• Anonym (Ts)

Låna utan jobb

Vi bor för tillfället i hus som vi äger, med lån på 1.2.miljoner.

Säljer vi kommer vi antingen få plusminus noll eller lite plus från när vi köpte.

Tillsammans har vi ett sparande på runt 800.000, plus troligen 300.000 i huset som ej är lån.

För tillfället är min fru arbetslös och jag föräldraledig (återgår snart i arbete).

Frågan är. Finns det någon som helst möjlighet att få lån under dessa förutsättningar?

Använder man bankerna kalkyler får vi inte låna någonting om frun står med som person som skall bo i hushållet. Jag själv får låna 1 miljon om hon inte står med (med den lön jag har då jag inte är föräldraledig).

Vi skulle vilja upp i ett boende på 2-2,5 miljoner. Men som det ser ut nu så är det omöjligt trots stort kapital.

Finns det någon bank som är mindre kinkig med inkomst från tillsvidareanställning?

• Svar på tråden Låna utan jobb
  • Anonym (Frida)

Det låter som en svår sits! Men om ni väntar tills du återgått till ditt arbete och din fru fått nytt jobb, så löser det ju sig!

• Anonym (Ts)
    Anonym (Frida) skrev 2021-04-17 20:24:11 följande:

Det låter som en svår sits! Men om ni väntar tills du återgått till ditt arbete och din fru fått nytt jobb, så löser det ju sig!

Absolut. Problemet är att frun troligtvis kommer övergå i att driva enskild firma. Inte heller en så bra position för att få låna pengar.

Kapitalet är det som sagt inga fel på. Vi skulle absolut inte ha problem att klara kostnaderna. Men tyvärr verkar det ju enbart handla om vad banken anser är en stadig inkomst. Och där kan man ju tycka att en tillsvidareanställning med en månads uppsägningstid inte är särskilt mycket säkrare än 800.000 på banken
  • Anonym (Ts)

Kan tillägga. Blir det omöjligt att låna så är det naturligtvis så.

Då får hon antingen tänka om gällande enskild firma eller så får vi acceptera läget helt enkelt.

Ett till problem är att vi vill ha fler barn och en kommer vara på föräldraledighet igen så småningom. Så egentligen löser sig kanske inte bankens krav på inkomster på flera år

• NRLHA

Här får ni nog planera långsiktigt. Om din fru tar ett jobb så länge så kan ni försöka tajma det så att ni båda har optimala förutsättningar för lån samtidigt. Alltså att du är tillbaka från föräldraledighet samtidigt som din fru fått anställning. Vad som gjort läget ännu bättre är om ni sålt huset när ni söker lån. Man kan bo i en hyresrätt så länge. Då har ni ert kapital svart på vitt för banken att se. Ett annat tips är att få ett personligt möte med en handläggare på banken. Det gör stor skillnad. Jag kunde inte få lån med vikariatet jag har genom att ansöka online, eller prata i telefon men genom råden jag gått igenom här så fick jag lån beviljat även om jag är ensam i hushållet och bara har ett kort vikariat.

När ni sedan har nytt hus så kan din fru bedöma i vilken takt hon ska starta sin egen verksamhet.

• Anonym (Ts)
    NRLHA skrev 2021-04-18 13:39:45 följande:

Här får ni nog planera långsiktigt. Om din fru tar ett jobb så länge så kan ni försöka tajma det så att ni båda har optimala förutsättningar för lån samtidigt. Alltså att du är tillbaka från föräldraledighet samtidigt som din fru fått anställning. Vad som gjort läget ännu bättre är om ni sålt huset när ni söker lån. Man kan bo i en hyresrätt så länge. Då har ni ert kapital svart på vitt för banken att se. Ett annat tips är att få ett personligt möte med en handläggare på banken. Det gör stor skillnad. Jag kunde inte få lån med vikariatet jag har genom att ansöka online, eller prata i telefon men genom råden jag gått igenom här så fick jag lån beviljat även om jag är ensam i hushållet och bara har ett kort vikariat.

När ni sedan har nytt hus så kan din fru bedöma i vilken takt hon ska starta sin egen verksamhet.

Tack för tips.

Vi har alltså 800.000 i kapital löst utöver vår bostad som är värd minst 1,5 miljoner. Med lån på 1,2.

Problemet för oss är att vi är ute efter typ av fastighet som inte dyker upp tillräckligt ofta för att veta om det handlar om att det dyker upp om en månad eller tre år.

Så frågan är ju egentligen. Finns det minsta lilla chans hos någon bank att låna under dessa förutsättningar om man har personligt möte med banken. Eller kommer det vara totalklrt oavsett.
  • Törstiga tuppen

Om ni kastar in 1 mkr i den nya bostaden så kan ni köpa en bostad för 2 mkr eftersom du själv får låna 1 mkr.

• Anonym (Ts)
    Törstiga tuppen skrev 2021-04-18 14:15:08 följande:

Om ni kastar in 1 mkr i den nya bostaden så kan ni köpa en bostad för 2 mkr eftersom du själv får låna 1 mkr.

Jo det har du ju helt rätt i. Problemet är väl att jag inte får låna under föräldraledigheten och risk att nästa föräldraledighet sammanfaller med det.

I värsta fall får väl kanske föräldraledigheten planeras om ifall rätt fastighet skulle dyka upp i det läget
  • NRLHA

Jag tror att ni kan få lån under rådande förutsättningar. Troligtvis inte från alla banker dock. Jag blev nekad två gånger från Swedbank när jag sökte lånelöfte men "lurade" till mig ett personligt möte med en handläggare. Jag var inne på banken i ett helt annat ärende (inte ens min bank) och nämnde sen för kundtjänstmedarbetaren att jag skulle köpa ny bostad men var missnöjd med min nuvarande bank och egentligen skulle vilja byta. Då kallade de dit en handläggare som kollade på förutsättningarna samtidigt som jag kunde förklara allt bättre än vad man kan på ansökningar online.

Så försök och var envis så går det kanske.

• Anonym (Ts)
    NRLHA skrev 2021-04-18 14:25:59 följande:

Jag tror att ni kan få lån under rådande förutsättningar. Troligtvis inte från alla banker dock. Jag blev nekad två gånger från Swedbank när jag sökte lånelöfte men "lurade" till mig ett personligt möte med en handläggare. Jag var inne på banken i ett helt annat ärende (inte ens min bank) och nämnde sen för kundtjänstmedarbetaren att jag skulle köpa ny bostad men var missnöjd med min nuvarande bank och egentligen skulle vilja byta. Då kallade de dit en handläggare som kollade på förutsättningarna samtidigt som jag kunde förklara allt bättre än vad man kan på ansökningar online.

Så försök och var envis så går det kanske.

Tack. Då kan det eventuellt finnas ett litet hopp iaf.

Jag är lite bitter över hur systemet ser ut för vad som räknas som att man anses kunna betala sitt lån.

Som sagt. Kan tycka att 800.000 på banken är mer säkerhet än en anställning som kan upphöra med en månaders uppsägningstid. Men så är väl livet helt enkelt och banken har ju lagar att förhålla sig till
  • NRLHA

Kan ju tillägga att jag hade starkt kapital också dock som banken såg som en trygghet och säkerhet. Banken är ju en verksamhet som syftar till att tjäna pengar. Om banken (handläggaren) bedömer er som trygga kunder så kommer de se ert kapital som ett stort plus.

Svar på tråden Låna utan jobb