• Annanym1

    Gravid v6. Och kanske nytt jobb

    Hej!

    Jag har länge velat byta jobb och är just nu i en rekryteringsprocess för ett chefsjobb som jag verkligen vill ha.. (Är chef idag också)

    Jag har kommit långt i processen med tester etc och ska på ytterligare en intervju denna vecka.

    Nu har jag upptäckt att jag är gravid i vecka 5-6. Jag har försökt bli gravid i över 1 år inkl missfall så jag hade nästan gett upp tanken på fler barn.

    Hur gör man om nu om jag blir erbjuden tjänsten?

    Vill verkligen ha jobbet men med tanke på uppsägningstid så kommer jag vara i typ v18-20 när jag påbörjar tjänsten.

    Jag skulle vilja vara ärlig,men känns tidigt att berätta nu.. Kan ju bli missfall igen..

    Någon som varit i likande situation?

    Hur hade ni gjort.

  • Svar på tråden Gravid v6. Och kanske nytt jobb
  • SkumGrönBanan

    Jag är i precis samma. Eller jag har nyss tackat ja till mitt drömjobb trots att jag är gravid. Är i vecka 10 nu och kommer som du vara långt gången när jag väl börjar.

    Jag landade i att det är en sjuk tokig timing men ändå två olika saker. Jobben som man verkligen vill ha växer inte på träd och graviditeter går inte att styra helt heller. Jag har också missfall I bagaget och kommer inte berätta förrän första trimestern och KUB är klart. Men det gör ändå att jag kommer berätta så snart jag kan och det blir innan jag börjar. Då tycker jag att jag kört med så öppna kort som möjligt i alla fall...

    Om någon tycker något om att jag sökt jobb trots att jag utsatte mig för "risken" att bli gravid kommer jag svara nåt om att lika taskig tajming som min graviditet är lika taskig är deras tajming att lägga ut mitt drömjobb just nu. Och som sagt jag kan ju varken räkna med att få tjänsten eller att graviditeten verkligen går vägen i början av de olika processerna....

  • SkumGrönBanan

    Jag är i precis samma. Eller jag har nyss tackat ja till mitt drömjobb trots att jag är gravid. Är i vecka 10 nu och kommer som du vara långt gången när jag väl börjar.

    Jag landade i att det är en sjuk tokig timing men ändå två olika saker. Jobben som man verkligen vill ha växer inte på träd och graviditeter går inte att styra helt heller. Jag har också missfall I bagaget och kommer inte berätta förrän första trimestern och KUB är klart. Men det gör ändå att jag kommer berätta så snart jag kan och det blir innan jag börjar. Då tycker jag att jag kört med så öppna kort som möjligt i alla fall...

    Om någon tycker något om att jag sökt jobb trots att jag utsatte mig för "risken" att bli gravid kommer jag svara nåt om att lika taskig tajming som min graviditet är lika taskig är deras tajming att lägga ut mitt drömjobb just nu. Och som sagt jag kan ju varken räkna med att få tjänsten eller att graviditeten verkligen går vägen i början av de olika processerna....

  • Annanym1

    @skumGrönBanan

    Skönt att höra någon i samma situation!

    Ja helt rätt att tänka så som du resonerar. Jag tänkte göra likadant, får jag jobbet kommer meddela om graviditet när jag passerat drygt v12 och gjort KUB.

    Kan du inte berätta sen hur dina nya arbetsgivare tog beskedet sen när du har berättat ?

    Grattis graviditeten förresten ????

  • S23

    Du tar naturligtvis tjänsten om du blir erbjuden den. Hur långt är det kvar av processen? Är det inom två veckor så är det inte ens självklart att du visste om din graviditet när du tackade ja. Och oavsett ska du naturligtvis göra det.

    Med missfall i bagaget skulle jag om jag var du vänta med att berätta tills du känns hyfsat trygg med att graviditeten går vägen.

    En anställning är långsiktig. Du skall inte tacka nej till denna chans

  • SkumGrönBanan
    Annanym1 skrev 2021-03-02 17:04:05 följande:

    @skumGrönBanan

    Skönt att höra någon i samma situation!

    Ja helt rätt att tänka så som du resonerar. Jag tänkte göra likadant, får jag jobbet kommer meddela om graviditet när jag passerat drygt v12 och gjort KUB.

    Kan du inte berätta sen hur dina nya arbetsgivare tog beskedet sen när du har berättat ?

    Grattis graviditeten förresten ????


    Min nya chef tog det fantastiskt bra. Upplevde på riktigt att hon blev glad för min skull och hon hade full förståelse att allt i livet inte tajmar jättebra. Inte minst graviditeter som man inte till 100 procent kan styra över själv. Rent praktiskt så skulle det lösa sig med, sa hon.

    Väldigt lättad av att ha fått det sagt!

    Lycka till när det är dags för dig :)
  • Annanym1
    SkumGrönBanan skrev 2021-04-09 22:15:16 följande:

    Min nya chef tog det fantastiskt bra. Upplevde på riktigt att hon blev glad för min skull och hon hade full förståelse att allt i livet inte tajmar jättebra. Inte minst graviditeter som man inte till 100 procent kan styra över själv. Rent praktiskt så skulle det lösa sig med, sa hon.

    Väldigt lättad av att ha fått det sagt!

    Lycka till när det är dags för dig :)


    Åh va härligt att höra att din chef var så proffsig och bemötte dig så bra. Vilken lättnad! Vilken vecka var du i när du berättade?

    Berättade du innan du börjat eller när du startat anställningen?
  • SkumGrönBanan
    Annanym1 skrev 2021-04-11 23:11:07 följande:

    Åh va härligt att höra att din chef var så proffsig och bemötte dig så bra. Vilken lättnad! Vilken vecka var du i när du berättade?

    Berättade du innan du börjat eller när du startat anställningen?


    Jag var i vecka 15 och hade nyss gjort KUB, behövde få det gjort och det med ett bra resultat som en trygghet för att ens våga hoppas vidare på graviditeten och därmed prata om det.

    Jag hade/har inte börjat än utan har ca en månad kvar till jag börjar det jobbet.
  • LaFontaine

    Jag hamnade i en liknande sits. Jag blev gravid, efter lång tids försökande, strax efter att jag tackat ja till ett nytt jobb. Min chef tog det väldigt fint och fnös nästan när jag berättade att jag tyckte att det kändes jobbigt. ?Det här är bara ett jobb?, sa hon.

    Oerhört skönt och proffsigt och en inställning som gör att jag gärna är kvar hos den arbetsgivaren länge!

  • Annanym1
    SkumGrönBanan skrev 2021-04-12 09:13:41 följande:

    Jag var i vecka 15 och hade nyss gjort KUB, behövde få det gjort och det med ett bra resultat som en trygghet för att ens våga hoppas vidare på graviditeten och därmed prata om det.

    Jag hade/har inte börjat än utan har ca en månad kvar till jag börjar det jobbet.


    Va skönt att KUB gick bra och att få det sagt innan man börjar.

    Jag ska göra KUB om 2 v. Kommer då vara 13+0. Så är lite i valet o kvalet om jag ska ringa o berätta då om allt ser bravur eller vänta tills jag börjar och kommer då vara i v 18...

    Lycka till med både jobb och graviditeten! ????
  • Annanym1
    LaFontaine skrev 2021-04-12 09:21:37 följande:

    Jag hamnade i en liknande sits. Jag blev gravid, efter lång tids försökande, strax efter att jag tackat ja till ett nytt jobb. Min chef tog det väldigt fint och fnös nästan när jag berättade att jag tyckte att det kändes jobbigt. ?Det här är bara ett jobb?, sa hon.

    Oerhört skönt och proffsigt och en inställning som gör att jag gärna är kvar hos den arbetsgivaren länge!


    Men så skönt att höra att fler blivit bra bemötta. Förväntar mig att min nya arbetsgivare ska bemöta mig på samma sätt.

    Man är ju egentligen knäpp som går och tänker att det ställer till det.. som sagt, det är bara ett jobb!

    Tack för att du delade med dig!????
  • SkumGrönBanan
    Annanym1 skrev 2021-04-12 22:36:28 följande:

    Va skönt att KUB gick bra och att få det sagt innan man börjar.

    Jag ska göra KUB om 2 v. Kommer då vara 13+0. Så är lite i valet o kvalet om jag ska ringa o berätta då om allt ser bravur eller vänta tills jag börjar och kommer då vara i v 18...

    Lycka till med både jobb och graviditeten! ????


    Det är ju ingen jättestor skillnad på om du berättar direkt efter kuben eller när du börjar, iaf tidsmässigt. Jag ville ha sagt innan första dagen för att undvika risken att behöva stövla in på nya jobbet med en bebismage i vädret som säger allt utan att man själv hunnit säga det muntligen... man vet ju liksom inte hur snart magen syns. Men gillar inställningen "det är bara ett jobb", för så är det ju :)
  • Emmissss

    Jag är gravid i v.7 och ska på arbetsintervju imorgon, jag bytte jobb efter min mammaledighet i höstas men trivs inte alls på mitt nya arbete. Sökte lite jobb innan jag visste att vi plussat. Känner en stress av situationen, är man dum som vill byta nu? 

  • nomina

    Kanske inte riktigt samma men, jag är 38 år och när vi väl skulle börja försöka var jag arbetslös.
    Räknat med att det evt kan ta tid att bli gravid, vi började försöka.
    Så blev jag gravid på första försöket, strax därefter blev jag erbjuden ett jobb och tog det tacksamt.

    Har också haft missfall tidigare i livet och jag var orolig, vågade inte berätta.
    Efter att jag varit på första ultraljudet i v12 berättade jag för min nya chef. Hon tog det jättebra och hsr redan lagt upp förslag på hur vi kan lägga upp mitt schema i sommar när jag är höggravid.
    Så för min chef var det inget konstigt alls och förstod det.
    Kanske inte optimalt, man ska ju komma in i en ny roll. Men samtidigt vet du inte vad som händer, så jag hade tagit tjänsten och hoppats på det bästa!
    Tidem går fort och snart är man tillbaka i tjänst igen :) 
    Lycka till!

  • morgonskaffet
    S23 skrev 2021-03-02 17:04:58 följande:

    Du tar naturligtvis tjänsten om du blir erbjuden den. Hur långt är det kvar av processen? Är det inom två veckor så är det inte ens självklart att du visste om din graviditet när du tackade ja. Och oavsett ska du naturligtvis göra det.

    Med missfall i bagaget skulle jag om jag var du vänta med att berätta tills du känns hyfsat trygg med att graviditeten går vägen.

    En anställning är långsiktig. Du skall inte tacka nej till denna chans


    Väl skrivit, en anställning är såklart långsikti.

    Jag funderar på vad ni tycker om att söka om jobb under tidig graviditet? 


    Jag är gravid i vecka 9 nu och fick veta just nu att bättre tjänst på min arbetsplats har blivit annonserat. 
    Ingen på mitt jobb vet om min graviditet, jag har valt att vänta med att berätta eftersom jag har gått igenom två missfall på 12 månaders tid som bägge två upptäcktes i vecka 13 - så relativt sent. Jag är 40 så jag kan inte lita på (än så länge) att allt kommer gå bra denna gången heller. 


     

Svar på tråden Gravid v6. Och kanske nytt jobb