• kiki

    Tips fritidshus

    Hej,

    Vi ska iväg och kolla på ett fritidshus imorgon, en liten stuga med en lite tillhörande tomt.

    Vad ska man tänka på?

    Vad ska man kolla efter?

    I stugan tänkte jag kika på hur väggar, tak och golv ser ut.

    Fönster och dörrar

    Elen

    Vatten/avlopp

    Vad mer kan tänkas vara bra o kolla efter? Eller fråga?

  • Svar på tråden Tips fritidshus
  • Bastardised

    Är man inte väldigt kunnig ska man anlita en oberoende besiktningsman för utlåtande när det gäller fastigheter, osynliga skador kan bli oerhört dyra.


    Annars är det precis som du anger att gå igenom, något jag själv litar på är luktsinnet och det ska inte finnas någon "främmande" odör inne i kåken. Sedan skick på våtutrymmen, tak, fönster och dörrar, panel. Viktigt att kika uppe på vinden samt eventuell dränering också. 

  • Jonnynilsson
    Bastardised skrev 2021-03-29 00:44:36 följande:

    Är man inte väldigt kunnig ska man anlita en oberoende besiktningsman för utlåtande när det gäller fastigheter, osynliga skador kan bli oerhört dyra.


    Annars är det precis som du anger att gå igenom, något jag själv litar på är luktsinnet och det ska inte finnas någon "främmande" odör inne i kåken. Sedan skick på våtutrymmen, tak, fönster och dörrar, panel. Viktigt att kika uppe på vinden samt eventuell dränering också. 


    Ja näsan är ett viktigt instrument. Men som ovan skriver. Kontakta en besiktningsman om du är minsta osäker. Eller kanske du har nån kunnig kompis som kan följa med. Två par ögon ser mer än ett.

    När vi letade hus och var på lite äldre objekt som behövde rustas hade jag en kompis med som jobbar som snickare i ett företag som renoverar hus. Hans input var ovärderlig för han kunde direkt sätta ett pris på nödvändiga åtgärder.

    När vi väl bestämt oss blev det ett hus byggt på 80-talet. Men jag bokade en överlåtelsebesiktning som kostade runt 6 000 om jag minns rätt. Kändes väldig tryggt då besiktningsmannen gick igenom hela huset tillsammans med mig.
  • Anotherone

    Utöver ovan skulle jag velat veta om det finns en samfällighet som mer eller mindre kräver att man deltar i städdagar och annat. Vinterunderhåll av vägar
    Samt om man behöver "köpa" en andel i tex bryggförening, för att få tillgång till båtplats etc.

    Och sen om det finns några detaljplaner hos kommunen som man berörs av. Nya regler kring VA och sånt, nya byggen, nya vägar. Allt som kan påverka mig som husägare.

  • Magical

    Fråga om det brukar komma in möss på vintern. Om det tex finns vildsvin i området osv. Sånt är i alla fall en realitet där jag hade stuga förut. 

    VA- mycket viktigt, som redan har skrivits. I många kommuner pågår sedan flera år utbyggnad och att man vill ha med minsta lilla stuga på vattenplanerna, så finns det inte redan indraget vatten är det bra att ta reda på vad som gäller. 

    Ingår tomten i köpet eller är det arrende? 

Svar på tråden Tips fritidshus