• Anonym (orolig förälder)

Min dotter blir slagen i skolan. Vart ska jag anmäla?

Jag misstänker att min dotter blir misshandlad av sin lärare i skolan. 

Kan jag anmäla till soss, eller ska jag gå direkt till polisen?

• Svar på tråden Min dotter blir slagen i skolan. Vart ska jag anmäla?
  • Anonym (Em)
    Anonym (orolig förälder) skrev 2021-03-14 21:59:23 följande:

Det får väl polisen ta ansvar för? Jag kan inte ta ansvar för om de jobbar långsamt. Den här läraren har jobbat i många år ändå. Jag tror inte att det är bra att det sprider sig på skolan att läraren är misstänkt, innan polisen kontaktat läraren.

Men snälla du, din prio borde vara att skydda ditt barn från läraren. För att göra det måste du prata med rektorn. Du kan inte vänta på polisens utredning. Polisen kommer att kontakta rektorn, det sker i stort sett alltid innan polisen håller förhör med misstänkt.

Även eventuella vittnen kommer att höras innan misstänkt hörs.

Kan ditt barn svara på hur misshandeln gick till? När och var? Om inte kommer förundersökningen läggas ner direkt.
  • Citronsaft
    Anonym (Inte polis än) skrev 2021-03-14 09:31:24 följande:

...eller kanske förklarar vad dennes syn på saken är så man kan klara ut detta om det skulle vara en helt naturlig situation som missuppfattas.

Jag har fortfarande inte förstått hur gammal dotter är.

Dennes syn på saken?!

Ett barn blir misshandlat flera gånger. Dennes syn på saken!? Herregud.

Spelar fan ingen roll hur gammal hon är. Uppenbarligen tillräckligt gammal för att kunna berätta för sina föräldrar vad som pågår.
  • EnAnonumius
    Tow2Mater skrev 2021-03-14 19:08:32 följande:
    Så du skulle aldrig tro att ditt barn som litet om det kom hem och sa det blivit slaget, att det kanske handlat om nat som hänt i misstag, utan du skulle dra på stora trumman direkt med anmälan och låta myndigheterna utreda vad som hänt? Tänk om det var ett litet rum och mycket grejjor och nåt ramlat på barnet eller läraren vände sig om och råkade knuffa till barnet, eller whatever. Barn kan faktist forvränga saker, medvetet eller omedvetet. Klart man som forälder ska ställa fragor till sitt barn med syftet att ta reda på vad som Faktist hänt, inte bara när och var.
    Jag förstår att du har antagligen stora problem med att jag väljer att tro mitt barn tills motsatsen är bevisad.

Det framgår klart och tydligt av dina frågor att du har problem med detta. Men du jag har inte i ett endaste ord skrivit att jag tror blint på mitt barn som dina frågor indirekt, men ändå mycket tydligt, insinuerar om.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (E)
    Anonym (orolig förälder) skrev 2021-03-14 21:59:23 följande:
    Det får väl polisen ta ansvar för? Jag kan inte ta ansvar för om de jobbar långsamt. Den här läraren har jobbat i många år ändå. Jag tror inte att det är bra att det sprider sig på skolan att läraren är misstänkt, innan polisen kontaktat läraren.
    Nej men du får ta ansvar för att din dotter går i skolan så klart. Så du ska alltså låta henne gå i skolan som vanligt i väntan på polisen? Du släpper henne medvetet ensam med en person som ni anmäler för misshandel? Orosanmälan är på sin plats i så fall, gentemot er familj.
    Anonym (E) skrev 2021-03-15 07:33:34 följande:
    Nej men du får ta ansvar för att din dotter går i skolan så klart. Så du ska alltså låta henne gå i skolan som vanligt i väntan på polisen? Du släpper henne medvetet ensam med en person som ni anmäler för misshandel? Orosanmälan är på sin plats i så fall, gentemot er familj.
    Nu har jag anmält till polisen. Det kändes jättebra och fick lämna en utförlig redogörelse för vad som har hänt. En utredningsledare kommer ta kontakt med mig och läraren. Och - nej, jag kommer inte att att sända in en orosanmälan på mig själv för att jag låter henne gå till skolan. Som förälder har man dessutom ingen sådan anmälningsplikt. 
  • Beccus
    Anonym (orolig förälder) skrev 2021-03-15 11:30:19 följande:

Nu har jag anmält till polisen. Det kändes jättebra och fick lämna en utförlig redogörelse för vad som har hänt. En utredningsledare kommer ta kontakt med mig och läraren. Och - nej, jag kommer inte att att sända in en orosanmälan på mig själv för att jag låter henne gå till skolan. Som förälder har man dessutom ingen sådan anmälningsplikt. 

Bra att du har anmält.

När det gäller orosanmälan mot din familj så kan det vara på plats då du skickat iväg dit barn till skolan där en lärare misshandlar henne. Anmälan kan göras av andra
  • Anonym (E)
    Anonym (orolig förälder) skrev 2021-03-15 11:30:19 följande:
    Du förstår tydligen inte skriven svenska. Jag menade så klart inte att du skulle anmäla dig själv.

Du är väldigt motsägelsefull. Om du tror på din dotter borde du inte ha henne i närheten av den där läraren.
  • Anonym (Inte polis än)
    Citronsaft skrev 2021-03-15 00:26:52 följande:
    Dennes syn på saken?!

Ett barn blir misshandlat flera gånger. Dennes syn på saken!? Herregud.

Spelar fan ingen roll hur gammal hon är. Uppenbarligen tillräckligt gammal för att kunna berätta för sina föräldrar vad som pågår.
    Missade du att TS skriver misstänker att...

"Jag misstänker att min dotter blir misshandlad av sin lärare i skolan. "
  • Citronsaft
    Anonym (Inte polis än) skrev 2021-03-15 12:39:46 följande:

Missade du att TS skriver misstänker att...

"Jag misstänker att min dotter blir misshandlad av sin lärare i skolan. "

Ingen förälder misstänker något sådant i onödan. En förälder VET. Och ska gå på sin magkänsla. Hellre 10 gånger för mycket än 1 gång för lite.
  • mari123

Börja med att följa med dottern till skolan och träffa läraren! Är det en "råbuse" som det inte går att kommunicera med så ta med dottern hem så hon inte blir mer misshandlad. Ring rektorn och om hen också tycker att ungar mår bra av lite stryk så .....ja då tar du flickan ur den skolan och ser till att hon hamnar i en normal dito. Lycka till

• Anonym (Lärare o mamma)

Hur har det gått?

Anonym (Lärare o mamma) skrev 2021-03-25 17:50:30 följande:

Hur har det gått?

Har polisanmält men inte hört något ännu. Läraren jobbar kvar. 
  • Ess
    Anonym (orolig förälder) skrev 2021-03-26 20:36:59 följande:
    Sånt här går inte fort, tror knappast att det är ett högt prioriterat ärende heller.
    Har dottern sagt att hon blivit slagen fler gånger sen du skrev tråden?
  • Anonym (förälder)
    Men kör ni vidare med dom ensamma extra lektionerna på onsdagarna?
    Låter du dottern vara själv med läraren då eller har ni ställt in dom lektionerna.
    Att dottern går till skolan är ju en sak men ni har väl sagt till om att ni inte kan ha extra lektionerna (eftersom dom är ensamma då).
  • Anonym (Annika)
    Du har inte ringt rektorn?
Svar på tråden Min dotter blir slagen i skolan. Vart ska jag anmäla?