• Anonym (Lisa)

Nytt jobb med sänkt arbetstid pga diagnos barn

Blev uppsagd i samband med covid och har varit arbetslös sedan i höstas. Har samtidigt i dagarna fått diagnos på mitt ena barn och rätt till att gå ner i arbetstid. Är ensamstående så skulle behöva utnyttja det för att klara vardagen.

Men hur gör man då i samband med nytt jobb? Kan jag endast ta tjänster som är på 75%? Eller kan man söka jobb på heltid och sedan säga det vid anställning, det känns som de inte kommer välja mig då om de vill ha en heltidstjänst? Någon som vet?

• Svar på tråden Nytt jobb med sänkt arbetstid pga diagnos barn
  • Anonym (Hanna)
    Glinda från Oz skrev 2021-02-07 14:09:31 följande:

Hur ska du kunna bevisa det har du tänkt?

Vad ska jag bevisa?

Om en artbetsgivare tillämpar diskriminerande behandling mot en anställd går det inte alltid att bevjsa, är det det du menar? Det har du ju rätt i, det händer förstås att mönniskor som bryter mot lagen kommer undan med det.

Mitt syfte mes inlägget var att påpeka hur lagarna ser ut. Kan vara bra att veta.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Hanna) skrev 2021-02-07 14:15:19 följande:
    Vad ska jag bevisa?

Om en artbetsgivare tillämpar diskriminerande behandling mot en anställd går det inte alltid att bevjsa, är det det du menar? Det har du ju rätt i, det händer förstås att mönniskor som bryter mot lagen kommer undan med det.

Mitt syfte mes inlägget var att påpeka hur lagarna ser ut. Kan vara bra att veta.
    Nu ska ts söka nytt jobb. Om hon på en anställningsintervju berättar som det är lär de välja någon annan. Det kommer bli omöjligt för henne att bevisa varför hon inte fick jobbet. Hon kan inte kontakta facket och säga att hon inte fick ett jobb för de gått vidare med andra sökande. 

Om kan är timanställd eller provanställd har arbetsgivaren rätt att säga upp än (eller inte förlänga kontraktet) utan att ange orsak. Hur ska ts kunna bevisa att det är därför hon inte får vara kvar? 

Om jag var chef och skulle anställa en ny person på heltid hade jag inte valt någon som bara kunde jobba 75%, jag tror inte det är ovanligt att tänka så precis. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Hanna) skrev 2021-02-07 11:21:20 följande:

Så har man dock inte rätt att göra aom arbetsgivare. Har man lagstadgad rätt att gå ned i tjänst på grund av små barn/barn med funktionsnedsättning så har man. Det måste ag förhålla sig till, annars kan det räknas som diskriminering. Arbetsgivare måste följa lagarna.

Jag hade sagt upp under provanställningen. Varför söka heltid om man vet redan vid ansökan att man inte kan jobba heltid? Helt ologiskt, korkat och framförallt oärligt.
  • Anonym (HR)

Jag tycker du kan söka heltidstjänster ändå. Vid tillfälle i ansökningsprocessen så nämner du din livssituation. Vet inte vilken bransch du jobbar i, endel kanske är mer trångsynta andra.

De flesta arbetsgivare kanske ser det som en nackdel, men någon kanske ser det som en fördel eller är lite medmänskliga.

• Bunny on speed
    Citronsaft skrev 2021-02-07 11:23:21 följande:

Enligt lag har du säkert rätt att göra så men ser inte varför du skulle göra det? Bättre du söker en 75% tjänst redan från början.

Fast då har hon väl inte rätt att gå upp till 100% om det skulle behövas i framtiden.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Citronsaft
    Bunny on speed skrev 2021-02-08 09:51:41 följande:

Fast då har hon väl inte rätt att gå upp till 100% om det skulle behövas i framtiden.

Nej det är ju svårt att gå upp till 100% om man har en tjänst på 75% liksom..

Men vad är alternativet?

Att skaffa ett 100% jobb, ljuga för arbetsgivaren och bli hatad. För det är så det kommer se ut. Vare sig det är lagligt eller inte. Det är inget du heller bevisar så lätt. "jo min chef hatar mig för att han blänger på mig". Det blir knappast trevlig på jobbet efter det.
  • Citronsaft

Sen är väl alla jobb med provanställning idag så du lär ju ryka direkt.

Ett bättre förslag var ju att du är ärlig från början istället.

• Tage Tyrann
    Anonym (Hanna) skrev 2021-02-07 11:21:20 följande:
    Så har man dock inte rätt att göra aom arbetsgivare. Har man lagstadgad rätt att gå ned i tjänst på grund av små barn/barn med funktionsnedsättning så har man. Det måste ag förhålla sig till, annars kan det räknas som diskriminering. Arbetsgivare måste följa lagarna.
    Nu fungerar det inte så i praktiken utan arbetsgivaren gör som den tycker. Det bästa för ts del är om hon kan arbeta 100% under provanställningen och sedan genast meddela att hon har rätt att gå ner på 75%.
  • Tage Tyrann
    Citronsaft skrev 2021-02-08 10:01:06 följande:

Men vad är alternativet?

Att skaffa ett 100% jobb, ljuga för arbetsgivaren och bli hatad. För det är så det kommer se ut. Vare sig det är lagligt eller inte. Det är inget du heller bevisar så lätt. "jo min chef hatar mig för att han blänger på mig". Det blir knappast trevlig på jobbet efter det.
    Nu arbetar man inte för att bli kompis med arbetsgivaren utan för att tjäna pengar till upphället.

Klart man som arbetstagare ska prioritera sig själv främst. Eller är det bara arbetsgivaren som ska ha rätt att sätta sig själv i första rum?
  • Citronsaft
    Tage Tyrann skrev 2021-02-08 10:07:27 följande:

Nu arbetar man inte för att bli kompis med arbetsgivaren utan för att tjäna pengar till upphället.

Klart man som arbetstagare ska prioritera sig själv främst. Eller är det bara arbetsgivaren som ska ha rätt att sätta sig själv i första rum?

Det skrev jag inte heller. Jag skiter i arbetsgivaren hen kan tycka vad dom vill utan att TS kommer få det jäkligt tufft om hon gör så och att spendera sina dagar på en plats där man inte är omtyckt är förmodligen inte så kul. Det är på många sätt man kan "mobba" ut någon och bete sig illa utan att det blir anmälningsbart.

Nej TS gör ju vad hon måste. Däremot finns det väl inga jobb utan provanställning idag så frågan är hur hon ska kringgå det.
  • Anonym (?)
    Citronsaft skrev 2021-02-08 10:01:06 följande:

Men vad är alternativet?

Varför i hela friden skulle man bli hatad? Jag jobbar delvis med rekrytering och vi räknar liksom med att folk har eller skaffar barn och då nyttjar rätten att vara föräldralediga eller gå ner i tid. Det är inget man behöver berätta under rekryteringsprocessen att man planerar heller och en arbetsplats som resonerar annorlunda bör man sky som pesten. Rekryterande chefer och HR är också människor, som har barn och jobbar deltid och tar föräldraledigt liksom. Sköter man sitt jobb på ett bra sätt så finns det inget som hindrar att man också tar sig genom en provanställning trots att man gått ner i tid. Vete fasen om jag har en enda kollega som inte någon gång under sin anställning här varit föräldraledig, gått ner i tid eller varit sjukskriven. Att just TS behöver inleda sin anställning med en sån period ska inte vara ett problem på ett vettigt företag. Min nyaste chef ansökte om att få gå ner på 80% sin första arbetsdag, ingen höjde ens ett ögonbryn.
  • Citronsaft
    Anonym (?) skrev 2021-02-08 11:12:19 följande:

Varför i hela friden skulle man bli hatad? Jag jobbar delvis med rekrytering och vi räknar liksom med att folk har eller skaffar barn och då nyttjar rätten att vara föräldralediga eller gå ner i tid. Det är inget man behöver berätta under rekryteringsprocessen att man planerar heller och en arbetsplats som resonerar annorlunda bör man sky som pesten. Rekryterande chefer och HR är också människor, som har barn och jobbar deltid och tar föräldraledigt liksom. Sköter man sitt jobb på ett bra sätt så finns det inget som hindrar att man också tar sig genom en provanställning trots att man gått ner i tid. Vete fasen om jag har en enda kollega som inte någon gång under sin anställning här varit föräldraledig, gått ner i tid eller varit sjukskriven. Att just TS behöver inleda sin anställning med en sån period ska inte vara ett problem på ett vettigt företag. Min nyaste chef ansökte om att få gå ner på 80% sin första arbetsdag, ingen höjde ens ett ögonbryn.

Ja har hon turen att hamna på ett bra företag så visst men på många företag kommer det inte uppskattas. Det kommer anses att hon ljög och ingen gillar lögnare.

Det handlar inte om att gå ner i arbetstid. Det handlar om att ljuga för arbetsgivaren bara för att lagen tillåter det.
  • Anonym (?)
    Citronsaft skrev 2021-02-08 11:35:04 följande:

Ja har hon turen att hamna på ett bra företag så visst men på många företag kommer det inte uppskattas. Det kommer anses att hon ljög och ingen gillar lögnare.

Det handlar inte om att gå ner i arbetstid. Det handlar om att ljuga för arbetsgivaren bara för att lagen tillåter det.

Jag gissar att du valt bort barn för att inte vara illojal mot din arbetsgivare?
  • Citronsaft
    Anonym (?) skrev 2021-02-08 11:42:21 följande:

Jag gissar att du valt bort barn för att inte vara illojal mot din arbetsgivare?

Nej däremot har jag aldrig ljugit för att få ett jobb. Och det har heller aldrig behövts eftersom föräldraledighet ska anmälas 2 mån innan.
  • Anonym (?)
    Citronsaft skrev 2021-02-08 12:07:56 följande:

Nej däremot har jag aldrig ljugit för att få ett jobb. Och det har heller aldrig behövts eftersom föräldraledighet ska anmälas 2 mån innan.

Men din arbetsgivare har ju anställt dig för att jobba, inte för att vara föräldraledig. Gravt illojal kan jag tycka om man resonerar så som du själv gör.

Alla arbetsgivare vet att folk har rätt att gå ner i tid under olika förutsättningar, det är en risk man tar och anpassar sig till helt enkelt, oavsett om det inträffar 2 dagar efter anställning eller ett år efter.
  • Räkan77

Du vet ju inte på förhand hur många procent du kommer att kunna jobba. Det beror ju på många olika saker som restid, flextid, arbetstid mm. Så sök jobb på heltid och sen när du fått jobb så kan du göra en bedömning av hur mycket du kommer att kunna arbeta. Lycka till

• Anonym (Hanna)
    Anonym (L) skrev 2021-02-08 09:33:26 följande:

Jag hade sagt upp under provanställningen. Varför söka heltid om man vet redan vid ansökan att man inte kan jobba heltid? Helt ologiskt, korkat och framförallt oärligt.

Det kanske du gjort, men det kan i alla fall vara bra att veta att om man säger upp på grund av den anstäldes rätt att arbeta deltid på grund av barn så är det mot lagen. Sen finns det ju förstås folk som bryter mot lagen, vilket också förstås kan vara bra att veta, om det är det du vill belysa.
  • Citronsaft
    Anonym (Hanna) skrev 2021-02-09 07:09:51 följande:

Det kanske du gjort, men det kan i alla fall vara bra att veta att om man säger upp på grund av den anstäldes rätt att arbeta deltid på grund av barn så är det mot lagen. Sen finns det ju förstås folk som bryter mot lagen, vilket också förstås kan vara bra att veta, om det är det du vill belysa.

Är det inte så att under provanställning behöv man inte uppge orsak till uppsägningen?
  • Anonym (Hanna)
    Citronsaft skrev 2021-02-09 19:18:40 följande:

Är det inte så att under provanställning behöv man inte uppge orsak till uppsägningen?

Jo det stämmer. Det är dock inte samma sak som att man har rätt att säga upp någon av vilket skäl som helst, diskrimineringslagstiftningen gäller fortfarande.

Men naturligtvis är ju bevisläget svårare vid en provanställning av orsaken du nämner. Men ändå bra att känna till att det inte är ok, ibland framställs det som att man har rätt attsäga upp av vilken orsak som helst och riktigt så är det ej.
  • Anonym (L)
    Anonym (Hanna) skrev 2021-02-09 07:09:51 följande:

Jag är fullt medveten om det. Jag säger inte upp för att personen vill nyttja sin rätt att jobba deltid. Jag säger upp för att personen är korkad.
Svar på tråden Nytt jobb med sänkt arbetstid pga diagnos barn