• WERTUA

Arbetstid på kontor

På mitt jobb är schemat Mån-Torsdag 8.45-18 och Fredagar 8.45-16.45 med 45min lunch alla dagar. Är den typen av schema vanligt i kontorsvärlden?

När jag fick höra att vi "jobbar kontorstider" så antog jag att det var t.ex 9-17 eller liknande.

Nu känns det som onödigt långa dagar och framförallt, den sista timmen.

Folk som arbetar 9-17 har de 1 timmes lunch inräknat i den tiden också?

• Svar på tråden Arbetstid på kontor
  • Postman
    WERTUA skrev 2021-03-24 08:04:43 följande:

Vi har ett program där vi "loggar". När vi lämnar vår plats måste vi logga "rast" t.ex och när vi kommer tillbaka loggar vi på igen och ser då hur mycket rast vi förbrukat. Det är väl främst för att vi har telefoner och att folk inte ska ringa till någon som inte är där. Men det argumentet förklarar ju iofs inte varför man måste göra samma sak för att gå på toaletten

Jag är arbetsmiljöombud på min arbetsplats för unionen och jag tycker det verkar vara en märklig arbetsmiljö ni har. Är ni fackligt anslutna? Om ja, då tycker jag ni ska kontakta facket och bolla med dom hur ni ska gå tillväga.
  • WERTUA
    Postman skrev 2021-03-24 08:51:37 följande:

Jag är arbetsmiljöombud på min arbetsplats för unionen och jag tycker det verkar vara en märklig arbetsmiljö ni har. Är ni fackligt anslutna? Om ja, då tycker jag ni ska kontakta facket och bolla med dom hur ni ska gå tillväga.

Vi är anslutna till just Unionen faktiskt och har även ett ombud på kontoret. Som vi visserligen aldrig ser. Så det verkar ju ha avtalats och fått ok från Unionen om vi omfattas av Unionen och även har ett ombud på plats. Det gör det hela ännu märkligare, men jag kan ju kanske börja med att ta upp saken med ombudet
  • Studentpappa
    Anonym (Hemmafru) skrev 2021-03-24 08:41:47 följande:

Makens kontorstider är 04.30-13.00. Raster får de ta som de önskar och det passar och det är väldigt generöst med att gå ifrån om man har något ärende. Arbetarna har längre tider, men maken har istället både riktig jourtid och ständig inofficiell jour. Alla täcker upp för varandra och det är väldigt fritt. Ägarna bryr sig inte så länge allt funkar. Alla är också mycket förstående för varandras livssituationer så maken(familjefar) får alltid jourledigt på exempelvis jul medan de unga festkillarna alltid får jourledigt på nyår. Maken hoppar in tidigt på morgonen om nån festat dagen innan och andra hoppar in när maken tar dagen ledig för att barnen har lucia eller så.

Vad arbetar han med om han behöver börja halv fem på morgonen? låter som en väldigt udda tid på kontor.
    Ride it like you stole it
  • Postman
    WERTUA skrev 2021-03-24 09:16:37 följande:

Vi är anslutna till just Unionen faktiskt och har även ett ombud på kontoret. Som vi visserligen aldrig ser. Så det verkar ju ha avtalats och fått ok från Unionen om vi omfattas av Unionen och även har ett ombud på plats. Det gör det hela ännu märkligare, men jag kan ju kanske börja med att ta upp saken med ombudet

Ja prata med ert ombud. Kanske vågar inte denne själv ta tag i det. Då kan det vara bättre att ni kontaktar regionsombudet istället.

Vill du ställa frågor eller bolla så får du gärna kontakta mig via pm.
  • Tow2Mater
    Studentpappa skrev 2021-03-24 13:16:13 följande:
    Vad arbetar han med om han behöver börja halv fem på morgonen? låter som en väldigt udda tid på kontor.
    En del produktionssupport eller testsupport kan ha såna tider. Hos oss var vi tvugna att ha kontorsbemanning vid halv sex på morgonen för att avläsa just testdata och fixa rapporter tills ledningen hade dagligt möte vid 8 eller halv 9.
  • Anonym (Hemmafru)
    Studentpappa skrev 2021-03-24 13:16:13 följande:
    Han är arbetsledare och logistikchef för en lastbilsverkstad.
  • WERTUA

Hur ska man tolka våra arbetstider då?

8.45-18.00 är ju 9timmar, men med rasten inräknad så blir det 8.25 fast vi bara får betalt för 8 vad jag förstår. Vi har ju en fast månadslön så vilka timmar vi får betalt för och inte är lite oklart.

• Anonym (Åsa)
    WERTUA skrev 2021-03-25 15:34:58 följande:

Hur ska man tolka våra arbetstider då?

8.45-18.00 är ju 9timmar, men med rasten inräknad så blir det 8.25 fast vi bara får betalt för 8 vad jag förstår. Vi har ju en fast månadslön så vilka timmar vi får betalt för och inte är lite oklart.

8.45-18.00 är 9,25 timmar. Ni har rast 0,75 timmar (45 minuter). Det betyder att ni jobbar 8,5 timmar per dag måndag t.o.m. torsdag. På fredagar jobbar ni 7,25 timmar.

Sammanlagt blir det 41,25 timmar i veckan . I Sverige räknas 40 timmar i veckan som heltid. Det betyder att ni jobbar obetald övertid 1,25 timmar (en timme och en kvart) varje vecka.
  • Anonym (Åsa)

Angående raster så räknas inte pauser för toalettbesök eller en kopp kaffe i fikarummet som raster. Rast är det bara när ni har fri tid och får lämna arbetsplatsen och göra vad ni vill.

Som jag tolkar din text har ni bara riktig rast 45 minuter per dag.

• WERTUA
    Anonym (Åsa) skrev 2021-03-25 16:02:43 följande:

8.45-18.00 är 9,25 timmar. Ni har rast 0,75 timmar (45 minuter). Det betyder att ni jobbar 8,5 timmar per dag måndag t.o.m. torsdag. På fredagar jobbar ni 7,25 timmar.

Sammanlagt blir det 41,25 timmar i veckan . I Sverige räknas 40 timmar i veckan som heltid. Det betyder att ni jobbar obetald övertid 1,25 timmar (en timme och en kvart) varje vecka.

Alltså vad är det för ställe jag hamnat på. Antingen så undanhåller de faktiska omständigheter för t.ex facket eller så begår ju någon där fel som accepterar att det är så här.

Enda gången jag hört om schema för toabesök är om man jobbar som lokförare eller busschaufför t.ex. Men aldrig på ett vanligt kontor. Och att jobba mer än man får betalt för liknar ju skumföretagen som lurar unga sommarjobbare på pengar ungefär.

Men definitionen rast kanske kan tolkas annorlunda beroende på vilket jobb man har. De som har ett jobb där det inte passar sig att man lämnar vid en kortare rast, kanske har ett visst antal minuter som kan gå till kaffepaus osv. Det är bara vad jag tror såklart.

Eller så är det företag jag hamnat på så pengafixerade att allt man gör som inte hör till det direkta arbetet, måste loggas och dokumenteras. Så att inte en sekund går till annat än just direkt arbete. Läsa och besvara mail ska man helst också göra på sin rast också.
  • Studentpappa
    Anonym (Hemmafru) skrev 2021-03-25 15:15:51 följande:

Han är arbetsledare och logistikchef för en lastbilsverkstad.

Misstänkte att det kunde ha med transport att göra.
  • Studentpappa
    WERTUA skrev 2021-03-25 17:25:33 följande:

Alltså vad är det för ställe jag hamnat på. Antingen så undanhåller de faktiska omständigheter för t.ex facket eller så begår ju någon där fel som accepterar att det är så här.

Enda gången jag hört om schema för toabesök är om man jobbar som lokförare eller busschaufför t.ex. Men aldrig på ett vanligt kontor. Och att jobba mer än man får betalt för liknar ju skumföretagen som lurar unga sommarjobbare på pengar ungefär.

Men definitionen rast kanske kan tolkas annorlunda beroende på vilket jobb man har. De som har ett jobb där det inte passar sig att man lämnar vid en kortare rast, kanske har ett visst antal minuter som kan gå till kaffepaus osv. Det är bara vad jag tror såklart.

Eller så är det företag jag hamnat på så pengafixerade att allt man gör som inte hör till det direkta arbetet, måste loggas och dokumenteras. Så att inte en sekund går till annat än just direkt arbete. Läsa och besvara mail ska man helst också göra på sin rast också.

Ja dina privata mail kan du ju sköta på rasten, knappast de som hör till jobbet.
  • WERTUA
    Studentpappa skrev 2021-03-27 07:49:00 följande:

Ja dina privata mail kan du ju sköta på rasten, knappast de som hör till jobbet.

Det fattar väl jag med. Men nu var det inte mina privata mail jag syftade på.

När jag frågade hur vi skulle göra med mail och meddelande man får i det chattprogram man använder för internkommunikation med kollegor och info, så fick jag till svar att om det tar så mycket av din tid så stäng av det, och vem mer än jag (chefen) är det som tar upp min tid på mail och chatt undrade hon.
  • Anonym (Hon)
    WERTUA skrev 2021-03-19 09:22:23 följande:

På mitt jobb är schemat Mån-Torsdag 8.45-18 och Fredagar 8.45-16.45 med 45min lunch alla dagar. Är den typen av schema vanligt i kontorsvärlden?

När jag fick höra att vi "jobbar kontorstider" så antog jag att det var t.ex 9-17 eller liknande.

Nu känns det som onödigt långa dagar och framförallt, den sista timmen.

Folk som arbetar 9-17 har de 1 timmes lunch inräknat i den tiden också?

Men det är väl bara i sången 9-5 som de jobbar så lite? Iallafall om man ska jobba 8h/ dag samt 1 h rast, så blir det 9-18 som är normal kontorstid.
  • Anonym (Norge)
    Anonym (Hon) skrev 2021-03-27 14:27:31 följande:

Men det är väl bara i sången 9-5 som de jobbar så lite? Iallafall om man ska jobba 8h/ dag samt 1 h rast, så blir det 9-18 som är normal kontorstid.

OT, men i Norge har många 8h arbetsdag _inklusive_ 30 minuters lunch, så de kan jobba 9-5. Eller snarare jobbar de 8-4 eftersom norska förskolor stänger tidigt.
  • WERTUA
    Anonym (Hon) skrev 2021-03-27 14:27:31 följande:

Fast det är väl det att de på mitt jobb, har avsatt 1t 25min för rast. Det är ju liksom inte skolan jag går i. Som folk redan nämnt så ska inte raster utöver lunchen, tidsbestämmas på det sätt som det görs på min arbetsplats. Man ska inte ha en tidspress på sig för att besöka toaletten eller ta en kaffe i fikarummet. Normalt är väl att man tar en fika/rast när det passar.
  • Anonym (J)

Vi måste vara på jobbet 9-15. Övrig tid lägger var och en när den vill i anslutning till det. Minst en halvtimmes lunch måste vi ta ut, men vi kan också flexa ut kring lunch upp till 1,5 timme. Ganska fritt alltså, men på lång sikt ska det ju bli 8 timmar per dag i genomsnitt.

Personligen tycker jag 8:45 är sent att starta på morgonen. De flesta på mitt jobb kommer mellan 07:30 och 08. Det är mest vi med lite yngre barn som börjar senare.

• WERTUA

Rådfrågade ombudet på arbetsplatsen utan att få något svar på min fråga. Så skickade en generell fråga till Unionen, och de svarade såhär:

"Följande står om rast och paus i kollektivavtalet om allmänna anställningsvillkor:

8.1 Rast

När arbetsdagen är längre än fem timmar har tjänstemannen rätt till rast.

Avvikelse får göras genom lokal överenskommelse. Sådan avvikelse förutsätter att berörda tjänstemän kompenseras med ledighet eller ges lämpligt skydd.

Arbetsgivaren skall på förhand ange rasternas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.

Rasternas antal, längd och förläggning skall vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena. Under rast har tjänstemannen rätt att lämna arbetsplatsen eftersom rasten inte är betald arbetstid.

Anmärkning

En god arbetsmiljö förutsätter att det, utöver rasterna, är möjligt att ta pauser under arbetsdagen.

Rast är obetald arbetstid. Med paus menas kortare avbrott under dagen som sker på arbetstid. Naturligtvis ska man kunna ta de pauser man behöver under arbetstdagen. Det är inte rimligt att man inte kan besöka toaletten vid behov eller hämta t.ex. vatten. Det är dock små avbrott som kan ske på några minuter"

Så min arbetsgivare gör inte helt enligt vad kollektivavtalet säger. Att någon kunnat godkänna hur vi arbetar och tar pauser är helt obegripligt.

• Anonym (Om)

Här gäller start mellan 7 och 8 på morgonen och slut mellan 16 och 17 på eftermiddagen. 60 minuters rast på dagen.

• Anonym (Åsa)
    WERTUA skrev 2021-04-04 12:39:05 följande:

Rådfrågade ombudet på arbetsplatsen utan att få något svar på min fråga. Så skickade en generell fråga till Unionen, och de svarade såhär:

"Följande står om rast och paus i kollektivavtalet om allmänna anställningsvillkor:

8.1 Rast

När arbetsdagen är längre än fem timmar har tjänstemannen rätt till rast.

Avvikelse får göras genom lokal överenskommelse. Sådan avvikelse förutsätter att berörda tjänstemän kompenseras med ledighet eller ges lämpligt skydd.

Arbetsgivaren skall på förhand ange rasternas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.

Rasternas antal, längd och förläggning skall vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena. Under rast har tjänstemannen rätt att lämna arbetsplatsen eftersom rasten inte är betald arbetstid.

Anmärkning

En god arbetsmiljö förutsätter att det, utöver rasterna, är möjligt att ta pauser under arbetsdagen.

Rast är obetald arbetstid. Med paus menas kortare avbrott under dagen som sker på arbetstid. Naturligtvis ska man kunna ta de pauser man behöver under arbetstdagen. Det är inte rimligt att man inte kan besöka toaletten vid behov eller hämta t.ex. vatten. Det är dock små avbrott som kan ske på några minuter"

Så min arbetsgivare gör inte helt enligt vad kollektivavtalet säger. Att någon kunnat godkänna hur vi arbetar och tar pauser är helt obegripligt.

Fackliga ombud är inte alltid de vassaste. Och så länge ingen för frågan vidare vet ju inte högre instanser inom facket om hur ni faktiskt arbetar. På pappret heter det säkert att ni har rast (alltså riktig rast) i en timme och en kvart per dag och därutöver möjlighet till pauser.
Svar på tråden Arbetstid på kontor