• Anonym (Mjau)

Mat månaden ut för 270kr

Pga pandemin så behöver jag hålla mig hårt till min budget och har avsatt 6000 kr för mat och hygien per månad för en familj på två vuxna och två små barn.

Pga påsk och födelsedagsfiranden x 2 har jag redan gjort av med 5700kr. Kanske har jag köpt på mig för mycket också, för skåp och frys är fulla.

Så min tanke är att klara oss på 100 kr/vecka för frukt och grönt och mjölkprodukter och äta ur skåp och frys.

Jag tror det kommer gå, men behöver lite pepp och tips.

• Svar på tråden Mat månaden ut för 270kr
  • nnnnnnnn

Du har ju massor med mat, det kommer ju inte bli något problem alls!
    Behöver ju inte ens ta till nödlösningar.

• Anonym (Kakan)

Det här kommer gå jättebra! Mycket mer mat än jag trodde. Smart tänkt om morötterna istället för frukt. För att komma ner i kompletteringshandlingen hade jag köpt mindre mjölk och ersatt det med vatten.

TS berätta gärna hur det går dag för dag

• Anonym (Impressive)

I?m very impressed by all this energy for food and grocery. My fridge has been empty the past 4 years. If I?m lucky I have a bottle of ketchup.

• Anonym (Mjau)

@impressive if a gave my kids ketchup three times a day they would starve to death. What?s your point?

• nnnnnnnn

DU kan ju utnyttja köttfärssåsen smart. Om du har 7 hela middagar med färdig köttfärssås så kan du ju ha:
    Spagetti+köttfärssås i början av perioden
    Lasagne gjord på köttfärssåsen i slutet av perioden
    Köttfärs och potatissoppa i mitten, bara koka upp köttfärssåsen och lägg i tärnade potatisar och ev andra grönsaker + späd med buljong.
    Så har du 3 middagar av det du har hemma.

• Anonym (Mjau)

Smart idé att göra köttfärssoppa, tror det kan bli en hit här hemma.

Vi äter alldeles för mycket pasta.

• Anonym (Impressive)
    Anonym (Mjau) skrev 2021-04-13 09:12:55 följande:

@impressive if a gave my kids ketchup three times a day they would starve to death. What?s your point?

My point was my signature and the content. I?m impressed, nothing more. I don?t have a hidden agenda, but I do see many who have, so I understand your reaction.
  • Anonym (C)

Köttfärsen kan också användas till chili con carne, köttfärspiroger och pizza med köttfärstopping.

Får du smårester av kött kan en rispanna med t.ex lök, vitlök, ris och lite tomat,  korv och annant kött. En aning kassler ger god smak. 

Komplettera eventuellt med lite färskt vårgrönt. Späda maskrosblad och löktrav borde komma fram nu.Blir jättegod sallad. Även späda blad av björk och lönn i salladen.

Nässelsoppa är ju en delikatess. 

• Anonym (Mjau)

En vecka har gått och jag har 137 kr kvar att handla för.

Jag valde att gå ifrån budget och köpa en dyrare (men större ost) som kommer att räcka hela månaden.

Har även bakat bröd, vilket blev succé hos familjen, men dåligt ut ett sparperspektiv då de okynnes åt när det var nybakat.

Behöver köpa mjölk, bananer och morötter den här veckan. 3 l mjölk för 26 kr samt 2 kg morötter för ca 20kr. Bananer 25 kr.

Meny: måndag panerad fisk m potatis, morötter ärtor och gräddfilssås.

Tisdag: pastagratäng m broccolie

Onsdag: kyckling wok m nudlar och vitkål

Torsdag: chili com carne m ris och gräddfil

Fredag hembakad pizza

Lördag kycklingfilé m haricovers

Söndag ?

• Anonym (Kakan)

Det går ju finfint för dig TS! Uppdatera gärna listan över vad som finns kvar i skafferiet. Jag tror att du kommer lyckas med utmaningen. Bra kämpat!

• Anonym (Mjau)

Nu avbröts det här projektet eller vad man ska kalla det.

Min sambo är inte den som brukar tycka det är hela världen om det inte finns färska grönsaker på bordet. Men tydligen är det helt outhärdligt att de inte finns i kylskåpet.

Så han åkte och handlade mat och fyllde kylskåpet. Trist!

Svar på tråden Mat månaden ut för 270kr