• Anonym (fattiglappen)

Småsparande hur, och fördelning?

Hej alla, är det någon som är bra på ekonomi och sparande och sånt? Jag har 1000 kr i månaden som säkert kan sparas, 2 små barns framtid och min egna pension som jag vill spara till. Kanske också lite sparande till i alla fall någon semesterresta med barnen under deras barndom. Inkomsten ser inte ut att kunna öka i framtiden pga sjukdom. Tips?

• Svar på tråden Småsparande hur, och fördelning?
  • Anotherone

Det finns massor av bra sidor där du kan få tips. 
    Samt poddar.
    Några förslag:
    RikaTillsammans | Sveriges största blogg om privatekonomi
    A
    vanzapodden
    Ekonomi på riktigt med Charlie och Mattias
    Plånboken, Sveriges radio

Välj bland avsnitten tills du hittar något som du känner passar det du är ute efter och din kunskapsnivå. Bara det att man börjar nosa lite på ämnet och lär sig de mest grundläggande begreppen och orden som används brukar ge mersmak.

Själv har jag ISK-konton hos Avanza som vi sparar i. Jag och min man har bestämt att kontona ska stå på oss vuxna men att det är barnens pengar. Att vi väljer att inte spara i barnens namn (på deras personnr) är för att det försvårar hanteringen samt att vi inte vill att pengarna ska tillfalla barnen på myndighetsdagen utan att vi förvaltar dem så länge vi känner att det är lämpligt. 
    Just nu sparar vi på mig = all skatt och alla avgifter belastar mig. Äldsta barnet har ett vanligt fondkonto vilket innebär att varje gång jag säljer fonder/aktier med vinst så beskattas jag för det. Sen kom en lösning som heter ISK investeringssparkonto som är mycket smidigare, det innebär att helheten beskattas utifrån vissa regler men inte varje enskild affär så att säga.

Och sen är ett tips att sprida riskerna. För barn och för långsiktigt sparande så kan man tolerera högre risk, dvs man bör vikta mot aktiefonder och inte så mycket mot räntefonder. MEN man måste fortfarande sprida riskerna, tex inte bara köpa Kinafonder och Läkemedelsfonder utan blanda regioner (alltså geografiska regioner) och branscher.
    Tycker man att det är svårt så finns såna alternativ också. Som att välja en globalfond eller en svensk småbolagsfond. Då behöver man inte ha så mycket koll utan då är det förvaltaren av fonden som har ansvar för att se till så att man rör sig över marknaden.
    Jämfört med om du själv har placerat massa pengar i en Indienfond säger vi, och så börjar det bli oroligt där - då måste du själv sälja av och byta riktning på sparandet. OM du inte tänker långsiktigt och litar till att marknaden kommer att hämta sig. Man behöver veta vad man gör om man börjar köpa och sälja. Man ska välja ett alternativ som är så långsiktigt och som gör att man känner sig så pass trygg att man kommer att sova gott om natten. Känner man sig stressad så kanske man måste sänka nivån lite.

• Anonym (E)
    Anonym (fattiglappen) skrev 2021-03-14 13:10:35 följande:

Hej alla, är det någon som är bra på ekonomi och sparande och sånt? Jag har 1000 kr i månaden som säkert kan sparas, 2 små barns framtid och min egna pension som jag vill spara till. Kanske också lite sparande till i alla fall någon semesterresta med barnen under deras barndom. Inkomsten ser inte ut att kunna öka i framtiden pga sjukdom. Tips?

Nu vet jag inte om du redan har något sparat, men annars hade jag delat upp det så här:

Buffertsparande
    Målsparande
    Pensionssparande
    Barnspar

Jag har alla pengar på en bank i mitt namn, så att jag fritt kan förfoga över allt om det värsta skulle hända.

Om jag inte har något sparat alls, hade jag börjat med en buffert. Spara 1 000-lappen i ett år, dvs 12 000 till en buffert. Sedan hade jag delat upp det:

Buffertsparande 300 kr (tills jag når en bestämd summa) När bufferten är uppnådd, lägger jag de 300 på målsparandet
    Målsparande 300 kr
    Pensionssparande 200 kr
    Barnspar 200 kr

Pensionsspar och barnspar sparar jag i fonder, eftersom det är långsiktigt. Det andra på vanligt konto. 
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (E) skrev 2021-03-15 09:13:58 följande:
    Nu vet jag inte om du redan har något sparat, men annars hade jag delat upp det så här:

Buffertsparande
    Målsparande
    Pensionssparande
    Barnspar

Jag har alla pengar på en bank i mitt namn, så att jag fritt kan förfoga över allt om det värsta skulle hända.

Om jag inte har något sparat alls, hade jag börjat med en buffert. Spara 1 000-lappen i ett år, dvs 12 000 till en buffert. Sedan hade jag delat upp det:

Buffertsparande 300 kr (tills jag når en bestämd summa) När bufferten är uppnådd, lägger jag de 300 på målsparandet
    Målsparande 300 kr
    Pensionssparande 200 kr
    Barnspar 200 kr

Pensionsspar och barnspar sparar jag i fonder, eftersom det är långsiktigt. Det andra på vanligt konto. 
    Bra uppdelning! Förutom att jag inte hade rekommenderat att vänta ett år. Generellt så är det bra att sprida ut tidpunkterna då man går in på marknaden så att säga. Har också hört rådgivare säga att om man tex ärver 120 000kr så är det bättre, om man tänkt sig att placera i fonder, att sätta in 10 000kr /mån under ett år än att sätta in allt på en gång.

Vi har hus så vår husbuffert försöker vi ha runt 100k. Hamnar vi över där så för vi över till ISK.
    Sparar 1000kr/vuxen/mån till pension och 400kr/mån/barn.
  • Anonym (E)
    Anonym (Tuva) skrev 2021-03-15 10:04:23 följande:
    Bra uppdelning! Förutom att jag inte hade rekommenderat att vänta ett år. Generellt så är det bra att sprida ut tidpunkterna då man går in på marknaden så att säga. Har också hört rådgivare säga att om man tex ärver 120 000kr så är det bättre, om man tänkt sig att placera i fonder, att sätta in 10 000kr /mån under ett år än att sätta in allt på en gång.

Vi har hus så vår husbuffert försöker vi ha runt 100k. Hamnar vi över där så för vi över till ISK.
    Sparar 1000kr/vuxen/mån till pension och 400kr/mån/barn.
    Håller med dig principiellt, ju tidigare man kommer in på marknaden, desto bättre.

Men om man inte har någon buffert idag, så tycker jag att det är prio ett. 
  • Anonym (E)
    Anonym (E) skrev 2021-03-15 10:07:47 följande:
    Håller med dig principiellt, ju tidigare man kommer in på marknaden, desto bättre.

Men om man inte har någon buffert idag, så tycker jag att det är prio ett. 
    Ska tillägga, att kan man spara mer, t ex 2 000, då hade jag tyckt att TS kan börja med uppdelningen som ovan, redan nu. Men med bara 1 000 kr, så är det viktigare att ha en  buffert snabbt på plats. Tycker jag.
  • Anonym (fattiglappen)

Hej och tack för alla tips. Idag har jag en pyttebuffert på 4000 kronor, det är allt men jag vill som sagt spara mer.

• momjanet
    Anonym (fattiglappen) skrev 2021-03-15 13:20:46 följande:
    Hej och tack för alla tips. Idag har jag en pyttebuffert på 4000 kronor, det är allt men jag vill som sagt spara mer.
    Då kanske du ska se över hur dina prioriteringar ser ut i vardagsekonomin. Alltså vad du lägger pengar på och om du kan göra omfördelningar där.

Gör du en buffert som du sen håller dig till?
  • Anonym (Economista)

Spara barnens hela barnbidrag på separata konton, och lägg hälften i en indexfond, och resterande på ISK med låg-risk.
    Lägg sedan undan en 500 var på ett vanligt sparkonto, typ hos SBAB där du får lite ränta på pengarna. 

Har du inte råd att lägga barnens barnbidrag åt sidan, får du skära i något annat så att du möjliggör detta. Man skall aldrig förlita sig på bidrag. 

Svar på tråden Småsparande hur, och fördelning?