• Anonym (Hemflytt)

Vad händer med ett obebott hus som bara står?

Efter åtskilliga år utomlands planerar vi nu hemflytt inom de närmsta åren. Då vi vill bo nära familjen och det oftast inte finns några hus till salu i det området har vi funderat på att kanske slå till så fort något dyker upp, trots att det kanske dröjer 3-4 år tills vi verkligen flyttar hem. Men vad händer egentligen med ett hus som står obebott?  Förutom den uppenbara inbrottsrisken och att man måste ha underhållsvärme på året runt, vad mer ska man tänka på? Stänga av vattnet för att undvika läckor? Vore tacksam för alla tips och infallsvinklar. Vi vill ju inte att huset förfaller i väntan på att vi flyttar in.

• Svar på tråden Vad händer med ett obebott hus som bara står?
  • momjanet

Varför inte hyra ut det?

Visst finns det risker med det också men huset mår bättre av att vara bebott och dessutom betalar det i alla fall lite av de kostnader ni kommer att få.

• Mint

3-4 år är väl ingen fara. Ni kanske kommer hem på somrar och lov och bor där? Om det är nära släkten kan de kanske titta till det ibland. Typ köra in sin bil på parkeringen, greja i trädgården, plocka runt lite inomhus så att det syns att någon är i huset ibland.

Stäng av vattnet men generellt tror jag det mår bra att av ha lite underhållsvärme på, säg 10-15 grader eller ngt.

• nnnnnnnn

Ja, hyr ut!

Nu i corona-tider är det ganska högt tryck på boende, så kolla med släkten om någon vill hyra ut ert hus via blocket eller airbnb.
    Eftersom ni egentligen bara vill ha tillsyn, så kan ni ju strunta i att tjäna något på detta, det kan den som har arbetet med uthyrningen få (avtala gärna att en viss procent ska gå till underhåll och reparationer samt att el, värme osv. ska betalas av hyran som kommer in vid uthyrningen).
    Då kommer det att vara många vinnare:
    Ni som kan köpa huset när det är till salu
    Släktingen som kan tjäna lite extra pengar
    De som hyr huset som kan ha hemma-semester/Sverige-semester till ett bra pris
    Huset som får tillsyn och enklare underhåll

• momjanet

En tomt förfaller snabbt om man inte har en släkting som kan hålla undan det värsta. Men det är mycket jobb och jag kan tänka mig att det är svårt att få någon att ställa upp på att sköta en tomt på obestämd tid.

Visst finns det risk för inbrott men de som garanterat kommer att ta sig in är vilda djur på hösten som söker skydd för vintern. Varenda sommarstugeägare kan vittna om vårstädning och att man alltid hittar ett antal lik lite här och var. Ovanpå det så hittar man rätt mycket som djuren förstört. De angriper allt som inte är gjort av massivt järn.
    Det är bara över en vinter och ni pratar om 3-4 år...

Huset och tomten kommer att förfalla snabbt även om ni har underhållsvärme. Jag vill påstå att värmen är det minsta problemet faktiskt.

• Mint
    momjanet skrev 2021-03-14 09:23:13 följande:

En tomt förfaller snabbt om man inte har en släkting som kan hålla undan det värsta. Men det är mycket jobb och jag kan tänka mig att det är svårt att få någon att ställa upp på att sköta en tomt på obestämd tid.

Visst finns det risk för inbrott men de som garanterat kommer att ta sig in är vilda djur på hösten som söker skydd för vintern. Varenda sommarstugeägare kan vittna om vårstädning och att man alltid hittar ett antal lik lite här och var. Ovanpå det så hittar man rätt mycket som djuren förstört. De angriper allt som inte är gjort av massivt järn.

Det är bara över en vinter och ni pratar om 3-4 år...

Huset och tomten kommer att förfalla snabbt även om ni har underhållsvärme. Jag vill påstå att värmen är det minsta problemet faktiskt.

Alltså, på vår stuga är gräsklippning den enda nödvändiga trädgårdsskötseln förutom att häcken klipps ca en gång / år.

Jag antar att ts kommer hem någon gång ibland och kan röja undan.
  • momjanet
    Mint skrev 2021-03-14 10:40:34 följande:
    Alltså, på vår stuga är gräsklippning den enda nödvändiga trädgårdsskötseln förutom att häcken klipps ca en gång / år.
    Jag antar att ts kommer hem någon gång ibland och kan röja undan.
    Gräsmattor som inte klipps kontinuerligt växer fort. Lite beroende på var man bor kan huset och tomten se för jäkliga ut redan i juni.   En så ovårdad tomt är på många sätt  inte bra. Dels signalerar det till oärliga människor men det drar även till sig skadedjur.
  • Aniiee
    momjanet skrev 2021-03-14 11:41:21 följande:
    Gräsmattor som inte klipps kontinuerligt växer fort. Lite beroende på var man bor kan huset och tomten se för jäkliga ut redan i juni.   En så ovårdad tomt är på många sätt  inte bra. Dels signalerar det till oärliga människor men det drar även till sig skadedjur.
    Oärliga människor för att gräset är lite högt? Nu får du väl ändå ta och dra i nödbromsen.

Den oskötta "ängssidan" på tomten vi hade när jag var barn var ju den bästa sidan =) Vild och vacker och full med ängsblommor och krusbärsbuskar.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • lövet2

Vi köpte ett hus som stått tomt i 3 år efter att ägaren dött (det var tydligen bråk inom dödsboet, så det tog lång tid innan huset tömdes och såldes).
    Huset var i fint skick, och det jag vet är det här: Några grannar fick en mindre ekonomisk ersättning för att se efter huset. Det var underhållsvärme runt 10-15 grader i huset. Grannarna gick dit en gång i veckan och kontrollerade att det inte var någon läcka eller så, och så spolade de i toaletter och vattenkranar. De använde även en del av ersättningen till att leja skolungdomar för att skotta snö på vintern och klippa gräs på sommaren. Inbrott behövde de inte oroa sig för, eftersom det liksom inte fanns något att stjäla.

Jag pratade med grannarna när vi tittade på huset, och de var väldigt nöjda. De slapp ha ett övergivet förfallet hus i kvarteret, de fick betalt för något som krävde 10 minuter i veckan och de kunde hålla ett par tonåringar med extrajobb utan att det kostade dem något. Alla vann på det.

• momjanet
    Aniiee skrev 2021-03-14 12:18:02 följande:
    Oärliga människor för att gräset är lite högt? Nu får du väl ändå ta och dra i nödbromsen.

Den oskötta "ängssidan" på tomten vi hade när jag var barn var ju den bästa sidan =) Vild och vacker och full med ängsblommor och krusbärsbuskar.
    Det var en diplomatisk omskrivning för inbrottstjuvar.
    Det är ju tämligen välkänt att ovårdade trädgårdar är en stark faktor i vilka hus som får ovälkomna påhälsningar.
  • Anonym (Hemflytt)

Många bra infallsvinklar. Tack alla ni som svarat! Det hjälper oss att ta rätt beslut den dagen vi står inför ett eventuellt köp.

Hyra ut har vi haft i åtanke, men en bekant som tidigare hyrde ut sin bottenvåning berättade att det kan vara mycket klydd. Någon flyttar in, men ångrar sig efter ett par månader, och så får man börja om hela processen med att annonsera, sålla ut och intervjua kandidater. En annan flyttar in, men hittar sedan ett boende närmre centrum och säger upp sig. En tredje kan plötsligt inte betala hyran och då får man den oangenäma uppgiften att till sist behöva avhysa hyresgästen. Nästa hyresgäst är högljudd så att grannarna klagar. Ett rör springer läck och måste åtgardas. Ett element går sönder. Allt detta jobb faller då på någon släkting eftersom vi fortfarande kommer att bo utomlands. Man får ju såklart ersätta släktingen, såsom nnnnnnnn sa, men frågan är hur kul det är för släktingen (småbarnsfamilj) att åta sig detta när hen själv har fullt upp med sin egen familj, inklusive åldriga föräldrar som behöver hjälp. Man vill ju inte vara en börda. Klippa gräset skulle nog inte vara några problem dock. Lösningen som lövet2 nämnde lät bra, om man nu tvingas låta det stå tomt.

Tanken med det tomma huset var även att vi skulle kunna använda det under våra Sverigebesök och det faller ju bort om vi hyr ut. Vilken hyresgäst skulle gå med på att flytta ut 2 månader under sommaren t ex.? Det blir en avvägning vilket som är bäst - tomt hus och någonstans att bo under besök eller hyra ut och tvingas bo på hotell.

För ett par år sedan funderade vi på att köpa ett sommarhus att ha under Sverigebesök, men vi köpte aldrig, då stugan var gammal och jag fick för mig att vi skulle bli tvungna att spendera hela semestern på att underhålla huset istället för att träffa släktningar. Dessutom var jag rädd att skadedjur såsom ormar och möss skulle ta sig in under vintern och förstöra. Detta huset låg dock i skogen. Är det samma risk för skadedjur inne i stan?

• momjanet
    Anonym (Hemflytt) skrev 2021-03-14 13:06:25 följande:

Många bra infallsvinklar. Tack alla ni som svarat! Det hjälper oss att ta rätt beslut den dagen vi står inför ett eventuellt köp.

Hyra ut har vi haft i åtanke, men en bekant som tidigare hyrde ut sin bottenvåning berättade att det kan vara mycket klydd. Någon flyttar in, men ångrar sig efter ett par månader, och så får man börja om hela processen med att annonsera, sålla ut och intervjua kandidater. En annan flyttar in, men hittar sedan ett boende närmre centrum och säger upp sig. En tredje kan plötsligt inte betala hyran och då får man den oangenäma uppgiften att till sist behöva avhysa hyresgästen. Nästa hyresgäst är högljudd så att grannarna klagar. Ett rör springer läck och måste åtgardas. Ett element går sönder. Allt detta jobb faller då på någon släkting eftersom vi fortfarande kommer att bo utomlands. Man får ju såklart ersätta släktingen, såsom nnnnnnnn sa, men frågan är hur kul det är för släktingen (småbarnsfamilj) att åta sig detta när hen själv har fullt upp med sin egen familj, inklusive åldriga föräldrar som behöver hjälp. Man vill ju inte vara en börda. Klippa gräset skulle nog inte vara några problem dock. Lösningen som lövet2 nämnde lät bra, om man nu tvingas låta det stå tomt.

Tanken med det tomma huset var även att vi skulle kunna använda det under våra Sverigebesök och det faller ju bort om vi hyr ut. Vilken hyresgäst skulle gå med på att flytta ut 2 månader under sommaren t ex.? Det blir en avvägning vilket som är bäst - tomt hus och någonstans att bo under besök eller hyra ut och tvingas bo på hotell.

För ett par år sedan funderade vi på att köpa ett sommarhus att ha under Sverigebesök, men vi köpte aldrig, då stugan var gammal och jag fick för mig att vi skulle bli tvungna att spendera hela semestern på att underhålla huset istället för att träffa släktningar. Dessutom var jag rädd att skadedjur såsom ormar och möss skulle ta sig in under vintern och förstöra. Detta huset låg dock i skogen. Är det samma risk för skadedjur inne i stan?

Här där jag bor (skärgården)  är det vanligt att villaägare hyr ut sina hus på  över vinterhalvåret till ortsbefolkningen. De skriver då tidsbegränsade kontrakt. På sommaren hyrs samma villa ut till sommargäster för 5-6 ggr så mycket pengar men veckobasis.
    Vad jag menar är att det är fullt möjligt att ha "långtidsgäster" en period och även nyttja samma hus på sommaren.

En fördel med hyresgäster är att de kan upptäcka om/när något går sönder. Som här där vattenledningarna i marken frös sönder nu i vintras. Det var visserligen inte i vårat hus utan grannens. Tack vare att de bor där så upptäcktes läckan rätt fort.

Allt har sina för- och nackdelar.

Det allra sämsta alternativet är alltid att låta något stå helt orört i flera år, oavsett vad det är för objekt så är det direkt kapitalförstöring. Alla saker behöver vårdas och underhållas.

Jag skulle säga så här app ropå skadedjur: de finns överallt skadedjuren det enda är väl att arterna snarare skiljer sig åt. I städerna är råttor vanligare än i skogen tex.

Ett annat alternativ ni har är att flytta till det första bästa boendet i närområdet och därifrån vänta på att ert drömhus dyker upp.
  • Mint

Möss finns i stan med. Det viktigaste är att inte ha något ätbart i huset. All mat i plåt- eller glasburkar eller inte alls.

Sen finns det ju möss som går på t ex plast, sladdar, papper, stearinljus.... Kan släktingen någon gång ibland titta till huset och ev. plocka undan det som eventuellt är musangripet så skulle jag säga att det räcker rätt så långt. Eftersom ni inte kommer att förvara mat i huset är det troligt att mössen söker sig vidare. Dessutom kommer ni vara i huset under somrarna när det är som mest möss i rörelse.
  • momjanet
    Mint skrev 2021-03-15 08:22:41 följande:
    Möss finns i stan med. Det viktigaste är att inte ha något ätbart i huset. All mat i plåt- eller glasburkar eller inte alls.

Sen finns det ju möss som går på t ex plast, sladdar, papper, stearinljus.... Kan släktingen någon gång ibland titta till huset och ev. plocka undan det som eventuellt är musangripet så skulle jag säga att det räcker rätt så långt. Eftersom ni inte kommer att förvara mat i huset är det troligt att mössen söker sig vidare. Dessutom kommer ni vara i huset under somrarna när det är som mest möss i rörelse.
    Det är kanske lite OT men mest möss  inomhus är det på vintern. Husmusen lever alltid i människans närhet, alltså i husen. Men på vintern kommer även skogsmössen in. Det är då de söker sig in i husen för värme och mat. Sedan under den varma årstiden lever de i skogen. 

• Mint
    momjanet skrev 2021-03-15 09:32:56 följande:

Det är kanske lite OT men mest möss  inomhus är det på vintern. Husmusen lever alltid i människans närhet, alltså i husen. Men på vintern kommer även skogsmössen in. Det är då de söker sig in i husen för värme och mat. Sedan under den varma årstiden lever de i skogen. 

Okej, du har säkert rätt men jag har mest märkt av dem på sommaren. Iofs har jag träffat på möss på vintern också så otvivelaktigt finns de året runt.
  • momjanet
    Mint skrev 2021-03-15 13:04:04 följande:
    Okej, du har säkert rätt men jag har mest märkt av dem på sommaren. Iofs har jag träffat på möss på vintern också så otvivelaktigt finns de året runt.
    Vi hade en invasion av möss i trossbotten och hade en del kontakt med Anticimex.
    Musfällor och sånt där funkade inte speciellt bra och värre var att det sen drog till sig råttor. Det var vidrigt på riktigt.

Svårt problem som löstes rätt elegant med att grannen skaffade katt. Solig
  • lövet2

Tanken med det tomma huset var även att vi skulle kunna använda det under våra Sverigebesök och det faller ju bort om vi hyr ut.

Ett syskon till mig ägde ett billigt tomt hus här i trakten, där familjen bodde jul, påsk och sommarsemester under ett par år. De gjorde så att de beställde rejäla luftmadrasser (inget billigt skräp!) att sova på. Bara att packa i hop och lägga i en garderob när de reste hem.
    Sedan beställde de från något ställe som hade "allt". Då blev det däremot billigt skräp, men de var ju bara ute efter något som var tillräckligt bra för att använda vid tillfälliga besök. Lakan, täcken, kuddar och örngott, några handdukar, ett par kastruller, en visp, en stekspade osv. Bara det nödvändigaste. Ett par tusen kronor allt som allt, och så kompletterade de på plats om de upptäckte något de saknade.

När de så småningom sålde huset, så fick de nya ägarna ta det de ville ha och slänga resten.
Svar på tråden Vad händer med ett obebott hus som bara står?