• Anonym (Malin)

Värden kräver oss på mer än avtalat

Värden besiktade lägenheten innan flytten och skickade sedan ett mail på vad som behöver fixad och vad det skulle kosta för dem att återgärda det. Vi tackade ja till erbjudandet.

Nu fick vi mail igen från numera fd värden med fakturan, som nu är på mer än avtalat! De fick tex för sig att måla om ytterligare ett rum och anser att vi ska betala för det trots att vi inte godkänt det.

Vad har vi för rättigheter här? Vad är grejen med att ens få veta priset i förväg när de kan ändra det sen?

• Svar på tråden Värden kräver oss på mer än avtalat
  • Anonym (Betala inget)

Hej ts!

Det är många i tråden som inte vet vad de pratar om, troligen har de inte bott i en hyreslägenhet och haft med besiktningar att göra.

Små hål efter tavlor och liknande spacklar man igen lite snyggt, det får man räkna med i en hyreslägenhet. Missfärgningar eller onaturligt slitage kan man få bekosta (hål efter tavlor anses som naturligt i en lägenhet).

Om det är några fel som måste åtgärdas ska hyresvärden påtala detta vid besiktning och sedan godkänna åtgärderna. Om lägenheten godkänns vid besiktning är det detta som gäller och värden kan inte ställa krav i efterhand.

Kommer värden på att han vill måla en vägg efter en godkänd besiktning så får han stå för kostnaden själv.

Bestrid räkningen, spara all dokumentation och kontakta hyresgästföreningen.

Ev har du möjlighet till viss juridisk hjälp via din försäkring, kolla det.

• Anonym (Visst)
    Anonym (Ghost) skrev 2021-03-04 21:03:18 följande:

Du kan googla om du tycker att det är bättre. Bara för att jag inte kan scanna in ett intyg för genomgången kurs eller liknande betyder inte att kunskaper är värdelösa. Jag försökte redan förklara det men får väl vara tydligare: det handlar inte om rykten eller nån som hört si och så om nån kompis, det är förstahandskunskaper och livserfarenheter. Det säger mer om dig än om mig att du har en sån inställning.

Kommer man med ett påstående så får man också vara beredd att kunna backa upp det. Men visst räcker det att säga så, så har du fel.

Även jag har livserfarenhet, har haft flertalet olika hyresvärdar och de har visst skyldighet till att tala om vad som gäller vid besiktning, jag har nämligen förstahandskunskaper även om det. Tror du mig inte, googla då.
  • Anonym (Ghost)
    Anonym (Visst) skrev 2021-03-04 21:12:40 följande:
    Kommer man med ett påstående så får man också vara beredd att kunna backa upp det. Men visst räcker det att säga så, så har du fel.

Även jag har livserfarenhet, har haft flertalet olika hyresvärdar och de har visst skyldighet till att tala om vad som gäller vid besiktning, jag har nämligen förstahandskunskaper även om det. Tror du mig inte, googla då.
    Jag tror dig inte och tänker inte googla. Jag har haft "flertalet olika hyresvärdar" och under alla år har det varit en enda av dem som diskuterat lägenhetens skick under besiktningen (jag var i stan tillfälligt och hade fått svårt att återkomma om nåt hade behövt fixas så jag fick besked direkt). För övrigt är det inte ens säkert att man själv är närvarande vid besiktningen och protokollet brukar komma med posten i efterhand.
  • Anonym (Visst)
    Anonym (Ghost) skrev 2021-03-04 21:21:07 följande:

Jag tror dig inte och tänker inte googla. Jag har haft "flertalet olika hyresvärdar" och under alla år har det varit en enda av dem som diskuterat lägenhetens skick under besiktningen (jag var i stan tillfälligt och hade fått svårt att återkomma om nåt hade behövt fixas så jag fick besked direkt). För övrigt är det inte ens säkert att man själv är närvarande vid besiktningen och protokollet brukar komma med posten i efterhand.

Ja precis, så du har egentligen ingenting mer att komma med än dina upplevelser av ett par hyresvärdar, ingenting som säger något om deras faktiska skyldigheter. Så när du tvärsäkert säger till TS att så här är det så blir ju det ganska missvisande tyvärr.

Själv har jag varit med på alla besiktningar, det betyder ju inte att jag kan påstå tex att hyresvärden har rätt att kräva det.

Men en fråga då, om du inte närvarar vid en besiktning utan får det på posten, utan anmärkning, underskrivet av hyresvärden. Är det ok att de 1 vecka senare ringer och säger att de ska byta golv som du får betala för att det är skador på det som du orsakat?
  • Anonym (Ghost)
    Anonym (Visst) skrev 2021-03-04 21:36:51 följande:
    Ja precis, så du har egentligen ingenting mer att komma med än dina upplevelser av ett par hyresvärdar, ingenting som säger något om deras faktiska skyldigheter. Så när du tvärsäkert säger till TS att så här är det så blir ju det ganska missvisande tyvärr.

Själv har jag varit med på alla besiktningar, det betyder ju inte att jag kan påstå tex att hyresvärden har rätt att kräva det.

Men en fråga då, om du inte närvarar vid en besiktning utan får det på posten, utan anmärkning, underskrivet av hyresvärden. Är det ok att de 1 vecka senare ringer och säger att de ska byta golv som du får betala för att det är skador på det som du orsakat?
    Det handlar om bra många fler än "ett par", varav nästan alla har varit stora välrenommérade företag. Jag skulle säga att jag har väldigt stor erfarenhet av hur sånt där går till och är i en väldigt stark position att berätta om det för ts.

Din fråga är inte relevant för tråden, ts har inte fått en godkänd besiktning utan tvärtom påbackning att de bl.a. skulle fixa en vägg som verkar vara full av borrhål etc. Hyresvärden sa till vad som skulle fixas, ts trodde att det var fixat, hyresvärden är ändå inte nöjd och skickar därför en räkning till ts. 1+1=2.
  • Kvittning

Jag har visserligen aldrig bott i hyreslägenhet. Men är det verkligen så att hyresgästen ska bekosta en återställning till nyskick efter 10 års naturligt slitage? Det trodde jag var sådant som värden står för i sitt underhåll.

• Anonym (Visst)
    Anonym (Ghost) skrev 2021-03-04 22:01:10 följande:

Det handlar om bra många fler än "ett par", varav nästan alla har varit stora välrenommérade företag. Jag skulle säga att jag har väldigt stor erfarenhet av hur sånt där går till och är i en väldigt stark position att berätta om det för ts.

Din fråga är inte relevant för tråden, ts har inte fått en godkänd besiktning utan tvärtom påbackning att de bl.a. skulle fixa en vägg som verkar vara full av borrhål etc. Hyresvärden sa till vad som skulle fixas, ts trodde att det var fixat, hyresvärden är ändå inte nöjd och skickar därför en räkning till ts. 1+1=2.

Du påstår I inlägg 28,30,32 att en hyresvärd kan låta bli att ta upp eventuella skador när man är på plats för att de inte känner för det, därav min fråga och varför du tror att du vet det. Hyresvärdar har lagar och regler att rätta sig efter och därför räcker det inte med att bara påstå att "så är det för så gjorde min hyresvärd". Att du nu väljer att inte svara bevisar ju bara det faktum att du vräkt ur dig en groda och inte vill stå för det.
  • AnnaSturesson
    Kvittning skrev 2021-03-05 06:50:42 följande:

Jag har visserligen aldrig bott i hyreslägenhet. Men är det verkligen så att hyresgästen ska bekosta en återställning till nyskick efter 10 års naturligt slitage? Det trodde jag var sådant som värden står för i sitt underhåll.

Har inte heller bott i en hyresrätt men här var det ju en massa borrhål i väggen och det är nog utanför normalt slitage.
  • Corrie

Märkliga svar du har fått ändå. Jag har bott i hyreslägenhet med tre större hyresvärdar inblandade och gången har alltid varit densamma vid utflykt: Lägenheten besiktigas, man får oftast godkänt, men om inte så berättar besiktningsmannen vad som kommer att behöva göras. Antingen gör man det själv eller så gör hyresvärden det mot ett visst pris. Sen är ärendet avslutat. Borrhål och tavelhål anses som normalt slitage och de kan antingen bara spacklas igen eller lämnas som de är. Det enda världen skulle kunna komma med i efterhand är om onormalt slitage finns under eller bakom möbler som besiktningsmannen inte hade kunnat upptäcka vid sitt besök, eller möjligen andra fel. Ett exempel skulle kunna vara att nästa hyresgäst upptäcker att golvet stinker kattturin eller liknande. I det här fallet sa besiktningsmannen till TS att spackla igen borrhål och detta gjordes, och hyresvärden kan inte plötsligt ändra sig och bestämma att de ska bekosta ommålning. Då rör det sig möjligen om ett missförstånd, eller ännu hellre en oseriös hyresvärd och då bör Hyresgästföreningen kontaktas.

Hyreslägenheter behöver givetvis inte återställas till nyskick efter varje hyresgäst, hål i vägg, avflagnade färg osv räknas som normalt slitage.

• Corrie

Märkliga svar du har fått ändå. Jag har bott i hyreslägenhet med tre större hyresvärdar inblandade och gången har alltid varit densamma vid utflykt: Lägenheten besiktigas, man får oftast godkänt, men om inte så berättar besiktningsmannen vad som kommer att behöva göras. Antingen gör man det själv eller så gör hyresvärden det mot ett visst pris. Sen är ärendet avslutat. Borrhål och tavelhål anses som normalt slitage och de kan antingen bara spacklas igen eller lämnas som de är. Det enda världen skulle kunna komma med i efterhand är om onormalt slitage finns under eller bakom möbler som besiktningsmannen inte hade kunnat upptäcka vid sitt besök, eller möjligen andra fel. Ett exempel skulle kunna vara att nästa hyresgäst upptäcker att golvet stinker kattturin eller liknande. I det här fallet sa besiktningsmannen till TS att spackla igen borrhål och detta gjordes, och hyresvärden kan inte plötsligt ändra sig och bestämma att de ska bekosta ommålning. Då rör det sig möjligen om ett missförstånd, eller ännu hellre en oseriös hyresvärd och då bör Hyresgästföreningen kontaktas.

Hyreslägenheter behöver givetvis inte återställas till nyskick efter varje hyresgäst, hål i vägg, avflagnade färg osv räknas som normalt slitage.

• Kvittning
    AnnaSturesson skrev 2021-03-05 08:46:03 följande:

Har inte heller bott i en hyresrätt men här var det ju en massa borrhål i väggen och det är nog utanför normalt slitage.

Jo men allt som räknas upp tycker jag känns som normalt slitage (även borrhål för att säkra möbler och hänga tavlor) och sådant borde väl ingå i hyresvärdens ansvar. Och då menar jag även sådant som togs upp på besiktningen.

Skillnad om de hade drämt en hammare genom väggen eller haft hundar som sprungit runt och klöst upp parketten.

Jag tycker det känns som att hyresvärden tar tillfället i akt att rusta till nyskick på ts bekostnad.
  • Anonym (Man)

Som ett fåtal personer har skrivit... Bestrid fakturan (!).

TS har godkänt en besiktning. Hyresvärden har informerat (i skrift!) vad det kommer att kosta att utföra diverse åtgärder. TS har godkänt den kostnaden. Nu dimper det ner en faktura på ett högre belopp (än avtalat, än godkänt). Då är det bara att bestrida fakturan, och hänvisa tillbaka till tidigare skickade mail och överenskommelser, samt be om en ny faktura på den avtalade kostnaden för reparationerna. Gör det i skrift (mail).

I grund så handlar inte den här frågeställningen om hur en besiktning går till, vad som räknas som normalt slitage etc. 

Frågeställningen handlar om vad som har avtalats i form av kostnad för åtgärdande av skador/slitage, som upptäckts vid en besiktning.

• Tage Tyrann

Bestrid fakturan. Ni ska endast betala de delar av fakturan som är rimliga. Sånt som är rimligt att betala är slitage som är större än förväntat av vanligt boende. 

Hål i väggar för tavlor räknas som normalt slitage och ingår i hyran. Det är inget ni ska betala för så länge som det inte handlar om onormalt mycket åverkan på väggarna.

Ni har bott där i tio år, självklart kommer det inte längre att se nytt ut. Att hyresvärden vill renovera upp lägenheten är inget ni ska stå för.

Svar på tråden Värden kräver oss på mer än avtalat