• Anonym (Ekonomisk verklighet)

Många frågor kring vem ska betala vad när 1 part har bostad

Många diskussioner om boendekostnader här. 
    1. Om man ska ha ett jämnställt samhälle kan man inte betala med % utan 50/50.

Äger 1 person huset är det många frågor om vad som skall dlas lika mellan parterna. Man får tänka lite som ett hyreshus.
    Om ägaren inte har lån med ränta hade man inte kunnat bo där. 
    1. Ränta är en kostnad som är förenad med boendet. 
    2. Amortering är en avbetalning till sig själv
    Alltså räntan delar man på men amorteringen är FÄs val.

Att sen FÄ ska stå för löpande utgifter är väl en sak men den som bor där sliter ju också på sakerna. 
    Ska man vara helt rättvis så sätter man sig och gör en kalkyl.
    Måla huset 1g/10 år ca. 80 000kr= 666:-/mån
    Dränera om runt huset 1g/ 40 år 120 000kr= 250:-/mån
    Lägga om taket 1g/40 år 150 000kr= 312:-/mån
    Renovera badrummer 1g/20 år 120 000kr= 500:-/mån
    Renovera nästa badrum (oftastlite mindre) 1g/20år 100 000kr= 416:-/mån
    Byte av uppvärmning 1g/ 15år 80 000kr= 444:-/mån
    Övrig mindre renovering 1/år 12 000kr= 1000:-/mån

Totalt blir dessa små summor 3588kr / månad.

Efter det tillkommer vitvaror
    Vitvaror håller sällan 10 år idag 
    Tvättmaskin 5000kr
    Torktumlare 5000kr
    Diskmaskin 5000kr
    Spis 6000kr
    Köksfläkt 5000kr
    Kyl 9000kr
    Frys 9000kr

Som blir ytterligare ca 500kr / månad

Att säga att den som äger huset inte har kostnnader stämmer dåligt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-03-16 12:18
    Glömde lite saker så fyller på efter hand.
    Fönsterbyte
    Nya avloppsstammar
    Indragning av fiber
    Nya eldragningar

• Svar på tråden Många frågor kring vem ska betala vad när 1 part har bostad
  • Anonym (Inte bara fördelar)

Visst finns det ekonomiska fördelar av att dela driftskostnader men du har inte tagit hänsyn till att parten som inte äger kan ha en massa extrakostnader, lägga in gratisarbete eller förlora inkomster av att bo i någon annans fastighet.

Den som flyttar in i någon annans fastighet har ju inte fått vara med och välja läget utan flyttar troligtvis in där för att partnern inte är flyttbar. Detta kan medföra pendlingskostnader till till exempel arbete som inte hade funnits om man varit med och valt läget.

Den som flyttar in i någon annans fastighet har inte varit med och bestämt uppvärmningssystem, hur välisolerat huset är om det finns eldstäder, storleken på huset, storlek på trädgård, om det finns garage och ekonomibyggnader osv. Driftskostnader i form av uppvärmningskostnader, elförbrukning, vattenåtgång och försäkringar och kostnader för sotning, jord, trädgårdsplantor, grusning mm påverkas av sådana faktorer. Det kan vara så att du är med och betalar för något som är mer kostsamt än om du hade varit med och valt från början.

Den som flyttar in i någon annans fastighet sköter om och renoverar utan att arbeta åt sig själv. Visserligen kan fastighetsägaren köpa exempelvis tapeter och färg, men den stora kostnaden är jobbet som om man gör det själv håller nere kostnaden rejält och höjer värdet på fastigheten mer i förhållande till insatsen jämfört med när man renoverar och betalar för hantverkartimmar.

Den som flyttar in i någon annans fastighet kan inte själv spara genom att amortera och åtnjuta den värdeökning som en fastighet över lång tid ofta ger. Man berövas alltså den avkastningen.

• Anonym (xxx)
    Mandel skrev 2021-03-17 08:45:17 följande:
    Misstänker att män och kvinnor ser olika på detta beroende på att mina fördomar säger mig att det oftare är män som äger fastigheter som kvinnor flyttar till än tvärt om.

Jag är inne på den biten att den som flyttar in gynnas mer än den som äger bostaden om den som äger inte har mycket lån med dyra räntekostnader som man delar på.
    En hyres 2:a kostar väl idag från 6.000kr och uppåt. Säg att 1.000kr går till värme, varmvatten och sophantering, så resterande 5.000kr går till slitage/renovering av lägenheten, underhåll av ytterskalet på fastigheten, gemensamma utrymmen som trapphus/tvättstuga/förråd osv. På 5 år har man betalat 300.000kr till den som äger hyresfastigheten.  Inget man får igen någon form av avkastning på värdeökning av fastigheten för när man flyttar och man står där utan något av fysiskt värde för de 300.000kr man pytsat in under åren. 

Flyttar man in hos någon som i princip äger bostaden innebär det att man som inflyttad i runda slängar kan spara minst 4.000kr/månad på sin boendekostnad, medans den som fastighetsägare med i princip obelånad fastighet sparar kanske 1.500kr/månad på att dela lite fasta avgifter med någon och då är inte det ökade slitaget på insidan medräknad.

På 5 år har man som "inneboende" ett spar/boendekapital på +240.000kr. Flyttar man så har man sina pengar kvar.
    Varför ska den som äger en fastighet vara med och bygga upp ett sparkapital åt någon annan som fastighetsägaren inte kan dra nytta av vid en ev separation - om man inte haft gemensam ekonomi och delar lika på alla pengar? Blir ändå 120.000kr till någon annan...

Typisk mansfälla att mannen förväntas ta hand om och "försörja" kvinnan och även ev barn hon har sedan innan annars kallas han snål.

Jag är kvinna och villaägare och rent krasst - mitt hem är min borg. Finns inte på världskartan att någon får flytta in hos mig. Både pga ekonomi och att mina barn inte ska behöva uppleva ett ev uppbrott igen. 
    Och värdeökningen som investeringen ger? Ska den också delas,  dvs man gör en värdering när man flyttar ihop, och sedan en till när man lämnar, så delas summan på två personer?
    Anonym (xxx) skrev 2021-03-17 14:46:23 följande:
    Och värdeökningen som investeringen ger? Ska den också delas,  dvs man gör en värdering när man flyttar ihop, och sedan en till när man lämnar, så delas summan på två personer?
    Delar man på alla kostnader så absolut tycker jag det är en bra idee. 
    Grejjen är väl den att om man inte har redat upp hur man ska göra innan man flyttar ihop så har man nog inte tänkt i dom banorna heller.

Verkar som dom flesta är överens om att:
    1. Man ska ha en överenskommelse redan innan man flyttar in.
    2. Man ska inte byta mat/barnkonto mot boendekostnad
    3. Ingen vill bli lurad av den andre parten
    4. Snål kan den vara som ej vill betala för slitage eller är den snål som inte står för alla kostnader runt boendet.

Återigen är vi ALLA överens om att komunikation INNAN man flyttar ihop är det viktigaste!
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Ekonomisk verklighet) skrev 2021-03-17 14:59:04 följande:
    Grejjen är väl den att om man inte har redat upp hur man ska göra innan man flyttar ihop så har man nog inte tänkt i dom banorna heller.

Verkar som dom flesta är överens om att:
    1. Man ska ha en överenskommelse redan innan man flyttar in.
    2. Man ska inte byta mat/barnkonto mot boendekostnad
    3. Ingen vill bli lurad av den andre parten
    4. Snål kan den vara som ej vill betala för slitage eller är den snål som inte står för alla kostnader runt boendet.

Återigen är vi ALLA överens om att komunikation INNAN man flyttar ihop är det viktigaste!
    Ja, hade en kille sagt till mig, och visat uppställningen i din trådstart, att vi ska se detta som att jag är din hyresvärd och du min hyresgäst, då hade jag bara inte låtit bli att flytta in, jag hade även avslutat relationen. 
  • sextiotalist
    Anonym (xxx) skrev 2021-03-17 15:02:59 följande:
    Ja, hade en kille sagt till mig, och visat uppställningen i din trådstart, att vi ska se detta som att jag är din hyresvärd och du min hyresgäst, då hade jag bara inte låtit bli att flytta in, jag hade även avslutat relationen. 
    Nickar instämmande
  • Mandel
    Anonym (xxx) skrev 2021-03-17 14:46:23 följande:
    Så fungerar det ju inte när du hyr en lägenhet utan man är med och betalar för normalt underhåll och slitage och de pengarna får man inte igen när man flyttar, så vad är skillnaden?
    Du får inte del av värdeökningen i en hyreslägenhet för att fastighetsägaren har skött om fastigheten marknadsmässigt under tiden du har bott där för de pengar du varit med och betalat, så vad är skillnaden mot att göra det "privat"?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (-)
    Anonym (xxx) skrev 2021-03-17 15:02:59 följande:
    Samma snubbar sitter sen på FL och Flashback och hatar kvinnor för att ingen vill ha dom
  • Anonym (xxx)
    Mandel skrev 2021-03-18 13:19:46 följande:
    Så fungerar det ju inte när du hyr en lägenhet utan man är med och betalar för normalt underhåll och slitage och de pengarna får man inte igen när man flyttar, så vad är skillnaden?
    Du får inte del av värdeökningen i en hyreslägenhet för att fastighetsägaren har skött om fastigheten marknadsmässigt under tiden du har bott där för de pengar du varit med och betalat, så vad är skillnaden mot att göra det "privat"?

Då så, då ska man inte betala för investeringar heller. Ett samboskap ska inte jämföras med en affärsdrivande verksamhet, då kan man söka efter inneboende istället. 

Varför ska jag flytta in i någon annans hus, betala först för det löpande, sedan även några tusenlappar till, för att den som äger huset ska få hjälp med sina investeringar och därmed kunna öka sin vinst? 
  • Mandel
    Anonym (xxx) skrev 2021-03-18 14:43:54 följande:

Då så, då ska man inte betala för investeringar heller. Ett samboskap ska inte jämföras med en affärsdrivande verksamhet, då kan man söka efter inneboende istället. 

Varför ska jag flytta in i någon annans hus, betala först för det löpande, sedan även några tusenlappar till, för att den som äger huset ska få hjälp med sina investeringar och därmed kunna öka sin vinst? 
    Grejen är ju den att man får åtnjutna det underhåll som görs under tiden man bor ihop.
    Jag skulle inte uppskatta att behöva gå i trasig knirrande trapp, tak som det regnar in igenom, diskmaskin som läcker, tapeter och färg som flagnar, murken altan  osv.  Eller bara fungerande kök och badrum som inte är sunkiga så det behöver inte handla om rent förfall utan bara om moderna lösningar som underlättar vardagslivet.

En bekant har en kvinna som flyttat in och hon vägrar betala något för huset så även de investeringar som hon vill ska göras får han betala och ta lån för att klara av för hon tänker inte betala. Rena lyxsaker och visst kan han säga nej, men varför ska inte hon vara med och betala?
  • Anonym (xxx)
    Mandel skrev 2021-03-18 14:59:12 följande:
    Grejen är ju den att man får åtnjutna det underhåll som görs under tiden man bor ihop.
    Jag skulle inte uppskatta att behöva gå i trasig knirrande trapp, tak som det regnar in igenom, diskmaskin som läcker, tapeter och färg som flagnar, murken altan  osv.  Eller bara fungerande kök och badrum som inte är sunkiga så det behöver inte handla om rent förfall utan bara om moderna lösningar som underlättar vardagslivet.

En bekant har en kvinna som flyttat in och hon vägrar betala något för huset så även de investeringar som hon vill ska göras får han betala och ta lån för att klara av för hon tänker inte betala. Rena lyxsaker och visst kan han säga nej, men varför ska inte hon vara med och betala?
    Som sagt, jag skulle aldrig investera i något, om jag inte får avkastning. Det gäller både hus och aktier. 

Sedan kan man ju fråga sig varför någon skulle flytta in i ett ruckel där det redan bor någon, det om något visar ju att den personen inte är kapabel att ta hand om sitt hus. Eller väntar på att någon kommer som ska betala för investeringarna, och sedan när värdet ökar, då kan husägaren sälja huset med vinst, och har då sluppit halva kostnaden för renoveringarna. Vem är så dum som betalar för att andra ska tjäna pengar, men själv får man inget?
  • Mandel
    Anonym (xxx) skrev 2021-03-18 15:07:48 följande:
    Som sagt, jag skulle aldrig investera i något, om jag inte får avkastning. Det gäller både hus och aktier. 

Sedan kan man ju fråga sig varför någon skulle flytta in i ett ruckel där det redan bor någon, det om något visar ju att den personen inte är kapabel att ta hand om sitt hus. Eller väntar på att någon kommer som ska betala för investeringarna, och sedan när värdet ökar, då kan husägaren sälja huset med vinst, och har då sluppit halva kostnaden för renoveringarna. Vem är så dum som betalar för att andra ska tjäna pengar, men själv får man inget?
    Fast så är det väl med det mesta andra här i livet. Allt utom fastigheter sjunker i värde med tiden, men det lägger man ändå pengar på utan att räkna med att få någon avkastning senare i livet.
    Annars skulle folk inte köpa nya kläder, möbler, bilar osv. Det gör man ju för att det man har är gammalt/omodernt/slitet osv. 

Det går bra att lägga massor av pengar på inredningsprylar för att det ska bli mysigt hos den man flyttat in hos, men att vara med och bekosta en ny snygg tapet går inte?
  • Anonym (xxx)
    Mandel skrev 2021-03-18 16:15:17 följande:
    Fast så är det väl med det mesta andra här i livet. Allt utom fastigheter sjunker i värde med tiden, men det lägger man ändå pengar på utan att räkna med att få någon avkastning senare i livet.
    Annars skulle folk inte köpa nya kläder, möbler, bilar osv. Det gör man ju för att det man har är gammalt/omodernt/slitet osv. 

Det går bra att lägga massor av pengar på inredningsprylar för att det ska bli mysigt hos den man flyttat in hos, men att vara med och bekosta en ny snygg tapet går inte?
    Jag tror de flesta skiljer på investeringar och övriga kostnader. Bara för att jag inte kan sälja mina kläder för mer pengar än vad köpt dom för, så struntar jag inte i att spara i fonder, när jag vet att jag kan få avkastning på mitt sparande.
    Vissa saker ökar i värde, ska man då betala för dessa, då vill man ha avkastningen, inte ge den till någon annan. 

Om tapeter är en investering eller inte, ja jag vet inte. Men nytt tak eller fönster skulle jag aldrig betala för. 
  • Anonym (xxx)
    Mandel skrev 2021-03-18 16:15:17 följande:

Prylarna kan man ta med sig när man flyttar, men tapeterna eller det nya taket sitter kvar...

Vad nu detta har med boendekostnaderna att göra?
  • Anonym (Tänk först)

Om man flyttar in i någons hus gäller det att man pratar sig samman först -vad är en rimlig " hyra" att betala?.. Den som flyttar in ska inte gå back på samboskapet men den man flyttar in hos ska heller inte " tjäna" en massa på att man flyttar in. Äger man en bostad så ökar den förhoppningsvis i värde med åren och det är då fastighetsägarens vinst ... Jag tycker nog att det är rimligt att man delar på alla fasta kostnader som tex uppvärming ,sophämtning och bredband ...även att man som del i " hyran" sätter av en mindre summa för " slitage" allternativt delar på kostnaderna då de uppkommer MEN jag anser också att man ska dela på de rörliga kostnaderna ...ofta står kvinnan för inköp av förbrukningsvaror - saker som inte finns kvar och att man bör dela % inte 50/50 ( om man inte tjänar lika mycket såklart) JA det är jättetråkigt och oromantiskt att parata om sådana här saker när man är " kär och galen" MEN sååå viktigt att göra

• Mandel
    Anonym (xxx) skrev 2021-03-18 17:10:50 följande:
    Prylarna kan man ta med sig när man flyttar, men tapeterna eller det nya taket sitter kvar...

Vad nu detta har med boendekostnaderna att göra?
    Mer att man kan tänka sig att betala för vissa saker för att skapa en dräglig boendemiljö, men då bara i lösöre för det ökar ju inte i värde för någon annan. 
    Kvinnor lägger gärna pengar på nya gardiner och kuddar till mannens hem, men inte på tapeter. Gardiner och kuddar är ju inget värt om man separerar så de pengarna får man inte igen. Varför ska man då ha igen på tapetrullarna?
  • Anonym (Kalle)

Man kan gott vara med och betala för några tapetrullar.

Tänk om man bor där och får njuta av dem i 15 år? Är det inte värt något? Eller ens ett år?

Är man så skitnödigt rädd att bli, i eget tycke, utnyttjad av sin partner att man anser sig ska bo gratis ska man inte flytta ihop i någons hus.

• Anonym (Inte bara fördelar)
    Anonym (Kalle) skrev 2021-03-19 08:41:31 följande:

Man kan gott vara med och betala för några tapetrullar.

Tänk om man bor där och får njuta av dem i 15 år? Är det inte värt något? Eller ens ett år?

Är man så skitnödigt rädd att bli, i eget tycke, utnyttjad av sin partner att man anser sig ska bo gratis ska man inte flytta ihop i någons hus.

Tycker du att det handlar om några tapetrullar i trådstarten?
  • Anonym (M)
    Mandel skrev 2021-03-18 14:59:12 följande:

Varför ska han lägga ansvaret och skulden på henne?
    det är bara ryggradslösa, fega kräk som gör det.

Han som investerar i sin egen fastighet är den som avgör vilka investeringar som görs. Han är den som söker och tar lån. Det är således HANS ansvar och inte hennes.

Helt enkelt: lägg ansvaret och skulden där den hör hemma.
    Om du anser att han blir ekonomisk utnyttjad ska du självklart ställa upp på honom och förklara för honom att han blir det. Du ska ju självklart finnas där för honom, som vän, när han separerar från den hemska kvinnan.
Svar på tråden Många frågor kring vem ska betala vad när 1 part har bostad