• Anonym (Funderar)

    Positivt test 4 veckor efter sent missfall

    Jag har läst igenom hela internet och vet att det är olika från fall till fall och det går aldrig att svara på innan man kollat upp. Men jag känner mig ändå inte riktigt nöjd. Jag fick missfall för 4 veckor sen i vecka 12. Det var förkrossande med rent kroppsligt gick det smidigt, blödde rejält med mycket klumpar ett par dagar och sen minskade det stadigt. Gyn bad mig ta ett test om 4 veckor för att se så det inte fanns några rester kvar av graviditeten. Idag tog jag ett graviditetstest och det visade ett svagt svagt streck, fullt synligt men svagt. Imorgon ska jag ringa och be att få komma in på koll men det känns alltid som att man får tjafsa så mycket för att få komma in!

    Det jag funderar på är om graviditetshormonet brukar dröja kvar längre vid ett sent missfall tro? Vi har haft oskyddat sex, finns det någon chans i världen att jag är gravid redan igen? Jag hade inte ont alls under mitt missfall förutom samma dagar som jag blödde då jag hade intensiv mensvärk!

    Jag har läst att det kan ta uppemot 9 veckor innan testen visar negativt men av vad jag läst verkar det vanligare att det går snabbare än så. Därför undrar jag om tiden det tar för hormonet att helt lämna kroppen har ett samband med hur lång tid man varit gravid.

  • Svar på tråden Positivt test 4 veckor efter sent missfall
  • Anonym (4)

    Om det nu är en ny graviditet är du runt v.5. Man blir gravid v.2+0 som är äl. Så tidigt syns inget på VUL så helt klart besked kanske du ändå inte får, Men då får du antingen ta hcg-prov några gånger eller göra nytt VUL igen om några veckor.

  • Anonym (Mm)
    Anonym (Funderar) skrev 2021-04-05 20:45:32 följande:
    Ja som du säger har jag också förstått att from vecka 6 kanske det går att se en ny graviditet. Räknas det från äl eller räknas dom två extraveckorna som vanligtvis är från senaste mensens första dag? Alltså säg att jag mot förmodan hade äl ca 2 veckor efter missfallet, så har det gått 2 veckor sen äl ungefär. Men skulle det räknas som vecka 2 eller 4 då? Låter jag överhuvudtaget logisk alls haha?

    Oavsett är jag helt inställd på att det kommer att dröja att bli gravid denna gång. Av vad jag läst här verkar det inte alls ovanligt att det tar just upp till 9 veckor innan hormonet ens är ur kroppen, kanske särskilt vid ett lite senare missfall (även om mitt missfall inte räknas som sent enligt sjukvården).

    Jag uppdaterar imorgon!
    Fullt logisk :) Du skulle då vara i vecka 4+

    Lycka till!!
  • Anonym (Mm)
    Anonym (4) skrev 2021-04-05 21:05:13 följande:

    Om det nu är en ny graviditet är du runt v.5. Man blir gravid v.2+0 som är äl. Så tidigt syns inget på VUL så helt klart besked kanske du ändå inte får, Men då får du antingen ta hcg-prov några gånger eller göra nytt VUL igen om några veckor.


    För att förtydliga: vecka 5 eller 4+ :) Dvs, du har påbörjat 5e veckan, men inte fullföljt 5 veckor än utan 4 veckor + x antal dagar
  • Anonym (4)
    Anonym (Mm) skrev 2021-04-05 21:07:09 följande:
    För att förtydliga: vecka 5 eller 4+ :) Dvs, du har påbörjat 5e veckan, men inte fullföljt 5 veckor än utan 4 veckor + x antal dagar
    Eller bara sent v.4- det är det runt v.5 betyder. 
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (4) skrev 2021-04-05 21:05:13 följande:

    Om det nu är en ny graviditet är du runt v.5. Man blir gravid v.2+0 som är äl. Så tidigt syns inget på VUL så helt klart besked kanske du ändå inte får, Men då får du antingen ta hcg-prov några gånger eller göra nytt VUL igen om några veckor.


    Oj jaha nej då är det helt uteslutet! Jag har fått positiva test två gånger tidigare i mitt liv och båda har tagits i vecka 5 och teststrecket har varit nästan starkare färg än kontrollstrecket. Testet imorse var svagt, svagt, svagt. Antagligen en gnutta hormon då som hänger kvar. Har nu fått uppfattningen att 4 veckor inte alls är särskilt lång tid efter ett missfall. Undrar varför gyn ber en testa redan då "så det inte är rester kvar", för mig lät det som att om jag skulle få positivt nu är det definitivt rester kvar men så verkar inte vara fallet! Tack för ditt svar!
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Mm) skrev 2021-04-05 21:05:38 följande:
    Fullt logisk :) Du skulle då vara i vecka 4+

    Lycka till!!
    Tack! Då vet jag att jag absolut inte är gravid, på ett sätt skönt att veta. Risken finns att gyn ber mig ta ett nytt test om ett par veckor istället för att låta mig komma in antar jag. Men då vet jag att jag inte är gravid i alla fall. Hoppas jag kan få gravidrester uteslutet också men annars får jag ha is i magen och se vad som händer. Jag har inga besvär så det är skönt!
  • Anonym (4)

    Jag har haft 4 missfall. Det i v.11 hade jag ingen äl alls efter före nästa mens. Ett i v.6 hade jag rester kvar länge och blödde 4 veckor. Det i v.14 blödde jag 7 veckor. Så det är troligare att du inte är gravid. Men man ska aldrig tvärsäkert uttala sig utan det bör kollas upp som sagt.

  • Anonym (Funderar)
    Anonym (4) skrev 2021-04-05 22:33:58 följande:

    Jag har haft 4 missfall. Det i v.11 hade jag ingen äl alls efter före nästa mens. Ett i v.6 hade jag rester kvar länge och blödde 4 veckor. Det i v.14 blödde jag 7 veckor. Så det är troligare att du inte är gravid. Men man ska aldrig tvärsäkert uttala sig utan det bör kollas upp som sagt.


    Åh beklagar, det var många! Hoppas du har fått barn nu. Håller helt med dig, det känns osannolikt att jag skulle ha blivit gravid så snabbt igen särskilt då testet var så svagt! Gyn ska ringa upp om en timme så får vi se vad dom säger.
  • Anonym (Funderar)

    Då har jag pratat med gyn. Eftersom jag mår bra, ingen blödning, ingen feber så skulle jag avvakta 1,5 vecka och ta ett nytt test då. Skulle det vara några rester kvar kommer de nog ut med nästa mens, precis som jag läst mig till. Så blir att vänta bara. Tack för alla svar jag fått i tråden! Det var hjälpsamt och lugnande.

  • Anonym (4)

    Vi fick 2 barn till slut. Glad

    Som du säger brukar rester komma ut med mensen. Men får du plus nästa vecka är det ändå lite märkligt. Jag tog hcg-prov samma kväll jag fick m.f v.14 och det var så lågt som drygt 400. Tog inget mer test, men antog att det gick ur ganska snabbt.

  • Anonym (Mm)
    Anonym (4) skrev 2021-04-05 21:09:18 följande:
    Eller bara sent v.4- det är det runt v.5 betyder. 
    Ja, alltså, jag menade inte att rätta dig! Jag bara insåg att mitt inlägg, där jag skrev att ts är i v4+,  kanske blev förvirrande m tanke på att du hann posta ditt inlägg, där du skrev att ts är runt v5, innan mig :) v4+ (4+0-4+6) är ju det samma som v5 - det var det som var min poäng :)
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Funderar) skrev 2021-04-06 10:03:31 följande:

    Då har jag pratat med gyn. Eftersom jag mår bra, ingen blödning, ingen feber så skulle jag avvakta 1,5 vecka och ta ett nytt test då. Skulle det vara några rester kvar kommer de nog ut med nästa mens, precis som jag läst mig till. Så blir att vänta bara. Tack för alla svar jag fått i tråden! Det var hjälpsamt och lugnande.


    Åh... Jag fattar om du är besviken, även om du redan igår insåg att du inte kunde vara gravid igen. Själv blev jag gravid igen 6 veckor efter skrapning i v12 (pga MA), så med lite tur tar det sig snabbt ändå, även för dig <3
  • Anonym (4)
    Anonym (Mm) skrev 2021-04-06 13:30:08 följande:
    Ja, alltså, jag menade inte att rätta dig! Jag bara insåg att mitt inlägg, där jag skrev att ts är i v4+,  kanske blev förvirrande m tanke på att du hann posta ditt inlägg, där du skrev att ts är runt v5, innan mig :) v4+ (4+0-4+6) är ju det samma som v5 - det var det som var min poäng :)
    Ja, jag tänkte mest på de svaga testen att om man nu är gravid är det vanligare att man kanske är bara i slutet av v.4. och då skrev jag runt v.5- dvs nånstans 3+4-4+3 kanske. Men oavsett menade vi samma sak i stort. 
  • Anonym (Mm)
    Anonym (4) skrev 2021-04-06 13:35:05 följande:
    Ja, jag tänkte mest på de svaga testen att om man nu är gravid är det vanligare att man kanske är bara i slutet av v.4. och då skrev jag runt v.5- dvs nånstans 3+4-4+3 kanske. Men oavsett menade vi samma sak i stort. 
    Ah ok. Men ja - vi menade samma på det stora hela :)
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (4) skrev 2021-04-06 13:12:55 följande:

    Vi fick 2 barn till slut. 

    Som du säger brukar rester komma ut med mensen. Men får du plus nästa vecka är det ändå lite märkligt. Jag tog hcg-prov samma kväll jag fick m.f v.14 och det var så lågt som drygt 400. Tog inget mer test, men antog att det gick ur ganska snabbt.


    Åh vad kul! Grattis!

    Ja åtminstone bör det väl vara ännu svagare om inte helt blankt! Får vänta och se.
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Mm) skrev 2021-04-06 13:33:41 följande:

    Åh... Jag fattar om du är besviken, även om du redan igår insåg att du inte kunde vara gravid igen. Själv blev jag gravid igen 6 veckor efter skrapning i v12 (pga MA), så med lite tur tar det sig snabbt ändå, även för dig <3


    Äsch det var bara en flyktig tanke att tänk om jag redan är gravid igen, inget jag egentligen trodde på. Är bara glad att det inte tycks ha blivit några komplikationer. Åh vad kul, 6 veckor är snabbt ändå! Hoppas det blir så för mig!!
  • Anonym (Funderar)

    När fick ni tillbaka mensen efter missfallet? Kom den först efter negativt test eller under tiden ni fortfarande testade positivt?

  • Anonym (ss)
    Anonym (Funderar) skrev 2021-04-07 09:39:03 följande:
    När fick ni tillbaka mensen efter missfallet? Kom den först efter negativt test eller under tiden ni fortfarande testade positivt?
    Så länge du visar pos har du ingen ägglossning, och mensen kommer efter ägglossning.
Svar på tråden Positivt test 4 veckor efter sent missfall