• Thu 8 Apr 2021 17:29
    1241 visningar
    4 svar
    4
    1241

    Hur berättade ni att ni väntade barn?

    För partner? För föräldrar? För vänner?

    Berätta allt! Älskar att höra om när andra går ut med det.

  • Svar på tråden Hur berättade ni att ni väntade barn?
  • Anonym (F)
    Thu 8 Apr 2021 18:21
    #1

    Med båda barnen har jag velat berätta för min make IRL och därför berättat för en (i sammanhanget) mindre viktig person först, direkt efter plusset. Har känt ett stort behov av att få berätta för någon direkt istället för att bära det själv i flera timmar. Första gången var det mamma jag ringde, andra gången min bästa vän. Maken fick veta när han kommit hem från jobbet båda gångerna.

    Med första barnet berättade vi sedan i takt med att vi träffade folk. Min pappa fick veta snabbt för att vi träffas ofta. Många vänner, som jag träffade mer sällan, fick veta över nätet över de nästkommande dagarna. Berättade med andra ord mer eller mindre direkt. Släkten fick till slut veta vid första släktträffen efter plusset, tror det dröjde till v 12.

    Med andra barnet, nuvarande graviditet, fick storasyskonet veta någon vecka efter plusset. Plusset var svagt från början, plussade en vecka efter befruktning, och vi ville ha ett tydligt plus för att vara säkra innan vi invigde henne. Sedan berättade vi för min pappa över Zoom på julafton, i v 5. Tror min make berättade för sin familj över telefon någon gång däromkring också. Min mamma fick veta över telefon på nyårsafton. Pappa fick på egen begäran sprida det till släkten eftersom vi inte träffat någon pga covid. Vänner fick veta pö om pö allt eftersom vi pratade i telefon eller på nätet, de närmsta fick veta nästan direkt och några fick vänta.

    Är nu i vecka 20 och tror att alla vet som liksom ?borde? veta? Men har egentligen inte koll, vi kan säkert ha missat någon. Det kändes inte lika stort och viktigt att berätta denna gång som första gången, även om vi naturligtvis är otroligt glada. Det känns mer som vår ensak den här gången än hela världens.

  • Thu 8 Apr 2021 18:25
    #2

    Till sambon skickade jag en bild, mest för att jag var chockad! Han var inte hemma och behövde berätta för någon haha. Systern berättade jag när jag var över till henne, sa att "om allt går som det ska blir du moster i sommar".

    Till mamma ringde jag och berättade samma som till syrran (fast mormor såklart). Inte direkt spännande sätt, men så blev det då jag inte kunde träffa henne pga att hon var förkyld.

    Min pappa fick se en bild på facebook som jag la ut, jag har ingen direkt kontakt med honom tyvärr och fick inget grattis heller haha

  • Anonym (4 gånger­)
    Fri 9 Apr 2021 13:01
    #3

    Har även ett barn som dog i magen innan jag träffade min nuvarande man

    1: skickade bild på testet han blev inte glad, då skrev jag till hans mamma på fb hon va inte heller glad, barnet finns inte med oss nu detta va 2018

    2: 2019 skicka en bild på testet han va inte glad han berättade direkt för sin bror "jag tror ***** är gravid" "coolt" så hans bror, svärmor fick reda på det precis innan ult i vecka 12 då vi ville ha stöd hon va tydligen full på en konsert då och började typ gråta hon ville inte vi skulle behålla, min pappa fick reda på det på julen när jag va i vecka 16 eller nått sånt han va gladast av alla utom jag då, sen skrev jag ut det på fb efter rul och sen föddes en frisk tjej i juni 2020

    3: oktober 2020 efter vi försökt sen en månad efter dotter föddes så blev det positivt men barnet kom ut i vecka 6 dagen efter vi hade gift oss, mannen fick reda på morgonen och sen skulle han skjutsa sin mamma till tåget då hon skulle någonstans å så säger han till henne "vi ska gifta oss idag Och ***** är gravid igen" hon va överlycklig. Även resten av hans familj hade fått reda på det den dagen

    4: januari 2021 dagen innan vi ska flytta till ett nytt hus så blir det positivt kl 4 på morgonen jag springer upp till min man å kastar mig över honom och han blir lika lycklig han börjar klappa mig på mage direkt och sånt, sen skrev jag till min pappa i vecka 9 ungefär och i vecka 7 så fick min mans mamma och syrra reda på det då dom va hemma hos oss i nya huset och min dotters gammla bäbis säng stod frame med en pjamas i stolek 50 i sig. Dom blev överlyckliga å kramade mig :) min mans pappa trodde nog fortfarande jag va gravid sen missfallet så han har ingen berättat för då han även efter missfallet pratade om barnet i magen tex: ***** du får passa på att klänga på mamma nu för snart kommer ett syskon.

  • Fri 9 Apr 2021 13:10
    #4

    Till partner:

    "Jag är gravid"

    Till föräldrar:

    "Jag är gravid"

    Till vänner:

    "Jag är gravid"

Svar på tråden Hur berättade ni att ni väntade barn?