• Anonym (Linn)

Nöja sig med kub eller köpa nipt?

Står i valet och kvalet om vi ska köpa nipt test ändå eller inte. Är så rädd att barnet ska ha någon könskromosomavvikelse nu när kub ändå visat bästa siffror man kan få. Går det att se dessa sjukdomar vid rutin ultraljudet i v 19-20? Eller syns de först bebisen kommer ut?

• Svar på tråden Nöja sig med kub eller köpa nipt?
  • Anotherone

Varför är det just könskromosomavvikelser som du är rädd för? Dessa är väldigt ovanliga. Och nej det ses inte alltid på RUL.
    Jag tycker att du ska diskutera med en ultraljudsbarnmorska så att du får svar på dina frågor om någon som kan hjälpa dig att fatta beslut.
    Jag gjorde själv nipt men just könskromosomerna var inte anledningen till det.

• Anonym (Linn)

Är extra rädd då jag tidigare varit olycksdrabbad och genomlidit en sen abort i v 22 (21+) som jag inte vill vara med om igen...

Det är extremt ovanligt ja men känns som att det kommer hända mig ändå. Funderar starkt på nipt då kub endast mäter sannolikhet av trisomierna 13, 18, 21.

Hur hade ni gjort? 6000 på nipt eller ej?

• ZipZ87
    Anonym (Linn) skrev 2021-02-21 12:10:43 följande:

Är extra rädd då jag tidigare varit olycksdrabbad och genomlidit en sen abort i v 22 (21+) som jag inte vill vara med om igen...

Det är extremt ovanligt ja men känns som att det kommer hända mig ändå. Funderar starkt på nipt då kub endast mäter sannolikhet av trisomierna 13, 18, 21.

Hur hade ni gjort? 6000 på nipt eller ej?

Beroende på vilken vecka du är i skulle jag hellre satsat på fostervattenprov, nipt ger bara en fingervisning och ger den utslag om någon kromosomavvikelse så går man vidare med fostervattenprov efter v15.  Prata med din BM om din oro. 
  • Anotherone
    ZipZ87 skrev 2021-02-21 12:14:41 följande:
    Beroende på vilken vecka du är i skulle jag hellre satsat på fostervattenprov, nipt ger bara en fingervisning och ger den utslag om någon kromosomavvikelse så går man vidare med fostervattenprov efter v15.  Prata med din BM om din oro. 
    Jag håller med, prata med din barnmorska eller hör av dig till kliniken där du gjorde KUB-ultraljudet. De kan ha mer kompetens inom fosterdiagnostik än din MVC. Med tanke på vad du har med dig i bagaget kanske man kan gå med på fvp på den indikationen? Så slipper du lägga ut för nipt själv?
    Oklart resultat på nipt skulle ju kunna innebära att du måste göra fvp så småningom ändå.

Jag hade nog gjort nipt. Eller ja, jag har ju gjort det redan Fick "ok" siffror på KUB men kände ändå oro av olika skäl så vi valde att göra nipt själva.
Svar på tråden Nöja sig med kub eller köpa nipt?