset, vare sig det är för att jag och min familj ska kunna ta över det och bo där, eller att kronofogden tvingar hen pga obetalda skulder. OBS! Ej banklånet som finns på huset för det betalar jag räkningen på.

Jag har kanske glömt något som kommit upp i tråden men det kanske blev lite klarare?

• Svar på tråden Ärvt hus och familjeekonomi och hela faderullan. Hjälp.
  • sextiotalist
    Fossil skrev 2021-02-02 13:20:28 följande:
    Det är bra, men jag tycker nog att ts skulle behöva kontakta någon som har stenkoll på detta. En jurist förslagsvis.

När jag skilde mig lade vi bara ut huset till försälljning via mäklare och betalade lån och avgifter/skatt och delade på resten.

När min far gick bort, på 70-talet, var ännu regler såna att jag ärvde 1/3 och min mor resten. Så hon fick avbetala mig under en längre tid. Tur ändå att det inte är så längre, det är ju rent galet. Mina föräldrar var dessutom gifta.

Absolut, men jag får en stark känsla av att hon inte är där ännu, utan är fortfarande kvar i drömmarnas värld, hur hon kan bli ägare av hela huset utan att behöva betala.

Men en jurist som kan förklara hur man ska gå till, absolut.

Men för att driva det till en offentlig auktion (som är den enda sättet för ts, om inte huset blir utmätt innan dess) är en lång process. 
    Jag är tror att det enda sättet för ts att ta över hela fastigheten är att betala ett marknadsmässigt pris till sin förälder. De andra två alternativen, då kommer fastigheten troligen inte vara kvar, varken i ts eller hennes förälders ägo.

• Anonym (?)
    Anonym (Men prata med kronofogden) skrev 2021-02-01 20:32:58 följande:

Men kronofogden kan väl inte lösa in sälja ett hus som du äger till 50% då det inte är dina skulder

Klart dom kan. Tror du att en person med fogden i hasorna kan lalla omkring och äga ett halvt hus värt 3 miljoner?
  • Anonym (Men prata med kronofogden)
    Anonym (?) skrev 2021-02-02 16:56:17 följande:

Klart dom kan. Tror du att en person med fogden i hasorna kan lalla omkring och äga ett halvt hus värt 3 miljoner?

Nej men den personen äger ju inte hela huset, utan ts äger halva och har väl inga skulder hos fogden.

Fadern ägde halva huset och var skuldfri.

Mamman får väl flytta!

Hade jag varit i TS sits hade jag ändå pratat med kronofogdemyndigheten och fått mamman vräkt
  • Kjell2
    Anonym (Men prata med kronofogden) skrev 2021-02-02 19:51:31 följande:
    Nej men den personen äger ju inte hela huset, utan ts äger halva och har väl inga skulder hos fogden.

Fadern ägde halva huset och var skuldfri.

Mamman får väl flytta!

Hade jag varit i TS sits hade jag ändå pratat med kronofogdemyndigheten och fått mamman vräkt
    Om ett hus är hälftenägt och en av ägarna har obetalda skulder kan kfm kräva tvångsförsäljning av huset.  Detta trots en annan ägare. Halva köpeskillingen går sen till vardera ägare. Kfm tar pengar från den  med skulder, den utan skulder får behålla sin halva.

Det går inte att få någon vräkt om personen både äger och bor i ett hus.

Om den efterlevande förälder inte vill flytta är enda sättet att få bort personen  tvångsförsäljning.
  • Anonym (Usch)

Alla i den här tråden som lyfter fram etik, moral och empati har gett upp. Nu diskuteras bara hur frågan kan drivas rent juridiskt.

• Tow2Mater
    Anonym (A) skrev 2021-02-01 20:11:27 följande:

Sätt dig med din kille och hans föräldrar och hör efter om föräldrarna har möjlighet och är villiga att gå in med pengar eller skulle kunna vara medlåntagare för sin son. 

Då vet du om ni kan lösa ut din förälder ekonomiskt.

Går din kille och hans föräldrar in med halva värdet av huset har ni i praktiken gått in med lika mycket.

Tänk på att om du går in med en del av dina pengar för att lösa lån och betala skulder (inklusive hälften av lånen som du redan betalat när din förälder inte betalat dem) så innebär det också att du går in med med extra pengar.

Inget problem i sig, men viktigt att reglera i  ett samboavtal så att du eventuellt äger lite mer av huset. 

Kan hans föräldrar inte gå in med pengar eller som medlåntagare kan ni inte lösa ut din förälder direkt.

Då är frågan om din förälder skulle kunna tänka sig att få såpass mycket pengar att hens skulder blir lösta, och om ni skulle kunna vara skyldiga resten av pengarna fram tills ni studerat klart, men kanske betalar ränta till din förälder. I praktiken ett amorteringfritt lån i några år. 

När ni studerat klart kan ni då antingen ammortera direkt till din förälder, eller ta ett banklån och avsluta den ekonomiska relationen med din förälder. 

I den här situationen blir det väldigt viktigt att ni skriver ett samboavtal, eftersom din kille i praktiken inte går in med några pengar i nuläget och du vill inte riskera att han har rätt till halva huset om några år om er relation inte håller.

När ni ska ta ett banklån eller ammortera av lånet kan ni givetvis ändra ert samboavtal. Skulle ni gifta er kan ni skriva ett äktenskapsförord och reglera ägandeskapet. Ta hjälp av en jurist.

Skulle din förälder vilja ge dig halva huset eller en del av husets värde som gåva är det ju toppen, men det är ju inget du kan räkna med.

Viktigt är givetvis att din förälder har möjlighet att hitta någonstans att bo, och ju bättre lösning ni eller släkten kan föreslå där, destu lättare blir det nog att komma frammåt.

Du menar väl att TS ska amortera själv; att tala om "ni" blir ju helt fel. Hennes kille ska inte amortera alls om han inte ska få del i huset.
  • Anonym (i)
    Fossil skrev 2021-02-02 10:35:50 följande:
    Eller att ts gräver ner stridsyxan och försöker hjälpa sin mamma på fötter igen genom att stötta henne i att söka hjälp och komma på fötter igen.
    Då kanske, kanske det kan finnas ett hopp om att ts en dag får överta huset till förmånliga villkor.
    Varför skulle en förälder som hatas av sitt eget barn vilja gör uppoffringar?
    Exakt detta!

Ts är bra dum om hon så gärna vill ha huset men vägrar att ens prata med mamman..
  • Anonym (?)
    Tow2Mater skrev 2021-02-02 20:59:25 följande:

Du menar väl att TS ska amortera själv; att tala om "ni" blir ju helt fel. Hennes kille ska inte amortera alls om han inte ska få del i huset.

Signatur (A) skriver ju att TS sambo + föräldrar ska gå in och köpa andra halvan av huset. Då äger han hälften. Ekonomin blir ändå skev då han kommer ha ett stort lån och hon ett litet. Antagligen behöver bara han amortera i den situationen.
  • Anonym (Bli stor nu)
    Anonym (?) skrev 2021-02-03 05:30:34 följande:

Signatur (A) skriver ju att TS sambo + föräldrar ska gå in och köpa andra halvan av huset. Då äger han hälften. Ekonomin blir ändå skev då han kommer ha ett stort lån och hon ett litet. Antagligen behöver bara han amortera i den situationen.

Men det löser ju inget för TS! Unga föräldrar i deras sits/ålder har ju endast 10-20% chans att hålla ihop under barnets första år. Då sitter ju ts i exakt samma sats väldigt snart! Eller ingen ännu värre sits då hon enbart har lägsta FP när det är dags att lösa deras lån.
  • Anonym (?)
    Anonym (Bli stor nu) skrev 2021-02-03 06:22:30 följande:

Men det löser ju inget för TS! Unga föräldrar i deras sits/ålder har ju endast 10-20% chans att hålla ihop under barnets första år. Då sitter ju ts i exakt samma sats väldigt snart! Eller ingen ännu värre sits då hon enbart har lägsta FP när det är dags att lösa deras lån.

Det har jag aldrig påstått heller. Jag förklarade enbart vad signatur Anonym(A) hade skrivit eftersom det hade missuppfattats.
  • Tow2Mater
    Anonym (?) skrev 2021-02-03 05:30:34 följande:
    Så uppfattar jag det inte, eftersom det i meningen alldeles innan står "Kan hans föräldrar inte gå in med pengar eller som medlåntagare kan ni inte lösa ut din förälder direkt". Men kanske jag missforstår.
  • Anonym (följt)

Undrar också hur det går? Har följt tråden men inte skrivit något förut... kan bara beklaga de elaka inläggen, hoppas du vill uppdatera ändå och försöka inte bry dig?

• Anonym
    Anonym (följt) skrev 2021-02-27 15:49:15 följande:

Undrar också hur det går? Har följt tråden men inte skrivit något förut... kan bara beklaga de elaka inläggen, hoppas du vill uppdatera ändå och försöka inte bry dig?

Har du läst hennes andra tråd?
  • Anonym (K)

Jag hade skrivit över huset på den andra föräldern. Tycker arvslagarna är skitdumma.

Väx upp och knega ihop pengar till ett eget hus.

• Anonym (följt)
    Anonym skrev 2021-02-27 15:50:24 följande:
    Har du läst hennes andra tråd?
    nej det känner jag inte till
    Anonym (K) skrev 2021-02-27 15:53:41 följande:

Jag hade skrivit över huset på den andra föräldern. Tycker arvslagarna är skitdumma.

Väx upp och knega ihop pengar till ett eget hus.

tänk om föräldrarna också kunde köpa huset tack vare arv
    de kanske inte knegade ihop till sitt hus
Svar på tråden Ärvt hus och familjeekonomi och hela faderullan. Hjälp.