• Anonym (oiou)

Hur har er löneförhöjning blivit?

Jag jobbar inom skolan och vi fick en summa (5000 kr tror jag det var) som plåster på såren strax före jul då förhandlingarna kring vår löneförhöjning dröjt pga pandemin. 

Om jag räknar detta på de 9 månaderna det har blivit försenat. blir det ca 556 kr i löneförhöjning. Om jag räknar det på 12 månader blir det ca 417 kr. 

Sedan fick jag nyligen min nya lön, löneförhöjning 450 kr. MEN denna löneförhöjning borde ju vara för FÖRRA året, betyder det att jag kommer få löneförhöjning igen strax efter april? Har inte fått några svar från mitt jobb så jag tänkte kolla med er om ni har hört något, ni andra ute i landet som också fick vänta. 

Annars borde jag ju få de 417 kr f(eller 556 kr) först OCH sen då dessa 450 kr som jag fick from januari. 

• Svar på tråden Hur har er löneförhöjning blivit?
  • Anonym (Samma typ)
    Anonym (L) skrev 2021-02-06 04:36:03 följande:

Jobbar inom privat sektor. 1april - 31/10 för 2020 blev avtalsmässigt ett förlorat år. Inga löneökningar alls. Från 1/11 2020 till 31/3 2021 fick jag 2,9%.

Dåligt eller bra? Inga förändrade arbetsuppgifter och samma utvärderingsresultat som tidigare.

Det som var bra är en chef som faktiskt talar om vilka summor som gäller exakt från när och hur länge.

Ja jag trodde att typ alla branscher hade avtal om inga löneökningar alls för 2020. 

Har inte fått besked om min nya lön ännu, bara haft samtal inför den och hoppas på att få mer än de avtalade 2,9% då jag vet att jag är väldigt duktig på mitt jobb. Samtidigt så är jag också en av de som redan har högst lön om jag ska få t.ex. 3.1 % (d.v.s. 0,2% enheter högre än förhandlat) så kanske det kräver att en kollega med lägre lön bara får 2.6% (d.v.s. 0,3 % lägre än förhandlat). 
  • Anonym (L)
    Anonym (Samma typ) skrev 2021-02-06 08:43:37 följande:

Ja jag trodde att typ alla branscher hade avtal om inga löneökningar alls för 2020. 

Har inte fått besked om min nya lön ännu, bara haft samtal inför den och hoppas på att få mer än de avtalade 2,9% då jag vet att jag är väldigt duktig på mitt jobb. Samtidigt så är jag också en av de som redan har högst lön om jag ska få t.ex. 3.1 % (d.v.s. 0,2% enheter högre än förhandlat) så kanske det kräver att en kollega med lägre lön bara får 2.6% (d.v.s. 0,3 % lägre än förhandlat). 

Vissa bolag har gått så bra under 2020 trots pandemin att de delat ut löneökningar utöver avtalet för 2020. Dock inte min arbetsgivare. Med många privatanställdas avtal ser ut som vårt. Jag har varit lönesättande chef där jag jobbar nu och det är inte så stelbent som bilden vill säga. Jag kunde gå rätt friskt utanför ramen om argumenten var goda nog.
  • Anonym (327)

fick ca 327 kr eller nåt sånt, jippie!

• Anonym (Samma typ)
    Anonym (L) skrev 2021-02-06 08:55:41 följande:
    Vissa bolag har gått så bra under 2020 trots pandemin att de delat ut löneökningar utöver avtalet för 2020. Dock inte min arbetsgivare. Med många privatanställdas avtal ser ut som vårt. Jag har varit lönesättande chef där jag jobbar nu och det är inte så stelbent som bilden vill säga. Jag kunde gå rätt friskt utanför ramen om argumenten var goda nog.
    Ja mitt företag har gått väldigt bra men det delas ändå inte ut något extra. 

Och jag vet att det finns möjligheter att gå utanför ramen vilket också gjorts för mig för några år sedan när jag med bra argument som chefen tog med sig uppåt fick en ökning på nästan 20%. Och jag har nu i år hjälpt en kollega med hur hon kan motivera sina önskemål om en löneökning utanför ramarna då hon har tagit väldiga kliv det här året både vad gäller ansvar och kompetens och är en av de som har lägre lön i gruppen (tidigare helt korrekt för att hon varit mer junior än de flesta andra, men i år har hon verkligen tagit klivet till att betraktas som senior istället). 

Men nu när jag är en av de bäst betalda i gruppen enligt vad jag förstått (av de som jag hört vilka löner de har så ligger de flesta ca 10-15 000 lägre och vissa t.o.m. 20 000 lägre) så spelar det inte så stor roll hur bra jag är, utan ändring i tjänst så blir det de förhandlade %:en plus kanske någon tiondel till där jag uppskattar gesten med den tiondelen. Har en bra chef och bra villkor och mina löneökningar går numer direkt till löneväxling för bättre pension. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Samma typ) skrev 2021-02-06 10:16:19 följande:

Ja mitt företag har gått väldigt bra men det delas ändå inte ut något extra. 

Och jag vet att det finns möjligheter att gå utanför ramen vilket också gjorts för mig för några år sedan när jag med bra argument som chefen tog med sig uppåt fick en ökning på nästan 20%. Och jag har nu i år hjälpt en kollega med hur hon kan motivera sina önskemål om en löneökning utanför ramarna då hon har tagit väldiga kliv det här året både vad gäller ansvar och kompetens och är en av de som har lägre lön i gruppen (tidigare helt korrekt för att hon varit mer junior än de flesta andra, men i år har hon verkligen tagit klivet till att betraktas som senior istället). 

Men nu när jag är en av de bäst betalda i gruppen enligt vad jag förstått (av de som jag hört vilka löner de har så ligger de flesta ca 10-15 000 lägre och vissa t.o.m. 20 000 lägre) så spelar det inte så stor roll hur bra jag är, utan ändring i tjänst så blir det de förhandlade %:en plus kanske någon tiondel till där jag uppskattar gesten med den tiondelen. Har en bra chef och bra villkor och mina löneökningar går numer direkt till löneväxling för bättre pension. 

Så är det nog. Du har troligtvis slagit i taket för din tjänst för några högre höjningar.

Jag är så gammal så jag har en stor del förmånsbestämd pension, knutet till inkomstbasbeloppet. 2020 blev ett minusår vad det anbelangar. Jag försökte förklara det för min chef på lönesamtalet och han hade ingen aning om det. Ja ja... jag tar det som det är och skickar också årets påslag till löneväxlingen. Lycka till med procenten:)
  • Anonym (kurator)

Jag fick en ökning på 2780 kr/mån, och det blev jag nöjd med.

Arbetar som kurator inom psykiatrin.

• Anonym (Flyt)

Fick ingen höjning i fjol men förhandlade upp i år.

Går från 85 000:- till 100 000:- med smärre justeringar i ansvar och befogenhet.

Chef i kladdig matrisorganisation inom med tech. Global roll med mycket komplexitet och underställda i sju länder.

• Anonym (carrera)

Det är lite sömnigt på vårt företag fast affärerna är okej så vi ska precis till att ta tag i den biten.

Men summan är att vi nu löneförhandlar för 1 år och 5 månader, då avtalet bara gäller retroaktivt från 1 november eftersom det förlängdes från våren. Och sen har de inte tänkt att hålla lönerevision för 2021. Så det är lite att tänka på.

Får jag skambud av jobbet så får jag väl fundera på att röra på mig.

• Anonym (Gymnasielärare)

Jag arbetar som lärare på gymnasiet och fick förra året en löneförhöjning på 890 kr/månad.

• Anonym (kurator)
    Anonym (Noll) skrev 2021-02-07 21:29:36 följande:
    0 kr 2019.
    0 kr 2020.
    Oj

Vad jobbar d med?
  • Anonym (Jh)

Jag har inte fått ngn löneförhöjning och tror det inte blir ngn 2021 heller. Får nästan vara glad om man ens får behålla jobbet i vår bransch (hotell restaurang)

• Anonym (Noll)
    Anonym (kurator) skrev 2021-02-08 07:03:21 följande:
    Oj

Vad jobbar d med?
    IT. Hyfsat hög nivå.
Svar på tråden Hur har er löneförhöjning blivit?