• Anonym (Emelia)

Vad händer med lånet?

Vi står 50/50 på lånet för huset (och ägande), men det är bara min man som betalar av det. Det är alltså bestämt med banken att han betalar av bådas delar samtidigt.

Om vi skulle separera, vad innebär det för lånet? Måste han köpa ut mig då om han inte vill sälja?

• Svar på tråden Vad händer med lånet?
  • gungstol
    Anonym (123) skrev 2021-03-10 16:32:07 följande:

Han behöver lösa din del av lånet men sen är det upp till er om han även ska lösa din del av värdeökningen eller om ni anser att den delen är hans då han betalar av huset själv

Vill du hitta på lite till när du ändå är igång?
  • Anonym (this)

Ts du ska inte lyssna på någon som sägs på nätforum utan du ska gå till en jurist och ta reda på vad som gäller punkt slut,

Min egen personliga tanke: Har ni haft ett fint förhållande och fortfarande är vänner spelar det självklart in, samma om du har tagit hand om hem och barn och ni båda varit överens om detta , har han varit otrogen med 50 tjejer bakom din rygg och gett dig syfilis däremot så får  andra känslor men oavsett är det moraliska och juridiska två skilda saker, fast det bästa är ju om man kan sköta det så att båda är nöjda

• gungstol
    Anonym (this) skrev 2021-03-10 17:08:52 följande:

Ts du ska inte lyssna på någon som sägs på nätforum utan du ska gå till en jurist och ta reda på vad som gäller punkt slut,

Min egen personliga tanke: Har ni haft ett fint förhållande och fortfarande är vänner spelar det självklart in, samma om du har tagit hand om hem och barn och ni båda varit överens om detta , har han varit otrogen med 50 tjejer bakom din rygg och gett dig syfilis däremot så får  andra känslor men oavsett är det moraliska och juridiska två skilda saker, fast det bästa är ju om man kan sköta det så att båda är nöjda

Nu är det väl juridiken som är det intressanta i sammanhanget? Hur deras förhållande ser ut och hur de sen väljer att lösa saker är någonting de får reda ut själva, men det är fortfarande juridiken som sätter ramarna.
  • Anonym (F)

TS, ska sin skilja er gör ni en bodelning. Googla på det, det finns massor av bra information på nätet.

Att boka en timme ensam med en familjejurist kan vara värt det. För att kunna ställa alla frågor i lugn och ro.

• Anonym (this)
    gungstol skrev 2021-03-10 17:14:26 följande:
    Nu är det väl juridiken som är det intressanta i sammanhanget? Hur deras förhållande ser ut och hur de sen väljer att lösa saker är någonting de får reda ut själva, men det är fortfarande juridiken som sätter ramarna.
    Vilket är varför jag också skrev "Ts du ska inte lyssna på någon som sägs på nätforum utan du ska gå till en jurist och ta reda på vad som gäller punkt slut, " överst i mitt inlägg

Det andra var som jag också skrev bara personliga tankar hurvida situationen ser ut och hur relationen ser ut, vill man ha en bra relation så bär båda vara nöjda, men som jag skrev så är moral och juridik två skilda saker.
  • Anonym (123)
    gungstol skrev 2021-03-10 16:50:06 följande:

Vill du hitta på lite till när du ändå är igång?

Har seperarat själv med villa där han tog över min del av lånet men behövde inte lösa ut mig från en ev vinst för det var inget jag krävde och vi gjorde en riktig bodelning!
  • Anonym (123)
    Anonym (123) skrev 2021-03-10 18:34:43 följande:

Har seperarat själv med villa där han tog över min del av lånet men behövde inte lösa ut mig från en ev vinst för det var inget jag krävde och vi gjorde en riktig bodelning!

Han behövde btw inte lösa min del av handpenningen heller för det var heller inget jag krävde
  • gungstol
    Anonym (123) skrev 2021-03-10 18:34:43 följande:
    Respektive make svarar för sina egna skulder. Giftorättsgodset delas sedan mellan makarna. Lottläggningen, vem som tar vad, blir en senare fråga som har mycket lite med resten att göra. Det är bara en fördelning av egendomen. Ibland behöver man bara fördela ut egendomen på de båda makarna medan man andra gånger istället betalar en skifteslikvid. Det är inte helt ovanligt när det finns en fastighet värd cirka sju miljoner.

Vid en bodelning behöver normalt en make överta bostaden. Belastas den av lån lär den som tar över bostaden även ta över denna, förutsatt att borgenären, banken, inte har några invändningar.
  • Anonym (Ojojoj)

Vilken liten penga-kåt bitch TS verkar vara. Finns ett ord för såna....

Typisk tjejer 2021 gäller inte bara TS men de flesta i dagens samhälle tycks vara penga-kåta s*****r, hehehehe

• gungstol
    Anonym (Ojojoj) skrev 2021-03-10 19:19:59 följande:

Vilken liten penga-kåt bitch TS verkar vara. Finns ett ord för såna....

Typisk tjejer 2021 gäller inte bara TS men de flesta i dagens samhälle tycks vara penga-kåta s*****r, hehehehe

Är inte det rätt vanligt att en betalar en faktura? Det är rätt befogat att fråga vad som händer om man är osäker. Två personer med separata konton betalar olika grejer. När jag och mitt ex bodde ihop betalade hon ofta maten medan jag betalade annat. Att dela upp saker är rätt vanligt vilket också är skälet till att det ofta finns en presumtion om samägande när ena parten köper någonting.
  • FuckGoggleAskMe

Alla dina tillgångar (inkl. halvt hus) minus dina skulder (tex halva bolånet), läggs ihop med hans tillgångar minus hans skulder. Sen delas ni 50-50 på nettovärdet. Om han ska behålla huset räknas det på hans halva. Om inte du kan kompenseras upp till 50% av nettovärdet med andra saker och pengar, får han betala dig något för att ni i slutändan ska få 50% var av allt.
    Bolånet måste läggas om, eftersom ni nu båda står på det. Han får då ett nytt lån hos banken på hela utestående beloppet (om banken godkänner detta). Du ska ju inte ha något bolån längre om han ska ha bostaden. Om han behöver ta ett lån för att kunna lösa ut dig (dvs se till att du får 50% av nettovärdet av samtliga tillgångar, giftorättgodset) måste han göra det (dvs höja sitt nya bolån, för han köper en del av huset av dig).  

Svar på tråden Vad händer med lånet?