• Anonym (Pank och panik)

Vart vänder man sig för akut hjälp med mat?!

Den här månaden vlev hemsk! Vart vänder man sig som barnfamilj för att få hjälp med mat? Jag kontaktade kyrkan, men dom har inget att ge i matväg förrens nästa vecka och vi behöver hjälp nu! Jag kontaktade Giving people men eftersom kyrkan hjälpte oss med kläder fick jag till svar att då får man ingen hjälp av GP på 2 veckor?!

Vad gör jag nu? Jag har så jävla ont i magen av det här :(

• Svar på tråden Vart vänder man sig för akut hjälp med mat?!
  • Anonym (Förälder)

Bilreparation var väl ändå rätt onödigt när ni sitter i denna sits?

Sälj bilen.

Anonvm skrev 2021-02-11 20:29:06 följande:

Tyvärr får jag direkt vibbar av "tigga pengar tråd" när jag läser detta...

Har du barn i husållet så kontaktar du socialtjänsten och så får du hjälp, inget att snacka om.

Varför skulle jag? Jag har aldrig varit i den här sitsen förr. Och Klarna vill inte min man hamna i, så då får jag väl ämdå respektera det? Är väl bättre att känna man verkligen kan betala för sig på faktura, än att ev. skuldsätta sig, som jag redan är. Jag får inte handla genom Klarna pgr gamla skulder...
    Anonym (Förälder) skrev 2021-02-11 21:47:12 följande:

Bilreparation var väl ändå rätt onödigt när ni sitter i denna sits?

Sälj bilen.

Ok. Och hur ska min man då ta sig till jobbet hade du tänkt dig med dom 20 milen det blir 5 dar i veckan? Kollektivt nu i Corona tider? Om du måste veta så är bilen inte vår, utan vi lånar den och det minsta vi kan göra är att stå för reparationen på skadan vi själva orsakat den.
  • Anonym (Skafferi)

Jag har full förståelse för att man ej vill handla på kredit, men om det verkligen är kris så är det kanske det man måste göra?

Är en vecka kvar till barnbidraget och en veckas mat behöver inte bli så dyrt om man tänker till och gör en matsedel man sedan följer.

Är kyl/frys/skafferi helt tomma?

• Anonvm
    Anonym (Pank och panik) skrev 2021-02-11 22:19:33 följande:
    Varför skulle jag? Jag har aldrig varit i den här sitsen förr................. Jag får inte handla genom Klarna pgr gamla skulder...
    Men nu är du/ni här, skåpen är tomma, barnen är hungriga.

Kontakta Soc för akut hjälp att få mat i magen.

Efter att det akuta läget är avklarat så tar ni ett ordentligt tag över er ekonomiska situation och skaffar betydligt större marginaler i fortsättningen.
    Det ska krävas mer än ett besök hos tandläkaren och ett fel på bilen för att en barnfamilj ska behöva akut hjälp av samhället för att inte svälta sig igenom halva månaden.... Där är det bara att inse att ni har brustit, och göra förändringar.
  • Anonym (soc 2)

Kontakta soc och begär nödhjälp till mat, de kommer hjälpa er. 

• Anonym (W)
    Varför skulle jag? Jag har aldrig varit i den här sitsen förr. Och Klarna vill inte min man hamna i, så då får jag väl ämdå respektera det? Är väl bättre att känna man verkligen kan betala för sig på faktura, än att ev. skuldsätta sig, som jag redan är. Jag får inte handla genom Klarna pgr gamla skulder...
    Klarna är ingen betalningfälla utan går jättebra numera om man betalar fakturan i tid. Jag har själv gjort så med just mat. Behöver man mat så har man ingen stolthet i att inte ta på faktura.
  • hammarhajen
    Anonym (Pank och panik) skrev 2021-02-11 22:22:11 följande:
    Ok. Och hur ska min man då ta sig till jobbet hade du tänkt dig med dom 20 milen det blir 5 dar i veckan? Kollektivt nu i Corona tider? Om du måste veta så är bilen inte vår, utan vi lånar den och det minsta vi kan göra är att stå för reparationen på skadan vi själva orsakat den.
    Det är väldigt många som åker kollektivt även nu, just för att de inte har råd eller möjlighet att åka bil till jobbet. Man har ingen absolut rätt att köra bil för att slippa smittorisk, om det innebär att man inte har råd med mat till barnen.

20 mil fem dagar i veckan blir alltså en reväg på ca två mil om dagen. Går det att åka kollektivt får man göra det om marginalerna är små. 
  • hammarhajen
    hammarhajen skrev 2021-02-12 05:40:36 följande:
    Det är väldigt många som åker kollektivt även nu, just för att de inte har råd eller möjlighet att åka bil till jobbet. Man har ingen absolut rätt att köra bil för att slippa smittorisk, om det innebär att man inte har råd med mat till barnen.

20 mil fem dagar i veckan blir alltså en reväg på ca två mil om dagen. Går det att åka kollektivt får man göra det om marginalerna är små. 
    Två mil enkel resa, menade jag förstås.
  • Anonym (C)

Tips för framtiden:
    Cykla.
    2 mil enkel väg är fullt möjligt och en väldigt vanlig cykelsträcka för de som pendlar till jobbet.
    Det tar en timme ungefär.

Det är inte världens roligaste nu på vintern men fullt görligt.

• Anonym (Förälder)
    Klart att ni ska stå för det då.
    Men lånar ni bilen så att säga permanent hade det kunnat vänta.

Du får ju fråga dig vad som är viktigast?
    Barnen?
    Bilen?

Jag åker kollektivt i Coronatider så det fungerar.

• Anonym (C)
    Anonym (Förälder) skrev 2021-02-12 07:09:31 följande:
    Jag åker kollektivt i Coronatider så det fungerar.

Dessutom rekommenderas munskydd i kollektivtrafiken och munskydd är betydligt billigare än bil och framförallt bilreparationer.
  • Anonym (Matkasse)

Men din man får väl handla genom Klarna? Jag har själv gjort det när ekonomin inte gått ihop, hellre det än att tigga från folk, ber inte ens mina föräldrar om hjälp då jag vill klara mig själv även om de gärna hade velat hjälpa till.
  • Anonym (C)
    Anonym (Pank och panik) skrev 2021-02-11 18:22:40 följande:
    Jag är arbetslös och dessutom sjuk, men försäkringskassan nekar mig ersättning. Vi brukar kunna överlrva på det min man tjänar, men det vart extra utgifter så som tandläkare och bilreparation denna månad.
    Och Klarna vill inte min man hamna i, så då får jag väl ämdå respektera det? Är väl bättre att känna man verkligen kan betala för sig på faktura, än att ev. skuldsätta sig, som jag redan är. Jag får inte handla genom Klarna pgr gamla skulder...
    Ni får redan hjälp från de organisationer som brukar hjälpa.
    Det tyder på att ni har fastnat där. Hjälporganisationerna är ingen permanent lösning utan är till för det allra mest akuta. Och nu är det akut igen.

Ni verkar leva i kronisk fattigdom. Det är bara din man som drar in pengar, du har gamla skulder som hindrar dig att handla på Klarna. Min gissning är att det handlar om betalningsanmärkningar för annars spärras man inte från fakturaköp på Klarna.

Det går att ordna upp sin ekonomi och skaffa sig en buffert trots knappa resurser.
    Ni bör ta itu med det här genast!
    Det är trist, jobbigt, ger magont men det är fruktansvärt skönt när man fixat till det. Och det bästa av allt är att det alltid går att ordna. Om man vill. Om man jobbar för det.

Ett sätt ni kan göra det på är att vända er till ekonomisk rådgivning på kommunen. Det är gratis och något kommunerna enligt lag måste erbjuda. Ring kommunens växel och säg att ni behöver hjälp.

Ett annat är att själv börja fundera på utgifter vs inkomster.
    Att inte åka kollektivt just nu är bara nys och trams. Ren slöhet faktiskt. Om du inte bor på rena landsbygden så är kollektivtrafik en ekonomisk och bra lösning. Eller cykla då, som är än billigare. Även det är fullt görligt. Speciellt som maken inte måste hämta barn på dagis.

Nästa är att ta tag i dina skulder och betalningsanmärkningar och lägga upp en plan för det. Kontakta  fordringsägarna och be om en avbetalningsplan. Eller gör det tillsammans på kommunens ekonomiska rådgivning. De är mycket duktiga på det här.

Sen är det svåraste kanske din sjukdom. FK går inte med på att ge dig ersättning. De anser med andra ord att du kan arbeta. Jag tänker det du inte skriver, att du inte har A-kassa. Jag tänker inte fråga om det utan konstaterar att det är vanligt i fattigfällor, att man struntar i ekonomin för det ger sån magvärk och därmed missar man en massa inkomster som skulle vara stor hjälp.

Det första du bör göra är att anmäla dig till arbetsförmedlingen. Det kravet kommer dessutom soc att ha om ni ska få annan hjälp än det allra mest akuta. Det är även den uppmaningen ni kommer att få under den ekonomiska rådgivningen. För ni måste ha in mer pengar, så är det bara. Klarar man inte akuta saker som tandläkare och bilreparationer måste man ha in mer pengar för att kunna ha råd med sådant utan att man tvingas se barnen svälta.

Arbetsförmedlingen är ingen quick fix men det ger inkomster på sikt. Antingen ger det dig jobb och du får lön eller så blir du långtidsarbetslös och blir placerad i något program. Även det ger inkomst även om det är en blygsam ersättning. Men det ger pengar.

Och du undrar vad ni kan göra idag?
    Sälj det ni kan sälja.
    En soffa kan ge några hundralappar. Vad tror ni att barnen skulle välja, mat eller soffa?
    Jag gissar skarpt på maten.

Nej, det är inte roligt alls men ska ni ta er ur den här situationen av kronisk fattigdom och permanent akuthjälp måste ni börja jobba hårt. Redan idag.

• Anonym (Förälder)
    Anonym (C) skrev 2021-02-12 07:20:13 följande:
    Dessutom rekommenderas munskydd i kollektivtrafiken och munskydd är betydligt billigare än bil och framförallt bilreparationer.
    Verkligen.

Och det har minskat i min kollektivtrafik.
    Visst ibland är vi många men inte alls som förr.
    Så oftast går det att sprida ut sig.

Jag har inte ens ett val så på med munskyddet och se glad ut.
    Har dessutom även munskydd sen på jobb.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (C) skrev 2021-02-12 07:41:48 följande:
    Och Klarna vill inte min man hamna i, så då får jag väl ämdå respektera det? Är väl bättre att känna man verkligen kan betala för sig på faktura, än att ev. skuldsätta sig, som jag redan är. Jag får inte handla genom Klarna pgr gamla skulder...
    Ni får redan hjälp från de organisationer som brukar hjälpa.
    Det tyder på att ni har fastnat där. Hjälporganisationerna är ingen permanent lösning utan är till för det allra mest akuta. Och nu är det akut igen.

Ni verkar leva i kronisk fattigdom. Det är bara din man som drar in pengar, du har gamla skulder som hindrar dig att handla på Klarna. Min gissning är att det handlar om betalningsanmärkningar för annars spärras man inte från fakturaköp på Klarna.

Det går att ordna upp sin ekonomi och skaffa sig en buffert trots knappa resurser.
    Ni bör ta itu med det här genast!
    Det är trist, jobbigt, ger magont men det är fruktansvärt skönt när man fixat till det. Och det bästa av allt är att det alltid går att ordna. Om man vill. Om man jobbar för det.

Ett sätt ni kan göra det på är att vända er till ekonomisk rådgivning på kommunen. Det är gratis och något kommunerna enligt lag måste erbjuda. Ring kommunens växel och säg att ni behöver hjälp.

Ett annat är att själv börja fundera på utgifter vs inkomster.
    Att inte åka kollektivt just nu är bara nys och trams. Ren slöhet faktiskt. Om du inte bor på rena landsbygden så är kollektivtrafik en ekonomisk och bra lösning. Eller cykla då, som är än billigare. Även det är fullt görligt. Speciellt som maken inte måste hämta barn på dagis.

Nästa är att ta tag i dina skulder och betalningsanmärkningar och lägga upp en plan för det. Kontakta  fordringsägarna och be om en avbetalningsplan. Eller gör det tillsammans på kommunens ekonomiska rådgivning. De är mycket duktiga på det här.

Sen är det svåraste kanske din sjukdom. FK går inte med på att ge dig ersättning. De anser med andra ord att du kan arbeta. Jag tänker det du inte skriver, att du inte har A-kassa. Jag tänker inte fråga om det utan konstaterar att det är vanligt i fattigfällor, att man struntar i ekonomin för det ger sån magvärk och därmed missar man en massa inkomster som skulle vara stor hjälp.

Det första du bör göra är att anmäla dig till arbetsförmedlingen. Det kravet kommer dessutom soc att ha om ni ska få annan hjälp än det allra mest akuta. Det är även den uppmaningen ni kommer att få under den ekonomiska rådgivningen. För ni måste ha in mer pengar, så är det bara. Klarar man inte akuta saker som tandläkare och bilreparationer måste man ha in mer pengar för att kunna ha råd med sådant utan att man tvingas se barnen svälta.

Arbetsförmedlingen är ingen quick fix men det ger inkomster på sikt. Antingen ger det dig jobb och du får lön eller så blir du långtidsarbetslös och blir placerad i något program. Även det ger inkomst även om det är en blygsam ersättning. Men det ger pengar.

Och du undrar vad ni kan göra idag?
    Sälj det ni kan sälja.
    En soffa kan ge några hundralappar. Vad tror ni att barnen skulle välja, mat eller soffa?
    Jag gissar skarpt på maten.

Nej, det är inte roligt alls men ska ni ta er ur den här situationen av kronisk fattigdom och permanent akuthjälp måste ni börja jobba hårt. Redan idag.
    Oerhört bra skrivet.
  • Anonym (C)
    Anonym (Förälder) skrev 2021-02-12 07:52:29 följande:
    Oerhört bra skrivet.
    Tack! GladSolig
  • Anonym (Kgfh)

C skrev ett väldigt bra inlägg. 

Följ de råden och medan ni väntar på tid hos kommunens ekonomirådgivning kan ni se över maten. 

Jag ska börja med att äta snålast möjligt utan att ge avkall på nyttigheten under en månad för att se vad jag kan spara. I dagsläget köper jag det jag är sugen på och planerar sällan så långt framåt så matkontot är onödigt högt. 

Det går att laga mat billigt, men det kräver planering. 

• korngryn
    hammarhajen skrev 2021-02-12 05:40:36 följande:

Två mil enkel väg är det ju många som cyklar också.

Men kollektivt är väl det vanligaste sättet att ta sig till jobbet. Bil är ju trots allt en lyxgrej som många bara kan drömma om.

Ts, vad har ni i skåpen hemma? I frysen? Googla på billig mat, t ex undertian.com har veckomenyer för 300 kr för en familj på fyra. Det blir 600 kr för både lunch och middag. Sen lite havregryn, mjölk och frukt på det. Har ni några grejer ni kan sälja?
  • Lönnsirap

Man vänder dig till socialtjänsten för rådgivning i god tid och prioriterar att ha pengar till mat.

I vissa lägen ska man prioritera mat framför vissa räkningar, men framförallt behöver man viss framförhållning.

När ni gjorde slut på de pengar ni hade, med vetskap om att ni inte hade möjlighet att få tag i mat gjorde ni en tabbe.

Vänd er till socialtjänsten, det beviljas ofta akut bistånd till mat om det behövs, men då måste alla andra vägar vara uttömda.

Svar på tråden Vart vänder man sig för akut hjälp med mat?!