• Solen123

    Graviditetspenning pga covid jobbar på ica

    Hej

    Är det någon som fått graviditetspenning beviljat pga riskgrupp för covid efter v 20 och jobbar på ICA/willys/citygross mfl?

    Tänker alla människor man träffar varje dag som är i butiken.

  • Svar på tråden Graviditetspenning pga covid jobbar på ica
  • Tow2Mater

    Det kan kanske lugna dig. Intressant dock att Sverige slår på stora trumman vad galler gravidas minimala risk, medan man gjort allt for att tona ner riskerna for alla under senaste året.


    "Kunskapsläget kring viruset uppdateras dock hela tiden och nu har det kommit en ny studie som visar att covid-19 inte ökar risken för att en graviditet ska gå fel."

    "En förklaring till att barn föds för tidigt, enligt forskarna, är att läkare sätter igång förlossningen med rädsla för att barnet eller kvinnan ska påverkas negativt av viruset. Den slutsatsen drar de baserat på att det var färre kvinnor än vanligt som födde spontant, det vill säga utan igångsättning.


    Studien går att läsa i sin helhet på den medicinska vetenskapssajten Ultrasound in Obstetrics and Gynecology. "

    www.aftonbladet.se/family/a/41m2yV/studie-covid-19-okar-inte-risk-for-missfall

  • Solen123
    Tow2Mater skrev 2021-03-11 18:14:44 följande:

    Det kan kanske lugna dig. Intressant dock att Sverige slår på stora trumman vad galler gravidas minimala risk, medan man gjort allt for att tona ner riskerna for alla under senaste året.

    "Kunskapsläget kring viruset uppdateras dock hela tiden och nu har det kommit en ny studie som visar att covid-19 inte ökar risken för att en graviditet ska gå fel."

    "En förklaring till att barn föds för tidigt, enligt forskarna, är att läkare sätter igång förlossningen med rädsla för att barnet eller kvinnan ska påverkas negativt av viruset. Den slutsatsen drar de baserat på att det var färre kvinnor än vanligt som födde spontant, det vill säga utan igångsättning.

    Studien går att läsa i sin helhet på den medicinska vetenskapssajten Ultrasound in Obstetrics and Gynecology. "

    www.aftonbladet.se/family/a/41m2yV/studie-covid-19-okar-inte-risk-for-missfall


    Nja har redan fått barn i v27 och har en riskgraviditet utöver corona.. Så är mest orolig för att bli sjuk i havandeskapsförgiftning igen eller få början på havandeskapsförgiftning och få corona samtidigt som förvärrar värden.
  • Solen123
    Caroowliine skrev 2021-03-11 17:52:36 följande:

    Jag fick igår veta av min chef att jag blir avstängd och förbjuden att arbeta pga de ej kan ge mig arbetsuppgifter som inte utsätter mig för risk för Covid. Jobbar i butik deltid. Skulle egentligen jobbat nu i några dagar men blev avstängd direkt. Jag frågade endast arbetsgivaren vad företaget har för direktiv gällande nya informationen från arbetsmiljöverket, så de tog detta på stort allvar iallafall. Känns skönt med en sån arbetsgivare!


    Vad skönt! Fick du deltids graviditetspenning då?

    Har mailat min arbetsgivare och bad honom ringa upp när han visste svar på hur dom bedömmer risken.

    Är just nu mammaledig.
  • S23
    Solen123 skrev 2021-03-11 19:45:12 följande:

    Vad skönt! Fick du deltids graviditetspenning då?

    Har mailat min arbetsgivare och bad honom ringa upp när han visste svar på hur dom bedömmer risken.

    Är just nu mammaledig.


    Om personen är avstängd av arbetsgivaren så kommer hon få graviditetspenning. Det handlar bara om att papprets ska skickas in till fk.

    Blanketten har med all säkerhet inte inkommit till fk ännu eftersom hon blev avstängd igår. Men som sagt. De kommer bevilja om de inte anser att arbetsgivaren faktiskt har möjlighet till omplacering.

    Det kan nog ta någon månad med handläggning innan pengarna kommer. Dessutom skall sgi utredas vilket också kan ta tid
  • Solen123
    S23 skrev 2021-03-11 19:51:59 följande:

    Om personen är avstängd av arbetsgivaren så kommer hon få graviditetspenning. Det handlar bara om att papprets ska skickas in till fk.

    Blanketten har med all säkerhet inte inkommit till fk ännu eftersom hon blev avstängd igår. Men som sagt. De kommer bevilja om de inte anser att arbetsgivaren faktiskt har möjlighet till omplacering.

    Det kan nog ta någon månad med handläggning innan pengarna kommer. Dessutom skall sgi utredas vilket också kan ta tid


    Var inte det jag frågade. Eftersom hon jobbade deltid i butik så undra jag om hon fick deltids graviditetspenning då. Alltså tex 50%.
  • S23
    Solen123 skrev 2021-03-11 19:58:10 följande:

    Var inte det jag frågade. Eftersom hon jobbade deltid i butik så undra jag om hon fick deltids graviditetspenning då. Alltså tex 50%.


    Ber om ursäkt. Missade ordet deltid.

    Du är alltså bara anställd på50%. Du får naturligtvis gravpenning i den omfattning du arbetar.

    Om du bara arbetar 50% är det det du får gravpenning för. Arbetade du heltid innan föräldraledigheten? Isf bör du vara inskriven som arbetssökande övriga 50% för att inte sänka din sgi
  • Solen123
    S23 skrev 2021-03-11 20:03:42 följande:

    Ber om ursäkt. Missade ordet deltid.

    Du är alltså bara anställd på50%. Du får naturligtvis gravpenning i den omfattning du arbetar.

    Om du bara arbetar 50% är det det du får gravpenning för. Arbetade du heltid innan föräldraledigheten? Isf bör du vara inskriven som arbetssökande övriga 50% för att inte sänka din sgi


    Nej det är jag inte? Jag är anställd på 100%. Har skyddat min sgi 100% hela tiden.
  • S23
    Solen123 skrev 2021-03-11 20:05:51 följande:

    Nej det är jag inte? Jag är anställd på 100%. Har skyddat min sgi 100% hela tiden.


    Får be om ursäkt igen. Tog för givet att du ställde frågan gällande deltid för att du var i samma situation själv. Det var naturligtvis en förhastad slutsats.

    Men nej. Hon kommer inte få gravpenning på mer än deltid. Det får man i den omfattning man är avstängd från arbetet. Beroende på hur denne person arbetar förut gör hon klokt i att skydda sin sgi resterande 50%. Men om hennes sgi bara bygger på dessa 50% är naturligtvis hela hennes sgi skyddad av gravpenningen
  • Tow2Mater
    Solen123 skrev 2021-03-11 19:45:12 följande:
    Vad skönt! Fick du deltids graviditetspenning då?

    Har mailat min arbetsgivare och bad honom ringa upp när han visste svar på hur dom bedömmer risken.

    Är just nu mammaledig.
    Om du är mammaledig vad spelar allt då for roll? Då jobbar du ju inte.
  • Solen123
    Tow2Mater skrev 2021-03-11 22:41:13 följande:

    Om du är mammaledig vad spelar allt då for roll? Då jobbar du ju inte.


    Just. Nu.
  • Tow2Mater
    Solen123 skrev 2021-03-11 23:19:49 följande:
    Just. Nu.
    Enklast är väl att fortsätta vara mammaledig tills nästa kommer om du är så orolig? eller handlar det mera om att du vill ha det finansierat på annat vis så du kan spara fl-dagar?
  • S23
    Tow2Mater skrev 2021-03-11 23:28:10 följande:

    Enklast är väl att fortsätta vara mammaledig tills nästa kommer om du är så orolig? eller handlar det mera om att du vill ha det finansierat på annat vis så du kan spara fl-dagar?


    Jag tycker inte ts verkar vara hysterisk orolig? Hon försöker bara höra sig för?

    Och varför i hela världen skulle hon slösa föräldradagar när hon kan få gravpenning?

    Då får hon ju isf söka föräldraledigt när hon vet att arbetsgivaren inte kommer stänga av henne? Om hon inte vill ta några risker genom att arbeta.

    För övrigt har vi heller ingen aning om hur länge ts varit hemma och hur många föräldradagar de tagit ut
  • Solen123
    Tow2Mater skrev 2021-03-11 23:28:10 följande:

    Enklast är väl att fortsätta vara mammaledig tills nästa kommer om du är så orolig? eller handlar det mera om att du vill ha det finansierat på annat vis så du kan spara fl-dagar?


    Om jag är så orolig?! VAD menar du med det? Vad gör du ens här?!

    Jag har meddelat arbetsgivaren att jag ska börja och sökt förskola för många månader sedan.
  • Ebo88
    Knepochknåp skrev 2021-03-11 07:57:11 följande:

    Vem blev hon nekad av? Chefen eller försäkringskassan?

    Om man blivit avstängd från jobbet pga att chefen ej kan anpassa eller undanröja riskerna borde man ju inte kunna bli nekad av försäkringskassan!


    Försäkringskassan. Dom tyckte hennes chef hade gjort tillräckligt många säkertähetsåtgärder och anpassat arbetsmiljön bra. Dom släpper bara in ett visst antal kunder i butiken samtidigt, alla som jobbar har munskydd och visir, kassorna har plexiglas som skydd och då hon står i kassa/kiosk så är hon inte nära kunder.
  • S23
    Ebo88 skrev 2021-03-12 08:42:04 följande:

    Försäkringskassan. Dom tyckte hennes chef hade gjort tillräckligt många säkertähetsåtgärder och anpassat arbetsmiljön bra. Dom släpper bara in ett visst antal kunder i butiken samtidigt, alla som jobbar har munskydd och visir, kassorna har plexiglas som skydd och då hon står i kassa/kiosk så är hon inte nära kunder.


    Hade arbetsgivaren fyllt i att de förbjöd henne att arbeta? Eller hade de bara skickat in ansökan utan att fylla i den rutan?

    Jag antar att detta var innan gravida räknades som riskgrupp? För på dessa två veckor antar jag att fk knappast hunnit anlägga sådana ärenden ännu
  • Ebo88
    S23 skrev 2021-03-12 09:15:36 följande:

    Hade arbetsgivaren fyllt i att de förbjöd henne att arbeta? Eller hade de bara skickat in ansökan utan att fylla i den rutan?

    Jag antar att detta var innan gravida räknades som riskgrupp? För på dessa två veckor antar jag att fk knappast hunnit anlägga sådana ärenden ännu


    Hon är i v.29 nu och mår bra, hon ansökte för några veckor sedan och blev nekad av f.kassa.

    Hon har jobbat som vanligt innan, arbetsgivaren har inte förbjudit henne att arbeta, däremot uppmuntrat till att ansöka hos f.kassa men dom nekade då deras chef har gjort arbetsmiljön så pass säker.. enligt f.kassa
  • S23
    Ebo88 skrev 2021-03-12 11:12:26 följande:

    Hon är i v.29 nu och mår bra, hon ansökte för några veckor sedan och blev nekad av f.kassa.

    Hon har jobbat som vanligt innan, arbetsgivaren har inte förbjudit henne att arbeta, däremot uppmuntrat till att ansöka hos f.kassa men dom nekade då deras chef har gjort arbetsmiljön så pass säker.. enligt f.kassa


    Troligtvis hade utfallet blivit annorlunda om arbetsgivaren kryssat i rutan för att stänga av henne.

    När detta skickades in räknades dessutom inte gravida som riskgrupp, så att fk nekade i det fallet är inte konstigt
  • Ebo88
    S23 skrev 2021-03-12 12:01:43 följande:

    Troligtvis hade utfallet blivit annorlunda om arbetsgivaren kryssat i rutan för att stänga av henne.

    När detta skickades in räknades dessutom inte gravida som riskgrupp, så att fk nekade i det fallet är inte konstigt


    Ja jag är inte insatt i reglerna och vi pratas inte vid så ofta, bor långt ifrån så kan mkt väl vara som du säger. Jag vet bara det jag har skrivit och förmedlat här.
  • Knepochknåp
    Tow2Mater skrev 2021-03-11 18:14:44 följande:

    Det kan kanske lugna dig. Intressant dock att Sverige slår på stora trumman vad galler gravidas minimala risk, medan man gjort allt for att tona ner riskerna for alla under senaste året.

    "Kunskapsläget kring viruset uppdateras dock hela tiden och nu har det kommit en ny studie som visar att covid-19 inte ökar risken för att en graviditet ska gå fel."

    "En förklaring till att barn föds för tidigt, enligt forskarna, är att läkare sätter igång förlossningen med rädsla för att barnet eller kvinnan ska påverkas negativt av viruset. Den slutsatsen drar de baserat på att det var färre kvinnor än vanligt som födde spontant, det vill säga utan igångsättning.

    Studien går att läsa i sin helhet på den medicinska vetenskapssajten Ultrasound in Obstetrics and Gynecology. "

    www.aftonbladet.se/family/a/41m2yV/studie-covid-19-okar-inte-risk-for-missfall


    Det socialstyrelsen baserar sitt tillägg om gravida som riskgrupp är baserad på statistiken från svenska födsloregistret om jag förstått det rätt. Innan v 28 riskerar 1 av 35 gravida dom får corona att föda för tidigt. Visst, det är rätt låg risk, men jag har inte läst något från socialstyrelsen om att dessa kvinnor blivit igångsatta. Verkar ju väldigt konstigt om man skulle sätta igång någon innan v. 28, med stor risk att barnet får bestående men...
  • Tow2Mater
    Knepochknåp skrev 2021-03-17 21:16:09 följande:
    Det socialstyrelsen baserar sitt tillägg om gravida som riskgrupp är baserad på statistiken från svenska födsloregistret om jag förstått det rätt. Innan v 28 riskerar 1 av 35 gravida dom får corona att föda för tidigt. Visst, det är rätt låg risk, men jag har inte läst något från socialstyrelsen om att dessa kvinnor blivit igångsatta. Verkar ju väldigt konstigt om man skulle sätta igång någon innan v. 28, med stor risk att barnet får bestående men...
    Vid tilltagande syrgasbehov efter v 28 bör man överväga förlossning inom det närmaste dygnet (individuell bedömning vid graviditetslängd < 28 veckor), detta enligt både internationella och nationella erfarenheter.
    (ref lakartidningen.se)

    Så man kan kanske anta det är vad som kan bidra till den lilla ökning av tidiga förlossningar man sett med covid.
Svar på tråden Graviditetspenning pga covid jobbar på ica