• Happytrebarnsfar

    "Fick jag chansen skulle jag ta den" skrek min fru

    Spetsade till rubriken, men det är vad min fru skrek åt mig.
    Min fru har varit öppen om att hon blivit vän med en arbetskamrat. En ganska mycket  yngre man från Mellanöstern. De har tydligen känt varandra ett par år och pratar om allt tillsammans. De har skickat snapchats nästan varje dag till varandra under månader. Men bara bilder på saker och omgivningen, har min fru sagt. Hon har har sagt att det absolut inte är något annat än vänskap mellan dem. Och jag tror henne. Vi har varit gifta många år och hon skulle aldrig vara otrogen. Men jag har ändå ingen bra känsla. Jag tycker att det är ett stort nej att ha nära vänner av det motsatta könet. Forskning har dessutom visat att i vänskapsrelationer mellan kvinnor och män tänker kvinnan ofta att det bara är vänskap och hon tror att mannen tänker likadant. Mannen å andra sidan tänker oftare att det är något mer än vänskap och tror att kvinnan tänker likadant.
    Till saken hör att vi ofta bråkar. Och att hon aldrig vill ha ringarna på sig trots att jag sagt att det betyder mycket för mig. 
    Så när hon stänger av och inte vill kommunicera händer det att tvivel kommer. I ett sånt svagt ögonblick kollade jag hennes telefon och hittade en "kärleks-emoji" hon skrivit till Mellanösternkillen i chatten. Jag nämnde om det för henne och hon blev rasande arg. Hon sa att den här killen inte alls var hennes typ och skulle hon vara otrogen mot någon så skulle det vara xxxxx och "fick jag chansen skulle jag ta den", skrek hon. 
    Det sårade mig.
    Min fru ber sällan om förlåtelse. Men det kan bli en ursäkt via sms. 
    Nu har min fru  brutit kontakten med sin killkompis, trots att jag inte bett henne göra det, (jag frågade bara om den där kärleks-emojin) Jag möts av en hel del sarkasm och hon får mig att känna mig som en kontrollerade man. Och till viss del har hon ju rätt. Jag kollade trots allt i hennes mobil. Så nu kan hon slänga upp sin mobil i ansiktet och säga: "Kolla! Kolla då! Du brukar ju göra det!" 
    Det får mig bara att må illa. 
    Vad säger ni på det här forumet om vänner av motsatta könet? Skulle du tycka att det var okej om din man eller kvinna skickade snapchats dagligen till någon av det motsatta könet? 
    Hur dåligt var det av mig att kolla min frus telefon? 
    Är jag kontrollerande? 
    Vad gör man om man känner ett stort behov av att prata ut (och har känt så under lång tid) men ens partner har locket på? 

  • Svar på tråden "Fick jag chansen skulle jag ta den" skrek min fru
  • Anonym (G)
    Happytrebarnsfar skrev 2021-02-13 18:33:20 följande:
    Förklaringen hon gav är att hon brukar skicka såna emojis till sina syskon och tjejkompisar och att det inte betyder något speciellt för henne.
    Jag gör det också, skickar sådant till vänner, kollegor, chefer, syskon, släkt och bekanta oavsett kön om de gjort eller sagt något jag verkligen uppskattar jättemycket eller om de kanske behöver  lite extra kärlek i en jobbig stund.

    För mig betyder inte det kärlek som att jag är kär i någon utan mer att man bryr sig väldigt mycket. På ungefär samma sätt som man bryr sig om ett husdjur. Någon gör något verkligen bra för mig, då får de ett hjärta tillbaka. Någon har det riktigt svårt, då får de ett hjärta för att veta att jag finns där om de behöver. Sådant tror jag värmer lite grann trots allt.

    Det här grundar sig nog i att jag anser att det finns på tok för lite kärlek i världen och på tok för mycket hat. Att vi har mycket svårt att visa uppskattning gentemot andra människor men desto lättare för att visa hat och ilska. Jag vill göra världen lite bättre helt enkelt .

    Jag antar att min man vet om det för ibland visar jag ju honom något roligt eller fyndigt. Det har aldrig varit en grej för honom men helt säker är jag ju inte. Ska diskutera tråden med honom i morgon faktiskt för att se hur han tänker kring det.

    Men på det stora hela så är de här emojisarna bara en pytteliten del i ett stort och komplext problem. Ni verkar inte trivas i relationen någon av er. Vill ni fortsätta tillsammans? Har ni inte prövat parterapi så tycker jag att ni ska göra det.


  • Anonym (Dialog är nyckeln!)

    Så här tänker jag kring vänskap med motsatt kön:

    Jag är en tjej som generellt har betydligt fler killkompisar än tjejkompisar och skulle känna mig extremt inlåst och begränsad om jag inte fick ha kvar dem som vänner och endast fick ha tjejkompisar. Jag vill kunna umgås med dem på exakt samma sätt, men om min partner är obekväm med att jag träffar andra killar ensam även om de bara är vänner så är han självklart välkommen att vara med. Men jag har inget emot att min framtida partner har tjejkompisar och jag vill inte att han ska se det som ett problem att jag har killkompisar. Jag förstår att det kan finnas en problematik för vissa, men någonstans måste det finnas en tilltro till ens partner att det inte är något mer. Är någon orolig över kompisarnas intentioner så tycker jag det ska vara självklart att partnern får vara med när det ska umgås med dessa kompisar.

    Däremot har jag av princip inte kontakt med killar som jag tidigare haft en sexuell kontakt med när jag börjar träffa någon ny. Av respekt helt enkelt. Då slipper min partner undra om det har hänt något mer mellan oss, för då har det inte det. Det här beslutet beror till stor del på att jag hade en bästa vän som var kille, som jag dessutom jobbade med, som helt plötsligt gjorde ett move och vi hade sex. Jag var inte i en relation då, så det var inte fråga om otrohet, men jag vågade inte säga nej för jag trodde att DET skulle förstöra vår vänskap. Det visade sig bli det motsatta. Men jag kan förstå hur vissa tänker när de är vänner med sina ex, men endast om de var vänner innan det hände annat i deras relation. Annars finns det ingen vänskap i grunden och då borde man inte vilja fortsätta träffas tänker jag?

    Jag upplever utifrån det du skriver och medger att din fru beter sig märkligt. En emoji kan betyda mycket eller så betyder det ingenting. Det finns självklart emojis som anses mer flörtiga och dessa skulle jag självklart inte skicka till mina killkompisar, men ett vanligt rött hjärta händer att jag skickar när de mår dåligt för att säga att jag finns där för dem eller om jag mår dåligt och säger tack för att de finns där som ett vänskapligt stöd. Men om min framtida partner skulle ha ett problem med det skulle jag självklart sluta med det och jag skulle verkligen inte reagera argt eller försöka dölja något, för det finns inget att dölja och då är det bättre att bara prata om saken. Kanske är han okej med att jag skickar ett orange:t hjärta? Eller så är han inte det och det är också okej. Det handlar om att ha en vuxen dialog om vilka gränser som respektive partner tycker är viktiga för att ha en sund relation. Försök prata med henne. Har du redan gjort det, gör det igen. Men bestäm dig för vad DU vill och vad du är okej med, vill inte hon prata så pratar du. Väljer hon att inte lyssna så döljer hon troligen något och då måste du avgöra vad du vill göra därefter.

  • Anonym (D)

    Jag tycker du låter något kontrollerande. Bara synen att man inte kan ha nära vänner av motsatt kön tyder på det.

    Det enda du bevisar är att du inte kan ha en kvinnlig vän utan att vilja ha en sexuell umgänge med en kvinna.

    Jag som man har kvinnliga kompisar, nej jag vill inte ha sexuell umgänge med dem, jag har min fru.

    Sen ska hon absolut inte flörta med andra via snap eller något. Men jag förstår hennes reaktion, när du kollar igenom hennes mobil. Du säger att du tror henne, men ändå tittar du i mobilen. Där du inte har någonting att göra.

    Även där bevisar du att du har kontrollbehov.

  • Anonym (jaha)
    Happytrebarnsfar skrev 2021-02-13 18:33:20 följande:
    Förklaringen hon gav är att hon brukar skicka såna emojis till sina syskon och tjejkompisar och att det inte betyder något speciellt för henne.
    Ja och folk som gör korkade saker de VET går över gränsen kommer såklart alltid ha "goda förklaringar" för det. Men det betyder ju inte att du måste acceptera dem. Din fru beter sig som en fjortis och hennes förklaringar är på samma nivå.

    Det är ju ganska uppenbart att du inte kommer kunna resonera med henne, det går sällan att resonera med folk som beter sig på det sättet. Så det enda val du har kvar om du inte vill vara en toffel/dörrmatta resten av ert förhållande är att sluta dalta med henne och ställa ultimatum. Aningen börjar hon bete sig som en vuxen och släpper kontakten med kllegan eller så är det bye bye.

    Kort sagt, sluta vara naiv och tro att din fru kommer vara ärlig med sin relation till kollegan, hon är förmodligen hög på bekräftelse och pirr och har matat sig själv full med självlögner för att rättfärdiga sitt agerande, men i grunden vet hon mycket väl att det är långt över gränsen, men det kommer hon så klart aldrig erkänna, varken för dig eller sig själv. Och så länge hon kan komma undan med det, dvs du är kvar och hon inte behöver välja mellan kollegan eller dig utan kan ha både två så kommer det ALDRIG sluta.

    Enda sättet det kommer sluta är när hon inte längre kan ha både och utan måste göra ett val. Men för att det ska ske måste ju du vara beredd att dra det så långt. För så länge du är mer rädd att förlora henne än själva beteendet så finns ingen riktigt anledning för henne att sluta.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (D) skrev 2021-02-14 14:48:17 följande:

    Jag tycker du låter något kontrollerande. Bara synen att man inte kan ha nära vänner av motsatt kön tyder på det.

    Det enda du bevisar är att du inte kan ha en kvinnlig vän utan att vilja ha en sexuell umgänge med en kvinna.

    Jag som man har kvinnliga kompisar, nej jag vill inte ha sexuell umgänge med dem, jag har min fru.

    Sen ska hon absolut inte flörta med andra via snap eller något. Men jag förstår hennes reaktion, när du kollar igenom hennes mobil. Du säger att du tror henne, men ändå tittar du i mobilen. Där du inte har någonting att göra.

    Även där bevisar du att du har kontrollbehov.


    Jag tycker du låter något generaliserande och gör alla slags relatione till en och samma sak. Bara det att du inte kan skilja på vänner och "vänner" man är kåt/kär i tyder på det.

    De flesta av oss har inga problem med att ens partner har vänner OM det enbart handlar om vänskap och INGET mer än vänskap. Få är nog ok med att frun umgås med vänner som man är kåt/kär i för då har den sk vänskapen ett helt annat syfte än vänskap.

    Det enda du bevisar är att du tydligen inte kan skilja på vänskap och kärlek.

    Sen motsäger du dig själv när du dels säger att det inte är ok att flirta men samtidigt säger att försöka luska reda på felaktigt beteende och försöka sätta stoppp för det är detsamma som kontrollbehov.

    Kan du se någon skillnad på att titta i andras mobiler av ren hobby utan någon som helsat anledning till det och att titta i någons mobil för att personen börjat bete sig kontigt? Eller är allt bara kontollbehov för dig?
  • Anonym (D)
    Anonym (jaha) skrev 2021-02-14 15:46:54 följande:

    Jag tycker du låter något generaliserande och gör alla slags relatione till en och samma sak. Bara det att du inte kan skilja på vänner och "vänner" man är kåt/kär i tyder på det.

    De flesta av oss har inga problem med att ens partner har vänner OM det enbart handlar om vänskap och INGET mer än vänskap. Få är nog ok med att frun umgås med vänner som man är kåt/kär i för då har den sk vänskapen ett helt annat syfte än vänskap.

    Det enda du bevisar är att du tydligen inte kan skilja på vänskap och kärlek.

    Sen motsäger du dig själv när du dels säger att det inte är ok att flirta men samtidigt säger att försöka luska reda på felaktigt beteende och försöka sätta stoppp för det är detsamma som kontrollbehov.

    Kan du se någon skillnad på att titta i andras mobiler av ren hobby utan någon som helsat anledning till det och att titta i någons mobil för att personen börjat bete sig kontigt? Eller är allt bara kontollbehov för dig?


    Missade du ts del där han bokstavligen skrev att kvinnor och män inte kan vara nära vänner, där mannen alltid är ute efter sex?

    Nä det är inte okej att ha ett fling i sidan av, om hon håller på så är det fel av henne men det enda han har att gå på, är en gubbe med hjärtögon, det är inte bevis att dem flirtar. Jag kan skicka en sådan om en kompis skickar en bild på maträtt som är jäkligt gott.

    Men ja kontrollbehov från hans sida då jag har svårt att tro att det var första gången han tittade i hennes mobil och råkar vara när det kommer en snap från hennes killkompis.

    Hon kan likväl vara jäkligt trött på hans ständigt snokande i hennes mobil, då förstår jag hennes svar där.
  • Anonym (Man49)

    Inte ok beteende

    Det är du som måste sätta en gräns och den gränsen måste ni kunna prata om utan en massa tjafs

    Ni verkar vara osynkade och behöver som många skriver.... prata.....

    Min fru skulle nog inte bli så glad om jag skickade meddelande dagligen till en ung snygg tjej

    Även om vi bara var kompisar

  • Svennebanan75
    Happytrebarnsfar skrev 2021-02-13 16:55:38 följande:

    Spetsade till rubriken, men det är vad min fru skrek åt mig.
    Min fru har varit öppen om att hon blivit vän med en arbetskamrat. En ganska mycket  yngre man från Mellanöstern. De har tydligen känt varandra ett par år och pratar om allt tillsammans. De har skickat snapchats nästan varje dag till varandra under månader. Men bara bilder på saker och omgivningen, har min fru sagt. Hon har har sagt att det absolut inte är något annat än vänskap mellan dem. Och jag tror henne. Vi har varit gifta många år och hon skulle aldrig vara otrogen. Men jag har ändå ingen bra känsla. Jag tycker att det är ett stort nej att ha nära vänner av det motsatta könet. Forskning har dessutom visat att i vänskapsrelationer mellan kvinnor och män tänker kvinnan ofta att det bara är vänskap och hon tror att mannen tänker likadant. Mannen å andra sidan tänker oftare att det är något mer än vänskap och tror att kvinnan tänker likadant.
    Till saken hör att vi ofta bråkar. Och att hon aldrig vill ha ringarna på sig trots att jag sagt att det betyder mycket för mig. 
    Så när hon stänger av och inte vill kommunicera händer det att tvivel kommer. I ett sånt svagt ögonblick kollade jag hennes telefon och hittade en "kärleks-emoji" hon skrivit till Mellanösternkillen i chatten. Jag nämnde om det för henne och hon blev rasande arg. Hon sa att den här killen inte alls var hennes typ och skulle hon vara otrogen mot någon så skulle det vara xxxxx och "fick jag chansen skulle jag ta den", skrek hon. 
    Det sårade mig.
    Min fru ber sällan om förlåtelse. Men det kan bli en ursäkt via sms. 
    Nu har min fru  brutit kontakten med sin killkompis, trots att jag inte bett henne göra det, (jag frågade bara om den där kärleks-emojin) Jag möts av en hel del sarkasm och hon får mig att känna mig som en kontrollerade man. Och till viss del har hon ju rätt. Jag kollade trots allt i hennes mobil. Så nu kan hon slänga upp sin mobil i ansiktet och säga: "Kolla! Kolla då! Du brukar ju göra det!" 
    Det får mig bara att må illa. 
    Vad säger ni på det här forumet om vänner av motsatta könet? Skulle du tycka att det var okej om din man eller kvinna skickade snapchats dagligen till någon av det motsatta könet? 
    Hur dåligt var det av mig att kolla min frus telefon? 
    Är jag kontrollerande? 
    Vad gör man om man känner ett stort behov av att prata ut (och har känt så under lång tid) men ens partner har locket på? 


    Först och främst har du fel i min åsikt att man inte kan ha nära vänner av motsatta könet....

    Men, din fru uppvisar ett narcissistiskt beteende i det du beskriver. Läs på om narcissism, fundera om du känner igen dig i er relation, och överväg därefter om du vill vara i en relation där du förminskas och får dig att tvivla på dig själv!
  • Anonym (E)

    Blir typ irriterad på din fru när jag hör detta. Om jag hade varit frun och min man hade varit osäker/orolig över en manlig kollega jag börjat ha kontakt med varje dag (av någon anledning?), så hade jag om jag inte hade haft något att dölja - bara försökt lugna min man och fått honom att förstå varför kollegan inte var ett hot. Men DOCK hade jag även inte heller haft sån kontakt med en manlig kollega av respekt för min kille! Liksom varför ens? Visst att man kan vara vänner och kollegor på jobbet men att behöva dagligen ta "hem" det också börjar man ju undra lite vad som pågår. 

     Jag berättar och visar för min kille så fort någon manlig från mitt jobb hör av sig för mycket etc, av respekt, för jag vill inte att han ska behöva tveka på mig eller känna att jag går bakom ryggen med något. Men har aldrig kontinuerliga kontakter med någon manlig ifrån mitt jobb hur bra kollega vi än är, jag har liksom inte behov av det?

     Tycker din fru reagerar och beter sig jättekonstigt och omoget. Om jag var du hade jag funderat på om jag ens hade velat stanna med henne. Tror säkerligen att ifall du hade betett dig på samma sätt (snapchatat och skrivit dagligen med en kvinnlig, yngre kollega) hade hon säkert gått i taket. 

    Tror din fru gillar bekräftelsen av den nye killen och det ger henne även lite spänning... 

    Nej fy. Hennes agerande tycker jag tyder väldigt mycket på att något inte stämmer

  • Steven01

    Din fru respekterar dig inte utan använder dig som en dörrmatta. Du måste morska upp dig och börja sätta gränser! Fastna nu inte i detaljer om emijis och vänner av annat kön  annat som alla kvinnor i tråden gör. Det handlar om att hon inte bryr sig om dig eller dina känslor. Du behöver sätta en ner och förklara hur ni ska ha det, och om hon vägrar fatta det är det bara att du flyttar.
    Och det kommer inte bli något problem för du har väl som alla män bör ha ett fuckoff-konto med pengar just för detta ändamålet?

  • Anonym (Man)
    Happytrebarnsfar skrev 2021-02-13 16:55:38 följande:

    Spetsade till rubriken, men det är vad min fru skrek åt mig.

    Min fru har varit öppen om att hon blivit vän med en arbetskamrat. En ganska mycket  yngre man från Mellanöstern. De har tydligen känt varandra ett par år och pratar om allt tillsammans. De har skickat snapchats nästan varje dag till varandra under månader. Men bara bilder på saker och omgivningen, har min fru sagt. Hon har har sagt att det absolut inte är något annat än vänskap mellan dem. Och jag tror henne. Vi har varit gifta många år och hon skulle aldrig vara otrogen. Men jag har ändå ingen bra känsla. Jag tycker att det är ett stort nej att ha nära vänner av det motsatta könet. Forskning har dessutom visat att i vänskapsrelationer mellan kvinnor och män tänker kvinnan ofta att det bara är vänskap och hon tror att mannen tänker likadant. Mannen å andra sidan tänker oftare att det är något mer än vänskap och tror att kvinnan tänker likadant.

    Till saken hör att vi ofta bråkar. Och att hon aldrig vill ha ringarna på sig trots att jag sagt att det betyder mycket för mig. 

    Så när hon stänger av och inte vill kommunicera händer det att tvivel kommer. I ett sånt svagt ögonblick kollade jag hennes telefon och hittade en "kärleks-emoji" hon skrivit till Mellanösternkillen i chatten. Jag nämnde om det för henne och hon blev rasande arg. Hon sa att den här killen inte alls var hennes typ och skulle hon vara otrogen mot någon så skulle det vara xxxxx och "fick jag chansen skulle jag ta den", skrek hon. 

    Det sårade mig.

    Min fru ber sällan om förlåtelse. Men det kan bli en ursäkt via sms. 

    Nu har min fru  brutit kontakten med sin killkompis, trots att jag inte bett henne göra det, (jag frågade bara om den där kärleks-emojin) Jag möts av en hel del sarkasm och hon får mig att känna mig som en kontrollerade man. Och till viss del har hon ju rätt. Jag kollade trots allt i hennes mobil. Så nu kan hon slänga upp sin mobil i ansiktet och säga: "Kolla! Kolla då! Du brukar ju göra det!" 

    Det får mig bara att må illa. 

    Vad säger ni på det här forumet om vänner av motsatta könet? Skulle du tycka att det var okej om din man eller kvinna skickade snapchats dagligen till någon av det motsatta könet? 

    Hur dåligt var det av mig att kolla min frus telefon? 

    Är jag kontrollerande? 

    Vad gör man om man känner ett stort behov av att prata ut (och har känt så under lång tid) men ens partner har locket på? 


    Du låter osäker. Tycker att du ska bli hungrig igen. Så att du kan förföra henne på riktigt igen.
  • MrMister82

    Låt inte henne ge dig dåligt samvete för du sätter ned foten och står upp för hur du känner. Äg det istället för att ursäkta att du finns och faktiskt också har känslor.

  • Anonym (jaha)
    Anonym (Man) skrev 2021-03-22 20:52:34 följande:
    Du låter osäker. Tycker att du ska bli hungrig igen. Så att du kan förföra henne på riktigt igen.
    Eller så klan han be henne dra åt helvete och skaffa sig en bättre partner?

    Varför slösa bort tid på att "förföra" idioter när det finns vettigare människor? 
Svar på tråden "Fick jag chansen skulle jag ta den" skrek min fru