• Goldskin

Cheferna Särbehandlat kollega

Hej!

Jag har något i mitt liv som jag känner tar sjukt mycket kraft och sover dåligt pga det.

Det är så att vi är en arbetsgrupp och vi funkar bra ihopa. Jag är en person som är drivande, produktiv och får saker till att hända. Men av någon anledning ser inte cheferna detta utan de kan gnälla på visa saker.

Jag är inte människan som alltid är glad, sprallig, skrattar och har ett leende på läpparna oavsett vad. Jag är ärlig, vissr känslor tydligt och fjäskar aldrig.

Har en kollega som är motsatsen till mig och är så sjukt fjäskig och har mycket karisma, cheferna älskar denna person . Men denna person gör inte ett skit på jobbet, sitter alltid ner och gör oftast inget. Men ändå höjer cheferna denna person till skyarna och ger massa beröm. De (cheferna ) har inte hela bilden på hur vi jobbar.

Alla tycker att denna person särbehandlas, vi andra blir inte hyllade trots att vi gör ett sjukt bra jobb.

Detta stör mig som fan och känner att jag måste byta arbetsplats, men finns inga jobb just nu inom mitt yrke att söka.

Känner mig så sjukt nedstämd och ouppskattad och fattar inte hur cheferna resonerar när de egentligen har allt framför sig.

Vet inte vad jag vill med detta, kanske bara gnälla lite .

• Svar på tråden Cheferna Särbehandlat kollega
  • Mortiscia80

Det verkar som er kollega lärt sig värdet av att vara socialt välanpassad, det kommer man långt med. Det bästa du/ni kan göra är att sluta bry er om vad er kollega har för sig och fokusera på er egen jobbinsats. Fundera mer på de saker chefen klagar på hos dig istället för dina extra insatser, för de vill så klart att ni gör grunden bra först, då spelar det ingen roll om man gör annat utöver det för det hamnar i skymundan av det negativa.

• Kusinen

Vissa personlighetstyper är mer popälara än andra och det kan variera från sammanhang till sammanhang. Tex verkar ju ditt sätt att vara gå hem bättre i er arbetsgrupp än den sprallige kollegans. Det är inget konstigti sig. Tråkigt för den som sällan känner att den passar in förstås, men det verkar ju inte vara utmaningen här. Du fårförsöka se det från fler perspketiv, kanske uppfattar din kollega att ni andra arbetskamrater har svårt med hennes sätt och tycker att det är jobbigt. Dvs, olika i olika situationer.

Vad gäller själva arbetssituationen får du fokusera på ditt jobb och hur du blir bemött av chef. Anser du att du bli felbehandlad av chef på något sätt ska du förstås ta upp det enligt gängse rutiner, att kollegans personlighet uppskattas bättre än din är döremor inte rekevant utan fokusera på din egen arbetssituation. Tex om du upplever att du för sällan får positiv feedback, lyft det i nästa "utvecklingssamtal " men jämför inte med kollegan. Eftersom ni uppenbarligen är fler som upplever att ni får för lite positiv feedback kanake ni kan ta upp det gemensamt på nästa arbetsplatsmöte (återigen utan att blanda in kollegan).

• Magical
    Goldskin skrev 2021-03-04 02:42:51 följande:

Har en kollega som är motsatsen till mig och är så sjukt fjäskig och har mycket karisma, cheferna älskar denna person . Men denna person gör inte ett skit på jobbet, sitter alltid ner och gör oftast inget. Men ändå höjer cheferna denna person till skyarna och ger massa beröm. De (cheferna ) har inte hela bilden på hur vi jobbar.

Alla tycker att denna person särbehandlas, vi andra blir inte hyllade trots att vi gör ett sjukt bra jobb.

Är du verkligen säker på att personen oftast aldrig gör något? Du generaliserar rätt mycket i din text: 1. Personen gör inget, 2. cheferna hyllar till skyarna och 3. alla tycker personen särbehandlas. 

Kan det finnas nyanser i detta? 
  • Medborgare
    Goldskin skrev 2021-03-04 02:42:51 följande:

Hej!

Jag har något i mitt liv som jag känner tar sjukt mycket kraft och sover dåligt pga det.

Det är så att vi är en arbetsgrupp och vi funkar bra ihopa. Jag är en person som är drivande, produktiv och får saker till att hända. Men av någon anledning ser inte cheferna detta utan de kan gnälla på visa saker.

Jag är inte människan som alltid är glad, sprallig, skrattar och har ett leende på läpparna oavsett vad. Jag är ärlig, vissr känslor tydligt och fjäskar aldrig.

Detta stör mig som fan och känner att jag måste byta arbetsplats, men finns inga jobb just nu inom mitt yrke att söka.

Känner mig så sjukt nedstämd och ouppskattad och fattar inte hur cheferna resonerar när de egentligen har allt framför sig.

Vet inte vad jag vill med detta, kanske bara gnälla lite .

Håller med Magical, väldig onyanserat.

Sedan skriver du att cheferna inte har hela bilden på hur ni jobbar, ändå så har de allt framför sig. Det går inte ihop, tycker jag.
  • Goldskin
    Medborgare skrev 2021-03-04 11:41:16 följande:

Håller med Magical, väldig onyanserat.

Sedan skriver du att cheferna inte har hela bilden på hur ni jobbar, ändå så har de allt framför sig. Det går inte ihop, tycker jag.

Cheferna har inte hela bilden och jag vill inte gå in på detaljer för jag vill inte avslöja för mycket. De ser bara vissa snuttar när de kommer förbi och ska prata om något. Men hennes personlighet älskar dem men alla andra genomskådar henne.

Men jag har bestämt att jag ska sluta lägga energi på henne och förbättra det som behövs med mig själv, även om det stör mig sjukt mycket.

Fast detta har gjort att jag har tappat gnistan och känner mig inte lika taggad och glad. Kommer att byta arbete så fort det går för detta är inte okej.
  • Mortiscia80
    Goldskin skrev 2021-03-04 15:22:27 följande:
    Fast detta har gjort att jag har tappat gnistan och känner mig inte lika taggad och glad. Kommer att byta arbete så fort det går för detta är inte okej.
    Bra att du säger att du ska gå vidare, men om du ska byta jobb så fort du blir avundsjuk för att andra kollegor verkar få fördelar osv kommer du få en väldigt spretig karriär. Det är inte en hållbar inställning.

Du har fått bra tips tidigare om att ni andra kan prata med facket om era goda insatser förbises konstant och sedan har du fortfarande lite personligt att jobba med så klart.
  • Tomelilla15

Det låter lite konstigt detta. Kan du beskriva precis hur personen särbehandlas? Det måste väl vara saker där det blir tydligt och får den personen fördelar så får ni andra kräva samma. Tar personen cred för arbete som ni andra gjort? Ta bort möjligheten då genom att själva informera cheferna om vad ni gör så att personen inte kan sno åt sig. Ta upp med cheferna att ni ser att den personen får fördelar och fråga varför, vad som motiverar det.

Fjäskiga personer är jobbiga men går att hantera. Man får själv agera på ett sådant sätt att de inte får fördelar av sitt fjäskande.

• Goldskin
    Mortiscia80 skrev 2021-03-04 15:46:12 följande:

Bra att du säger att du ska gå vidare, men om du ska byta jobb så fort du blir avundsjuk för att andra kollegor verkar få fördelar osv kommer du få en väldigt spretig karriär. Det är inte en hållbar inställning.

Du har fått bra tips tidigare om att ni andra kan prata med facket om era goda insatser förbises konstant och sedan har du fortfarande lite personligt att jobba med så klart.

Jag är absolut inte avundsjuk, har bara aldrig varit med om något liknande. Strunt samma. Jag lägger ner nu.
  • Kusinen
    Goldskin skrev 2021-03-04 21:30:59 följande:

Jag är absolut inte avundsjuk, har bara aldrig varit med om något liknande. Strunt samma. Jag lägger ner nu.

Har du pch dina kollegor lyft med arbetsgivaren att ni får för lite positiv feedback?

Finns det andra konkreta problem och har ni lyft dem?
Svar på tråden Cheferna Särbehandlat kollega