• Anonym (Livrädd)

Kejsarsnitt hur känns det?

Min dotters förlossning var fruktansvärd, framförallt fär att ingen tog mig på allvar och blev dumförklarad av personalen. Tex kom läkaren in 30 min innan hon föddes (blev igångsatt) och fråga varför jag satt på rummet det fanns ingen anledning jag kunde gå ut och gå. Ingen hade då undersökt mig på 4 timmar. Jag hade så ont att jag knappt kunde röra mig och fick ingen bedövning eftersom de sa att förlossningen inte var igång, trots att det inye undersökt mig på flera timmar

Detta gjorde att jag upplevde hennes förlossningen som fruktansvärd.

Jag är nu gravid igen i v 21. Jag väntar på att få komma till aurora men paniken över förlossningen gör att jag inte vill ha barnet längre, jag ångrar att jag satte mig i denna situation igen och önskar att jag gjorde abort tidigare. Men nu är det ju som det är pch jag kommer måsta föda barnet.

Jag har tänkt att jag kanske kan få en väldigt kontrollerad förlossning, igångsättning, täta undersökningar tex men har börjar fundera på kejsarsnitt. Jag vet att det inte är något man får bara så där och jag är också väldigt rädd för ett kejsarsnitt med. Mest rädd är jag för hur man mår under kjesarsnittet, jag har kräkfobi så är jätte rädd för att man kräks under kejsarsnittet och efteråt att man kommer ha fruktansvärt ont.

Ni som gjort kejsarsnitt kan ni berätta hur ni mådde under och efter kejsarsnittet?

• Svar på tråden Kejsarsnitt hur känns det?
  • Ebo88
    Emala skrev 2021-06-10 00:50:18 följande:

Sådan otur du hade :(

Jag har gjort tre st snitt, och kunde gå redan samma dag, när bedövningen släppt.

Har inte behövt mer smärtstillande än parodil första dagarna.

Jag har gjort 2 snitt. Ett akut och ett halvplanerat.

Det akuta gick jättebra, men det andra gick mindre bra. Dom råkade skrapa på nå hinnor som orsakade en inre blödning och efter 4 timmar så hade jag 3 liter blod i buken och låg på iva i 4 dygn.

Lite småjobbigt då vi vill ha en tredje och då blir det ju med snitt. Vet såklart att det kan gå bra men man blir ju lite smått orolig att nåt ska gå fel igen.

Har alla dina snitt gått lika bra?

Vad har du fått för råd gällande att skaffa/inte skaffa fler barn?
  • Anonym (Ö)

Läs på om juridiken innan du tar samtalet om kejsarsnitt. Det kan vara så att det INTE KAN neka.

• Anonym (Ö)
    Anonym (Livrädd) skrev 2021-03-21 08:27:30 följande:

Tack för svar. Jag har fött flera barn vaginalt. Men sista förlossningen var fruktansvärd och förlossningen innan var ingen positiv upplevelse heller dock hade de båda kunnat bli drömförlossningar om jag hade blivit lyssnad på. Men istället blev jag dumförklarad, kände mig gnällig som hade så ont trots att det bara var biverkningar enligt personalen. Jag hade en ny personal för varje en som kom in och ingen undersökte mig på många timmar inte ens läkaren. Jag hade som sagt redan fött flera barn så jag visste ju hur det känns att föda barn. Jag berättade för bm att det kändes som der tryckte på väldigt men hon tittade bara på mig.

Jag tror inte alls att ks är någon enkel match pch jag har tidigare alltid varit rädd för att det skulle sluta i det. Men efter mina 2 senaste förlossningar så känns det som att det skulle kunna vara ett alternativ. Sen vet jag ju så klart att det inte bara är något man får bara så där

Ta med nån som har stake nog att stå upp för dig och fräsa ifrån om det behövs.
  • Anonym (D)
    Emala skrev 2021-06-10 00:50:18 följande:

Sådan otur du hade :(

Jag har gjort tre st snitt, och kunde gå redan samma dag, när bedövningen släppt.

Har inte behövt mer smärtstillande än parodil första dagarna.

Jag förstår inte hur det kan vara så olika! Beror det på hur känslig man är för smärta eller vad? Nästa gång kommer jag också göra planerat snitt och har liksom förberett mig mentalt redan nu på att ha ont efteråt.
  • Anonym (M)
    Anonym (Hejsan) skrev 2021-06-09 15:30:01 följande:

Håller med. Vägrar förstöra min kropp som på 1800-talet när det finns ett lika säkert alternativ.

Så mycket okunskap.

Har fött tre barn vaginalt. Förstörde verkligen inte min kropp på något sätt. Fjärde var placenta Previa så blev planerat snitt. Skada på tarmen, stomi som jag kommer få ha resten av livet. Samt att de snittade bebisen i ansiktet.

Jobbar inom den här vården och skulle ALDRIG välja snitt framför vaginal förlossning om jag inte var tvungen. Har sett alldeles för mycket skit med snitt.
  • Kexsmula

Kan tillägga att kirurgen som skar upp mig utan bedövning i Halmstad inte ens skrev in sitt misstag i journalen.

Det står att bedövningen tog lågt men det var allt...

Alla jag mötte i Helsingborg där jag valde att föda andra barnet tyckte det lät hemskt och sa att jag borde anmält dem till IVO (tror jag att det var) och sa att allt som jag berättade om min förlossning inte skulle gå till på det viset alls och om bedövningen inte tar tillräckligt ska man alltid vänta eftersom det finns all tid i världen och om den ändå inte tagit sätter man en bedövning till och väntat. Funkar den inte heller söver man (om det inte är superakut förstås, då kan det hända att man inte har tid till allt).

• Drottningen1970
    Anonym (M) skrev 2021-06-10 10:00:34 följande:

Så mycket okunskap.

Har fött tre barn vaginalt. Förstörde verkligen inte min kropp på något sätt. Fjärde var placenta Previa så blev planerat snitt. Skada på tarmen, stomi som jag kommer få ha resten av livet. Samt att de snittade bebisen i ansiktet.

Jobbar inom den här vården och skulle ALDRIG välja snitt framför vaginal förlossning om jag inte var tvungen. Har sett alldeles för mycket skit med snitt.

Bara för att du har haft en dålig erfatenhet så innebär det inte att andra är okunninga. Jag är extremt insatt i de olika riskerna vad det gäller vaginal och kejsarsnitt. Det handlar om att skaffa sig kunskap och att värdera de olika riskerna och utifrån sina egna förutsättningar avgöra vad som passar bäst för just mig. Att ta rätten till sin egen kropp och sina egna upplevelser. Ingen förlossning är riskfri. Finns risker med båda sätten. Ett sätt kan vara riskfriare för mig, än det andra jämfört med dig.
  • Anonym (D)
    Anonym (M) skrev 2021-06-10 10:00:34 följande:

Så mycket okunskap.

Man kan väl bara konstatera att det går bra för de allra flesta oavsett kejsarsnitt eller vaginal födsel men att det kan uppstå komplikationer med bägge.
  • Anonym (D)
    Drottningen1970 skrev 2021-06-10 11:25:07 följande:

Bara för att du har haft en dålig erfatenhet så innebär det inte att andra är okunninga. Jag är extremt insatt i de olika riskerna vad det gäller vaginal och kejsarsnitt. Det handlar om att skaffa sig kunskap och att värdera de olika riskerna och utifrån sina egna förutsättningar avgöra vad som passar bäst för just mig. Att ta rätten till sin egen kropp och sina egna upplevelser. Ingen förlossning är riskfri. Finns risker med båda sätten. Ett sätt kan vara riskfriare för mig, än det andra jämfört med dig.

Klokt skrivet.
  • Kexsmula
    Anonym (D) skrev 2021-06-10 09:51:03 följande:

Jag förstår inte hur det kan vara så olika! Beror det på hur känslig man är för smärta eller vad? Nästa gång kommer jag också göra planerat snitt och har liksom förberett mig mentalt redan nu på att ha ont efteråt.

Jag tror inte det beror på hur smärtkänslig man är faktiskt, snarare hur skicklig kirurgen och övrig personal ärr i kombination med vilken smärtstillande man får.

Vid första kejsarsnittet gick allt åt helvete både med OP samt efteråt. Hade så ont att jag inte kunde gå upp från sängen själv och behövde hjälp för det lång tid efteråt. När jag låg på uppvaket gjorde det djävulskt ont bara jag andades och fick efter mycket skrik bara 5 mg oxy som är en pytttedos och inte fungerar på någon smärta öht. Särskilt då jag är väldigt van vid opiater och det visste personalen.

Kunde inte gå på toa själv, kunde inte duscha, hade jätteont även när jag låg ner och kunde inte vända mig på sidan så jag kunde inte sova. Fick bara Alvedon och Ipren vilket är ett skämt. Andra sömnlösa natten fick min man säga till på skarpen att jag måste få någon starkare smärtstillande eftersom jag hade så ont att jag grät. Efter ett tag kom en SSK in med en morfinspruta men sa inte vilken dos jag fick, gissar på en minimidos eftersom jag kunde vända mig på sidan då men med smärta.

Efter andra KS på ett annat sjukhus fick jag 10 mg oxynorm samt 10 mg oxycontin på uppvaket sedan en påse med Alvedon, Ipren och Oxycontin samt Oxynorm som skulle räcka i tre (eller var det fyra?) dagar och kunde få mer Oxynorm vid behov. Mådde mycket bättre efter det snittet, kunde gå upp ur sängen utan att behöva använda gåstolen jag fick och blev chockad över att jag kunde det redan på kvällen samma dag! Visst stramade det i magen, men jag var inte handikappad som jag var efter första snittet och smärtan var hanterbar. Kunde gå på toa själv, kunde duscha samma kväll och till och sedan kunde jag till och med gå små promenader till kiosken och Espresso House och gå ut och ta lite luft. Enorm skillnad! Var så glatt överraskad.
  • Amandy1990
    Kexsmula skrev 2021-06-10 11:01:59 följande:

Kan tillägga att kirurgen som skar upp mig utan bedövning i Halmstad inte ens skrev in sitt misstag i journalen.

Alla jag mötte i Helsingborg där jag valde att föda andra barnet tyckte det lät hemskt och sa att jag borde anmält dem till IVO (tror jag att det var) och sa att allt som jag berättade om min förlossning inte skulle gå till på det viset alls och om bedövningen inte tar tillräckligt ska man alltid vänta eftersom det finns all tid i världen och om den ändå inte tagit sätter man en bedövning till och väntat. Funkar den inte heller söver man (om det inte är superakut förstås, då kan det hända att man inte har tid till allt).

Så olika det kan vara. Min bästa vän fick snitt i Helsingborg med första barnet och det var det värsta hon varit med om. Därefter har hon gjort två till snitt men i Halmstad och har haft drömupplevelser där!
  • Anonym (D)
    Kexsmula skrev 2021-06-10 11:51:51 följande:

Jag tror inte det beror på hur smärtkänslig man är faktiskt, snarare hur skicklig kirurgen och övrig personal ärr i kombination med vilken smärtstillande man får.

Vid första kejsarsnittet gick allt åt helvete både med OP samt efteråt. Hade så ont att jag inte kunde gå upp från sängen själv och behövde hjälp för det lång tid efteråt. När jag låg på uppvaket gjorde det djävulskt ont bara jag andades och fick efter mycket skrik bara 5 mg oxy som är en pytttedos och inte fungerar på någon smärta öht. Särskilt då jag är väldigt van vid opiater och det visste personalen.

Kunde inte gå på toa själv, kunde inte duscha, hade jätteont även när jag låg ner och kunde inte vända mig på sidan så jag kunde inte sova. Fick bara Alvedon och Ipren vilket är ett skämt. Andra sömnlösa natten fick min man säga till på skarpen att jag måste få någon starkare smärtstillande eftersom jag hade så ont att jag grät. Efter ett tag kom en SSK in med en morfinspruta men sa inte vilken dos jag fick, gissar på en minimidos eftersom jag kunde vända mig på sidan då men med smärta.

Efter andra KS på ett annat sjukhus fick jag 10 mg oxynorm samt 10 mg oxycontin på uppvaket sedan en påse med Alvedon, Ipren och Oxycontin samt Oxynorm som skulle räcka i tre (eller var det fyra?) dagar och kunde få mer Oxynorm vid behov. Mådde mycket bättre efter det snittet, kunde gå upp ur sängen utan att behöva använda gåstolen jag fick och blev chockad över att jag kunde det redan på kvällen samma dag! Visst stramade det i magen, men jag var inte handikappad som jag var efter första snittet och smärtan var hanterbar. Kunde gå på toa själv, kunde duscha samma kväll och till och sedan kunde jag till och med gå små promenader till kiosken och Espresso House och gå ut och ta lite luft. Enorm skillnad! Var så glatt överraskad.

Mitt snitt gick felfritt, det var smärtan efteråt som var fruktansvärd. Jag kunde precis som du beskrev inte gå på toa själv, knappt förflytta mig i sängen utan att det gjorde jätteont. Att det skulle bero på smärtstillande vet jag inte om jag tror på då jag tog så mycket jag kunde och även fick med mig extra hem vilket man egentligen inte ska. Någon här skrev att hon inte åt mycket smärtstillande alls och knappt hade ont.
  • Anonym (M)
    Drottningen1970 skrev 2021-06-10 11:25:07 följande:

EN dålig erfarenhet? Ja det kan du ju tro. Har jobbat inom obstetriken i 14 år. Som sagt. Skulle aldrig någonsin välja snitt utan en medicinsk indikation.

Intressant att höra vad som gör dig extremt insatt i de olika riskerna? Detta då INGEN där jag jobbar skulle välja snitt framför vaginal förlossning. Varken bland bm eller läkare. Så inom obstetriken jobbar du knappast.
  • Anonym (M)
    Anonym (D) skrev 2021-06-10 11:27:04 följande:

Klokt skrivet.

Ja för det är ju klokt att tro att man vet. Finns många här som tror sig veta allt om förlossningsvård och risker. Nästan komiskt. Ni borde ta anställning på förlossningen alltihop så kanske vi andra kan få ut vår semester i sommar trots allt!
  • Anonym (M)
    Kexsmula skrev 2021-06-10 11:01:59 följande:

Det är ju precis detta folk inte förstår. De tror att allt som går fel kommer fram, vilket INTE är fallet. Sker så otroligt många fler komplikationer än vad experterna på fl tror. Så mycket som aldrig kommer med i någon statistik.
  • Anonym (D)
    Anonym (M) skrev 2021-06-10 16:22:38 följande:

Ja för det är ju klokt att tro att man vet. Finns många här som tror sig veta allt om förlossningsvård och risker. Nästan komiskt. Ni borde ta anställning på förlossningen alltihop så kanske vi andra kan få ut vår semester i sommar trots allt!

Med tanke på alla fel som begås av er inom förlossningsvården så är förtroendet inte direkt stort för er.
  • Drottningen1970
    Anonym (M) skrev 2021-06-10 16:19:58 följande:

EN dålig erfarenhet? Ja det kan du ju tro. Har jobbat inom obstetriken i 14 år. Som sagt. Skulle aldrig någonsin välja snitt utan en medicinsk indikation.

Intressant att höra vad som gör dig extremt insatt i de olika riskerna? Detta då INGEN där jag jobbar skulle välja snitt framför vaginal förlossning. Varken bland bm eller läkare. Så inom obstetriken jobbar du knappast.

Mitt förtroende för den svenska förlossningsvården är inte direkt på topp. Den är genomsyrad av ålderdomliga föreställningar och kulturen förlegad. Vi ligger icke i framkant. Statistiken är missvisande då man inte skiljer på akuta, urakuta och planerade snitt. Allvarliga komplikationer hos modern vid vaginal förlossning räknas ofta inte ens som komplikationer utan som sånt man får räkna med. Planerade snitt innebär en lite större risk för komplikationer hos modern (men även där lämnar jag en brasklapp då man som sagt ofta inte ens räknat komplikationer vid en vaginal förlossning som komplikationer)

Vad det gäller risker för barnet vid ett planerat snitt så är det halvvanligt med rätt harmlösa komplikationer som man lätt åtgärdar.När det gäller allvarliga komplikationer så som syrebrist som orsakar allvarliga cp-skador så existerar den risken knappt vid ett planerat snitt medans det är betydligt vanligare vid en vaginal förlossning. Jag sätter mig alltid väl in i saker när jag ska göra val i livet. Och nöjer mig inte med anekdotisk bevisföring eller endast en källa och definitivt inte enbar från den svenska förlossningsvården som är typ sämst på att förhindra allvarliga bristningar och medvetet låter kvinnor gå långt över tiden trots att det finns hur mycket bevis som helst på att barnet löper stor risk att dö innan förlossning. Jag vet vad jag talar om.

Men egentligen spelar det ingen roll. Jag skulle kämpa in i kaklet för din rätt att själv få välja din vaginala förlossning. Din kropp, din rätt. Tyvärr kan man sällan räkna med samma stöd för rätten till sin egen förlossning från de som förespråkar vaginala förlossningar. Trist.
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (JO) skrev 2021-06-09 15:11:38 följande:

Får jag fråga vad som hände med ditt snitt i Halland? Och var i Halland? Ska snittas i Halmstad i veckan och blev väldigt nervös när jag läste detta!

Jag är också snittad 2 gånger i Halmstad. 2017 och 2019 och det gick jättebra när de satte spinalen och sen vid snittet. Dock så är det verkligen inte okej så som de behandlat kexsmula!
  • Anonym (JO)
    Anonym (Nnn) skrev 2021-06-10 22:54:24 följande:

Jag är också snittad 2 gånger i Halmstad. 2017 och 2019 och det gick jättebra när de satte spinalen och sen vid snittet. Dock så är det verkligen inte okej så som de behandlat kexsmula!

Så skönt att det gick bra för dig! Jag har också gjort mitt snitt i Halmstad nu och allt gick verkligen hur bra som helst! :)
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (JO) skrev 2021-06-18 21:52:47 följande:

Så skönt att det gick bra för dig! Jag har också gjort mitt snitt i Halmstad nu och allt gick verkligen hur bra som helst! :)

Vad skönt! :)
Svar på tråden Kejsarsnitt hur känns det?