Svärmor gillar inte namnval
Hej. Jag och min sambo har äntligen hittat ett namn båda älskar: Nike (uttalas som det låter och inte najki) efter den grekiska segergudinnan. Min familj älskar namnet och våra vänner tycker det är svintufft och unikt.
Hej. Jag och min sambo har äntligen hittat ett namn båda älskar: Nike (uttalas som det låter och inte najki) efter den grekiska segergudinnan. Min familj älskar namnet och våra vänner tycker det är svintufft och unikt.
Har inte läst tråden, var bara tvungen att säga hur road jag blev över att det var just Nike. Fick själv det namnet på 90-talet och har fått veta i efterhand att mormor ställde till med en stor scen och tyckte att mina föräldrar var helt dumma i huvudet - Nike var ju en MÖBELFABRIK! (jo, tydligen) Hon kom dock över det rätt snabbt och skulle aldrig idag erkänna att hon någonsin var upprörd.
Fick reda på den där knull-grejen för några år sedan när jag jobbade med en arab, han var väldigt road. Stör ju inte mig, som är svensk och bor i Sverige med svensk släkt, men i er situation hade jag kanske övervägt att skippa Nike när släktskapet finns. Tycker inte att det är fel eller respektlöst om ni ändå väljer det, men det är ju en försvårande omständighet.
Skit it henne
Ska tilläggas att dom släktingar vi har en relation till och som är engagerade och hjälper oss i vardagen kommer vara hennes mormor, morfar, farfar, moster, faster, kusiner etc. Likaså våra vänner. Ingen kan ett ord arabiska. Det är endast barnets farmor som pratar arabiska och den relationen är väldigt komplicerad, men barnet kommer alltså inte ha en stor arabisk släkt hon träffar med jämna mellanrum.
Risken är däremot, som flera av er har nämnt, väldigt stor att hon kommer ha klasskompisar som pratar arabiska och då hoppas jag innerligt att dom kopplar hennes namn till hennes personlighet men frågan är om man vågar chansa. Tänker ändå att barn alltid hittar något att retas för så om inte för det så något annat. Blev själv retad i skolan ett tag för mina tänder och genom att rimma på mitt namn medan jag retade någon för något annat. Samtidigt kan hon inte vara den enda som kommer att heta Nike för det är ju som ni också nämnt inte superunikt. Vi letar och letar men hittar inte något annat namn vi älskar så mycket som just Nike.
Det är dessutom ett märke på idrottskläder och -skor, gympaskorna är nog det mest kända från det märket. Flickan riskerar att få smek- eller öknamnet "Dojjan" i skolan... Det är så ONÖDIGT. Själv ser jag den klassiska, mytologiska betydelsen i namnet, och då blir det fint. Men de allra flesta svenskar gör nog inte det...
Alla namn är förmodligen något konstigt och/eller fult på något språk...
Googlade på svenska namn som betyder något annat utomlands och bästa lösningen är nog att helt enkelt sluta ge våra barn namn:
1. Ann, betyder ?bajs? på persiska.
2. Alfons, betyder ?hallick? på danska.
3. Annika, betyder "jag vill ligga" på arabiska.
4. Gun, betyder "testiklar" på kurdiska.
5. Lasse, betyder ?tandkött? på persiska.
6. Malin, betyder ?elak? på franska.
7. Erik, betyder ?kvinnosnopp? på arabiska.
8. Jerker, betyder "onanist" på engelska.
9. Karin, betyder ?manligt könsorgan? på albanska.
10. Peter, betyder ?fis? på franska.
Monika betyder tydligen ?Jag vill inte ligga? på arabiska, så ett förslag till TS är att köra på Nike och ge dottern Monika som andranamn! :)
Skulle byta namn eftersom de hade en legitim orsak.
Direkt olämpligt att heta vad som betyder "knulla" på arabiska. Inte minst då Sverige har en stor grupp invandrare från de länderna.
Skulle byta namn eftersom de hade en legitim orsak.
Direkt olämpligt att heta vad som betyder "knulla" på arabiska. Inte minst då Sverige har en stor grupp invandrare från de länderna.
Hej! Håller inte med om att det är direkt olämpligt. Många namn innehåller nika precis som redan nämnts: Veronika, jannika, annika osv. Vi är jättenöjda med namnvalet och kommer stå fast vid det! Som någon annan nämnt så betyder Nike ?godhet? i Iran och inom grekisk mytologi är det en segergudinna. Våra vänner och största delen av vår familj men framförallt vi älskar namnet och det räcker för oss!
Ni borde inte låta er påverkas av varken svärmor eller någon annan. Det är ju alltid någon som har invändningar vilket namn man än väljer, det fick jag erfara när vi fick barn. Jag brydde mig inte bara