• valardoha

Svärmor gillar inte namnval

Hej. Jag och min sambo har äntligen hittat ett namn båda älskar: Nike (uttalas som det låter och inte najki) efter den grekiska segergudinnan. Min familj älskar namnet och våra vänner tycker det är svintufft och unikt. 

Vi har alltså börjat kalla barnet i magen för det en lång tid men den lyckliga bubblan sprack när vi berättade om namnvalet för min sambos familj. Den äldre generationen som har utländska rötter berättade att namnet i princip betyder "kn"lla" på arabiska (deras modersmål) och att barnet kommer bli mobbat och att vi inte får döpa barnet till det. Personligen tänker vi att vi bor i Sverige och att det inte borde vara ett problem men samtidigt känns det respektlöst mot hans familj eller ja svärmor, det är väl egentligen bara hon som reagerat starkt på det... barn döps till allt möjligt idag och det har inte hon så stor koll på eftersom hon aldrig lämnar hemmet. Men blir inte kul om hon som farmor inte ska kunna tilltala sitt barnbarn vid sitt namn samtidigt har vi inga andra alternativ till namn och det känns som jag alltid kommer vara besviken om jag inte fått döpa vår dotter till det vi egentligen vill..... men hur skulle ni göra i en sån här situation? 
  • Svar på tråden Svärmor gillar inte namnval
  • Anonym (E.)
    Anonym (Nike) skrev 2021-03-08 23:35:05 följande:

Har inte läst tråden, var bara tvungen att säga hur road jag blev över att det var just Nike. Fick själv det namnet på 90-talet och har fått veta i efterhand att mormor ställde till med en stor scen och tyckte att mina föräldrar var helt dumma i huvudet - Nike var ju en MÖBELFABRIK! (jo, tydligen) Hon kom dock över det rätt snabbt och skulle aldrig idag erkänna att hon någonsin var upprörd.

Fick reda på den där knull-grejen för några år sedan när jag jobbade med en arab, han var väldigt road. Stör ju inte mig, som är svensk och bor i Sverige med svensk släkt, men i er situation hade jag kanske övervägt att skippa Nike när släktskapet finns. Tycker inte att det är fel eller respektlöst om ni ändå väljer det, men det är ju en försvårande omständighet.

Det är dessutom ett märke på idrottskläder och -skor, gympaskorna är nog det mest kända från det märket. Flickan riskerar att få smek- eller öknamnet "Dojjan" i skolan... Det är så ONÖDIGT. Själv ser jag den klassiska, mytologiska betydelsen i namnet, och då blir det fint. Men de allra flesta svenskar gör nog inte det...
  • Anonym (J)
    valardoha skrev 2021-03-05 16:11:57 följande:

Ska tilläggas att dom släktingar vi har en relation till och som är engagerade och hjälper oss i vardagen kommer vara hennes mormor, morfar, farfar, moster, faster, kusiner etc. Likaså våra vänner. Ingen kan ett ord arabiska. Det är endast barnets farmor som pratar arabiska och den relationen är väldigt komplicerad, men barnet kommer alltså inte ha en stor arabisk släkt hon träffar med jämna mellanrum.

Risken är däremot, som flera av er har nämnt, väldigt stor att hon kommer ha klasskompisar som pratar arabiska och då hoppas jag innerligt att dom kopplar hennes namn till hennes personlighet men frågan är om man vågar chansa. Tänker ändå att barn alltid hittar något att retas för så om inte för det så något annat. Blev själv retad i skolan ett tag för mina tänder och genom att rimma på mitt namn medan jag retade någon för något annat. Samtidigt kan hon inte vara den enda som kommer att heta Nike för det är ju som ni också nämnt inte superunikt. Vi letar och letar men hittar inte något annat namn vi älskar så mycket som just Nike. 

Alla namn är förmodligen något konstigt och/eller fult på något språk...
  • Anonym (Nike)
    Anonym (E.) skrev 2021-03-10 10:56:04 följande:

Det är dessutom ett märke på idrottskläder och -skor, gympaskorna är nog det mest kända från det märket. Flickan riskerar att få smek- eller öknamnet "Dojjan" i skolan... Det är så ONÖDIGT. Själv ser jag den klassiska, mytologiska betydelsen i namnet, och då blir det fint. Men de allra flesta svenskar gör nog inte det...

Hehe jo, visst har jag fått höra "Najk" en del - men det kan man ju å andra sidan leva med (det händer dessutom bara när folk ser namnet i skrift). När folk måste gissa hur namnet uttalas så gissar de flesta faktiskt korrekt. Du skulle bli förvånad över hur många som känner till mytologikopplingen!

Det där med smeknamn/öknamn tar jag alltid med en nypa salt. "Dojan" blir ett öknamn på mobboffret men ett hedrande smeknamn på ett populärt barn. Med vilket jag menar att det sällan är namnet som är problemet i grunden när barn blir mobbade. "Robbelibob-stjärt" var en av de populäraste killarna i min högstadieklass.
  • Anonym (Nike)
    Anonym (J) skrev 2021-04-01 13:35:38 följande:

Alla namn är förmodligen något konstigt och/eller fult på något språk...

Googlade på svenska namn som betyder något annat utomlands och bästa lösningen är nog att helt enkelt sluta ge våra barn namn:

1. Ann, betyder ?bajs? på persiska.

2. Alfons, betyder ?hallick? på danska.

3. Annika, betyder "jag vill ligga" på arabiska.

4. Gun, betyder "testiklar" på kurdiska.

5. Lasse, betyder ?tandkött? på persiska.

6. Malin, betyder ?elak? på franska.

7. Erik, betyder ?kvinnosnopp? på arabiska.

8. Jerker, betyder "onanist" på engelska.

9. Karin, betyder ?manligt könsorgan? på albanska.

10. Peter, betyder ?fis? på franska.

Monika betyder tydligen ?Jag vill inte ligga? på arabiska, så ett förslag till TS är att köra på Nike och ge dottern Monika som andranamn! :)
  • Anonym (Arabiska)
    Anonym (Nike) skrev 2021-04-25 01:25:40 följande:

Googlade på svenska namn som betyder något annat utomlands och bästa lösningen är nog att helt enkelt sluta ge våra barn namn:

1. Ann, betyder ?bajs? på persiska.

2. Alfons, betyder ?hallick? på danska.

3. Annika, betyder "jag vill ligga" på arabiska.

4. Gun, betyder "testiklar" på kurdiska.

5. Lasse, betyder ?tandkött? på persiska.

6. Malin, betyder ?elak? på franska.

7. Erik, betyder ?kvinnosnopp? på arabiska.

8. Jerker, betyder "onanist" på engelska.

9. Karin, betyder ?manligt könsorgan? på albanska.

10. Peter, betyder ?fis? på franska.

Monika betyder tydligen ?Jag vill inte ligga? på arabiska, så ett förslag till TS är att köra på Nike och ge dottern Monika som andranamn! :)

Erik - din snopp om man ändrar på uttalet lite (vad är en kvinnosnopp ens?) och Annika - Jag k'nllar henne. Monika har ingen egen betydelse men det innehåller nika så inte så roligt det heller.
  • Anonym (Kl)
    valardoha skrev 2021-03-02 18:07:35 följande:

Hej. Jag och min sambo har äntligen hittat ett namn båda älskar: Nike (uttalas som det låter och inte najki) efter den grekiska segergudinnan. Min familj älskar namnet och våra vänner tycker det är svintufft och unikt. 

Vi har alltså börjat kalla barnet i magen för det en lång tid men den lyckliga bubblan sprack när vi berättade om namnvalet för min sambos familj. Den äldre generationen som har utländska rötter berättade att namnet i princip betyder "kn"lla" på arabiska (deras modersmål) och att barnet kommer bli mobbat och att vi inte får döpa barnet till det. Personligen tänker vi att vi bor i Sverige och att det inte borde vara ett problem men samtidigt känns det respektlöst mot hans familj eller ja svärmor, det är väl egentligen bara hon som reagerat starkt på det... barn döps till allt möjligt idag och det har inte hon så stor koll på eftersom hon aldrig lämnar hemmet. Men blir inte kul om hon som farmor inte ska kunna tilltala sitt barnbarn vid sitt namn samtidigt har vi inga andra alternativ till namn och det känns som jag alltid kommer vara besviken om jag inte fått döpa vår dotter till det vi egentligen vill..... men hur skulle ni göra i en sån här situation? 
    Skulle byta namn eftersom de hade en legitim orsak.

Direkt olämpligt att heta vad som betyder "knulla" på arabiska. Inte minst då Sverige har en stor grupp invandrare från de länderna.
  • Anonym (Nike)
    Anonym (Kl) skrev 2021-04-25 04:22:49 följande:

Direkt olämpligt att heta vad som betyder "knulla" på arabiska. Inte minst då Sverige har en stor grupp invandrare från de länderna.

Ska vi undvika Annika och Monika också då? (per inlägget ovan)

Håller med om att namnet är dåligt valt när TS egen familj är arabisk, men "direkt olämpligt" för en random svensk utan arabisk anknytning? Tycker inte att majoritetssamhället ska hålla på och detaljanpassa sig efter diverse invandrargrupper. De flesta invandrare förstår väl att de befinner sig i ett nytt land med annat språk- och namnbruk, på samma sätt som jag inte skulle göra nån grej av att träffa nån från England som heter Pippa.
  • valardoha
    Anonym (Kl) skrev 2021-04-25 04:22:49 följande:

Hej! Håller inte med om att det är direkt olämpligt. Många namn innehåller nika precis som redan nämnts: Veronika, jannika, annika osv. Vi är jättenöjda med namnvalet och kommer stå fast vid det! Som någon annan nämnt så betyder Nike ?godhet? i Iran och inom grekisk mytologi är det en segergudinna. Våra vänner och största delen av vår familj men framförallt vi älskar namnet och det räcker för oss!
  • Anonym (Kl)
    valardoha skrev 2021-04-26 12:36:24 följande:

Hej! Håller inte med om att det är direkt olämpligt. Många namn innehåller nika precis som redan nämnts: Veronika, jannika, annika osv. Vi är jättenöjda med namnvalet och kommer stå fast vid det! Som någon annan nämnt så betyder Nike ?godhet? i Iran och inom grekisk mytologi är det en segergudinna. Våra vänner och största delen av vår familj men framförallt vi älskar namnet och det räcker för oss!

Ja, det är så egoisten brukar resonera. Lycka till!
  • Anonym (*)
    Anonym (Kl) skrev 2021-04-26 15:11:29 följande:
    Ja, det är så egoisten brukar resonera. Lycka till!
    ?Egoisten?? Det är TS och hennes sambos barn. De har ingen skyldighet att ta hänsyn till svärmors känslor kring namnet. Att som svärmor kräva att föräldrarna avstår från att ge sitt barn ett visst namn är däremot egoistiskt.
  • Anonym (Namn)

Ni borde inte låta er påverkas av varken svärmor eller någon annan. Det är ju alltid någon som har invändningar vilket namn man än väljer, det fick jag erfara när vi fick barn. Jag brydde mig inte bara

• Xenia
    Anonym (E.) skrev 2021-03-05 20:33:29 följande:
    Nicole är väldigt WT i Sverige. "Alla" kopplar det till Anne Nicole... Stephanie, Ramona och Natalie ligger i samma hög - det spelar ingen roll att de är normala, etablerade namn i vissa andra länder. 
    Vadå "alla kopplar det till Anna Nicole"? Ingen av hennes framtida klasskamrater kommer att ens veta vem Anna Nicole var. Själv associerar jag till Nicole Kidman. De ofödda barnen kommer att associera till någon annan amerikansk sångerska eller skådespelerska.

Nathalie känner jag flera tjejer som heter. Helt vanliga familjer, inga WT alls.

Finns ju också Nicola med smeknamnet Nike. 
Svar på tråden Svärmor gillar inte namnval