• Anonym (Irriterad)

Får förskolan göra såhär?

Under två månader hade förskolan regler att man bara fick lämna om man hade vissa yrken, tex inom vården. En programmerare som jobbar hemifrån fick tex inte lämna, men trots det vägrade de pausa förskoleavgifter den tiden.

Gick det här verkligen rätt till? Vi betalar max, så är ju en hel del pengar vi tvingats betala för något vi inte ens fick använda.

• Svar på tråden Får förskolan göra såhär?
  • Anonym (A)

Vi har en pandemi och då måste alla hjälpas åt.
    För de som nu inte förstått det är dagisavgift det minsta lilla som samhället påverkas.
    Hur många företag går tex inte i konkurs för att de inte får intäkter?

Jag skulle skämmas ögonen ur mig om min sambo klagade på det här och allvarligt överväga separation. Därför att ett sånt här perspektiv kan bara tyda på en enda sak: en egoism som är giogantisk stor: allt som betyder något är jag, jag, jag och åter jag.

En sådan person kan knappast se till andra än sig själv, än mindre till mina barn. Alltså anser jag att min partner i så fall vore en direkt olämplig förälder.

Och bara så ni vet: det är i de här lägren, de som inte ser pandemin som något som angår dem, är även de som inte kommer att vaccinera sig.
    Ju färre som vaccinerar sig desto längre kommer det här att pågår. Vilket betyder att alla som betalar dagisavgift utan att få lämna barnen kommer fortsätta betala till et samhälls som blöder pengar.

Hur hög skatt vill ni ha när pandemin är över, 98%?.
    Fundera på det innan nästa gång. Fundera på hur allt hänger ihop. Lyft helt enkelt ögonen från den egna naveln.

• Anonym (A)

Du betalar för platsen och inte för de "tjänster" du eventuellt utnyttjar.

Platsen har en massa omkostnader, lokaler, personal etc och det är det du betalar för. även på semestern betalar du för detta.

• Anonym (***)
    Anonym (A) skrev 2021-02-05 18:08:22 följande:

Du betalar för platsen och inte för de "tjänster" du eventuellt utnyttjar.

Platsen har en massa omkostnader, lokaler, personal etc och det är det du betalar för. även på semestern betalar du för detta.

Fast det är  inte  det  som  TS frågar om.
  • Anonym (Sima)

De får inte neka er att lämna men ni måste betala för platsen vare sig ni utnyttjar den eller inte så länge som ni vill ha den kvar. Annars skulle de ju bli tvungna att säga upp nästan alla pedagoger över sommaren tex. De får inga bidrag för ditt barn om du inte betalar och mindre pengar betyder färre anställda. Din avgift är ju en droppe i sjön men din avgift är kopplad till de pengar de får för platsen.

• Anonym (*-*)
    Anonym (Irriterad) skrev 2021-02-05 15:38:15 följande:
    Under två månader hade förskolan regler att man bara fick lämna om man hade vissa yrken, tex inom vården. En programmerare som jobbar hemifrån fick tex inte lämna, men trots det vägrade de pausa förskoleavgifter den tiden.
    Gick det här verkligen rätt till? Vi betalar max, så är ju en hel del pengar vi tvingats betala för något vi inte ens fick använda.
    Bor du i ett annat land än Sverige för i Sverige är ju max väldigt lite pengar.

På sommaren kan man heller inte "pausa". Man tappar sin plats om man "pausar", dvs säger upp den.
  • Anonym (A)
    Anonym (***) skrev 2021-02-05 18:11:39 följande:
    Fast det är  inte  det  som  TS frågar om.
    Jodå.

Läs mer än ett enda ord.
    Återkom om du vill säga något som har med allt det jag skrev och då inte bara ett ord. Du måste besvara flera.
  • Jemp
    Anonym (A) skrev 2021-02-05 18:05:47 följande:

Vi har en pandemi och då måste alla hjälpas åt.

För de som nu inte förstått det är dagisavgift det minsta lilla som samhället påverkas.

Hur många företag går tex inte i konkurs för att de inte får intäkter?

Jag skulle skämmas ögonen ur mig om min sambo klagade på det här och allvarligt överväga separation. Därför att ett sånt här perspektiv kan bara tyda på en enda sak: en egoism som är giogantisk stor: allt som betyder något är jag, jag, jag och åter jag.

En sådan person kan knappast se till andra än sig själv, än mindre till mina barn. Alltså anser jag att min partner i så fall vore en direkt olämplig förälder.

Och bara så ni vet: det är i de här lägren, de som inte ser pandemin som något som angår dem, är även de som inte kommer att vaccinera sig.

Ju färre som vaccinerar sig desto längre kommer det här att pågår. Vilket betyder att alla som betalar dagisavgift utan att få lämna barnen kommer fortsätta betala till et samhälls som blöder pengar.

Hur hög skatt vill ni ha när pandemin är över, 98%?.

Fundera på det innan nästa gång. Fundera på hur allt hänger ihop. Lyft helt enkelt ögonen från den egna naveln.

Eller så är det de som förlorat mycket på arbetslöshet, vabb odyl som gärna sluppit en ändå relativt hög räkning i onödan.

De sk samband du lyfter finns absolut inga belägg för.
  • Jemp

För övrigt har man även i icke-pandemitider rätt att få tillbaka avgiften/nedsättning om man inte är välkommen under vissa omständigheter.

• Anonym (X)
    Limeblad skrev 2021-02-05 19:02:01 följande:

Det låter inte riktigt. Vad jag kan se har skollagen inte ändrats.

Vad står det i skollagen som rör förskolan?
  • Limeblad
    Anonym (X) skrev 2021-02-05 19:13:03 följande:

Vad står det i skollagen som rör förskolan?

Kapitel 8. Se särskilt paragraferna 4-6.
  • Anonym (CE)

Fast man kan knappast jobba heltid om man tar hand som sina barn i förskoleåldern samtidigt. Det känns verkligen inte ok att en arbetsgivare ska betala full lön för någon som bara kan jobba halvdant.

• Fiona M

Ring kommunen och fråga hur de tänkt sig att ni ska kunna sköta jobb med barnen hemma.

Tala gärna om att ni spelar in samtalet.

• Tow2Mater

P g a av Covid ja:

"För att hindra smittspridning av virussjukdomen covid-19 kan regeringen eller en huvudman för förskola, fritidshem eller annan pedagogisk verksamhet fatta beslut om att stänga verksamheten.

Om verksamheten stängs måste vissa vårdnadshavare som deltar i samhällsviktig verksamhet fortsatt erbjudas omsorg för barn. Du som vårdnadshavare har möjlighet att anmäla behov av omsorg om din arbetsinsats är nödvändig för att upprätthålla samhällsviktig verksamhet. Du har dock bara rätt till omsorg om du inte kan ordna omsorg på annat sätt. Om det finns två vårdnadshavare och bara en av er deltar i samhällsviktig verksamhet ska som utgångspunkt den andra ta hand om barnet."

www.msb.se/contentassets/80ac968de6754c0095f305cfcad18448/informationsblad-till-vardnadshavare.pdf

• Tow2Mater

"Kommunen ska betala tillbaka avgiften såvida det inte endast handlar om enstaka dagar. Platsinnehav anses vara ett civilrättsligt avtal och om den tjänst (platsen) som avtalet avser inte erbjuds kan kommunen inte ta ut avgift för den. De närmare formerna för återbetalningen avgörs av kommunen utifrån de taxebestämmelser som kommunen tillämpar.'

skr.se/covid19ochdetnyacoronaviruset/forskolaochskola/fragorochsvaromkommunensansvarforforskolaochskola.32385.html

• elmadumle
    Tow2Mater skrev 2021-02-06 00:59:16 följande:

P g a av Covid ja:

"För att hindra smittspridning av virussjukdomen covid-19 kan regeringen eller en huvudman för förskola, fritidshem eller annan pedagogisk verksamhet fatta beslut om att stänga verksamheten.

Om verksamheten stängs måste vissa vårdnadshavare som deltar i samhällsviktig verksamhet fortsatt erbjudas omsorg för barn. Du som vårdnadshavare har möjlighet att anmäla behov av omsorg om din arbetsinsats är nödvändig för att upprätthålla samhällsviktig verksamhet. Du har dock bara rätt till omsorg om du inte kan ordna omsorg på annat sätt. Om det finns två vårdnadshavare och bara en av er deltar i samhällsviktig verksamhet ska som utgångspunkt den andra ta hand om barnet."

www.msb.se/contentassets/80ac968de6754c0095f305cfcad18448/informationsblad-till-vardnadshavare.pdf

Om våra barn hade varit små nu och gått på förskola hade vi haft rätt till förskola då jag jobbar inom äldreomsorgen, men hur skulle vi ha löst det då mannen också jobbar fast inom industrin? Där faller ju helt det resonemanget då det inte bara går att strunta i att jobba. Förmodar att det finns många i den sitsen idag. 
  • Tow2Mater
    elmadumle skrev 2021-02-07 23:17:48 följande:
    Om våra barn hade varit små nu och gått på förskola hade vi haft rätt till förskola då jag jobbar inom äldreomsorgen, men hur skulle vi ha löst det då mannen också jobbar fast inom industrin? Där faller ju helt det resonemanget då det inte bara går att strunta i att jobba. Förmodar att det finns många i den sitsen idag. 

Ja, och i andra länder löser man det för att inte sprida smitta, t ex semester, obetald ledighet etc.
    Men i Sverige ordnar staten så man kan vara hemma med barnen med vabb, ändå verkar det gnällas.

Mer info på FK:

www.forsakringskassan.se/!ut/p/z0/FccxDsIwDADAtzBktJKKCbYK8QFYqi7Iba00SmtHsQni94XpdH70gx8ZW4poSRi334fPvF8L2uq6c-_CTdiI7Xl_PUiLsKZGLvB3JaPqArJKBtmh4fRHs2zIoIYcqUJBiPXNC2CDWVpaoLv4kvvTAfkQrrI!/

• Anonym (-)
    Tow2Mater skrev 2021-02-08 01:51:11 följande:

Ja, och i andra länder löser man det för att inte sprida smitta, t ex semester, obetald ledighet etc.
    Men i Sverige ordnar staten så man kan vara hemma med barnen med vabb, ändå verkar det gnällas.

Mer info på FK:

www.forsakringskassan.se/!ut/p/z0/FccxDsIwDADAtzBktJKKCbYK8QFYqi7Iba00SmtHs Qni94XpdH70gx8ZW4poSRi334fPvF8L2uq6c-_CTdiI7Xl_PUi LsKZGLvB3JaPqArJKBtmh4fRHs2zIoIYcqUJBiPXNC2CDWVpao Lv4kvvTAfkQrrI!/

Tycker du det är dåligt att ett samhälle tar hand om sina medborgare, och att man skall slippa bli av med en inkomst pga restriktioner orsakade av Covid?

Att kunna ta VAB om förskolan är stängd:
    Du får ersättning för vab om huvudmannen beslutar om att ditt barns förskola/skola ska stängas. Det gäller: på smittskyddsläkares eller Folkhälsomyndighetens rekommendation eller när verksamheten ligger i ett riskområde som Folkhälsomyndigheten har spärrat av eller när verksamheten inte kan bedrivas på grund av att stora delar av personalen är sjuk. Här kan man fundera över vem som beslutat att TS inte fått lämna barnet. Var det förskolan själv som hittade på reglerna? Pga att stora delar av personalen var sjuk, eller pga att pedagogerna var rädda för smitta? Fattades beslutet i rätt instans?

Svar på tråden Får förskolan göra såhär?