Göra orosanmälan på mitt eget barn?
Jag vet inte vart jag ska börja i den här röran, ska hålla det så kort jag kan. Har barn tillsammans med exet vår relation var mycket dålig pga våld från hans sida som ledde till psykisk ohälsa för mig.
Vi fick många orosanmälningar på oss då polisen ofta var inblandade pga bråk. Han blev till slut dömd för brott och några år efter det tog det slut. Kan tillägga att jag och barnet fått bo skyddat i flera omgångar.
Senaste gången polisen och socialtjänsten var inblandad, vilket var några år sedan, lyckades han övertyga alla om att han var oskyldig och att jag i princip var galen. Han lyckades övertala polisen och soc att jag i själva verket hade ett självskadebeteende, vilket jag inte har.
Hans dåvarande flickvän agerade som alibi och dom ansåg väl det som konstigt att han skulle fortsätta göra saker mot mig om han hade flickvän. Har mått och mår fortfarande fruktansvärt dåligt av hur jag blev bemött och hur misstrodd jag blev av både polisen och socialtjänsten. Han har spridit ur till väldigt många att jag är allvarligt psykiskt störd vilket jag inte är. Jag är den som har huvudansvaret för vårt barn och jobbar som vanligt. Jag har varit öppen med min psykiska ohälsa(depression) medans han dolde sin helt för socialtjänsten.
Jag blev för några månader sedan kontaktad av hans flickvän som precis hade avslutat relationen med honom. Hon bad om ursäkt till mig och uppgav att han hade utsatt henne för psykisk misshandel, något som kallas "gaslighting", att han skrämde både henne och vårt gemensamma barn när han var arg, att han skulle ha svårt att tillgodose vårt barn emotionella behov, att han ibland utförde sina egna intressen när hon fick sitta och kolla på tv själv m.m. Dom bråkar också framför vårt barn något vårt barn själv berättat om.
Något av det konstigaste är att hon berättade att han hade svårt att byta blöja på vårt barn när hon var liten då han "ville ha ett sexuellt förhållande till fittan och inte ville se bajs där".
Hon misstänkte också att han slagit vårt barn vid ett tillfällen då hon hade en blåtira men hon visste ju inte säkert. Finns många fler exempel på olämpligt beteende från hans sida.
Allt hon skrivit finns sparat och jag vet inte vad jag ska göra riktigt. Å ena sidan vill jag inte bråka mer men samtidigt är jag jätteorolig och tänker på det här hela tiden. Jag är så fruktansvärt arg jämt just för att det känns som att det inte finns någon hjälp då jag blev så misstrodd. Jag är jätterädd för att kontakta socialtjänsten. Tänk om jag blir misstrodd igen? Kommer dom bara strunta i det här eller är det tillräckligt allvarligt? Jag ser det som troligast att dom kommer inleda en utredning som inte kommer leda till någonting. Kan tillägga att dom nu är tillsammans igen. Min största oro är att han kommer lyckas vända dom emot mig igen.
Vad skulle ni gjort? Behöver alla råd.