Anonym (Hemflytt) skrev 2021-03-14 13:06:25 följande:
Många bra infallsvinklar. Tack alla ni som svarat! Det hjälper oss att ta rätt beslut den dagen vi står inför ett eventuellt köp.
Hyra ut har vi haft i åtanke, men en bekant som tidigare hyrde ut sin bottenvåning berättade att det kan vara mycket klydd. Någon flyttar in, men ångrar sig efter ett par månader, och så får man börja om hela processen med att annonsera, sålla ut och intervjua kandidater. En annan flyttar in, men hittar sedan ett boende närmre centrum och säger upp sig. En tredje kan plötsligt inte betala hyran och då får man den oangenäma uppgiften att till sist behöva avhysa hyresgästen. Nästa hyresgäst är högljudd så att grannarna klagar. Ett rör springer läck och måste åtgardas. Ett element går sönder. Allt detta jobb faller då på någon släkting eftersom vi fortfarande kommer att bo utomlands. Man får ju såklart ersätta släktingen, såsom nnnnnnnn sa, men frågan är hur kul det är för släktingen (småbarnsfamilj) att åta sig detta när hen själv har fullt upp med sin egen familj, inklusive åldriga föräldrar som behöver hjälp. Man vill ju inte vara en börda. Klippa gräset skulle nog inte vara några problem dock. Lösningen som lövet2 nämnde lät bra, om man nu tvingas låta det stå tomt.
Tanken med det tomma huset var även att vi skulle kunna använda det under våra Sverigebesök och det faller ju bort om vi hyr ut. Vilken hyresgäst skulle gå med på att flytta ut 2 månader under sommaren t ex.? Det blir en avvägning vilket som är bäst - tomt hus och någonstans att bo under besök eller hyra ut och tvingas bo på hotell.
För ett par år sedan funderade vi på att köpa ett sommarhus att ha under Sverigebesök, men vi köpte aldrig, då stugan var gammal och jag fick för mig att vi skulle bli tvungna att spendera hela semestern på att underhålla huset istället för att träffa släktningar. Dessutom var jag rädd att skadedjur såsom ormar och möss skulle ta sig in under vintern och förstöra. Detta huset låg dock i skogen. Är det samma risk för skadedjur inne i stan?
Här där jag bor (skärgården) är det vanligt att villaägare hyr ut sina hus på över vinterhalvåret till ortsbefolkningen. De skriver då tidsbegränsade kontrakt. På sommaren hyrs samma villa ut till sommargäster för 5-6 ggr så mycket pengar men veckobasis.
Vad jag menar är att det är fullt möjligt att ha "långtidsgäster" en period och även nyttja samma hus på sommaren.
En fördel med hyresgäster är att de kan upptäcka om/när något går sönder. Som här där vattenledningarna i marken frös sönder nu i vintras. Det var visserligen inte i vårat hus utan grannens. Tack vare att de bor där så upptäcktes läckan rätt fort.
Allt har sina för- och nackdelar.
Det allra sämsta alternativet är alltid att låta något stå helt orört i flera år, oavsett vad det är för objekt så är det direkt kapitalförstöring. Alla saker behöver vårdas och underhållas.
Jag skulle säga så här app ropå skadedjur: de finns överallt skadedjuren det enda är väl att arterna snarare skiljer sig åt. I städerna är råttor vanligare än i skogen tex.
Ett annat alternativ ni har är att flytta till det första bästa boendet i närområdet och därifrån vänta på att ert drömhus dyker upp.