Anonym (Preggo) skrev 2021-01-31 21:46:02 följande:
Hej,
4 månader kvar till förlossning och maken har varken googlat eller läst på något. Inte ens broschyrerna från Mvc. Är detta vanligt?
Jag känner en oro kring detta. Vi ska ha barn, det största som kommer hända oss och kanske helt omkullkastar våra liv och han verkar inte vilja ta reda på något?
När jag frågade säger han bara att det är massa tid kvar och att det löser sig på vägen. Men det känns redan som det är jag som kommer vara den som kommer få lösa detta och den som sitter påläst :( jag känner mig så ensam i detta som vi både egentligen delar och jag är rädd. Känns så utlämnande.
Barnet är efterlängtat av oss båda så jag fattar inte varför han inte läser på eller visar intresse för vad som sker eller kommer bli.
Trodde verkligen inte det skulle bli så. Känner inte igen honom. Trodde vi skulle dela detta.
Han är lugn och glad men verkar ganska obrydd. Bör jag vara orolig? Jag behöver honom i detta!!
Hej TS,
När jag väntade mitt första barn var pappan inte alls intresserad av att läsa på, känna på magen etc. var sååå besviken då jag hade en helt annan bild av hur det skulle vara när vi äntligen väntade vårt efterlängtade barn. Tänkte att jaha, han blir en "sån där pappa" som inte riktigt bryr sig eller tar ansvar eftersom han var så ointresserad.
Jag själv gillar att ha kontroll och läsa på om saker så jag plöjde igenom alla möjliga broschyrer, fakta och annat för att förbereda mig så gott jag kunde. Dock kan man ändå inte förbereda sig helt eftersom det är något helt nytt som händer i ens liv, en ny människa föds som man inte känner och man har ingen aning om hur det nya livet blir förrän man är där.
Min tröst var att ha andra kvinnor i min närhet såsom mamma, syster, vänner som jag kunde dela detta med om graviditetens olika faser etc.
även om jag var besviken på min sambo.
Sen kom då dagen när det var dags för förlossning - vilken skillnad! Då hade barnet kommit till oss och han intog rollen som pappa direkt. Det jag förstod då var att det är mycket mer fiktivt för en man med en graviditet medan vi kvinnor känner av allt från början, hormoner, växande foster, illamående och annat. Det är ju naturen som sett till att vi ska knyta oss an det växande livet för att förbereda oss inför det som komma skall och männen gör den anknytningen efter att barnet fötts.
Så med detta hoppas jag att det kan lugna dig lite och hoppas på att det löser sig längs vägen!