• WERTUA

    Arbetstid på kontor

    På mitt jobb är schemat Mån-Torsdag 8.45-18 och Fredagar 8.45-16.45 med 45min lunch alla dagar. Är den typen av schema vanligt i kontorsvärlden?

    När jag fick höra att vi "jobbar kontorstider" så antog jag att det var t.ex 9-17 eller liknande.

    Nu känns det som onödigt långa dagar och framförallt, den sista timmen.

    Folk som arbetar 9-17 har de 1 timmes lunch inräknat i den tiden också?

  • Svar på tråden Arbetstid på kontor
  • sextiotalist
    WERTUA skrev 2021-03-23 08:26:35 följande:
    Ja vi har visserligen telefoner som måste vara bemannade för vi både ringer och besvarar samtal, men alla behöver ju inte vara "online" samtidigt. Men som du säger är det rätt oflexibelt och det gör det rätt trist faktiskt. De som har barn har ju rätt enligt föräldrarlagen att anpassa sitt schema och de kan få jobba t.ex 85 eller 75% om de vill/behöver.

    Fast det är framförallt det där med rasten som känns lite jobbigt. Man kan t.ex nte ens lämna sin plats för att gå på toa eller hämta kaffe utan att ta av sin rasttid. Jobbigt om man har en dålig mage och använder upp hela rastkvoten på ett toabesök liksom
    Det är nog bara de som har småbarn som har rätten att arbeta deltid. 
    Däremot så är jag rätt säker på att man har rätt att besöka toaletten utan att det ska tas från sin rasttid, i vilket fall den obetalda rasten
  • EpicF
    WERTUA skrev 2021-03-23 08:26:35 följande:

    Ja vi har visserligen telefoner som måste vara bemannade för vi både ringer och besvarar samtal, men alla behöver ju inte vara "online" samtidigt. Men som du säger är det rätt oflexibelt och det gör det rätt trist faktiskt. De som har barn har ju rätt enligt föräldrarlagen att anpassa sitt schema och de kan få jobba t.ex 85 eller 75% om de vill/behöver.

    Fast det är framförallt det där med rasten som känns lite jobbigt. Man kan t.ex nte ens lämna sin plats för att gå på toa eller hämta kaffe utan att ta av sin rasttid. Jobbigt om man har en dålig mage och använder upp hela rastkvoten på ett toabesök liksom


    Toalettbesök har man rätt till utan att behöva ta av rasten.
  • WERTUA
    EpicF skrev 2021-03-23 10:08:33 följande:

    Toalettbesök har man rätt till utan att behöva ta av rasten.


    Jag kollade med min chef och enligt henne så har vi 1h 15min rast, alltså två kortare raster en på Förmiddagen och en på eftermiddagen samt lunch. Utöver det 10min för toabesök/hämta vatten/kaffe.

    Så det är alltså inte okej att lägga upp det så?
  • Anonym (Åsa)
    WERTUA skrev 2021-03-20 14:54:37 följande:

    Jag verkar ju ha lite udda arbetstid om man jämför.

    För som sagt jobbar vi 8.45-18 Mån-Torsdag och Fredagar 8.45-16.45 med 45min lunch varje dag. Total rasttid per dag är 1h25min där lunchen får intas var man vill.

    Väljer man att inte utnyttja sina raster helt, dvs kanske bara ta 30min lunch och skippar eftermiddagsrasten så man har 30-40min kvar så får man inte ta den tiden till att gå hem tidigare. Är det normalt?.

    Nu har folk istället börjat spara sin rast till slutet av dagen och kör sin rast 17.15 istället och gör ingenting fram till de slutar kl 18.

    Flextid får vi bara ta ut enligt ett schema, för att alla inte ska ta ut flex samtidigt och då gäller att komma en timme senare eller sluta en timme tidigare och den timmen jobbar man in under samma vecka som flextiden tas ut.

    Känns ganska kontrollerande och i vilket syfte egentligen.


    Det räknas inte som rast om ni inte får lov att lämna arbetsplatsen. Pauser för t.ex. toalettbesök eller en kopp kaffe räknas in i arbetstiden. Detta betyder att ni tvingas jobba mer än heltid. Det är inte okej. Inte alls.
  • WERTUA
    Anonym (Åsa) skrev 2021-03-23 11:33:53 följande:

    Det räknas inte som rast om ni inte får lov att lämna arbetsplatsen. Pauser för t.ex. toalettbesök eller en kopp kaffe räknas in i arbetstiden. Detta betyder att ni tvingas jobba mer än heltid. Det är inte okej. Inte alls.


    Vi får lämna arbetsplatsen under lunchen som är 45min. Resterande rast kan vi inte lämna, men "sträcka på benen"/fika etc och det brukar ju vara 10-15 min x 2 . Vi har under dagen 1tim 15min till förfogande av rast/lunch.

    Det som är det anmärkningsvärda är att de lagt 10min i vår totala rast under dagen (som är 1t 25min) för toalettbesök och för att hämta kaffe/vatten till sitt skrivbord. Det för mig är helt obegripligt faktiskt. Har man då förbrukat sin rast för dagen så får man inte gå på toaletten utan att det blir minus i systemet
  • Anonym (Åsa)
    WERTUA skrev 2021-03-23 19:21:56 följande:

    Vi får lämna arbetsplatsen under lunchen som är 45min. Resterande rast kan vi inte lämna, men "sträcka på benen"/fika etc och det brukar ju vara 10-15 min x 2 . Vi har under dagen 1tim 15min till förfogande av rast/lunch.

    Det som är det anmärkningsvärda är att de lagt 10min i vår totala rast under dagen (som är 1t 25min) för toalettbesök och för att hämta kaffe/vatten till sitt skrivbord. Det för mig är helt obegripligt faktiskt. Har man då förbrukat sin rast för dagen så får man inte gå på toaletten utan att det blir minus i systemet


    Jag har svårt att förstå hur de lyckats driva igenom detta. Är alla på arbetsplatsen unga och oerfarna? Ni behöver blanda in facket och se till att få schyssta och lagliga villkor.
  • WERTUA
    Anonym (Åsa) skrev 2021-03-23 19:44:16 följande:

    Jag har svårt att förstå hur de lyckats driva igenom detta. Är alla på arbetsplatsen unga och oerfarna? Ni behöver blanda in facket och se till att få schyssta och lagliga villkor.


    Vi är i blandade åldrar, men majoriteten 25-30år

    Eftersom jag är relativt ny så vill jag ju inte börja ifrågasätta för mycket redan. Men facket kan jag ju kontakta ändå. Mest humant hade det ju varit med 1t och 15min rast per dag där toalettbesök såklart inte inkluderas.
  • Studentpappa
    WERTUA skrev 2021-03-24 07:06:42 följande:
    Vi är i blandade åldrar, men majoriteten 25-30år

    Eftersom jag är relativt ny så vill jag ju inte börja ifrågasätta för mycket redan. Men facket kan jag ju kontakta ändå. Mest humant hade det ju varit med 1t och 15min rast per dag där toalettbesök såklart inte inkluderas.
    Har ni någon tidsstudieman som klockar er på toaletten eller hur det går det till rent praktiskt?
    Ride it like you stole it
  • WERTUA
    Studentpappa skrev 2021-03-24 07:09:45 följande:

    Har ni någon tidsstudieman som klockar er på toaletten eller hur det går det till rent praktiskt?


    Vi har ett program där vi "loggar". När vi lämnar vår plats måste vi logga "rast" t.ex och när vi kommer tillbaka loggar vi på igen och ser då hur mycket rast vi förbrukat. Det är väl främst för att vi har telefoner och att folk inte ska ringa till någon som inte är där. Men det argumentet förklarar ju iofs inte varför man måste göra samma sak för att gå på toaletten
  • Anonym (Hemmafru)

    Makens kontorstider är 04.30-13.00. Raster får de ta som de önskar och det passar och det är väldigt generöst med att gå ifrån om man har något ärende. Arbetarna har längre tider, men maken har istället både riktig jourtid och ständig inofficiell jour. Alla täcker upp för varandra och det är väldigt fritt. Ägarna bryr sig inte så länge allt funkar. Alla är också mycket förstående för varandras livssituationer så maken(familjefar) får alltid jourledigt på exempelvis jul medan de unga festkillarna alltid får jourledigt på nyår. Maken hoppar in tidigt på morgonen om nån festat dagen innan och andra hoppar in när maken tar dagen ledig för att barnen har lucia eller så.

Svar på tråden Arbetstid på kontor