Gravid - pappan ångestfylld och sömnlös
Hej!
Jag behöver lite tips, råd och pepp.
Jag är 27 år och gravid med mitt första barn i v.6 nu, tillsammans med min sambo och pojkvän sedan snart 11 år tillbaka. Vi är varandras stora kärlek, bästa vänner och helt oskiljbara. Jag älskar honom över allt annat och vice versa.
Graviditeten var inte planerad, även om jag på senaste tiden har längtat ihjäl mig efter barn vilket han vet. Har kört med Natural Cycles i 5 år vilket har funkat felfritt då vi också varit aktsamma under röda dagar. Under våra första år tillsammans gjorde jag två aborter, och det har varit klart och tydligt att blir jag gravid igen så behåller vi det för jag vill inte genomgå en till abort.
Fem dagar innan ÄL kom han i mig (röd dag, så det var klantigt), och det blev ett litet frö. Vi har nu vetat om detta i 2 veckor idag och jag har nu börjat landa i allt, bokat tid hos MVC etc. Känner mig rädd och nervös, men samtidigt nyfiken och glad. Mycket känslor har det varit senaste veckorna.
Problemet är att min kille har fruktansvärd ångest inför det som komma skall. Han är lika fin mot mig som alltid, han försöker lugna mig med att säga att han alltid kommer finnas där för mig och barnet, men han ligger vaken om nätterna med panikångest då han inte känner sig redo för detta. Det är gråtattacker vi pratar om.. helt vidrigt för mig att se honom såhär förstörd.
Saken är den att han pluggar (drygt 3 år kvar..) och har en egen livskris då han inte är säker på att han valt rätt utbildning och han vet inte vad han vill göra i livet. Detta besked gjorde inte direkt saken bättre.
Jag har fast jobb med hyfsat bra lön, vi har en trygg boendesituation och familjer och vänner som finns där för oss i vått och torrt. Men det hjälper inte.
Jag har försökt få honom att boka tid hos en psykolog då jag inte känner att jag kan hjälpa honom på rätt sätt, men han säger att "ingen kan hjälpa mig genom det här". Det känns hopplöst och jag vet inte vad jag ska göra.
Finns det någon där ute som varit med om samma sak? Eller iallafall något liknande?