• Anonym (Minna)

Släppa taget om någon man verkligen älskar, eller fortsätta tillsammans?

Släppa taget om någon man verkligen älskar, eller fortsätta tillsammans?

För snart 4 veckor sedan valde jag att göra slut med min stora kärlek som jag levt med i nästan 5 år. Just nu pluggar jag på distans, så jag har sedan dess bott hos min mamma som bor på en annan ort. Det var vissa saker i relationen som jag under hela tiden inte tyckt om och stört mig på, och nu kände jag att jag var tvungen att ta ett beslut. Min sambo hade barn sedan tidigare. Jag har under hela relationen engagerat mig väldigt mycket i hans barn och älskar dem som de var mina egna. Den yngsta var bara drygt två år när jag kom in i bilden och han och jag står varandra otroligt nära varandra. Han har alltid kallat mig för mamma, och jag älskar honom mer än något annat i livet. Nu är jag själv snart 32 och har sista året känt att jag verkligen vill bli mamma. Men jag ser inte min sambo som den pappa jag vill ha till mina barn. Jag tycker han inte engagerar sig tillräckligt mycket, han lämnar över mycket på sitt ex och jag tycker han kan bete sig egoistiskt i familjesammanhang. Man vill ju titta på sin partner och känna: "shit vilken fin pappa han är!". Jag kan känna så korta stunder, men det finns mycket i hans föräldraskap jag stör mig på.

Men.. jag älskar honom så otroligt mycket. Jag tycker att han är den finaste människan jag känner och nånsin känt. Jag tänker på honom varje sekund, fantiserar om hans ansikte, hans doft, hans hud, hans röst... Jag vill bara åka hem igen och lägga mig i hans famn. Sen jag gjorde slut har han börjat gå hos en psykolog och han säger att han tagit till sig av det jag sagt och att han jobbar på att förändra sig själv. Han inser att han prioriterat andra saker framför mig och familjen och säger att han kan ändra sig. Jag blir glad men samtidigt.. förvirrad? Hur mycket kan en person egentligen ändra sig? Varför han inte den förändringen kommit tidigare? Samtidigt vill jag tro honom, jag vill tillbaka, till hans, eller mina, barn, till vår lägenhet, till Honom. Jag gjorde slut med hjärnan och inte med hjärtat, men nu har mitt hjärta brustit ????

Samtidigt tänker jag på vår samtids syn på kärleken som en konsumtionsvara, att vår partner typ ska uppfylla allt på nån checklista.. men om man bara älskar någon så jävla mycket då? Även om man inte "har samma värderingar" eller hen är "världens bästa pappa" eller man har "gemensamma intressen"? Om man bara känner en sån 100 procentig rå kärlek bortom samhällets normer och krav? Det känns som den moderna människan förlorat förmågan att älska, för allt ska vara så perfekt och passa in precis på pricken. I vårt individualistiska samhälle ska man alltid bara tänka på sig själv och inte kompromissa en millimeter för att vara med andra människor. Jag blir så trött när folk säger till mig nu efter breakupet: "nu har du bara dig själv att tänka på!" Som att det var en tröst?? Det suger att vara ensam, det suger att vara tänka sig själv, jag VILL INTE bara ha mig själv att tänka på.

Samtidigt, så jävla svårt det är att bo med någon. Kommer man inte störa sig på alla man försöker bo med? Jag vet varken ut eller in, tankarna snurrar, jag är rädd för att samhället normer får mig att gå ifrån äkta kärlek för att allt inte stämmer, samtidigt som jag själv stört mig mycket i relationen.

Något som också är viktigt att poängtera är att min sambo är uppvuxen i ett annat land, där föräldrarollen är väldigt annorlunda än den svenska. Där har barn och föräldrar ett annat samspel sinsemellan och det finns inte alls samma förväntningar på dig som förälder som det finns i Sverige. Detta har vi pratat om, men jag upplevde det också själv när vi för några år sedan reste dit.

Jag vet inte hur jag ska gå vidare.. jag har fastnat i att jag saknar honom så oerhört, men vågar inte ta steget och prata med honom ifall jag än ångrar mig igen.. samtidigt förstår jag att det tar tid. Någon som varit med om liknande och kunnat gå vidare själv eller som lyckats laga sin relation? ??

• Svar på tråden Släppa taget om någon man verkligen älskar, eller fortsätta tillsammans?
  • Anonym (vänligtråd)
    Anonym (Minna) skrev 2021-02-09 11:42:20 följande:

Vilken fin människa du verkar vara! Tack så mycket för dina fina råd! Jag är inte en särskilt extrovert person med känslor, utan jag håller mycket för mig själv, så tror jag att skriva dagbok kan vara jättebra för mig. Jag ska verkligen som du säger prova att vara ifrån honom ett tag och om jag inte ändrat vad jag känner efter lång tid hoppas på att han fortfarande vill försöka. Jag mår bättre när jag faktiskt koncentrerar mig på att plugga och har det att tänka på.

Du med Minna, jag önskar dig all lycka. Du fixar det här :) En dag i taget så blir allting bättre.
  • Anonym (Dilemma)

Det är så svårt, känner med dig. Jag är också i ett förhållande där en del saker gör mig osäker. Vet varken ut eller in hur jag ska göra. Jag har inte tagit steget än så jag känner ju inte den sorgen som du gör. Men funderar varje dag på om jag ska lämna eller satsa.... Det är tärande. Blir att man liksom inte väljer nåt.

Är exakt lika gammal som dig och jag hade nog bara kört på ett tag om det inte vore för min barnlängtan. Risken är faktiskt att man inte hinner. Tänker samtidigt att om man väl gör slut och går vidare, så kan man inte veta om man träffar nån som är bättre att satsa på.

Säkert bättre inom vissa avseenden men då kanske det finns andra baksidor. Samt en risk att man inte hinner... Vill ju verkligen ha barn med en man att dela allt med och som jag är kär i. Tänk om man får nöja sig med nån som är bra "på pappret" men som man inte alls har samma starka känslor för? Hur vet jag att jag kommer bli kär och förälskad igen? Jag skulle tycka det var sorgligt att behöva skaffa barn och familj med någon man inte känner så för.

Kanske inte bra för dig att läsa mina tankar eftersom det får dig att vackla. Men jag tänker ju exakt likadant, fruktansvärt svårt är det!

Vilka sidor uppskattade du hos ditt ex? Vad var det negativa? Vad för typ vill du träffa?

Samtidigt tänker jag att det tar tid att bearbeta en sådan sorg som du går igenom nu. Det ger inte direkt mer tid till att finna en ny relation :(

• Anonym (Dilemma)
    Anonym (vänligtråd) skrev 2021-02-08 13:05:59 följande:

Hej, jag hade inga barn iblandade men visst jag tog ett beslut som skulle sätta mig i en livssituation (utan exet) som skulle vara bättre.. och jag känner att du också gjort det.. men du har liksom inte sörjt klart.. och det hjälper inte av att du spelar upp minnen och speciellt kärleksfulla minnen i tankarna hela tiden.. du måste leva i nuet, i verkligheten, och försök att vara självständig ett tag innan du ens funderar på att gå tillbaka till relationen. Du kanske också bör prata med en psykolog, så ni kan gå igenom eventuella brister du har i att hantera dina känslor eller att ta egna beslut.. Att ditt ex påstår sig prata med en psykolog behöver inte ens stämma.. är det för "bra för att vara sant " så är det oftast en lögn.. inte sanning

Hur var din situation och hur är den idag? Kände du att du tog rätt beslut? Eller har du någon gång ångrat dig?
  • Anonym (vänligtråd)

Nej inte ångra mig. Jag gick igenom sorgen såklart, att lämna någon man inte kunde tänka sig bygga en framtid med.. Inte för att mitt ex ville bygga en hälsosam framtid med mig heller.. han ville bara ha det som vi hade det, i all evighet. Han var inge snäll heller.. 

Idag är jag (32 år gammal) gift med en underbar man, och jag visste inte att man kunde ha så här bra relation. Vi har samma prioriteringar, och samma moral, men vi är olika på andra plan. Men inte så olika så att vi krockar någonstans. 

Jag tog absolut rätt beslut. Jag var dessutom lycklig redan innan jag gifte mig, eller innan jag träffade min man.

Jag tror det var därför vi kunde klicka så bra, för att jag var otroligt glad i livet och han attraherades till mig på det sättet. Jag hade aldrig kommit dit jag är idag, om jag hade hållt fast vid det gamla jag hade.. plus att det förstörde mig inifrån, och skiljer sig från TS situation då inga barn fanns med i bilden men definitivt manipulation och omogenhet.. (jag var dessutom naiv). Kort sagt, jag växte upp och blev klokare och gladare. Sen lyckades någon attraheras till det, och vinna mitt hjärta och förtroende. 

Anonym (Dilemma) skrev 2021-02-09 17:11:58 följande:
    Hur var din situation och hur är den idag? Kände du att du tog rätt beslut? Eller har du någon gång ångrat dig?
  • Anonym (Minna)
    Anonym (Dilemma) skrev 2021-02-09 17:10:05 följande:

Det är så svårt, känner med dig. Jag är också i ett förhållande där en del saker gör mig osäker. Vet varken ut eller in hur jag ska göra. Jag har inte tagit steget än så jag känner ju inte den sorgen som du gör. Men funderar varje dag på om jag ska lämna eller satsa.... Det är tärande. Blir att man liksom inte väljer nåt.

Är exakt lika gammal som dig och jag hade nog bara kört på ett tag om det inte vore för min barnlängtan. Risken är faktiskt att man inte hinner. Tänker samtidigt att om man väl gör slut och går vidare, så kan man inte veta om man träffar nån som är bättre att satsa på.

Säkert bättre inom vissa avseenden men då kanske det finns andra baksidor. Samt en risk att man inte hinner... Vill ju verkligen ha barn med en man att dela allt med och som jag är kär i. Tänk om man får nöja sig med nån som är bra "på pappret" men som man inte alls har samma starka känslor för? Hur vet jag att jag kommer bli kär och förälskad igen? Jag skulle tycka det var sorgligt att behöva skaffa barn och familj med någon man inte känner så för.

Kanske inte bra för dig att läsa mina tankar eftersom det får dig att vackla. Men jag tänker ju exakt likadant, fruktansvärt svårt är det!

Vilka sidor uppskattade du hos ditt ex? Vad var det negativa? Vad för typ vill du träffa?

Samtidigt tänker jag att det tar tid att bearbeta en sådan sorg som du går igenom nu. Det ger inte direkt mer tid till att finna en ny relation :(

Jag var precis i din sits i flera månader! Jag och min sambo hade bestämt att jag skulle ta ut min spiral för att vi skulle börja försöka skaffa barn, men jag bara sköt upp det hela tiden för något inom mig ville inte! Det kändes som min ålder gav mig den där sista skjutsen till att ta steget, jag fyllde 31 i december och då hände nåt inom mig. Jag typ fattade hur fort åren går, och hur man inte ska stanna i nåt man inte är säker på.

Jag är ganska lyckligt lottad att jag fortfarande känner endel människor i min egen ålder som inte har barn än, jag har några kompisar som är singlar, även om de inte är jättemånga. Jag bor dessutom i Stockholm där många 30+ typ över som tonåringar, så det underlättar. Men trots det så är ju inte ens biologi annorlunda, det finns ju många som försöker få barn efter 35 och blir besvikna.. så jävla svårt! Men jag har tänkt.. har jag ingen vettig snubbe när jag är typ 34 åker jag till Danmark och inseminerar mig! Så jag har en plan B. Så kanske man får en partner längre fram som blir som en pappa till ens barn.

Det jag uppskattade hos mitt ex var att han var väldigt snäll och lugn han gav mig trygghet. Han var prestigelös och annorlunda från andra killar jag dejtat innan. Det negativa gällde främst hans engagemang i både mig och hans barn.. jag kände att han inte kommunicerade utan kunde bara gå nånstans eller göra nåt utan att säga till. Han satt ofta uppe på natten och sen somnade han på soffan.. kanske låter löjligt men jag kände mig bortvald, att han hellre sov på en hård soffan än vara med mig. Han var för sträng mot sin son och engagerade sig för lite. En gång när hans son skulle på barnkalas tog han fel på både tid och plats, fast han fått TVÅ sms av föräldrarna vart det skulle vara. Pinsamt och jag blev så irriterad. När han hade sina barn.på helgen kunde han sova till elva och låta dem sitta vid tv:nu tills dess. INTE OKEJ, när man bara har barnen varannan helg kan man fanemig släpa sig upp ur sängen och göra grejer med dem istället för att sova bort tiden! Han kunde låta barnen titta på tv flera timmar på kvällen sen när det var dags att sova fanns det inte tid för en bok, vilket jag tycker är helt fel, det är mycket viktigare att barn får bok än skärmtid! Han satt själv framför datorn och lät sina barn spela mycket på Gameboy istället för att gå ut och spela fotboll eller göra roliga saker. Han visste aldrig grejer som när förskolan var stängd eller liknande, hans ex fick "påminna" honom.det kanske låter som småsaker, men jag kände alltid att saker inte blev ordentligt gjorda, när jag inte var hemma nån gång och kom hem satt dem ALLTID vid tv:n. Så kunde jag fråga vad de gjort, då hade de tittat på tv hela tiden typ. För mig är detta en oacceptabelt låg engagemansnivå för en förälder som bara har sina barn VARANNAN FUCKING HELG! Men man kan ju vara olika, men jag klarade inte av att känna att jag skulle behöva ta ansvar för att barnen gick ut, borstade tänderna, kontrollera allt med skolan och skönt. Jag vill ha en jämlik partner. Om jag ens hittar nån söker jag en partner som tar ansvar för sina barn, som trivs med att göra saker tillsammans i familjen, som är en jämnbördig partner till mig och värderar samma saker som jag. Hittar jag ingen skaffar jag barn själv.
  • Anonym (Dilemma)
    Anonym (Minna) skrev 2021-02-09 20:23:46 följande:

Jag var precis i din sits i flera månader! Jag och min sambo hade bestämt att jag skulle ta ut min spiral för att vi skulle börja försöka skaffa barn, men jag bara sköt upp det hela tiden för något inom mig ville inte! Det kändes som min ålder gav mig den där sista skjutsen till att ta steget, jag fyllde 31 i december och då hände nåt inom mig. Jag typ fattade hur fort åren går, och hur man inte ska stanna i nåt man inte är säker på.

Jag är ganska lyckligt lottad att jag fortfarande känner endel människor i min egen ålder som inte har barn än, jag har några kompisar som är singlar, även om de inte är jättemånga. Jag bor dessutom i Stockholm där många 30+ typ över som tonåringar, så det underlättar. Men trots det så är ju inte ens biologi annorlunda, det finns ju många som försöker få barn efter 35 och blir besvikna.. så jävla svårt! Men jag har tänkt.. har jag ingen vettig snubbe när jag är typ 34 åker jag till Danmark och inseminerar mig! Så jag har en plan B. Så kanske man får en partner längre fram som blir som en pappa till ens barn.

Det jag uppskattade hos mitt ex var att han var väldigt snäll och lugn han gav mig trygghet. Han var prestigelös och annorlunda från andra killar jag dejtat innan. Det negativa gällde främst hans engagemang i både mig och hans barn.. jag kände att han inte kommunicerade utan kunde bara gå nånstans eller göra nåt utan att säga till. Han satt ofta uppe på natten och sen somnade han på soffan.. kanske låter löjligt men jag kände mig bortvald, att han hellre sov på en hård soffan än vara med mig. Han var för sträng mot sin son och engagerade sig för lite. En gång när hans son skulle på barnkalas tog han fel på både tid och plats, fast han fått TVÅ sms av föräldrarna vart det skulle vara. Pinsamt och jag blev så irriterad. När han hade sina barn.på helgen kunde han sova till elva och låta dem sitta vid tv:nu tills dess. INTE OKEJ, när man bara har barnen varannan helg kan man fanemig släpa sig upp ur sängen och göra grejer med dem istället för att sova bort tiden! Han kunde låta barnen titta på tv flera timmar på kvällen sen när det var dags att sova fanns det inte tid för en bok, vilket jag tycker är helt fel, det är mycket viktigare att barn får bok än skärmtid! Han satt själv framför datorn och lät sina barn spela mycket på Gameboy istället för att gå ut och spela fotboll eller göra roliga saker. Han visste aldrig grejer som när förskolan var stängd eller liknande, hans ex fick "påminna" honom.det kanske låter som småsaker, men jag kände alltid att saker inte blev ordentligt gjorda, när jag inte var hemma nån gång och kom hem satt dem ALLTID vid tv:n. Så kunde jag fråga vad de gjort, då hade de tittat på tv hela tiden typ. För mig är detta en oacceptabelt låg engagemansnivå för en förälder som bara har sina barn VARANNAN FUCKING HELG! Men man kan ju vara olika, men jag klarade inte av att känna att jag skulle behöva ta ansvar för att barnen gick ut, borstade tänderna, kontrollera allt med skolan och skönt. Jag vill ha en jämlik partner. Om jag ens hittar nån söker jag en partner som tar ansvar för sina barn, som trivs med att göra saker tillsammans i familjen, som är en jämnbördig partner till mig och värderar samma saker som jag. Hittar jag ingen skaffar jag barn själv.

Efter att ha läst det där är jag övertygad om du gör rätt. Det där är ingen partner att bygga en familj med, du kommer bara bli besviken och få ta hela lasset själv. Förstod inte att det var så illa när jag läste det första du skrev. Och även det med att han sitter uppe på nätterna och somnar i soffan, förstår verkligen hur du känner! Han låter väldigt oengagerad.

Det är bra att du har en plan B. Och att du känner att du kan tänka dig att skaffa barn på egen hand, då finns det alternativ om du inte skulle hitta rätt man.

Själv känner jag att jag vill ha hela paketet, vill ju ha en man och uppleva lyckan i att få barn tillsammans med. Och då kan man känna en enorm stress över att bryta upp ett förhållande.

Men för dig skulle det troligen bli bättre att skaffa barn på egen hand än med en så oengagerad partner.

Tycker det var väldigt starkt gjort av dig att lyssna på din intuition och följa din magkänsla trots din barnlängtan. Det visar på en mogenhet och klokhet som kommer vara en tillgång den dagen du blir mamma :)
  • Anonym (Minna)

Tack fina du! Trots allt jag skrev om mitt ex, så har vi såklart också haft många fina stunder tillsammans i familjen. Han var stundvis en fin och kärleksfull pappa. Det var aldrig så att han menade illa, men han förstod liksom inte riktigt hur man ska vara, om ni fattar vad jag menar. Han visste inte bättre.

Jag har ju under hela förhållandet ifrågasatt hans beteende och inte accepterat det, vilket lett till mycket konflikter, men också faktiskt att han bättrat sig lite. Det är en av anledningarna till att jag stannat så länge, för han har trots allt blivit bättre på vissa sätt och han vill gärna ändra sig för att få vara med mig. Jag är rädd för att jag inte kommer träffa någon som älskar mig lika villkorslöst. En gång när vi bråkade sa han; "säg vem du vill att jag ska vara, så är jag den personen. Jag gör allt för dig" . Det var på nåt sätt nästan sorgligt. Han har sagt samma nu efter jag gjort slut, att han gör vad som helst för att jag ska komma tillbaka. Han har pratat med en psykolog om hur han bortprioriterar familjen för att kunna ändra på sig. Jag vill så gärna tro på honom och ta tillbaka honom, men förnuftet säger nej. Jag tror inte han kan ändra sig så mycket på det sättet. Ändå älskar jag honom fortfarande! Vi hade mycket bra tillsammans när vi var själva, vi hade attraktion, humor, omtanke, respekt och mycket annat. Jag är hans bästa vän och han är min. Det är oerhört svårt och gör så väldigt ont. På ett sätt hoppas jag att vi alltid ska vara tillsammans, på ett sätt är jag lättad över att jag lämnat. Så komplexa känslor!

• Anonym (Dilemma)
    Anonym (Minna) skrev 2021-02-09 23:26:34 följande:

Tack fina du! Trots allt jag skrev om mitt ex, så har vi såklart också haft många fina stunder tillsammans i familjen. Han var stundvis en fin och kärleksfull pappa. Det var aldrig så att han menade illa, men han förstod liksom inte riktigt hur man ska vara, om ni fattar vad jag menar. Han visste inte bättre.

Jag har ju under hela förhållandet ifrågasatt hans beteende och inte accepterat det, vilket lett till mycket konflikter, men också faktiskt att han bättrat sig lite. Det är en av anledningarna till att jag stannat så länge, för han har trots allt blivit bättre på vissa sätt och han vill gärna ändra sig för att få vara med mig. Jag är rädd för att jag inte kommer träffa någon som älskar mig lika villkorslöst. En gång när vi bråkade sa han; "säg vem du vill att jag ska vara, så är jag den personen. Jag gör allt för dig" . Det var på nåt sätt nästan sorgligt. Han har sagt samma nu efter jag gjort slut, att han gör vad som helst för att jag ska komma tillbaka. Han har pratat med en psykolog om hur han bortprioriterar familjen för att kunna ändra på sig. Jag vill så gärna tro på honom och ta tillbaka honom, men förnuftet säger nej. Jag tror inte han kan ändra sig så mycket på det sättet. Ändå älskar jag honom fortfarande! Vi hade mycket bra tillsammans när vi var själva, vi hade attraktion, humor, omtanke, respekt och mycket annat. Jag är hans bästa vän och han är min. Det är oerhört svårt och gör så väldigt ont. På ett sätt hoppas jag att vi alltid ska vara tillsammans, på ett sätt är jag lättad över att jag lämnat. Så komplexa känslor!

Skrev ett långt svar som försvann..... Försöker på nytt.

Jag kan verkligen relatera till din ambivalens. Det är väl det som gör det svårt, att ni såklart hade fina stunder också.

Det är ju positivt att han försökte förändra sig och även gör det nu. Men du har ju inte tid med nåt osäkert, det vet man ju inte hur lång tid det tar innan han ändrat sig- om han ens gör det i så stor utsträckning att det funkar!

Man vill inte vänta i år till och sen ändå landa i samma beslut...

Och det är samma med min sambo nu att det som jag tvivlar på är inget han gör medvetet eller att han menar illa med. Han är dessutom en jättefin pappa och engagerad i familjen. Men frågan är om det spelar nån roll om man inte funkar ihop :( Vi har väl motsatt problem då, om jag hade känt att han älskade mig "villkorslöst" som du beskriver, så hade jag aldrig funderat i dessa banor...

Men å andra sidan, visade han dig den kärleken när du kände dig bortvald? Det är lätt att säga att man gör allt för nån, men det som är det viktiga är hur man handlar och agerar.
  • Anonym (Benji)

Jag förstår helt hur du känner. Jag lämnade mitt förhållande för några veckor sedan med en kvinna jag innerligt älskar. Har aldrig i hela mitt liv känt sån kärlek från en annan person. Nu var det så att hon redan hade flertalet barn som jag lärde känna och älska. Men när tal om gemensamma barn kom upp så blev det nekat omgående då hon då hon efter dom tidigare graviditeterna hade fått mycket skador. Jag respekterar henne och det är hennes val för som sagt det är hennes kropp. Men innerst inne skrek man, för jag ville inget annat än att ha barn med henne. Och även fastän jag kände en enorm kärlek från hennes tidigare barn så var det inte mina egna. Och nu sitter jag här ensam och kan inte sluta tänka på att man har gjort ett extremt misstag och att man aldrig kommer träffa någon som henne igen.

• Anonym (Dilemma)
    Anonym (Benji) skrev 2021-03-18 09:30:13 följande:

Jag förstår helt hur du känner. Jag lämnade mitt förhållande för några veckor sedan med en kvinna jag innerligt älskar. Har aldrig i hela mitt liv känt sån kärlek från en annan person. Nu var det så att hon redan hade flertalet barn som jag lärde känna och älska. Men när tal om gemensamma barn kom upp så blev det nekat omgående då hon då hon efter dom tidigare graviditeterna hade fått mycket skador. Jag respekterar henne och det är hennes val för som sagt det är hennes kropp. Men innerst inne skrek man, för jag ville inget annat än att ha barn med henne. Och även fastän jag kände en enorm kärlek från hennes tidigare barn så var det inte mina egna. Och nu sitter jag här ensam och kan inte sluta tänka på att man har gjort ett extremt misstag och att man aldrig kommer träffa någon som henne igen.

Vilken jobbig sits :( Det här med barn är en så otrolig stark drift vi (många) har. Jag förstår att det är otroligt tufft för dig nu! Men du har gjort rätt. Om du inte har egna barn och vill ha det, då går det ju inte göra på annat vis. Det är en hel livsstil, hur man vill leva sitt liv....

Jag frågade min kille direkt om han kunde tänka sig fler barn, för det var det viktigaste för mig och hade inte kunnat ha en framtid med någon som inte ville.

Så det är ju viktigt att vara tydlig direkt. Nu verkar det skita sig för oss ändå och jag har ändå slösat massa fertila år på nån som jag troligtvis aldrig kommer bilda familj med. Vet att jag måste lämna innerst inne, men det gör så ont :(
  • Anonym (Benji)
    Anonym (Dilemma) skrev 2021-03-18 10:09:33 följande:

Vilken jobbig sits :( Det här med barn är en så otrolig stark drift vi (många) har. Jag förstår att det är otroligt tufft för dig nu! Men du har gjort rätt. Om du inte har egna barn och vill ha det, då går det ju inte göra på annat vis. Det är en hel livsstil, hur man vill leva sitt liv....

Jag frågade min kille direkt om han kunde tänka sig fler barn, för det var det viktigaste för mig och hade inte kunnat ha en framtid med någon som inte ville.

Så det är ju viktigt att vara tydlig direkt. Nu verkar det skita sig för oss ändå och jag har ändå slösat massa fertila år på nån som jag troligtvis aldrig kommer bilda familj med. Vet att jag måste lämna innerst inne, men det gör så ont :(

Jag förstår hur du känner dig, hur dina tankar måste åka fram och tillbaka hela tiden. Jag beklagar verkligen. Det var det tuffaste beslut jag någonsin har fattat och har aldrig i hela mitt liv känt sådan sorg heller för den delen. Men förhoppningsvis kommer jag kunna gå vidare men nu känns det bara som att jag trampar runt i samma cirkel dag för dag och inte kan få henne ur mina tankar. Men jag måste försöka tänka att nån dag träffar jag kärleken igen och bildar en egen familj. Men även fastän jag går igenom denna skit som jag gör så önskar jag att du verkligen tänker till innan du tar ett beslut om hur du vill gå framåt.
Svar på tråden Släppa taget om någon man verkligen älskar, eller fortsätta tillsammans?