• Anonym (Nyfiken)

Om er sambo får 300000 kr...

... skulle ni förvänta er att han lade i alla fall en gnutta av det på er?

Min sambo är miljonär (pluralis) pga lyckad bostadsförsäljning och bonus från hans jobb under många år. Jag har själv en helt ok ekonomi och sparar mycket, dock kommer jag inte upp i hans inkomster på långa vägar.

Nu har han fått en summa på 300000 kr från sitt jobb i bonus. Jag blir lite tudelad i hur jag tänker om detta, för det ÄR hans pengar. Han har slitit för dem och jag sitter ju inte i sjön. Ändå är det en liten del av mig som önskat att han skulle lagt en pytteslant av de pengarna på mig, som att bjuda ut mig på middag eller något sådant. Något extra, utöver det som vi delar på till vardags.

Skulle jag dra in en sådan stör extrasumma utöver min lön skulle jag vilja lägga en slant på honom/oss, jag blir lite besviken att han inte tänker så - trots att jag påminner mig om att det som sagt ÄR hans pengar.

Han är inte snål i vardagen, dock ekonomisk. Han betalar tex lite mer på hyran för att han drar in mer pengar och lite sådana saker. Han är ingen shoppare till sig själv heller, obrydd i kläder och prylar generellt även om han kan dra till på tex en grill ibland. Så han kanske inte tänker i de termerna, ändå blir jag lite, lite besviken. Mest besviken för att det hade varit en fin gest liksom.

Hur skulle ni tänka?

• Svar på tråden Om er sambo får 300000 kr...
  • EpicF
    Anonym (Elisa) skrev 2021-04-02 04:40:44 följande:

Ok delad/gemensam och enskild ekonomi förstår jag faktiskt-även om jag inte är så insatt i det där dravlet, men du skrev skillnad ekonomi -varför inte skriva enskild ekonomi istället då?!

För att autocorrekt inte ville det.
  • Anonym (Elisa)
    EpicF skrev 2021-04-02 09:50:46 följande:
    För att autocorrekt inte ville det.
    Vad pratar du om?
  • Anonym (Elisa)
    Anonym (Mizzy_C) skrev 2021-04-02 00:14:02 följande:

Men varför säger du inte till honom hur du känner? Eller pikar honom eller säger typ åh en sån hade jag önskat mig? Vet han om hur du känner ts?

Nä hade jag haft så mycket pengar så hade jag velat skämma bort min älskling eller bara levt gott.

Jag tjänar betydligt bättre än min man och ibland för jag över pengar till honom, för att jag älskar honom och vill att han ska kunna unna sig saker.

Bara för att man spenderat pengar så betyder intre det att man inte kan spara.

För att du är omtänksam! Som min man, men det är tydligen fel enligt vissa?
  • Mimosa86

Jag tänker att det inte handlar om de 300 tkr alls här utan era olika synsätt på att lägga ner pengar på varandra och hitta på roliga saker tillsammans. Han är ekonomisk lagd, han hamstrar. Vilket på många sätt är en bra egenskap! Men det krockar med dina önskemål om lite mer vardagslyx

• Anonym (Z)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2021-03-29 15:17:34 följande:

Njä, helt självvalt är det inte. Vi har båda haft varsin kärnfamilj och där och då var det lätt att se alla pengar som familjens pengar.

Men nu har vi brutit upp sedan några år från de kärnfamiljerna och hittade varandra. Har sammanfogat två skilsmässofamiljer där inga barn bor hemma, men ändå behöver saker ibland/kostar mellan varven. 

Allt blir mer komplicerat då. Vi vill båda kunna hjälpa våra barn om behov uppkommer, hans behöver tex hjälp med insats till lägenheter. Mina behöver inget så dyrt än, men det kanske kommer. Då blir det jättesvårt att slå ihop båda våra ekonomier till en - ska jag vara med och betala hans barns insatser? Ska han bidra till mina barns körkort (som han redan hjälpt sina barn med), osv, osv.

Så hade det varit 100% "självvalt" hade vi valt att fortsätta vara kära i de vi hade kärnfamilj med och aldrig haft sådana här problem Men nu blev det inte så och vi försöker komma på en gyllene medelväg :-P

Med de förutsättningarna så ser jag det som självklart att ni håller isär era ekonomier. Han betalar sitt, du betalar ditt.

Frågan i TS ställs ju också i en annan dager iom att ni inte lever i kärnfamilj. Han vill kanske placera de pengarna till sina barn?
  • EpicF
    Anonym (Elisa) skrev 2021-04-02 10:22:21 följande:

Vad pratar du om?

Autocorrekt ville inte skriva enskild ekonomi. Du vet vad autokorrekt är va?
  • Anonym (Elisa)
    EpicF skrev 2021-04-02 11:57:24 följande:
    Autocorrekt ville inte skriva enskild ekonomi. Du vet vad autokorrekt är va?
    Trodde det rättade stavfel/fel skrivningar och inte tvärtom?
    men ibland kanske den inte vill det?
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Snäll man...men) skrev 2021-04-01 22:58:19 följande:

Jag har en snäll man, men han är förbannat tråkig med pengar. Han jobbade massa extra i ett halvår, för extrapengarna betalade han av mitt studielån som födelsedagspresent. Väldigt snällt, jag uppskattar det verkligen och det är i särklass den dyraste present jag fått...men det är en ganska tråkig sak att göra.

Han fick arv. Varenda öre av det gick till att betala av en stor del av bostadslånet. Såna grejer.

Hade han fått 300 000 hade det blivit väldigt intressant. För då hade han/vi haft ca 150 000 utan något tråkigt att lägga det på. Men sannolikt hade det då pensionssparats 50k på hans konto, 50k på mitt och 50k till vår dotter... allt för att det inte skall göras något kul utöver vår normala budget om jag känner honom rätt vilket jag borde göra efter nästan 20 år ihop.  

Det är lite så det känns faktiskt. Han gör absolut vettiga saker med dessa pengar - dvs investerar dem - men vad tusan. VI då? Något roligt åt OSS?
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Mizzy_C) skrev 2021-04-02 00:14:02 följande:

Men varför säger du inte till honom hur du känner? Eller pikar honom eller säger typ åh en sån hade jag önskat mig? Vet han om hur du känner ts?

Nä hade jag haft så mycket pengar så hade jag velat skämma bort min älskling eller bara levt gott.

Jag tjänar betydligt bättre än min man och ibland för jag över pengar till honom, för att jag älskar honom och vill att han ska kunna unna sig saker.

Bara för att man spenderat pengar så betyder intre det att man inte kan spara.

Pikar ligger inte riktigt för mig, jag vill att han ska göra saker för att han vill och inte för att jag "tvingar honom" via pikar. Vet inte om jag skulle bli så glad om han bjöd ut mig för att jag tjatat mig till det faktiskt :-/ Min ledsamhet i detta ligger mest i att han inte verkar fatta sådant själv, medans jag hade slantat upp bums och tagit ut min gubbe på galej.

Han är fin för övrigt, snäll och go. Men detta med att visa uppskattning mellan bemärkelsedagar verkar sjukt svårt...
  • Anonym (Nyfiken)
    Mimosa86 skrev 2021-04-02 10:39:17 följande:

Jag tänker att det inte handlar om de 300 tkr alls här utan era olika synsätt på att lägga ner pengar på varandra och hitta på roliga saker tillsammans. Han är ekonomisk lagd, han hamstrar. Vilket på många sätt är en bra egenskap! Men det krockar med dina önskemål om lite mer vardagslyx

Han får gärna hamstra! Jag är ekonomisk själv och har inga problem med det överlag, men... En middag (som exempel) för en tusenlapp när han då har 299000 kr kvar... Då känns det bara fånigt.

Men det är väl för att jag skulle gjort på annat sätt. Jag hade bjudit ut honom/köpt något han ville ha för en mindre del av summan, bara för att visa honom uppskattning. Jag har ju ändå nästan allt kvar liksom.
  • Anonym (Il)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2021-03-29 07:52:44 följande:

... skulle ni förvänta er att han lade i alla fall en gnutta av det på er?

Min sambo är miljonär (pluralis) pga lyckad bostadsförsäljning och bonus från hans jobb under många år. Jag har själv en helt ok ekonomi och sparar mycket, dock kommer jag inte upp i hans inkomster på långa vägar.

Nu har han fått en summa på 300000 kr från sitt jobb i bonus. Jag blir lite tudelad i hur jag tänker om detta, för det ÄR hans pengar. Han har slitit för dem och jag sitter ju inte i sjön. Ändå är det en liten del av mig som önskat att han skulle lagt en pytteslant av de pengarna på mig, som att bjuda ut mig på middag eller något sådant. Något extra, utöver det som vi delar på till vardags.

Skulle jag dra in en sådan stör extrasumma utöver min lön skulle jag vilja lägga en slant på honom/oss, jag blir lite besviken att han inte tänker så - trots att jag påminner mig om att det som sagt ÄR hans pengar.

Han är inte snål i vardagen, dock ekonomisk. Han betalar tex lite mer på hyran för att han drar in mer pengar och lite sådana saker. Han är ingen shoppare till sig själv heller, obrydd i kläder och prylar generellt även om han kan dra till på tex en grill ibland. Så han kanske inte tänker i de termerna, ändå blir jag lite, lite besviken. Mest besviken för att det hade varit en fin gest liksom.

Hur skulle ni tänka?

Om ni bor i hyresrätt gör han helt rätt som sparar till bostad.
  • Anonym (Kansjälv)

Min fru fick 750 000 nyligen. Jag förväntade mig inte ett öre av det.

Skulle hon ge mig pengar skulle jag bli förvånad, och nog förolämpad. "Här har du en slant, lille gosse".

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Kansjälv) skrev 2021-04-06 15:35:52 följande:

Min fru fick 750 000 nyligen. Jag förväntade mig inte ett öre av det.

Skulle hon ge mig pengar skulle jag bli förvånad, och nog förolämpad. "Här har du en slant, lille gosse".

Fast nu missade du nog poängen. Handlade ingenstans om att han skulle ge mig pengar, handlade om att det varit trevligt om han lagt en yttepyttesumma av dem på OSS. Dvs en liten slant påsig själv och en liten slant på mig för något vi båda skulle uppskatta.

Jag har liksom ingenstans önskat ett par tusenlappar i handen.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Il) skrev 2021-04-06 15:33:25 följande:
    Om ni bor i hyresrätt gör han helt rätt som sparar till bostad.
    Vi bor i bostadsrätt och han lägger inte undan till sig själv vad gäller det, för han betalade sin del av bostadsrätten kontant. Det han lägger undan är OM och ifall hans barn behöver hjälp med bostadsrätter, det vet vi ju dock aldrig om de kommer behöva hjälp med.
Svar på tråden Om er sambo får 300000 kr...