• majjkull

Släppa in vän i sitt liv igen efter grovt svek och övertramp

Denna person umgicks jag med flera gånger i veckan under ett år .... plötsligt en dag så vägrade jag göra som han ville i en fråga och personen explodera på mig ...... och det visa sig att allt jag hade böppnat upp om osv och berättat och svarat på frågor kring hade han bara samlat in som ammunition för verbal attack .... 

han gjorde glasklart att han H:A:T:A mig intensivt ...... 

nu har jag 3 år senare börjat prata med med personen igen och han verkar ha ändrats en aning, men varningsklockor ringer ..... en sekunden är det VÄLDIGT uppenbart att han säger det han tror jag vill höra .... nästa tillfälle vi pratar så är det direkt ogillande och mellan raderna är jag korkad i skallen pga nåt jag tycker..

nu när jag ser vad jag skriver så bir det nästan uppenbart vad svaret är ....... 

'
    men ska jag ge personen en chans till ...... ????? 

jag har ju förlåtit ..... har fått en ursäkt...men egentligen kan den ursäkten betyda noll, för vi har inte gått in specifikt på vad som sas och hände...

hur ska jag göra.......magkänslan skriker just nu nej 

• Svar på tråden Släppa in vän i sitt liv igen efter grovt svek och övertramp
  • majjkull
    Anonym (Ewa) skrev 2021-03-11 10:29:45 följande:

NEJ!

Tack jag misstänkte det ...... men man vill ju utgå från det bästa från folk, men du har helt rätt
  • Anonym (ooo)

Fundera över varför du skulle vilja ha personen i ditt liv igen, vad skulle det ge dig? Men kanske fundera framför allt på varför den här personer vill ha kontakt med dig, om hen nu hatade dig. 

Jag tycker kanske att mitt eget välbefinnande är för mycket värt för att jag skulle släppa in en sån person igen. 

• Anonym (Nej)

NEJ nej nej nej nej!!

En person som använder ens sårbarhet som ett vapen är en fullblodsidiot!!

• majjkull
    Anonym (ooo) skrev 2021-03-11 10:41:42 följande:

Fundera över varför du skulle vilja ha personen i ditt liv igen, vad skulle det ge dig? Men kanske fundera framför allt på varför den här personer vill ha kontakt med dig, om hen nu hatade dig. 

Jag tycker kanske att mitt eget välbefinnande är för mycket värt för att jag skulle släppa in en sån person igen. 

du har helt rätt ..... jag måste faktiskt tänka på mitt eget välbefinnande här ---- tack för svar
  • Kerstin52
    majjkull skrev 2021-03-11 11:40:52 följande:
    du har helt rätt ..... jag måste faktiskt tänka på mitt eget välbefinnande här ---- tack för svar
    Det är relativt enkelt att avgöra:

Känner du att du blir gladare, får mer energi och ser fram emot att träffa din vän så är det JA

Känner du att du blir ledsen, tappar energi, och känner oro för att träffa hen så är det NEJ

Livet är för kort för energitjuvar, i en vänskap blir 1 plus 1 lika med 3
  • Anonym (Hanna)

Vad skulle syftet med det vara tänker du? Det spelar roll enlig mig.

Om det bara är en vän och enda syftet att starta upp relationen skulle vara att umgås med och vara vän med den personen igen är det ju bara relevant om du anser att det ger dig mer än det kostar och att du anser det vara värtdet. Känns svårt att vara vän med någon som man alls inte litar på

• majjkull
    Kerstin52 skrev 2021-03-11 12:23:11 följande:

Känner du att du blir gladare, får mer energi och ser fram emot att träffa din vän så är det JA

Känner du att du blir ledsen, tappar energi, och känner oro för att träffa hen så är det NEJ

känner enbart oro och tvivel ...... litar inte på hans intentioner.

jag skiter i hela rasket
  • majjkull

känner enbart oro och tvivel ...... litar inte på hans intentioner.

jag skiter i hela rasket
  • majjkull
    Anonym (Hanna) skrev 2021-03-11 12:25:46 följande:

Vad skulle syftet med det vara tänker du? Det spelar roll enlig mig.

Om det bara är en vän och enda syftet att starta upp relationen skulle vara att umgås med och vara vän med den personen igen är det ju bara relevant om du anser att det ger dig mer än det kostar och att du anser det vara värtdet. Känns svårt att vara vän med någon som man alls inte litar på

vi har gemensamt intresse och vill utöva en hobby tillsammans. ...

men jag tänker inte utsätta för honom ...... ditt och alla andras svar har övertygat mig om att låta bli! 

Tack
  • Anonym (Hanna)
    majjkull skrev 2021-03-11 12:37:56 följande:

vi har gemensamt intresse och vill utöva en hobby tillsammans. ...

men jag tänker inte utsätta för honom ...... ditt och alla andras svar har övertygat mig om att låta bli! 

Tack

Kan du utöva hobbyn utan honom eller krävs han för det? Om det är s0 att han är din enda chans att utöva hobbyn kanske ni kan göra det men utan att skapa några djupare vänskapsband i övrigt och utan att du ger honom några förtroenden? Jag tänker att om det handlar om att du vill spela paddle en gång i veckan så lär det ju funka att göra det med en person som man inte supergillar eller är särskillt nära i övrigt. Men håll det i så fall bara till det.

Sen beror drt förstås lite på vari övertrampet bestod. Om du tror att han är kapabel att försöka förstöra något för dig (utsätta dig för brott, rykten osv) känns det ju självaklart att du inte ska träffa honom över huvud taget.
  • Anonym (NEJ! Varfor???)

Haller med Kerstin52. Las hennes inlagg igen och ta det till dig. 

Undrar ocksa varfor du egentligen vill ha kontakt med denna personen igen. Om du lyckats halla dig ifran personen i 3 ar, varfor ateruppta kontakten nu? Ar det for att det kanns obehagligt att vara ovan med nagon och du darfor pa nagot satt vill losa det hemska du blev utsatt for med att pa nytt bli OK med personen, sa att vad hen sa om dig da liksom forsvinner eftersom ni "blir vanner" igen och det gamla braket darmed blev overslatat? Ar det du som vill "gora allt bra" igen for att det ar obehagligt att ga omkring och vara ovanner? 
    Man behover inte vara vanner med alla har i varlden och eftersom personen uppenbart inte ar bra for dig, sviker, sagt att hen hatar dig, sticker kniven i ryggen pa dig och inte ar att lita pa - varfor tvingar du dig sjalv att narma dig en person som far dig att ma daligt, kanna oro och som du inte blir glad av att traffa? Ar det for att du tycker det ar obehagligt att vara ovan med nagon? Jag tror det blir annu mer obehagligt for dig om denna personen kommer narmare dig. 
    Du har ju kunnat utova din hobby utan problem i 3 ar. Fortsatt med det. Man behover inte vara bastis med alla man kommer i kontakt med. Man kan snickra, rida, dansa, spela golf, segla, foda upp hundar, jaga osv. (eller vad det nu ar for hobby) utan att behova vara nara vanner med alla. Man kan vara normalt artig mot alla, varken mer eller mindre, utan att det pa nagot satt ar konstigt.

Jag tycker INTE att du ska ateruppta kontakten med denna personen. Kommer att sluta som forra gangen, aven om du saklart vill tro gott om alla.
  • IceKitten

Alltså... man kan ju förlåta utan att nödvändigtvis göra samma misstag igen.

Förlåta gör man för sina egna skull, för att gå vidare. Så gör det utan att öppna upp dig om allt. Håll er "vänskap" till kallprat.

Man måste inte bli nära vän med allt och alla.

Svar på tråden Släppa in vän i sitt liv igen efter grovt svek och övertramp