• Kexsmula

Hur ska jag ta mina barn till förskolan?

Jag valde inte den närmaste förskolan som ligger ett stenkast härifrån pga att de har varit mycket skriverier om den skolan. Bland annat satt personalen och fikade och banen fick röja fritt. En liten 1,5 årig flicka blev då påhoppad av tre äldre pojkar och fick flera skador och personalen varken såg eller hörde hur hon skrek. Pojkarna bara skrattade och trasade varandra trots att flickan storgrät.

Som tur är var det ett bygge precis i närheten och en av byggarbetarna hörde hennes skrik och kom springande och tog barnen i hampan och skrämde iväg dem.

Förskolan sa till föräldrarna att barnet trillat.

Men byggarbetaren fick kontakt med föräldrarna och berättade sanningen och allt hamnade i lokaltidningen. Därför kände jag att jag inte ville att min äldsta skulle gå på det dagiset även om det hade underlättat både för mig och våra numera två barn.

Jag har dessvärre inget körkort än och kan inte börja övningsköra förrän 17 september eftersom jag fått ett föreläggande som innebär att jag måste lämna 6 urinprov och två blodprov med jämna intervaller.

Köpte en tvillingvagn eftersom min stora är 3,5 och den lilla var ca 7 månader vid tillfället men det fungerade inte eftersom den inte gick in i källardörren. Dagiset är inte så långt bort, men det är trafikerade vägar man måste gå över och min stora är i trotsåldern och slänger sig på marken ofta och gör sig så tung som möjligt. Sålde tvillingvagnen och tittade på märken som är byggda på höjden och längden istället men de var för mindre barn än min stora.

Köpte en vanlig vagn men med ståplatta, men den tycker han är kul i tre minuter sedan ska han springa ifrån eller slänga sig. Således är kan jag inte få honom till dagis om inte mina föräldrar ståller upp och kör, men de börjar bli gamla och trötta och orkar inte mer.

Hur ska jag göra??? Bor dessutom på fjärde våning utan hiss, är dessutom underviktig (41kg och 166 cm) och kan inte bära i sele och samtidigt ha äldstas ryggsäck. Det funkar inte att gå dit och hålla i handen då han bitvis är snäll men sen ska han prompt trotsa och springa iväg.

Funderar på att säga upp dagis. Vi letar ändå lägenhet och ska på visning imorgon och när vi flyttar kommer jag se till att dagis ligger närma. Vad tror ni om det? Alla andra verkar gå så snällt bredvid barnvagnen eller står på ståplatsbiljetter, men inte han.

• Svar på tråden Hur ska jag ta mina barn till förskolan?
  • Persikaplommon

Jobbar dessa inkompetenta människor fortfarande kvar på förskolan? Jag har läst om händelsen också.

Gällande din fråga , en till röst på Phil & Teds syskonvagn. Det är jättesmidigt.

• Kexsmula
    Magical skrev 2021-03-25 06:56:12 följande:

Så du vägrar att lära sig cykla fast det troligen skulle var den allra bästa lösningen för er alla? 

Tycker nog det finns en hel del signaler i dina inlägg om att du behöver hjälp utifrån om inte pappan är hemma mer än så. Du ska lämna flera urinprov (har du tagit droger?), du kan inte si och inte så - inget fungerar tydligen som lösning, tills du möjligen kan ta körkort. 

Låter inte helt optimalt om barnen skulle behöva sluta på förskola bara för att du har svårigheter, och de missar att möta kompisar och få göra annat än det ni gör hemma. Det blir väl inte lättare att ha dem hemma på heltid heller, för du måste aktivera dem hela tiden, ni måste ut och hitta på sak osv. 

Jag bara väntade på att den skulle komma, omg. För det första anser jag och barnpsykologer att den minsta är för liten för att gå på förskola. Så han är hemma med mig och vi går alltid ut på lekplatsen utanför när det är fint väder eller åtminstone hyfsat fint. Att köpa en cykel är absolut inte aktuellt då jag inte tänker riskera att vurpa med barnen, aldrig i livet. Dessutom skulle jag aldrig använda den ändå efter jag fått mitt körkort, jag är ingen cykelmänniska. Då föredrar jag i så fall att promenera.

Dessutom kommer äldsta ändå sluta på dagis när vi flyttar och byta till ett annat. Min son blir bara sådär omöjlig att gå med på morgonen oavsett hur tidigt han lägger sig eftersom han absolut inte vill till dagis, lämningarna är skitjobbiga, han storgråter och blir så arg att det inte går att lugna honom. Han får fullständig panik bara han ser dagiset!

Mina urinprov hör inte till saken mer än som en förklaring till att jag inte kan ta körkort förrän tidigast i mitten på september.

Förslaget om barnvagn som motsvarar mina önskemål var dock toppen, det var en realistisk lösning på problemet. Det kom dock inte från ditt håll.
  • Spucks
    Kexsmula skrev 2021-03-25 00:28:26 följande:
    Min son är i värsta trotsåldern nu,det är inte alls enkelt att få honom att ?uppföra sig på gatan?. Grattis att ditt barn klarade det!

Det är ju klart att det inte alltid är enkelt med barn, men som någon annan skrev betyder trotsåldern ju inte att man inte kan uppfostra barnen. Tvärtom - trots har ju många olika orsaker, men en av dem är att barnen leta efter gränser för att få säkerhet och stabilitet. Och att sätta tydliga gränser, men konsekvenser om dem överskreds, är ju en del av vad som kallas "uppfostran". Om du nu inte uppfostra honom för att han är i trotsåldern gör du precis motsatsen av vad syftet med hans trots är. Dessutom är han ju redan rätt "gammal" för att vara i värsta trotsåldern, det brukar ju börjar när barnen är ungefär 2 och när de fyller 3 brukar åtminstone det värsta vara över - om din son inte har börjad ganska sent, då har det redan gått ganska länge, vilket är ett tecken på att han inte får det han behöver och då blir du aldrig av med "trotsåldern".

Jag tycker därför också, som någon annan sa, att du skulle ha nytta med lite hjälp runt föräldrarskap. Med att lära dig ta reda på varför barn gör som de gör och hur du kan bemöta detta. Det gör ju även ditt liv mycket enklare.

Har du hjälp angående din hälsa? Jag menar nu inte diskbråket, men vikten. Du har en BMI på <15, vilket inte bara är undervikt, utan livshotande!

• GGN

Köp en cykelkärra och surra fast treåringen ordentligt däri. Annars finns sele och koppel.

• Kexsmula
    Spucks skrev 2021-03-25 10:36:26 följande:

Det är ju klart att det inte alltid är enkelt med barn, men som någon annan skrev betyder trotsåldern ju inte att man inte kan uppfostra barnen. Tvärtom - trots har ju många olika orsaker, men en av dem är att barnen leta efter gränser för att få säkerhet och stabilitet. Och att sätta tydliga gränser, men konsekvenser om dem överskreds, är ju en del av vad som kallas "uppfostran". Om du nu inte uppfostra honom för att han är i trotsåldern gör du precis motsatsen av vad syftet med hans trots är. Dessutom är han ju redan rätt "gammal" för att vara i värsta trotsåldern, det brukar ju börjar när barnen är ungefär 2 och när de fyller 3 brukar åtminstone det värsta vara över - om din son inte har börjad ganska sent, då har det redan gått ganska länge, vilket är ett tecken på att han inte får det han behöver och då blir du aldrig av med "trotsåldern".

Jag tycker därför också, som någon annan sa, att du skulle ha nytta med lite hjälp runt föräldrarskap. Med att lära dig ta reda på varför barn gör som de gör och hur du kan bemöta detta. Det gör ju även ditt liv mycket enklare.

Har du hjälp angående din hälsa? Jag menar nu inte diskbråket, men vikten. Du har en BMI på <15, vilket inte bara är undervikt, utan livshotande!

Tack för dina tips, men jag förstår självklart att även trotsiga barn inte ska få leva jävel hur som helst, jag är inte lågbegåvad och det som fungerar bäst för min son när han beter sådär är lågaffekivt bemötande så långt det går, avleda och hela tiden försöka ligga steget före. Det är som sagt främst på morgonen på väg till förskolan han beter sig så, annars är han hur go och snäll som helst men lite sprallig. Angående att trotsen skulle vara ovanligt sen håller varken jag eller BVC med om. Detta beteende är ganska nytt och började i september ungefär. Innan dess var det inga som helst problem och han beter sig likadant när pappa lämnar som när jag gör det (pappan arbetar udd tider under vissa säsonger och när hans arbetstider passar står han för hämtning och lämning.

Min vikt har utretts noga och jag har alltid varit underviktig, förklaringen till det är att jag har väldigt effektiv ämnesomsättning. Något som även min mamma hade innan hon fick barn och även min mormor (de blev dock aldrig utredda för det som jag blivit).

Men som sagt exakt den typen av vagn som det tipsades om har jag letat efter, ska finkamma Facebookgrupperna och Blocket nu.
  • Spucks
    Kexsmula skrev 2021-03-25 14:23:59 följande:
    Tack för dina tips, men jag förstår självklart att även trotsiga barn inte ska få leva jävel hur som helst, jag är inte lågbegåvad och det som fungerar bäst för min son när han beter sådär är lågaffekivt bemötande så långt det går, avleda och hela tiden försöka ligga steget före. Det är som sagt främst på morgonen på väg till förskolan han beter sig så, annars är han hur go och snäll som helst men lite sprallig. Angående att trotsen skulle vara ovanligt sen håller varken jag eller BVC med om. Detta beteende är ganska nytt och började i september ungefär. Innan dess var det inga som helst problem och han beter sig likadant när pappa lämnar som när jag gör det (pappan arbetar udd tider under vissa säsonger och när hans arbetstider passar står han för hämtning och lämning.

Min vikt har utretts noga och jag har alltid varit underviktig, förklaringen till det är att jag har väldigt effektiv ämnesomsättning. Något som även min mamma hade innan hon fick barn och även min mormor (de blev dock aldrig utredda för det som jag blivit).

Men som sagt exakt den typen av vagn som det tipsades om har jag letat efter, ska finkamma Facebookgrupperna och Blocket nu.

Jag sa inte att det är ovanlig med trots, jag sa att det är ovanlig att det tar så länge och lagt till att det såklart är något annat om din son har börjat senare. Eftersom han har ju bara börjat ungefär när han fyllde 3, är det såklart helt normalt att han inte är "klart" än.

Lycka till med jakten på barnvagnen, hoppas det ordnar sig!

• Spucks

Och bara ett tillägg, eftersom du skrev att du inte kan cykla: det finns ju cyklar i stil med "Christianiabikes" som har 3 hjul, med dem kan man inte cykle omkull. Det är ju ett alternativ om det inte blir nåt med barnvagnen,

• Lönnsirap

Jag tror på att faktiskt inte säga upp förskoleklassen utan jobba på lösningar som fungerar. Man kan ju inte bara ge upp när livet är tufft. Om barnet inte vill åka ståplatta får det naturligtvis gå. Om barnet är trafikfarligt får man hålla det i handen, eller i nödfall ha sele på.

Elcykel rekommenderar jag INTE. Test-cyklade en med såväl tre hjul som en med 4 och personligen tyckte jag de var obehagliga att cykla på.

• Kexsmula
    Arboga skrev 2021-03-25 22:46:10 följande:

Varför måste du lämna urin och blodprov?

Det angår faktiskt ingen annan. Det låter kanske som en trist ton men det är faktiskt oförskämt att ställa sådana privata frågor.
  • Kexsmula
    Spucks skrev 2021-03-25 14:30:42 följande:

Jag sa inte att det är ovanlig med trots, jag sa att det är ovanlig att det tar så länge och lagt till att det såklart är något annat om din son har börjat senare. Eftersom han har ju bara börjat ungefär när han fyllde 3, är det såklart helt normalt att han inte är "klart" än.

Lycka till med jakten på barnvagnen, hoppas det ordnar sig!

Ok, då är vi på samma sida. Tycjker det är så roligt att kolla barnvagnar och innan när jag sökte efter en tvillingvagn så hittade jag ju ingen som motsvarande mina Kramer Borde frågat hör först.
  • Kexsmula
    Kexsmula skrev 2021-03-25 23:15:40 följande:

Ok, då är vi på samma sida. Tycjker det är så roligt att kolla barnvagnar och innan när jag sökte efter en tvillingvagn så hittade jag ju ingen som motsvarande mina Kramer Borde frågat hör först.

Tycker skulle det förstås stå och krav - inte kram. Borde lägga mig nu. Godnatt!
  • Arboga
    Kexsmula skrev 2021-03-25 23:11:27 följande:
    Det angår faktiskt ingen annan. Det låter kanske som en trist ton men det är faktiskt oförskämt att ställa sådana privata frågor.
    Jag tycker att det är relevant här.
  • Kexsmula
    Arboga skrev 2021-03-25 23:53:16 följande:

Jag tycker att det är relevant här.

Nej, det är verkligen inte relevant i denn frågeställningen om det finns något bättre transportmedel än vagn med ståplatta som barnet vägrar stå på eller klumpiga vagnar som är för breda för att gå in i källaren, eller så små att de inte tål en treårings vikt eller hur jobbigt det är att lämna honom när han blir så hysteriskt ledsen när han vet att vi ska till förskolan. Enda anledningen till att jag ens nämnde det är för att förklara varför jag inte kan börja övningsköra och ta körkort förrän i september. Att du påstår att det är relevant är endast pga nyfikenhet och inget annat, men tyvärr måste du respektera att det är privat och inget som angår dig eller någon annan. Hopps du får en trevlig fredag, kram!
  • T K

Jag vet inte om du fått det här tipset innan, men har du tittat på begagnad bugaboo donkey? Då kan du plocka av ena sitt- eller liggdelen och slå ihop den till en enkelvagn precis innan du kör in den i förrådet. 

• Embla twopointoh

Jag hade två vagnar under en period när mina äldsta var små (14 månader emellan) som jag körde samtidigt. Den ena puttade jag framför mig med ena handen och den andra drog jag bakom mig med den andra. Det gick utmärkt, jag åkte även kollektivtrafik med vagnarna och det funkade.

För dig handlar det ju om en mycket begränsad period på några månader, så den lösningen kan kanske funka för dig också?

• Arboga
    Kexsmula skrev 2021-03-26 14:22:12 följande:
    Nej, det är verkligen inte relevant i denn frågeställningen om det finns något bättre transportmedel än vagn med ståplatta som barnet vägrar stå på eller klumpiga vagnar som är för breda för att gå in i källaren, eller så små att de inte tål en treårings vikt eller hur jobbigt det är att lämna honom när han blir så hysteriskt ledsen när han vet att vi ska till förskolan. Enda anledningen till att jag ens nämnde det är för att förklara varför jag inte kan börja övningsköra och ta körkort förrän i september. Att du påstår att det är relevant är endast pga nyfikenhet och inget annat, men tyvärr måste du respektera att det är privat och inget som angår dig eller någon annan. Hopps du får en trevlig fredag, kram!
    Om det är vad jag tror så får du skylla dig själv.
  • SupersurasunkSara

Du vill inte cykla utan föredrar att gå, helt ok, men ditt barn fungerar ju inte att gå med och en begagnad vagn som fungerar för er är kanske inte det lättaste att få tag i. 

Du vill inte krascha med dina barn på cykel, helt förståeligt, men det finns trehjuliga låd/lastcyklar som är stadiga och att lära sig cykla på den torde inte ta mer än en helg och då kan din man ha barnen medan du först övar själv och sen med barnen i. 
    Visst, cyklarna kostar också en hel del och du vill spara så mycket som möjligt för ni letar annan bostad (köpes antar jag). Du kan dock få en hel del tillbaka för både barnvagn och cykel om du tar hand om dem. 

Det som är mest alarmerande, tycker jag, är att han har ångest för att gå till förskolan. Det behöver du ta tag i och ta reda på varför. 

Att ha honom hemma kan ju vara ett alternativ, särskilt om han fungerar att gå med senare på dagen även om 9 är ganska sent att börja ändå. Hoppas hans morgonhumör inte håller i sig så som ditt, han har ett helt liv framför sig där man oftast behöver kliva upp och börja betydligt tidigare än så. 

Kanske 'smittas' han av ditt humör? Många känner väldigt väl av andras känslor och agerar likadant själv. 

Svar på tråden Hur ska jag ta mina barn till förskolan?