• Onix

    Vilket namn är det jag söker efter?

    Jag är ute efter förslag på både tjej och killnamn, men är väldigt kräsen så har inte hittat det rätta än.

    Jag är allergisk mot alla -o namn som Leo, Theo, Milo osv...

    Jag är ute efter ett namn som passar bra ihop med ett svenskt efternamn, det ska inte låta påhittat eller amerikanskt, det tycker jag skär sig.

    Jag har en förkärlek till äldre namn men inte till dom som har varit mest populär senaste 50 åren som Anders, Niklas, Maria, Eva osv...

    Utan jag vill ha något som inte är på topplistan, gärna ett ovanligare namn idag.

    Har fastat lite för Folke och Alma. Ös på!

  • Svar på tråden Vilket namn är det jag söker efter?
  • fluu

    Snackar vi topp 10 eller topp 100? Lite blandat så länge:

    Verna, Edith, Irma, Kerstin, Signy, Tyra, Nanna, Vanja, Bodil, Boel, Edla, Adina, Manja, Majken, Svea.

    Ivar, Knut, Verner, Tage, Svante, Elis, Enok, Botvid, Arild ,Toste, Frans, Åke, Gillis, Gösta, Ebbe, Ervin.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Kusinen

    Alma har väl varit poppisett bra tag och har legat på topp tio de senaste 3 åren. Alma är ju en typ av namn som varit poppis väldigt länge, som Alva, Alice, Iris, Signe, Siri, Vera, Ella, Ebba, Astrid, Selma, Ines, Esther, Nora. Om det inte ärhela världen att de är poppis kanske du gillar npn av dem?

    Namn i lite samma stil men som mig veterligen inte varit på topp 100 de senasteåren i alla fall; Erna, Edla, Edna, Viva, Agda, Asta, Ragna, Helmy, Karla,

  • Kusinen

    Folke finns på topp hundra och klättrar uppåt om sånt spelar in. Andra namn som känns som i samma tidsanda och stil Bertil, Björn, Frank, Frans, Georg, Gunnar, Holger, Ivan, Ivar, Jarl, Bo, Olof, Ragnar, Ralf, Sören, Stig, Ture, Tage, Verner, Yngve.

    Av dessa hittar jag, Frank, Frans Tage, Ivar och Björn på topp 100, flera ganska högt upp (men ej topp 10).

    Två norskklingande namn i lite samma stil som jag gillar är Even och Eskil. De hittar jag inte på topp hundra.

  • Anonym (Vanna)

    Altea kanske. Ett gammalt svenskt lite ovanligare namn. Väninnans dotter heter det och är döpt efter en äldre släkting.

  • Anonym (Rut)

    Är helt såld på dubbelnamn och ångrar att inge av mina barn fick det. Som Ros-Marie, Vivi-Anne (funkar utan bindestreck också), Karl-Oskar och Nils-Erik.

    Gillar också Augustina och Simone.

  • Anonym (Ooooo)

    Du har redan hittat sina namn! Folke och Alma är hur bra som helst!

    Annars finns Amalia och Fridolf (men där är ett o så den ryker).

  • Abborre

    Inga, Solveig, Hedvig

    Ingemar, Ragnar, Tore

    Ett tips är att ta en promenad på en äldre kyrkogård och leta inspiration, där finns typen av namn du söker :)

  • trollhona
    Onix skrev 2021-02-27 21:34:32 följande:

    Jag är ute efter förslag på både tjej och killnamn, men är väldigt kräsen så har inte hittat det rätta än.

    Jag är allergisk mot alla -o namn som Leo, Theo, Milo osv...

    Jag är ute efter ett namn som passar bra ihop med ett svenskt efternamn, det ska inte låta påhittat eller amerikanskt, det tycker jag skär sig.

    Jag har en förkärlek till äldre namn men inte till dom som har varit mest populär senaste 50 åren som Anders, Niklas, Maria, Eva osv...

    Utan jag vill ha något som inte är på topplistan, gärna ett ovanligare namn idag.

    Har fastat lite för Folke och Alma. Ös på!


    Så generationen ovanför föräldrarna kanske är att titta på.

    Namn som
    Tord, Sture, August, Ivar, Bengt, Göran, Kurt, Ture, Axel, Frans, Roland, Gustaf

    Elvy, Eivor, Marianne, Svea, Irma, Alva, Mathilda, Hillevi, Ingeborg, Ingrid, Sabine, Amelia/Amalia, Inger, Magdalena
  • Blue Waffle

    Vikinganamn kanske är något för e då, de är ju äldre och fungerar med alla Svenska efternamn.

    Freja, Disa, Svea, Brita, Idun, Gerd, Sigrid, Siv, Ritva, Saga

    Tor, Björn, Birger, Einar, Erling, Finn, Frej, Njord, Loke, Ulf

  • Maximen

    Solith
    Ethel
    Asta
    Janina
    Karla
    Silje
    Stine
    Elfrida
    Helga

    Herman
    Edmund
    Julius
    Are
    Valdemar
    Bode
    Tage
    Jarl
    Arthur

  • ErikaMaria77
    Onix skrev 2021-02-27 21:34:32 följande:

    Jag är ute efter förslag på både tjej och killnamn, men är väldigt kräsen så har inte hittat det rätta än.

    Jag är allergisk mot alla -o namn som Leo, Theo, Milo osv...

    Jag är ute efter ett namn som passar bra ihop med ett svenskt efternamn, det ska inte låta påhittat eller amerikanskt, det tycker jag skär sig.

    Jag har en förkärlek till äldre namn men inte till dom som har varit mest populär senaste 50 åren som Anders, Niklas, Maria, Eva osv...

    Utan jag vill ha något som inte är på topplistan, gärna ett ovanligare namn idag.

    Har fastat lite för Folke och Alma. Ös på!


    De namn ni fastnat för är vanligt bland dem som är 80+. Ett lite makabert förslag, titta igenom dödsannonserna i lokaltidningen på dem som är födda 1940 och tidigare. 


    Ni kan också gå in på www.ratsit.se och där söka fram dem som är äldre än 80 år t.ex. 
    Eller om ni är ute efter namn som överklassen använder sök på namn på människor bosatta på Strandvägen i Stockholm, eller någon annan adress där överklassen bor.

  • ErikaMaria77
    Onix skrev 2021-02-27 21:34:32 följande:

    Jag är ute efter förslag på både tjej och killnamn, men är väldigt kräsen så har inte hittat det rätta än.

    Jag är allergisk mot alla -o namn som Leo, Theo, Milo osv...

    Jag är ute efter ett namn som passar bra ihop med ett svenskt efternamn, det ska inte låta påhittat eller amerikanskt, det tycker jag skär sig.

    Jag har en förkärlek till äldre namn men inte till dom som har varit mest populär senaste 50 åren som Anders, Niklas, Maria, Eva osv...

    Utan jag vill ha något som inte är på topplistan, gärna ett ovanligare namn idag.

    Har fastat lite för Folke och Alma. Ös på!


    De namn ni fastnat för är vanligt bland dem som är 80+. Ett lite makabert förslag, titta igenom dödsannonserna i lokaltidningen på dem som är födda 1940 och tidigare. 


    Ni kan också gå in på www.ratsit.se och där söka fram dem som är äldre än 80 år t.ex. 
    Eller om ni är ute efter namn som överklassen använder sök på namn på människor bosatta på Strandvägen i Stockholm, eller någon annan adress där överklassen bor.

  • Anonym (H)

    Viola, Eden, Henrietta, Märta, Majken
    Ture, Tage, Sture, Vidar

Svar på tråden Vilket namn är det jag söker efter?