• Anonym (Helena)

Vad ska jag göra med mina pengar?

Jag går plus varje månad, och behöver inte pengarna till något speciellt, men vill inte att de bara står på 0% ränta, så jag har startat ett ISK och köpt aktier i stora investmentbolag, typ Kinnevik, Industrivärden, Investor, osv. Jag är lat och oinsatt och kommer inte att sälja/byta något förrän jag ev. behöver pengarna. Är det vettigt att göra så eller bör jag investera i något annat också? Hittills har jag inte lagt något i fonder, eftersom de har avgifter.

Jag har en buffert också, fast jobb, tjugo år till pensionen, låga kostnader, osv. Kommer antagligen inte att behöva röra pengarna.

• Svar på tråden Vad ska jag göra med mina pengar?
  • Anonym (ja)

Ja men lite kan du väl leka med och köpa/sälja aktier. Hur insatt är du? Annars  kan du ju köpa fonder. Det viktigaste är väl att du lägger under och har dem "låsta" på så sätt att det åtminstone tar minst en-två bankdagar innan du kan använda dem (inga impulsköp) och även få lite avkastning på det.
    Om du tycker det är intressant kan du ju välja att lägga en del av pengar på högrisk :)

• Aliona

Helst ska man väl vara insatt och ha ork och intresse för att följa utvecklingen om man köper aktier i enskilda bolag, annars är det bättre med fonder. Det finns billiga (du ska inte betala mer än max 0,4%) som ger bra avkastning. Eftersom du har lång tidshorisont och redan har buffert kan du satsa på högrisk.

• Anonym (Loffe)

Jobba mindre, lev och älska mer!

• Godisbuske

Du betalar förvaltningsavgift hos investmentbolagen också.
    Men avgiften är inbakad i värdet och är oftast lägre.

Tänk även på att om investmentbolagets tillgångar går upp i värde, betyder inte det att aktierna i bolaget går upp, eftersom att aktiekursen inte är bunden av bolagets tillgångar.

• Pinotage
    Anonym (Helena) skrev 2021-02-03 21:44:01 följande:

Jag går plus varje månad, och behöver inte pengarna till något speciellt, men vill inte att de bara står på 0% ränta, så jag har startat ett ISK och köpt aktier i stora investmentbolag, typ Kinnevik, Industrivärden, Investor, osv. Jag är lat och oinsatt och kommer inte att sälja/byta något förrän jag ev. behöver pengarna. Är det vettigt att göra så eller bör jag investera i något annat också? Hittills har jag inte lagt något i fonder, eftersom de har avgifter.

Jag har en buffert också, fast jobb, tjugo år till pensionen, låga kostnader, osv. Kommer antagligen inte att behöva röra pengarna.

Låter nästan som mig - fast jag har valt fonder istället för enskilda aktier. Då slipper jag hålla koll själv när det sitter en fondförvaltare och håller koll istället, är avkastningen bra kan det vara värt avgiften. Jag har lagt upp ett litet månadsspar på fondköp också. Om du har lön över brytpunkt så kan du  kanske löneväxla till pension också.
  • Anonym (ABC)

Jag har en mix av aktier och fonder och skulle rekommendera att du om du inte är intresserad att satsar 50/50 i aktier med utdelning som du äger på lång sikt och fonder. Alternativt bara fonder. Och även fonderna att du satsar 50/50 på gratis indexfonder och fonder med avgifter och aktiv förvaltning. 

Om jag ser på mina fonder som jag har så går de med avgifter väldigt mycket bättre än de som är gratis eller har väldigt låga avgifter. Så pass stor skillnader att avgifter på upp till 2% känns värt det. 

Jag sprider också ut mitt sparande i 10 000-kr potter. Varje aktie och fond jag köper handlar jag för 10 000. Vilket visserligen gör att jag inte får jättestora vinster på något enskilt håll, men jag riskerar inte heller förlust på mer än 10 000 för enskilda krascher. 

Både Avanza och Nordnet har en sida med fondinspiration som man kan använda som stöd när man söker fonder att köpa. 

• Anonym (Helena)

Tack för era tips! Jag får väl kolla på Nordea vad de har för fonder, och spara i det ett tag!

• Iarwain

Jag tycker att det är en ok lösning.

Svenska investmentbolag har historiskt väldigt bra avkastning.

Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Anonym (Jag)

Du kan få investera i mig, det skulle behövas

• daljian

Löneväxla om det är lönsamt och gå i pension tidigare om du känner för det kan vara något att fundera på.

• Anonym (Helena)
    daljian skrev 2021-02-04 22:07:22 följande:

Löneväxla om det är lönsamt och gå i pension tidigare om du känner för det kan vara något att fundera på.

Jag tjänar inte tillräckligt för löneväxling, tror jag. (ingen statlig skatt)
    Jag vet inte hur jag kommer att leva om tjugo år, men visst har jag funderat på att åtminstone inte jobba heltid de sista åren.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Helena) skrev 2021-02-03 21:44:01 följande:

Du gör helt rätt.. håll dig från fonder och köp investmentbolag... återinvestera dina utdelningar ... thats it!

ISK är helt rätt konto... enklast !

Tipsar om en fantastisk facebookgrupp som heter Tjejer som gillar aktier... många bra tips där.
  • Anonym (lilly)

Här en kille som satt i samma sits som dig och valde att lägga sina pengar på börsen. han gjorde det när allt krashade på i våras pga corona, och det gav riktigt bra utdelning. 

thelounger.se/11-all-in-pa-borsen-under-corona 

Jag vågade inte gå in med lika stor summa, men det inspirade mig att också blicka mot börsen och jag har lagt en del av mitt sparade kaptital där.

• Anonym (A)
    Anonym (Loffe) skrev 2021-02-03 21:59:29 följande:
    Jobba mindre, lev och älska mer!
    Bra råd
Svar på tråden Vad ska jag göra med mina pengar?