Anonym (Åsa) skrev 2021-03-25 16:02:43 följande:
8.45-18.00 är 9,25 timmar. Ni har rast 0,75 timmar (45 minuter). Det betyder att ni jobbar 8,5 timmar per dag måndag t.o.m. torsdag. På fredagar jobbar ni 7,25 timmar.
Sammanlagt blir det 41,25 timmar i veckan . I Sverige räknas 40 timmar i veckan som heltid. Det betyder att ni jobbar obetald övertid 1,25 timmar (en timme och en kvart) varje vecka.
Alltså vad är det för ställe jag hamnat på. Antingen så undanhåller de faktiska omständigheter för t.ex facket eller så begår ju någon där fel som accepterar att det är så här.
Enda gången jag hört om schema för toabesök är om man jobbar som lokförare eller busschaufför t.ex. Men aldrig på ett vanligt kontor. Och att jobba mer än man får betalt för liknar ju skumföretagen som lurar unga sommarjobbare på pengar ungefär.
Men definitionen rast kanske kan tolkas annorlunda beroende på vilket jobb man har. De som har ett jobb där det inte passar sig att man lämnar vid en kortare rast, kanske har ett visst antal minuter som kan gå till kaffepaus osv. Det är bara vad jag tror såklart.
Eller så är det företag jag hamnat på så pengafixerade att allt man gör som inte hör till det direkta arbetet, måste loggas och dokumenteras. Så att inte en sekund går till annat än just direkt arbete. Läsa och besvara mail ska man helst också göra på sin rast också.