• Thu 11 Mar 2021 11:39
    3259 visningar
    43 svar
    -5
    43
    3259

    För litet hus!!!

    Hej!

    Jag är en gravid kvinna med 5 barn. Glad Jag väntar som sagt ett sjätte och vi är sååååå exalterade! Gravid Men! Vårat hus är för litet. Det har fungerat utvärkt med de andra barnen då de flästa är villiga att dela rum. De två yngsta sönerna är ju tvillingar så de trivs bäst ihop ändå. Men nu har det här nya problemet uppstått. Den äldsta är inte villig att dela rum med den näst älsta och den näst äldsta vägrar att dela rum med mittenbarnet. Detta är något min man och jag inte kan förstå då det näst äldsta är nästan lika gammal som mittenbarnet och de har aldrig haft några problem tidigare. Men nu helt plötsligt så är tanken på att dela rum FÖRSKRÄCKLIG! Skrikandes Jag och min man har INGEN ANING om vad vi ska göra då vi inte har någon möjlighet att flytta/bygga ut. Ska den nya bebisen behöva sova under trappan? Nej. Någon Harry Potter ska vi inte leka. Tips vore uppskattat.

  • Svar på tråden För litet hus!!!
  • Fri 12 Mar 2021 19:35
    #31
    -3
    fornminne skrev 2021-03-12 04:14:45 följande:

    Varför skaffar man fler barn än man har plats för? Självklart kan inte alla barn kräva att få eget rum, men tonåringar behöver ofta mer space. Ni föräldrar sover redan i vardagsrummet, ni har inte råd eller möjlighet till större, och ändå skaffar ni ett barn till?


    Vi ville inte göra abort. Det kändes fel i hjärtat. Vi planerar att flytta till Dalarna om ett par år men tills dess har det blivit så här.
  • Anonym (Y)
    Fri 12 Mar 2021 22:08
    #32
    +4

    Men alltså, Stockholm är ju stort. Om ni bor för litet men ändå skaffat fler barn än ni har plats med så får ni ser över att flytta.
    Det finns ju jättefina områden längre ut från standskärnan, både nära tunnelbanan och pendeltågen. Det går att hitta hus rätt billigt om man är villig att resa en bit till jobbet. Vilket känns som något ni skulle kunna uppffra för att barnen ska få ha lite välbefinnanre och inte kliva över syskon i alla rum.

  • Sat 13 Mar 2021 12:27
    #33

    Går det inte att på ngt vis dela av rummen? Blir förstås liten ytan för varje barn MEN det är väl att få vara privat som är det viktiga? De sitter väl vid datorn i alla fall?

  • Anonym (Fylle­r ingen funkti­on)
    Sun 14 Mar 2021 13:03
    #34
    -1 +1

    Bara jag som tycker att just den där gravid-emoji är ful? Inte sett dem förut och hoppas den inte dyker upp igen.

  • Anonym (Hus)
    Sun 14 Mar 2021 14:12
    #35
    Jeanette47 skrev 2021-03-11 19:15:59 följande:

    Jo det stämmer nog att det inte kommer bli ett problem förrns om tre år och i sånna fall är nog hela situationen löst. Anledningen till att vi inte kan flytta från Stockholm är för att min man inte kan sluta på sitt jobb förrns om två år. Vi har därför bestämt att vi ska flytta närmare makens familj i Dalarna efter att han slutar. Hans föräldrar äger en stor gård och de vill att vi flyttar in i det stora huset då det börjar bli för stort för dem och de vill flytta ut till den lilla stugan.


    Om ni har plats på tomten så köp en friggebod där äldsta kan bo? Hade jag haft så många småsyskon så hade jag uppskattat en sådan lösning
  • Anonym (Glada tonåri­ngar?)
    Sun 14 Mar 2021 14:31
    #36
    +1

    Att ett litet barn sover med sina föräldrar ett par år är inget konstigt.

    Värre tycker jag att det är att ni ska flytta om "ett par år", från Stockholm till Dalarna. Hur glada kommer era tonåringar att bli när ni rycker upp dem från storstaden?

    Våra vänner gjorde en flytt när deras barn var 15 och 16. Det var från småstad/landsbygd till Stockholm. Jag kan ju inte påstå att barnen blev överlyckliga när de slets upp från sitt liv. Efter ett år fick föräldrarna svälja stoltheten och flytta tillbaka till hemorten. Barnen mådde dåligt av flytten. Detta är mer än 10 år sedan och barnen bor fortfarande kvar här ute på landet, fast i egna hus numera.

  • Anonym (Kalle­)
    Sun 14 Mar 2021 17:31
    #37
    Anonym (Glada tonåringar?) skrev 2021-03-14 14:31:11 följande:

    Att ett litet barn sover med sina föräldrar ett par år är inget konstigt.

    Värre tycker jag att det är att ni ska flytta om "ett par år", från Stockholm till Dalarna. Hur glada kommer era tonåringar att bli när ni rycker upp dem från storstaden?

    Våra vänner gjorde en flytt när deras barn var 15 och 16. Det var från småstad/landsbygd till Stockholm. Jag kan ju inte påstå att barnen blev överlyckliga när de slets upp från sitt liv. Efter ett år fick föräldrarna svälja stoltheten och flytta tillbaka till hemorten. Barnen mådde dåligt av flytten. Detta är mer än 10 år sedan och barnen bor fortfarande kvar här ute på landet, fast i egna hus numera.


    Håller med. Vilken tonåring vill flytta från alla möjligheter i en storstad ut till vischan? Har en vän som gjorde samma flytt, han ångrar sig djupt men barnens mamma vill inte flytta tillbaka.
  • Mon 15 Mar 2021 12:56
    #38
    mari123 skrev 2021-03-13 12:27:24 följande:

    Går det inte att på ngt vis dela av rummen? Blir förstås liten ytan för varje barn MEN det är väl att få vara privat som är det viktiga? De sitter väl vid datorn i alla fall?


    Min äldsta är nio och vi har bestämt att det inte blir någon egen dator förren de är tio då vi känner att dator innan det kan bli farligt om de hänger i fel forum och så. Så nej de sitter inte vid datorn.
  • Mon 15 Mar 2021 13:01
    #39
    +1
    Anonym (Glada tonåringar?) skrev 2021-03-14 14:31:11 följande:

    Att ett litet barn sover med sina föräldrar ett par år är inget konstigt.

    Värre tycker jag att det är att ni ska flytta om "ett par år", från Stockholm till Dalarna. Hur glada kommer era tonåringar att bli när ni rycker upp dem från storstaden?

    Våra vänner gjorde en flytt när deras barn var 15 och 16. Det var från småstad/landsbygd till Stockholm. Jag kan ju inte påstå att barnen blev överlyckliga när de slets upp från sitt liv. Efter ett år fick föräldrarna svälja stoltheten och flytta tillbaka till hemorten. Barnen mådde dåligt av flytten. Detta är mer än 10 år sedan och barnen bor fortfarande kvar här ute på landet, fast i egna hus numera.


    Vi har självklart pratat med barnen. De vill allihop flytta dit då de är alla väldigt intresserade av djur och bo på en bondgård vore fantastiskt för dem. Dessutom har jag inga tonåringar. Den äldsta är nio och är väldigt exalterad över att flytta dit. 
  • Anonym (qwert­y)
    Tue 16 Mar 2021 19:38
    #40
    +2
    Jeanette47 skrev 2021-03-15 13:01:46 följande:
    Vi har självklart pratat med barnen. De vill allihop flytta dit då de är alla väldigt intresserade av djur och bo på en bondgård vore fantastiskt för dem. Dessutom har jag inga tonåringar. Den äldsta är nio och är väldigt exalterad över att flytta dit. 
    Men den enklaste lösningen är väl att ni flyttar nu. Istället för "om ett par år" Att sälja en bostad i Stockholm tar ju typ 5 minuter, använd pengarna och investera  något större i dalarna. Flytta under sommaren och så är barnen på plats med nya kompisar när höstterminen börjar. 
  • Thu 18 Mar 2021 08:45
    #41
    -2
    Anonym (qwerty) skrev 2021-03-16 19:38:23 följande:
    Men den enklaste lösningen är väl att ni flyttar nu. Istället för "om ett par år" Att sälja en bostad i Stockholm tar ju typ 5 minuter, använd pengarna och investera  något större i dalarna. Flytta under sommaren och så är barnen på plats med nya kompisar när höstterminen börjar. 
    Nej vi har inte möjlighet att flytta just nu.
  • Anonym (föräl­der)
    Thu 18 Mar 2021 09:30
    #42
    Jeanette47 skrev 2021-03-18 08:45:22 följande:
    Nej vi har inte möjlighet att flytta just nu.
    Funkar det att dela av rum som vi är flera som föreslagit?
    Ofta är just eget kryp in viktigt även om det är litet.
  • Thu 18 Mar 2021 10:21
    #43
    Anonym (förälder) skrev 2021-03-18 09:30:52 följande:
    Funkar det att dela av rum som vi är flera som föreslagit?
    Ofta är just eget kryp in viktigt även om det är litet.
    Jag har sagt nu att om bebisen kan bo med oss de första två åren så är problemet löst. Men tack för förslag 
Svar på tråden För litet hus!!!