Inlägg från: Knepochknåp |Visa alla inlägg
  • Knepochknåp

Graviditetspenning pga covid jobbar på ica

Ebo88 skrev 2021-03-10 19:54:07 följande:

Min kusin blev nekad och hon jobbar i affär.

Hennes chef inskaffade visir och krav på munskydd sen fick hon stå bakom kassan med plexiglasskydd.

Fast på den affären så har alla anställda munskydd och visir sedan länge. Ett krav.

Men bara för att min svägerska blev nekad så innebär ju inte det att du blir det så du ska ju definitivt höra efter, vilket du säkert har gjort.

Vem blev hon nekad av? Chefen eller försäkringskassan?

Om man blivit avstängd från jobbet pga att chefen ej kan anpassa eller undanröja riskerna borde man ju inte kunna bli nekad av försäkringskassan!
  • Knepochknåp
    Solen123 skrev 2021-03-11 09:15:25 följande:

Antog att det var chefen eftersom chefen fixade fram skydd mm

Ja men då är det inget att göra. Graviditetspenning pga covid 19 kan endast sökas om chefen stänger av dig från arbete pga att hen inte kan skydda dig från smitta genom att du kan få anpassade arbetsuppgifter eller jobba hemifrån. Gör chefen en riskbedömning och sen anpassningar där du tex alltid kan hålla avstånd, lokalerna inte är trånga osv då är det ju egentligen inga problem att fortsätta jobba.

Oro är dock viktigt att chefen lyssnar på så det är verkligen viktigt att man för en dialog med sin chef tillsammans med sitt skyddsombud.

Sök sen graviditetspenning 60 dagar innan förlossning pga tungt arbete. Jobb i butik räknas ju garanterat in där, framförallt om du blivit placeras på lagret pga covid

Jag arbetar på förskola och kommer bli avstängd av min chef då hen inte kan anpassa mina arbetsuppgifter för att skydda från smitta (från de andra vuxna såklart, barn smittar ju inte =) )
  • Knepochknåp
    Tow2Mater skrev 2021-03-11 18:14:44 följande:

Det kan kanske lugna dig. Intressant dock att Sverige slår på stora trumman vad galler gravidas minimala risk, medan man gjort allt for att tona ner riskerna for alla under senaste året.

"Kunskapsläget kring viruset uppdateras dock hela tiden och nu har det kommit en ny studie som visar att covid-19 inte ökar risken för att en graviditet ska gå fel."

"En förklaring till att barn föds för tidigt, enligt forskarna, är att läkare sätter igång förlossningen med rädsla för att barnet eller kvinnan ska påverkas negativt av viruset. Den slutsatsen drar de baserat på att det var färre kvinnor än vanligt som födde spontant, det vill säga utan igångsättning.

Studien går att läsa i sin helhet på den medicinska vetenskapssajten Ultrasound in Obstetrics and Gynecology. "

www.aftonbladet.se/family/a/41m2yV/studie-covid-19-okar-inte-risk-for-missfall

Det socialstyrelsen baserar sitt tillägg om gravida som riskgrupp är baserad på statistiken från svenska födsloregistret om jag förstått det rätt. Innan v 28 riskerar 1 av 35 gravida dom får corona att föda för tidigt. Visst, det är rätt låg risk, men jag har inte läst något från socialstyrelsen om att dessa kvinnor blivit igångsatta. Verkar ju väldigt konstigt om man skulle sätta igång någon innan v. 28, med stor risk att barnet får bestående men...
Svar på tråden Graviditetspenning pga covid jobbar på ica