• Anonym (Hjälp)

Utsatt för radioaktiv strålning!

Är gravid i vecka 15 och tog blodprov på vårdcentralen. Efter att ha suttit i mitt bås i väntan på provtagningen så reagerar sköterskan och flyttar mig. Hade då suttit 5-10 minuter i båset. Fick reda på att patienten bredvid mig som satt ca 1 meter bort hade radioaktivt läkemedel i sig och inte fick vara nära gravida och barn, det ska vara minst 2 meters avstånd. Är så orolig om detta kan ha skadat mitt barn i magen! Båset har insynsskydd och inte tättslutande väggar. Någon som har erfarenhet eller kunskap om detta? Eller varit med om något liknande? Enligt personalen räknas 10 minuter som lång exponeringstid om vi suttit i samma bås. Vet dock inte hur bra ett insynsskydd skyddar samt att det endast var 1 meters avstånd. Känner mig så orolig!!!

• Svar på tråden Utsatt för radioaktiv strålning!
  • Anonym (*)
    Anonym (Hjälp) skrev 2021-03-18 11:58:46 följande:

Är gravid i vecka 15 och tog blodprov på vårdcentralen. Efter att ha suttit i mitt bås i väntan på provtagningen så reagerar sköterskan och flyttar mig. Hade då suttit 5-10 minuter i båset. Fick reda på att patienten bredvid mig som satt ca 1 meter bort hade radioaktivt läkemedel i sig och inte fick vara nära gravida och barn, det ska vara minst 2 meters avstånd. Är så orolig om detta kan ha skadat mitt barn i magen! Båset har insynsskydd och inte tättslutande väggar. Någon som har erfarenhet eller kunskap om detta? Eller varit med om något liknande? Enligt personalen räknas 10 minuter som lång exponeringstid om vi suttit i samma bås. Vet dock inte hur bra ett insynsskydd skyddar samt att det endast var 1 meters avstånd. Känner mig så orolig!!!

Fråga personalen om det är någon fara för ditt barn.
  • Loigios

Jag förstår din oro, men jag tror inte att du behöver vara det. Men kolla såklart med personal för säkerhetsskull.

Rent logiskt så borde det finnas någon slags säkerhetsmarginal. Om det är 2m säkerhetsavstånd så blir det ju inte farligt på 1.99m, förstår du hur jag menar? Det hade kanske varit skillnad om ni hade suttit i samma soffa eller i knät på varandra. Men det är bara mina tankar, är inte sjukvårdspersonal på något sätt

• Loigios

Jag förstår din oro, men jag tror inte att du behöver vara det. Men kolla såklart med personal för säkerhetsskull.

Rent logiskt så borde det finnas någon slags säkerhetsmarginal. Om det är 2m säkerhetsavstånd så blir det ju inte farligt på 1.99m, förstår du hur jag menar? Det hade kanske varit skillnad om ni hade suttit i samma soffa eller i knät på varandra. Men det är bara mina tankar, är inte sjukvårdspersonal på något sätt

• cosinus

Har man fått radioaktiv medicin så borde nuklearmedicin vara inblandad och då hittade jag den här:

www.sfnm.se/wp/wp-content/uploads/2013/12/08_Astrand_Engelin_Stralskyddsinformation.pdf

En av de första tabellerna visar strålningens intensitet med olika preparat räknat från patientens hud och man kan iaf se att redan på 1 meter så är det väldigt låga värden.

Du skulle egentligen behöva en strålningsfysiker för att helt lugna dig men det finns ett antal scenarion i den här pdf-en och det ser inte ut som att det du utsatts för på något sätt är någon katastrof. Man ska också komma ihåg att baserat på hur lång tid det gått sen patienten fått medicinen så minskar det ganska fort. När jag gjorde en sån röntgen så var halveringstiden 6.5 timme om jag inte minns fel. Vilket såklart kan variera men man brukar inte vilja ha långa halveringstider så har det gått en tid sen medicinen så kan det ha hunnit sjunka rejält redan vilket såklart också är bra.

• Sockerikaffet

Nej. Det är ingen fara. När det gäller strålning är gränsvärdena som tillåts extremt mycket lägre än nivån som faktiskt är farlig.

Svar på tråden Utsatt för radioaktiv strålning!