• Seven Costanza

    Namn i stil med Esther?

    Söker rejäla, ståtliga namn, gärna i samma stil som Esther och som fungerar på svenska, engelska och franska. Om det har hebreiskt ursprung är det en bonus. Gillar även Sonja och Elisabeth men de känns inte helt hundra. Har ett kort efternamn så gärna ett längre namn. Några förslag?

  • Svar på tråden Namn i stil med Esther?
  • hammarhajen

    Haha, när man börjar kommer man ju på fler!

    Ellinore och Nathalie är också lite längre och passar på alla språk. Josephine också (eller Josefine då på svenska, men om det ska vara internationellt)

    Louise, Sophie, Sophia (återigen kan de ju stavas annorlunda), Emelie

  • trollhona
    Seven Costanza skrev 2021-03-14 19:02:03 följande:

    Söker rejäla, ståtliga namn, gärna i samma stil som Esther och som fungerar på svenska, engelska och franska. Om det har hebreiskt ursprung är det en bonus. Gillar även Sonja och Elisabeth men de känns inte helt hundra. Har ett kort efternamn så gärna ett längre namn. Några förslag?


    Marianne
    Sabine
    Leonore
    Amelia
    Otilia 
    Cordelia
    Miranda
    Gabriella
    Josephine

    Edith, Beata, Sara och Eden är fina men kanske för korta för din smak.
  • Seven Costanza

    Charlotte är superfint på engelska och franska men på svenska brukar många uttala med sj-ljud och då gillar jag det inte (plus att det brukar bli Lotta eller Challe som smeknamn och det andas sjuttiotal för mig). Ellie, Ellinor och Anna är också upptagna men de är fina.

    Jag skriver upp Marianne, Edith och Amelia (även om jag kanske hellre väljer Amelie pga tidningen Amelia).

  • trollhona
    Seven Costanza skrev 2021-03-14 21:54:43 följande:

    Charlotte är superfint på engelska och franska men på svenska brukar många uttala med sj-ljud och då gillar jag det inte (plus att det brukar bli Lotta eller Challe som smeknamn och det andas sjuttiotal för mig). Ellie, Ellinor och Anna är också upptagna men de är fina.

    Jag skriver upp Marianne, Edith och Amelia (även om jag kanske hellre väljer Amelie pga tidningen Amelia).


    Alternativt till Amelia kan ju vara just Amelie, Amalia eller Emilia
  • fluu

    Lite längre och strama namn:

    Amalia, Helena, Martha, Lilian, Lydia, Marianne, Judith, Cordelia, Miriam, Natalia, Vivian, Magdalena, Benedicta ,Eleonora, Henrietta, Diana, Aurora, Augusta.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Seven Costanza

    Tack så mycket fluu och sondika för Miriam! Smeknamn blir i så fall kanske Mira som faktiskt finns på plats 74 på namntoppen för 2020.

  • gullesbulle

    :
    Fredrica
    Wilhelmina
    Eugenia
    Albertina
    Benedicta
    Margareta
    Desirée/Desideria
    Ellinor/Eleonora
    Augusta
    Walborg
    Gustafia
    Oscaria
    Céleste
    Estelle
    Juliette
    Odette
    Geneviève
    Margaux

Svar på tråden Namn i stil med Esther?