Vad bär du hem maten i
Vad bär du hem maten i från affären nuförtiden?
Vad bär du hem maten i från affären nuförtiden?
Rapporten, som publicerades förra året, visar att en tygkasse i ekologisk bomull behövde bära hem matvaror fler än 20 000 gånger för att komma ner i samma miljö- och klimatpåverkan som en vanlig plastpåse. Det innebär att du måste använda den fem gånger i veckan i 77 år, enligt Råd & Rön, för att det ska motsvara en plastkasse. Motsvarande siffra för en tygkasse i vanlig bomull var 7 100 gånger.
Min första tygkasse är från Hotel Arion på Cypern 1983. Har säkert 100 olika numera. En från Japan för 10 år sedan. Nyaste är ett gäng från coop.
När plastskatten kom blev det två Ikeakassar istället.
De lär hålla i många år.
Tygkassar.
För mig handlade det om ekonomin redan innan, tog emot även när kassarna ?bara? kostade 2 kr eller så att köpa något som bara skulle användas på väg hem från affären. Hemmet svämmar ju över av tygkassar som man får gratis på alla möjliga ställen.
Jag valde "tygkassar jag hade hemma" men det stämmer inte riktigt, men hittade inga alternativ som var bättre.
Vi handlar nästan allt på Coop. Vi har köpt 4-5 av deras stora återanvändningsbara shoppingbagar. De håller i flera år. De är väl inte direkt i tyg, mer som plast? När en påse till slut går söner köper vi en ny, men som sagt, de håller i flera år.
Är uppvuxen med inte köpa kassar mer än undantagsfall och har fortsatt med det sen jag flyttade hemifrån. Brukar köra med en sorts kassar av stabil plast som pappa köpt ett antal av på en större affärskedja som inte säljer mat eller kläder så dom känns neutrala nog att handla på alla möjliga typer av butiker med. Har också några såna av samma typ jag köpt på ICA-butiken jag handlar mest på. Föredrar plast för det är mer oömt och går enkelt tvätta/torka av om det skulle behövas och därför snyggare i längden.
De där nya kassarna som känns lite som en blandning mellan tyg och papp. Jag köpte en för nån månad sedan och har återanvänt den sedan dess. Kostade 4 spänn och väger inget, luktar inte illa som plast efter ett tag. Är super nöjd. Har sett att Ica maxi har börjat med dom också.
20 år, då är det inte så många år innan du är nere på samma miljömässiga nivå som plastkassse. En ekologisk kasse behöver man använda i 77 år.Rapporten, som publicerades förra året, visar att en tygkasse i ekologisk bomull behövde bära hem matvaror fler än 20 000 gånger för att komma ner i samma miljö- och klimatpåverkan som en vanlig plastpåse. Det innebär att du måste använda den fem gånger i veckan i 77 år, enligt Råd & Rön, för att det ska motsvara en plastkasse. Motsvarande siffra för en tygkasse i vanlig bomull var 7 100 gånger.
Rapporten, som publicerades förra året, visar att en tygkasse i ekologisk bomull behövde bära hem matvaror fler än 20 000 gånger för att komma ner i samma miljö- och klimatpåverkan som en vanlig plastpåse. Det innebär att du måste använda den fem gånger i veckan i 77 år, enligt Råd & Rön, för att det ska motsvara en plastkasse. Motsvarande siffra för en tygkasse i vanlig bomull var 7 100 gånger.
Studien är kritiserad. Det här är en läsvärd text:
https://www.etc.se/debatt/inte-sant-att-tygpasen-ar-20-000-ganger-samre
Studien är kritiserad. Det här är en läsvärd text:
www.etc.se/debatt/inte-sant-att-tygpasen-ar-2...